Bukefalos 28 år!

NEVELE PRIDE

Sv: NEVELE PRIDE

Det ÄR begränsat hur många ston en hingst får ta per år. Men en hingst som lämnar mkt bra får full bok många år i rad och dennes avkommor går i avel oxå så blir det många hästar med samma hästar i stammen.
 
Sv: NEVELE PRIDE

En häst i vårat stall har Nevele Pride som morfar.
Hästen i fråga är en av dom snällaste och klokaste hästar jag någonsin mött.
 
Sv: NEVELE PRIDE

och använder du blodbanken för att "låtsaspara" med en viss hingst så får du upp hur mycket inavel det är i mixen..
 
Sv: NEVELE PRIDE

Min förra häst hette Good Luck Pride o hade Nevele Pride som farfars far. Med GLP var då den snällaste som fanns, har gjort karriär både inom travbranchen o i hoppning. En kanon häst med ett hjärta av guld. Men som sagt, det var ju hans farfars far så han ärvde nog inte de elakare sidorna..
 
Sv: Re: NEVELE PRIDE

Var Speedy Lamar vass?
Jag har aldrig hört något om honom, men jag har träffat en bunt avkommor o dom har allihop varit ganska speciella.
Snälla förvisso men jag skulle nästan vilja beskriva dom som lite begåvningshandikappade. ;)
Lite bakom flötet eller något... Det har gått att lära dom grejer till en viss gräns men sen har det varit stopp. Ungefär som om dom haft dyslexi. :D
Var själv med -98 o lämnade av en Speedy Lamar valack på slakt, då han som 4 åring inte gick att köra längre.
Han stannade o backade o bråkade som bara den.
Han fick vila, o veterinären kollade upp honom, men det var inga fysiska fel.
Till slut gick det så långt att det blev farligt att köra honom, så då fick han gå iväg.


//MDusty

Jag hade ett sto efter Speedy Lamar och hon var nog mer intelligent än dom flesta. Så din teori tror jag inte på. Har även träffat andra avkommor. Det är lite många för att anses som undantagen som bekräftar regeln.

Hon var gudasnäll men hade lite humör. Nevele Pride var hennes morfars far. Hennes morfar var Zoot Suit.
 
Sv: NEVELE PRIDE

"Kl"
Vi har med en som har NP i andra led. Kanontrevligkille med både arbetsvilja, toppenhumör och e frisk o sund. Kanon individ helt enkelt:love:
 
Sv: NEVELE PRIDE

Om jag nu inte minns helt fel har jag bott "granne" med ägarna till Nevele Pride och även kört en dotter till honom...hm...eller om det var dotterdotter. När dog han egentligen?

Även den tösen var en riktig kärring. Så länge hon var framför vagnen så var hon en dröm och busenkel att köra även för en sån som mig som aldrig suttit i en vagn förut.
Men i boxen och i hagen fick man fasiken passa sig så man inte kom för nära för då hade man lite hud mindre.
Jag resonerade ungefär som jag sett andra göra här inne att hon nog bara är missförstådd...men jag lärde mig rätt snabbt att det kunde jag ju drömma om. Ingen annan häst var på det sättet där och sedan historierna om Nevele Pride som ju kom från hans ägare själv...
Hade varit kul att få träffat honom, men jag antar att jag är för ung?
 
Sv: NEVELE PRIDE

Är det bara där han stått?
Är det någon annan Nevele avkomma jag tänker på då...
Jag och minne. Vet att det var Nevele något och att det var en elak jäkel (i Sverige) och att han var den framgångsrikaste hästen någonsin på det stället...
 
Sv: NEVELE PRIDE

Att de har samma uppfödare är uteslutet.
Nevele Prides uppfödare hette Mr. & Mrs. Edward C. Quin, PA.

Ägaren till Nevelehästarna namngav hästarna han födde upp och de han köpte efter sin hotellkedja, Nevele Hotels. Hotellen i sin tur hette så för att han hade elva barn. (Eleven blir Nevele baklänges)
Den korrekta ägarbilden var under hästens tävlingstid: Nevele Acres, Ellenville, NY and Louis Resnick, Monticello, NY
Tränare och körsven: Stanley Dancer, skötare: Andy Murphy, och tidvis även Hasse "Skåning" Nilsson.

(Nej, jag har inte läst hela tråden)


Jag har för mig att Nevele Pride från början hette Thankful's Major (eller något i den stilen)
 
Sv: NEVELE PRIDE

Nu ringde det klockor.

Jag ska nog hålla tyst i framtiden tror jag. :rofl:

Det var Nevele Thunder jag tänkte på. Det var nog bara en massa prat om Nevele Pride eftersom han var far.
 
Sv: NEVELE PRIDE

Hej! Jag har ett sto som har Np som farfar. Hon går som ridhäst och är väldigt speciell ;) Förstår mer varför hon är som hon är nu när jag läser om Np och vad alla ni skriver här :) Mycket intressant! Hon har väldigt litet, sött huvud, något som går i släkten?
 
Sv: NEVELE PRIDE

japp... mitt sto har np som farfarsfar och hon är liten, smäcker och har sött huvud ;)
Och hon är också "lite" speciell
 
Sv: NEVELE PRIDE

Knapplånar lite....

NP är ju alltså inte den trevligaste alltså, men Hoot Mon, ska det vara varningstriangel på den då...? Och hur var det med Star's Pride?

En liten fundering då, hur är det med Armbro-hästar då, Speedster (Tomali, Somolli, Crown, Scot) och Balanced Image? Hårda ?

Vet att det finns nån länk som heter typ "elaka hingstar" men är för trött för att leta...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NEVELE PRIDE

Här kommer Nevele Prides Historia lite kortfattat :)


Nevele Pride - Historien

Den 28 maj 1965 föddes hingstfölet Thankful's Major och han var annorlunda redan från början. Inte ens det tuffa travstoet Thankful, med det fasansfulla humöret, kunde försvara sig mot sin son så de skildes åt när han var bara 3 månader gammal.

Vid två års ålder såldes den vackre men argsinte vilden till tränaren Stanley Dancer, för 20 000 dollar - 150 000 kr - ett högt pris på den tiden. Men det var inte Stanley själv som köpte hingsten, utan han köpte honom för den rike hotellägaren Slutskys räkning. Slutskys hotell kedja hette "Nevele Holiday Hotels". Nevele är räkneordet eleven baklänges och släkten Slutsky hade 11 medlemmar! Det var alltså därifrån världsmästaren fick sitt namn: Nevele Pride.

Man körde in honom redan som ettåring och efter endast 3 månader gick han lätt 1600 m på 1.38. Ryktet om Nevele Pride spreds snabbt, men inte bara för hans snabbhet... Avbitna fingrar, insparkade revben, knäckta axlar, listan växte. Nevel Pride förlorade dock sitt första lopp p.g.a. galopp och slutade fyra efter stoet Viv Hanover. Men sedan kunde ingenting stoppa den stentuffe hingsten! Som 2-åring startade han 29 ggr, och vann 26! Två ggr blev han tvåa. Han tjänade dessutom 1,5 milj. kr vilket är mer än någon annan 2-åring före honom. Nytt världsrekord, alla kategorier, för 2-åringar med 1.13.6! Han blev världens snabbaste 2-åring någonsin på 1000-metersbana! Han var otrolig!! Karriären på banan fortsatte som 3-åring och då satte han nytt världsrekord för 3-åriga hingstar med 1.12.5 och slog det gamla världsrekordet för 3-åringar på 1000-metersbanan. Sammanlagt hade han nu sprungit in mer än 5,5 milj. kr. Bland de 21 segrarna som 3-åring fanns:
Hambletonian Stakes
Kentucky Futurity
Yonkers Trot
Dexter Cup
Colonial Stakes

Vilket gjorde honom till Triple Crown vinnare. Men inte nog med det; den förste och siste att klara Grand Slam! (Inte helt sant. 1969 presterade Lindy's Pride samma sak..) Efter det visste hela världen vem den folkilskne hingsten var. 1938 hade den fantastiske Greyhound satt ett otroligt världsrekord på 1.11,6 och efter 31 år hade fortfarande ingen lyckats slå det. Men, Stanley Dancer var övertygad om att Nevele Pride kunde göra det, han var också den enda som kunde det! Och trots att hästen hade haft ett brott på ett griffelben på vänster fram var han säker. Nevele Prides skötare just då var svensken Hans Nilsson, den ende av hingstens skötare som, med nöd och näppe, undkom utan att bli skadad. Men så arbetade han också alltid med kraghandskar. Den 31 augusti 1969 travade Nevele Pride in på banan i Indianapolis. En och tio... en och elva... en elva och tre!! Nytt Världsrekord!! Efter det fortsatte Nevele Pride sin fantastiska karriär: I hällande regn slog han nytt rekord, 26 längder före sina konkurrenter, på en 800-metersbana, ett rekord som stog sig i alla fall ända fram t.o.m. 1993, i 14 år! (Vet inte riktigt hur det är med det rekordet idag.) Han slog världsrekord på 1000-metersbana och höjde sin totala prissumma till 6,5 milj. kr. Efter det var det dags för avelsboxen. Men kampen om Nevele Pride blev bitter. Det blev till slut stuteriet Stoner Creek som bildade ett syndikat och köpte hingsten för 22 milj. kr! Därefter såldes 50 andelar för 450 000 kr/st. Varje andel berättigade ägaren att sända ett enda sto per år (!) till Nevele Pride. Detta begränsade honom till bara drygt 50 ston/år... Ett stort misstag. Trots att avkommorna blev topphästar blev de färre än vad som varit rättvist. Ändå var Nevele Prides avelskarriär glänsande. Här i Sverige känner vi till topphästar som t.ex. Pershing, Madison Avenue, Zoot Suit, Evita Broline, Messerschmitt, Snack Bar m.fl. I hela världen har Nevele Pride över 100 avkommor med rekord bättre än 1.14.6! Många av dem ärvde sin fars argsinta humör, men det må vara honom förlåtet. Han var trots allt en av de allra största travhästarna i historien! Den gamle kämpen fick ett eget hus i sin hage, fullspikad med varningskyltar! Där gick han och betade, helt ostört, och njöt av livet. In i det sista höll han sin omgivning i schack: En dag hoppade han över det höga staketet och spred skräck i hela grannskapet! I april 1993 insjuknade hingsten hemma på Stoner Creek Stud i Kentucky. Han opererades för tarmvred men dog strax efteråt. Nevele Pride blev 28 år gammal.
 
Sv: NEVELE PRIDE

kl

Skakar liv i en gammal tråd. Har precis blivit medryttare på en äldre travare och roade mig med att kolla lite om honom på sportinfo, och han har tydligen Nevele Pride som farfars far, tur jag inte läste det innan jag träffade honom :D

Han är iaf väldigt snäll mot människor, verkar stabil i hanteringen (klart han också kan se lite spöken emellanåt) men verkar vara väldigt tuff mot andra hästar. Öronen bakåt om nån går förbi, och verkar vara den som bestämmer i hagen. Hörde bla att alla andra hästar han gått med har haft sparkskador men inte han själv...
Han är också typ jättestor! Skulle inte förvåna mig om han är över 170, men jag är å andra sidan väldigt liten, hehe.
Var Nevele Pride också stor?

(har för övrigt också hört om Nevele Pride från Min Häst, mycket man har lärt sig där :p )
 
Sv: NEVELE PRIDE

Oh vad kul att du skakar liv i den här tråden :)

Min häst har honom som farmors far och som morfars far.
Men han är världens snällaste och gör knappt en fluga förnär! Starkt psyke, stabil, tålig men aldrig tuff. Han "gnäller" inte för att han har ont eller är trött tyvärr, så i början av vår relation red jag honom för tufft för han älskar att arbeta och det tog lång tid innan jag lärde mig "se" när han faktiskt var trött. Fruktansvärt snabblärd!
Kan dock vara elak mot andra hästar, men han är en riktig människoälskare! Så i hans fall har tack och lov NP-generna inte slagit ut ;) Det bästa han vet (förutom mat) är att bli kliad i svansroten :p Så på betet kan han mycket väl backa till en för att bli kliad och går man då iväg backar han efter en. Det kan se farligt ut för en som inte vet, men han sparkar aldrig. Då ska han bli ordentligt skrämd. Kan ju säga att smidiga jag (höhö) skulle upp barbacka och trampar för långt ut på pallen... och pallen och jag ramlar in under pållen med dunder och brak och det enda han gör är att vända på huvudet och titta konstigt på mig "vad gör du där nere?" :) Världens underbaraste!

Läste ett par inlägg om smäckra huvuden, och där passar han nog in ganska bra, har cob i allt och små bett trots sina stadiga 165 cm :)

Bild på spektaklet :)

image_zpsccc15875.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Jag har reagerat på en sak sen jag började använda Equilab vid uteritt. Nämligen att jag skrittar mycket mer än jag tror och travar och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 088
Senast: Marvin
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 787
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Senast: spinxx
·
Äldre Årets knasigaste rubrik men det är en jag måste ha svar på.. Kort sammandrag: Jag sålde min bil i augusti. Blev nerringd då jag la ut...
2
Svar
24
· Visningar
2 622
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp