Bukefalos 28 år!

NH-folk=odödliga?

Sv: NH-folk=odödliga?

Så det är bättre att rida utan hjälm alls än att rida med en billig hjälm?

Sen, precis som jag sagt förut, så FINNS det en debatt ang säkerhetsvästar också.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

*delvis kl*

Men tävlingscyklister, cykelbud osv som är insatta i vilka riskerna är och åker fort i riskabla miljöer har alltid hjälm, träning som tävling. Kajsa som cyklar på en gångväg till kiosken kanske inte är lika utsatt eller insatt. :grin:

Sedan är det ju alltid upp till var och en förstås. Jag säger inte till folk som inte har hjälm självklart, men tycker det är lite fånigt. Ungefär som att köra bil och inte orka ta på bältet, det får en ju att undra hur rädda de är om sig själv egentligen. Känner folk som fått skallskador både i ridolyckor("lugn och snäll" häst i ridhus) och bilolyckor (inget bälte, i knät på pojkvännen). Det är ju aldrig personernas eget fel, men de hade kunnat komma undan utan att behöva gå i sjukgymnastik för att lära sig att gå ingen.

Jag rider aldrig utan hjälm, möjligtvis för att fota lite fina bilder, eller skritta lite barbacka i beteshagen på gräsunderlag. Annars är det alltid hjälm, utan känns det ungefär som om man glömt sadelgjorden eller tyglarna. :P
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Det är verkligen en ekonomisk fråga när det gäller hjälmar, dom billiga är inte bra när det gäller säkerheten, inte vad jag hört iallafall. Dom skyddar inte särskillt bra alls.

CE-märkning betyder att hjälmarna är testade och skyddar mkt bra mot slag. Det finns jättebilliga hjälmar som är CE märkta. För att få ett bra skydd för huvudet behövs ett sviktande lager med ett hårt ytterskal. Inte krångligare än så.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Håller helt med dig om att det är dumt att rida utan hjälm, men det är ett val man gör.

och om du tänker lite längre är det inte bara "NH-människor" (vad nu det är) som rider utan hjälm. Väldigt vanligt bland dressyren på högre nivå och även i andra stallar.


Är dressyr eller hoppryttare utan hjälm odödliga? :confused:

Varför inte ställa en allmän fråga istället för att hoppa på folk som håller på med NH?
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Alla duktiga NH-personer som jag har träffat eller känner rider alltid med hjälm.
visst finns det även de som väljer att rida utan, men ingen har egentligen med det att göra då det inte finns någon lag på att man måste ha hjälm när man rider.
de som är dumma nog att rida utan hjälm får helt enkelt skylla sig själva om hästen slänger av de så de spräcker skallen och dör eller blir allvarligt hjärnskadade.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

*kl*

Jag är så inpräntad från början att hjälmen ska på huvudet att jag känner mig naken och obehag om jag skulle glömma hjälmen när jag satte upp + gammal och erfaren nog att veta att även en snäll och väluppfostrad häst kan snubbla eller halka.

Faktum är att när jag ser en ryttare utan hjälm så har jag fördommar nog att förutsätta att personen är korkad och okunnig..

Inom travet har vi hjälmtvång annars gäller inte försäkringen och hjälmen sitter där på alla, så väl proffs som hästskötare.
Kan man av olika orsaker inte köra med hjälm, får man helt enkel be någon annan köra sin häst.
2012 (kommer inte exakt ihåg) kommer det även vara krav på säkerhetsväst hos kuskarna.

Ang. cykelhjälm, tror jag att vi "äldre" inte är uppvuxna med hjälm och därför reagerar man inte lika stakt, för förr var det definitivt vanligare utan hjälm än med.
Men jag antar att de som växer upp nu om 20 år kommer reagera om de ser folk som cyklar utan hjälm.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Tva examples:

Jag borjar sitta upp pa min hast (ikladd hjalm) i western saddle Hasten som normalt ar lugn som en ko blir spooked av ngt och tar av i full fart, med mig hangandes i stigbygel utan chance att komma los. Blev dragen 200 meter och nar hast stannar kan faktiskt ta mig up och STA UP. med hjalp fran hast.. det snurrade i skallen. Granne sag mig och hjalpte mig hem men tittade mkt pa hjalmen. Sa medans jag gar in tar han hand om hast.
Hjalmen ar sprucken fran front till bak men holl ihop.. Hur resten av min kropp sag ut skall vi inte saga ngt om... Akte till akuten da jag inte madde bra och hade "bara" en hjarnskakning. Hjalmen var sent till firman som gor dem och jag fick en ny, med brev om att jag hade varit valdigt lycklig..

Fall tva: Kompis sitter i ridpaddock pa sin 20+ ar gammal vallack som ar den typ att han ror sig inte om han inte maste. Barbacka, inget ledrope, ingen hjalm.. Ett bee, typ broms/geting etc kommer flygandes och biter hasten.. Hasten sparkar plotsligt backut och borjar springa som en idiot.. Kompis ramlar av och blir sparkad i huvudet av sin "kolugna" hast. Och dor. pa storten..

Jag har aven hjalm pa mig nar jag arbetar med min unghast och jobbar pa att lyfta fotter etc. Visst jag kan bli sparkad var som helst men det ar lattare att reparera an huvudet. Likasa nar jag red cattle, jag hade cowboyhat med hjalm pa insidan.. Jag kanner mig naken utan hjalm...

Nej jag har inte safety west, men har bestallt. Det kommer ta tid att vanja sig vid men hellre en period av obehag (kanske?) and bli trasig..
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Det är absolut helt upp till var och en att bestämma om man ska ha hjälm eller inte...

så länge man själv betalar räkningen för de skador/ambulans/operationer/rehab som man kunde ha undvikit genom att använda hjälm.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Jag är uppvuxen med hjälp och tycker det både ser och känns konstigt utan. Jag har även ridigt tillräckligt många olika sorters hästar för att veta att det inte är de "dumma" man trillar av, utan oftast de snälla.

Inom galoppsporten är det dessutom hjälm- och säkerthetsvästtvång. Annars gäller inte försäkringen. Det ska inte bara sitta på kroppen utan vara knäppta också. Därför har varenda kotte, proffs som nybörjare hjälm och väst.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

så länge man själv betalar räkningen för de skador/ambulans/operationer/rehab som man kunde ha undvikit genom att använda hjälm.

Då kan man ju också själv betala all sjukvård som man behöver genom att inte leva nyttigt eller vad som helst, allting som kan leda till att man råkar illa ut. Tycker inte det är rättvist alls, alla betalar för sjukvården och alla har rätt till den oavsett vad man gör för att hamna där.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

*kl*

Jag tillhör nog den delen av bukefalisterna som känner mig naken utan hjälm. Det händer ibland att jag är lat och hoppar upp på tant och skrittar skogsvägen från lösdriften till stallet. Men så fort jag kommer på att jag inte har hjälm så blir jag helt nervös och stirrig och säker på att jag ska flyga av och slå mig. :o (det rör sig om ca 200 meter grusväg i skogen utan trafik)

Sen är jag väl även som Seabaz (tror jag det var) och har ibland inte hjälm när jag ska bli fotad för ett lite 'finare' foto. Dumt, förmodligen. Skulle dock ALDRIG sätta mig på en häst utan hjälm med ett barn i närheten och de gånger jag inte har hjälm så är det som sagt för att jag har mössa eller något när jag hoppar upp och tänker inte på det.

Säkerhetsväst däremot har jag faktiskt aldrig haft på mig. Kan inte ens tänka mig det, fast jag börjar känna att jag nog borde. Dottern har alltid sin. Kanske blir en investering, om inte annat så ska en ägas när lilleman ska ridas in. (skillnad på en unghäst och 21åring stencool tant)

Edit: kom på- jag är inte NH-människa förstås...bara vanlig hästmänniska :D
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Kajsa som cyklar på en gångväg till kiosken kanske inte är lika utsatt eller insatt. :grin:
Precis exakt nästan lika farligt som allt annat, vet en som cyklade väldigt långsamt men fastnade med foten på nåt sätt i pedalen, ramlade och slog i huvet och blev helt tokigt hjärnskadad när han slog i huvet i asfalten.

Så då borde den där Kajsa betala all sjukvård helt själv om det hände något för det var en risk hon utsatte sej för helt medvetet själv.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Jag är medveten om att argumentet inte "håller". Dessvärre vill jag nog envisas med att tycka så eftersom jag tycker att det är så makalöst korkat att rida utan hjälm. Bara för att jag betalar för sjukvården behöver jag ju inte göra mitt bästa för att belasta den onödigt hårt.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Har hållt på med NH i 5 år och har ALLTID hjäm. Har ridit utan en gång och tyvärr finns det bilder på det.

Är alla dressyrryttare också odödliga eftersom de tom tävlar utan hjälm?!
 
Sv: NH-folk=odödliga?

En hjälm måste inte förstöra bilden!
Den är en del av ekipagets utrustning, precis som sadeln eller tränset. Eller hästen :eek:

personligen skulle jag varken utsätta mig själv eller hästen för fara bara för att "få en bättre bild"!
:)

Jo men om man inte har sadel eller träns heller på hästen då? Sånna bilder tänker jag på
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Det är inte många av våra stjärnor som rider med hjälm hemma... Kolla Jan brink när han var med till och med i ponnyakuten!!

Maria gretzer har hjälm. Och peter eriksson vet jag (kanske för att han har sitt stall på flyinge och det är tvång där?)

Men Malin och hon vad hon nu heter, som hade hästen mynta... Där är det nog lite si och så med hjälm....


Kolla träningarna/uppvärmningarna till STHS tex... Antar att det är samma på GHS


Inte för att detta är någon ursäkt att rida utan hjälm men det är många mer än NH som gör det...

I dressyr får du ju inte ens ha hjälm när du kommer upp i högre klass även om du vill, eller är jag helt ute och cyklar?
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 504
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 160
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Solstig
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 407
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp