Bukefalos 28 år!

NH-folk=odödliga?

Sv: NH-folk=odödliga?

Nej, det stämmer, du måste ha hatt på tävling i de högre klasserna. Däremot är det inget som hindrar att du har hjälm vid träning.

KL: Jag förstår inte hur man kan ramla av utan att slå i huvudet. De gånger jag åkt av har visserligen någon annan kroppsdel landat först, men nog har huvudet slagit i också. Jag har lyckats få lindrig hjärnskakning på det viset, tack och lov bara en gång.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Håller med de som påpekat att det förekommer ryttare utan hjälm i alla grenar.

Visst är det svenska säkerhetstänkandet väldigt utbrett, men det tycker jag är ganska bra faktiskt, det sparar många liv.
Självklart gör alla som de vill!

Vet att det i någon gammal tråd jämfördes med bilbältet som inte många använde förr i tiden, då var det töntigt och väldigt onödigt.
Idag får man inte ut någon försäkring om det kommer fram att man inte använde bilbälte.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Varför ska alla dressyrryttare lägga ut bilder där de rider på sin ahästar utan hjälm?


:)

/sammet som är NHare och inte rider utan hjälm.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Lägg ner denna tramsiga tråd nu! Det har gått för långt om man inte ens kan publicera en bild på en ryttare utan hjälm utan att folk går i taket av upprördhet. Det måse nog vara det största brottet som man kan begå. Folk blir inte upprörda över snatteri, fortkörning, felparkerinar men ve och fasa, rid för sjutton inte utan hjälm för då drar massorna ut i krig!
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Dumheter, lägg du ut en tråd om att du kör som en dåre, parkerar som skit och snattar, så lär du få åsikter om det oxå. :grin:
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Är dressyr eller hoppryttare utan hjälm odödliga? :confused:

Varför inte ställa en allmän fråga istället för att hoppa på folk som håller på med NH?

Ja jag tycker också det var en väldigt konstig inriktning eftersom jag tycker man ser minst lika många hjälmlösa personer inom alla inriktningar.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Ännu ett bevis på hur många som har fördomar kring NH. NH är INTE vad du har på din häst eller dig själv. Det är ett sätt att tänka och vara med din häst. Kanske de som tänker NH litar mer på sina hästar? I vilket fall som helst är det upp till var och en och jag vet många vanliga dressyrryttare som också struntar i hjälmen.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Ett kort svar kan ju vara att hästar är levande djur medan cyklar inte är det.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Ännu ett bevis på hur många som har fördomar kring NH. NH är INTE vad du har på din häst eller dig själv. Det är ett sätt att tänka och vara med din häst. Kanske de som tänker NH litar mer på sina hästar? I vilket fall som helst är det upp till var och en och jag vet många vanliga dressyrryttare som också struntar i hjälmen.

Anledningen till att jag ens startade den här tråden är just för att jag är på ett NH forum nu och inte ville sabba tråden med alla bilder utan startade en ny tråd där jag ifrågasätter erat "jag litar på min häst, den skulle aaaaldrig kasta av mejj":grin:

Diskussionen om hopp/dressyr/western vs NH hör inte riktigt hemma här men ja, jag tycker det är precis lika fel där, nu är jag ju varken på hopp, dressyr lr western forumet alltså är det NH-folk jag vänder mejj till!

(sen kan ju jag tycka att man faktiskt har lite mer koll med en sadel och ett träns på OM hästen skulle bli skrämd/stressad, men det är ju min högst personliga åsikt)
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Återigen så drar du alla över en kam. Är det medvetet du stryker oss mothårs eller vill du bara provocera? Varför är hjälm och utrustningsfrågan mycket intressantare här än hos dressyr, westen, hoppning osv?

För mig är NH säkerhet. Jag vet hur jag ska få min häst säkrare (absolut inte 100% säker) och jag vet ju jag ska hantera olika situationer med säkerhet. Att folk rider utan hjälm det får stå för dem, det har inget med NH att göra anser jag. Alla hästar kan fortfarande få fnatt och bli rädda trots år av träning och väldigt stabila hästar. Jag skiter fullständigt i om kleti och pleti har hjälm eller inte men jag vill ha det. Jag tycker dock att det är fruktansvärt ledsamt att se yngre och yngre överta äldres vanor att inte ha hjälm. Detta gäller ALLA grenar.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Varför ska alla NH-människor envisas med att rida utan hjälm och dessutom lägga ut bilder på eländet?

Alla? Jag tillhör dem som känner sig naken utan hjälm. Jag använder till och med skyddsväst ibland beroende på vad jag ska göra.Jag har ridit utan hjälm tre gånger, en av gångerna har jag foto på. En av gångerna ångrade jag mig efter 5 min, och hoppade av. En av gångerna hadde jag ett barn framför mig och lät barnet ha hjälmen istället. NH är långt ifrån att rida utan bett och få hästen att vifta med frambenen. Verkar nästan som att det inte handlar om hjälm egentligen utan mer om vifta på frambenen. Jag är ganska förvånad över hur människor använder skydd i alla dess former men inte bryr sig om den viktigaste aspekten av alla, kommunikation och ledarskap. Olyckor kan alltid inträffa, de går inte att undvika, men genom att bygga upp en bra kommunikation så minskar man risken oavsett ridgren.

Att det publiceras böcker med folk som rider utan hjälm är inte så konstigt, olika länder har olika syn på det där med hjälm. Det jag däremot tycker är mer allvarligt är när personer som är förebilder för unga människor och deltar i program riktade mot unga människor rider utan hjälm.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Diskussionen om hopp/dressyr/western vs NH hör inte riktigt hemma här men ja, jag tycker det är precis lika fel där, nu är jag ju varken på hopp, dressyr lr western forumet alltså är det NH-folk jag vänder mejj till!
Tror att du missat en grej, NH är en form av hantering av hästen, inte en ridgren.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Skulle skriva exakt samma sak men kopierar dig istället. :bow:
:bow:
Jag kopierar kopian och lägger till att jag tycker det är riktigt urbota löjligt och fånigt att inte använda hjälm. Finns liksom ingen ursäkt för att inte göra det alls. Vill man inte ha den så är man ganska korkad, ursäkta mig... :devil:
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Oj vilken lång lista man skulle kunna göra om man vill lista korkade grejjer som folk gör. Dock är det få saker som retar upp folkmassan så mycket som detta vilket jag tycker är intressant.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Nej, det stämmer, du måste ha hatt på tävling i de högre klasserna. Däremot är det inget som hindrar att du har hjälm vid träning.

Måste man ha hatt??:confused: Har för mig att det står att man får bära hatt ist för hjälm från MSV (eller vad det nu är för klass, mindre viktigt.). Fast jag kan vara helt ute och cykla...

Edit: Hittade detta i TR nu :idea::
Vid ridning inför Msv A-klasser och högre inom hela tävlingsområdet, får ryttare som fyllt 18 år, bära annan huvudbonad.

Jag tolkar det som att det är fritt fram att rida med hjälm även i svårare klasser! Om det inte är så är ju de som skrivit detta dummare än jag trodde:mad:
 
Senast ändrad:
Sv: NH-folk=odödliga?

Du ska nog ha lite bättre fakta om saker innan du startar en sån här tråd.

NH är som sagt ett sätt att hantera sin häst inte rida.

Jag har en häst som jag tränar westernridning med, jag har ridigare haft många engelskridna hästar, jag jobbar på ridskola, alla dessa hästar hanterar jag på "NH vis". Men det har absolut inget med inriktning att göra.

Det är ett sätt att säkert hantera sin häst, och att få den att lita på sin ägare.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Varför ska alla NH-människor envisas med att rida utan hjälm och dessutom lägga ut bilder på eländet?

Bara för att man kan rida utan träns och få hästen att vifta med frambenen är man inte odödlig, eller?

Nej odödliga är dom nog inte eftersom en dog för några år sen ett par mil härifrån efter nån halkolycka på is - utan hjälm:angel:

Men en del har nog inte så mycket att skydda om man läser tokigheterna som vissa hittar på med sina hästar så det kanske är därför, ingen förlust liksom:confused:
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 500
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 134
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Solstig
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 404
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp