Bukefalos 28 år!

NH i vardagen, konkreta situationer

Streiff

Trådstartare
Jag är nyfiken på hur ni gör i vardagen med era hästar.

Hur gör ni helt konkret när ni ger hästen mat?

Binder ni upp hästen på stallgången eller står den alltid lös?

Hur leder ni hästen till och från hagen? Går ni framför, sidanom osv. Är hästen lös eller har ni grimma o grimmskaft?

Jag är intresserad av att veta hur andra gör med sina hästar i vardagen, stort som smått. Har ni någon "ritual" som ni gör varje dag eller varierar allt från dag till dag. Har ni bestämda mat tider eller obestämda? Jag vill veta allt!
 
Sv: NH i vardagen, konkreta situationer

fodrar mina ute i hagen, de följer med mig men de får absolut inte stoppa ner huvudet i spannen eller börja käka på höet förren jag har lagt ner det på marken.
de leds med slappt grimskaft och jag går oftast lite före eller vid huvud.
min gamling kan stå med grimskaftet i backen under tiden jag grejar med honom.
vi har väl utarbetade rutiner gamlingen och jag, han har vart i min ägo i 15 år så vi känner varandra utom och inom.
 
Sv: NH i vardagen, konkreta situationer

i hagen, när vi ska gå till grinden ut, går min häst bakom mej, även utanför grinden till stallet. när man ska tillbaka går han oxå bakom. ute i "världen" går han lite bekom mej men nästan bredvid.
I stallet står han oftast lös i gången, han får maten efter ridningen direkt utan några krav på honom. :)
har haft honom i 2 veckor men vi trivs redan med varandra :love:

ni måste ha uppe bilddagboken
Manne var trött där :P
55965_1205085036.jpg
 
Sv: NH i vardagen, konkreta situationer

har ju nu bara medryttarhäst, men svarar ändå :)

Hur gör ni helt konkret när ni ger hästen mat? fodrar i hagen när jag är där. lill-hingsten "kör jag bort" från maten tills han slutar försöka tränga sig på. brukar gå efter några sekunder numera. när jag har "ätit färdigt" får han äta. "min" häst kan däremot få äta direkt, väntar bara ett ögonblick så att jag vet att han inte börjar äta innan jag gått bort från mathögen.

Binder ni upp hästen på stallgången eller står den alltid lös? binder upp av hänsyn till andra, men så länge jag är där skulle han kunna vara lös. går jag iväg smygäter han dock hö från de utsällda hökorgarna. :angel:

Hur leder ni hästen till och från hagen? Går ni framför, sidanom osv. Är hästen lös eller har ni grimma o grimmskaft?
grimskaft av hänsyn till de andra, men behöver egentligen inte. går framför. kollar av lyhördheten genom att stanna och backa då och då, då ska han också stanna och backa. vilket han gör :idea:
 
Sv: NH i vardagen, konkreta situationer

Hur gör ni helt konkret när ni ger hästen mat? Hästarna får alltid kraftfoder inne och då kan min häst se lite sur ut, men när jag kommer in backar hon undan och väntar lugnt tills jag lämnat maten i krubban.

Hö lägger vi i olika högar så att shettisen också ska få mat och de inte ska behöva kivas om maten. Men båda hästarna håller sig på avstånd tills jag lämnat högen och jag kan om jag vill (gör det inte, men har testat en gång) få båda hästarna att lämna sina högar med bara en liten handgest.

Binder ni upp hästen på stallgången eller står den alltid lös? Olika. Oftast står hon lös i stallgången när jag fixar och donar och får ibland även stå strax utanför stallet och beta löst om jag pysslar med nått annat. Men när hovslagarn kommer eller när mamma grejar är hon alltid uppbunden.

Hur leder ni hästen till och från hagen? Går ni framför, sidanom osv. Är hästen lös eller har ni grimma o grimmskaft? Leder ofta med grimma runt halsen. Går dock på vägen löst med henne, och så. Men just till hagen är det väldigt geggigt vid grinden och hon är inte så villig att kliva i geggan så jag har henne med grimma runt halsen fram till grinden.

Jag är intresserad av att veta hur andra gör med sina hästar i vardagen, stort som smått. Har ni någon "ritual" som ni gör varje dag eller varierar allt från dag till dag. Har ni bestämda mat tider eller obestämda? Varierar ganska mycket, men båda hästarna har i princip fri tillgång till grovfoder, så det är egentligen bara kraftfoder och in- och utsläpp som varierar.

BILDER
 
Sv: NH i vardagen, konkreta situationer

Fina bilder, ser mysigt ut:)

Ni som låter hästen vänta när ni ger mat. Hur gör ni om hästen har öronen bak när den står och väntar på sin mat? Måste den enligt er ha öron frammåt och se "glad" ut innan den får sin mat eller räcker det med att den väntar och inte kastar sig över maten?
Konstig fråga kanske men jag är nyfiken på hur andra gör :)
 
Sv: NH i vardagen, konkreta situationer

Hur gör ni helt konkret när ni ger hästen mat?Kraft foder får hon inne,oftast lugn och väntar tills jag säger "varsogod".

Ensilage,får hästarna i varsin häg,en bit i från varann,iom att dom kasnke inte är världens vänner.:p

Binder ni upp hästen på stallgången eller står den alltid lös?
Ryxktar ofta millan i boxen,då har jag henne på ett löst grimskaft,men ibland löst..

Hur leder ni hästen till och från hagen? Går ni framför, sidanom osv. Är hästen lös eller har ni grimma o grimmskaft?Oftast har hon grimma på sig elr grimman runt halsen,men nästan alldrig grimskaft,så jag leder henne lsöt..
 
Sv: NH i vardagen, konkreta situationer

Hur gör ni helt konkret när ni ger hästen mat?
Oavsett om det gäller fodring i stallet eller hagen är det tabu att ens försöka röra maten så länge jag har den, dom får inte äta förrän jag vänt ryggen till och är på väg därifrån!

Binder ni upp hästen på stallgången eller står den alltid lös? Binder upp hästen i spilta eller i box med rep för boxdörren.

Hur leder ni hästen till och från hagen? Går ni framför, sidanom osv. Är hästen lös eller har ni grimma o grimmskaft?

i grimma och grimskaft tar oftast två hästar och då ska dom gå bredvid (huvudet i axel höjd) och bakom vid trängre passager.
 
Sv: NH i vardagen, konkreta situationer

Fina bilder, ser mysigt ut:)

Ni som låter hästen vänta när ni ger mat. Hur gör ni om hästen har öronen bak när den står och väntar på sin mat? Måste den enligt er ha öron frammåt och se "glad" ut innan den får sin mat eller räcker det med att den väntar och inte kastar sig över maten?
Konstig fråga kanske men jag är nyfiken på hur andra gör :)

jag skulle inte vänta på att han blir glad, gör han som jag bestämmer och har hans fokus så skiter jag i om han är sur eller glad.
 
Sv: NH i vardagen, konkreta situationer

Hur gör ni helt konkret när ni ger hästen mat?
Jag fodrar sällan hästarna, då jag har lösdriftsplats och stallägaren fodrar varje dag. Men vad jag vet läggs höet på marken, utan någon speciell metod.

Binder ni upp hästen på stallgången eller står den alltid lös?
Jag har henne ofta lös i stallgången, men också uppbunden. Tycker det är bra att träna på båda delarna.

Hur leder ni hästen till och från hagen?
Antingen med grimma och grimskaft, eller med bara grimskaft runt halsen. Jag går antingen vid bogen, eller framför.


Jag försöker att hela tiden tänka "NH" i allt jag gör, kommunicera med kroppspråket, och att "vara häst" mot min häst. Med tanke på att vi männsikor aldrig kan lära hästarna vårat språk, så är det våran uppgift att lära oss deras. Allt för en roligare, bättre vardag med våra älskade fyrbentingar. :love:
 
Sv: NH i vardagen, konkreta situationer

Fina bilder, ser mysigt ut:)

Ni som låter hästen vänta när ni ger mat. Hur gör ni om hästen har öronen bak när den står och väntar på sin mat? Måste den enligt er ha öron frammåt och se "glad" ut innan den får sin mat eller räcker det med att den väntar och inte kastar sig över maten?
Konstig fråga kanske men jag är nyfiken på hur andra gör :)

Stod i ett stall för ett par år sen där det var stenhårt på att hästar som stod o skrapade med hovar, surade o dyl fick vänta tills de stod stilla o lugna innan de fick mat.

Eftersom alla som fodrade (bara 4 hästar) var väl införstådda med öronen framåt = ge mat, så var det väldigt lugnt vid alla fodringstillfällen.
 
Sv: NH i vardagen, konkreta situationer

Fina bilder, ser mysigt ut:)

Ni som låter hästen vänta när ni ger mat. Hur gör ni om hästen har öronen bak när den står och väntar på sin mat? Måste den enligt er ha öron frammåt och se "glad" ut innan den får sin mat eller räcker det med att den väntar och inte kastar sig över maten?
Konstig fråga kanske men jag är nyfiken på hur andra gör :)

Jag bryr mig inte om hur han ser ut, bara han håller avstånd tills jag klivit åt sidan och visat att det är "vassego". Oftast ser han ut som en åsna med öronen åt sidorna.
 
Sv: NH i vardagen, konkreta situationer

Hur gör ni helt konkret när ni ger hästen mat?

I hagen får hästarna bara hö. Oftast går jag ut innan jag släpper ut hästarna och lägger höet i fyra-fem högar. Vi har tre hästar i hagen. Om hästarna redan är i hagen, går jag ut med en stor Ikea-kasse och möts av "ledarstoet". Hon får en pyttetuss vid grinden, så jag kan gå ner och pyttsa ut de fyra-fem högarna längre ner. De andra hästarna väntar på sin tur.

I stallet brukar jag ha intagsmaten inlagd i boxarna innan jag tar in hästarna. Och då vill jag bara att hästarna väntar på att jag får av dem grimmorna innan de äter. Det är inga problem.

När jag morgon, eller kvällsfodrar slänger jag in höet, först så hästarna har något att pyssla med, när jag pyttsar ut kraften. Jag öppnar dörren och tar ett steg in. Då vill jag att hästarna backar från krubban, så jag kommer åt. Vid behov smackar jag lite lätt. Men våra hästar är väluppfostrade, så det är inga problem.

Binder ni upp hästen på stallgången eller står den alltid lös?

Är jag själv i stallet, brukar jag ha min häst lös när jag pysslar. Men är de andra hästarna inne, brukar jag för säkerhets skull ha henne bunden pga att hon gärna vill gå in och kolla om de har fått nån mat, som inte hon har sett.

Hur leder ni hästen till och från hagen? Går ni framför, sidanom osv. Är hästen lös eller har ni grimma o grimmskaft?

Jag brukar gå ett halvt steg snett framför min dam, så jag hinner flytta mig, eller få stopp om något händer. Det har jag även lärt de andra hästarna i stallet, att det är det som gäller när jag leder dem. Igår fick min pappa som INTE är hästvan för första gången leda in "ledarstoet" som enligt ägarna är stirrig och behöver extra kontroll. Han gör precis som jag och hästen strosade som en ko med hängande grimskaft.

Jag kan ha min dam lös, men det brukar jag inte ha då vi har femtioväg mellan hage och stall. Jag brukar däremot ha grimman på halvsvaj med grimskaftet över halsen på henne om jag samtidigt tar gammelhästen. De går huvud vid svans och älskar varann :love:. Somrarna med dem ärunderbara...

Jag är intresserad av att veta hur andra gör med sina hästar i vardagen, stort som smått. Har ni någon "ritual" som ni gör varje dag eller varierar allt från dag till dag. Har ni bestämda mat tider eller obestämda? Jag vill veta allt!

Dagliga ritualer - Glatt hälsningsrop, varje gång jag kommer till stallet vare sig de är i hagen eller stallet. Det brukar mötas med toppade öron och svarsgnägg eller svarsbrum. :love:

Mattider kan slå på MAX en timme hit eller dit, beroende på träning och liknande.
 
Sv: NH i vardagen, konkreta situationer

Hur gör ni helt konkret när ni ger hästen mat?
Dom går på fri tillgång av hö i hagen, så vi ger dom ej hö. Kraftfoder får dom i varsin hink, och de väntar med att äta tills jag säger "Varsågoda" :D

Binder ni upp hästen på stallgången eller står den alltid lös?
Alltid uppbunden då det finns hingst i närheten, förut brukade hon stå löst.

Hur leder ni hästen till och från hagen? Går ni framför, sidanom osv. Är hästen lös eller har ni grimma o grimmskaft?
Har henne i grimma & grimskaft, skulle kunna ha henne löst om det inte vore för hingsten :angel:
Påväg till stallet gör vi stanna-backa övningar, jag går alltid framför henne.

Jag är intresserad av att veta hur andra gör med sina hästar i vardagen, stort som smått. Har ni någon "ritual" som ni gör varje dag eller varierar allt från dag till dag. Har ni bestämda mat tider eller obestämda?
Dom har ju somsagt bal i hagen, och dom går ute på natten. Kraftfoder får dom efter att vi motionerat hästarna, alltså på oregelbundna tider.
 
Sv: NH i vardagen, konkreta situationer

För det första ska hästen alltid gå bakom mig eller med huvudet vid min sida om jag ex leder fram till vagnen osv... Om jag så bestämmer så kan jag även gå vid hästens bakben och styra den framför mig, men det fungerar bäst på inhägnat område :p Två hästar i stallet där jag har min pålle går själva ut till hagen vid utsläpp. Använder annars grimma och grimskaft.

När jag utfodrar är jag noga med att maten är min och när hästarna respekterar det och väntar istället för att kasta sig över mig och maten, då lägger jag ut höet. Samma sak gällande hink med kraftfoder. Jag ska kunna hålla i eller stå bredvid maten utan att nån häst kommer och tränger sig och ska ha...

I stallgången står min häst uppbunden. Tycker det känns säkrast så, men jag har börjat ha honom lös emellanåt för att träna upp lydnaden. Han har en förmåga att skrapa med hovarna och så när han är less. Men ibland står han som ett ljus.

Försöker helt enkelt vara konsekvent och använda hästarnas naturliga kroppsspråk i det mesta. Jag brukar även släppa min häst lös på ridbanan ibland och styra och svänga och kontrollera gångarter med kroppen och rösten.
 
Sv: NH i vardagen, konkreta situationer

Hur gör ni helt konkret när ni ger hästen mat?

Har tre hästar, de har sin turordning när de får mat, krosskorn, solfrösfrön o vitlök är kvällsmat samt hö. Hö lägger jag in innan jag tar in dem och resten får de när alla är inne och jag ska natta dem.

Binder ni upp hästen på stallgången eller står den alltid lös?

Varierat, både lösa och uppbundna, shettisen har jag nästan alltid uppbunden då den har matfokus och för baranas skull, de andra två "stora" varierar jag på, även när barna ska rida.
Vid fint väder står jag alltid ute och gör allt, vid sämre inne på gången.

Hur leder ni hästen till och från hagen? Går ni framför, sidanom osv. Är hästen lös eller har ni grimma o grimmskaft?

Ibland tar jag alla tre på en gång eller två och en efter, det är varierat och även ordningen på att släppa ut dem är olika. De lär sig att vänta på sin tur utan att slå i vägar eller sparkas.

Jag är intresserad av att veta hur andra gör med sina hästar i vardagen, stort som smått. Har ni någon "ritual" som ni gör varje dag eller varierar allt från dag till dag. Har ni bestämda mat tider eller obestämda?

Alltid haft betämda mattider, men in och ut kan variera beroende på väder, vind eller andra arrangemang. Alltid fri tillgång på hö och vatten i hagen, och skog och rishögar att pilla i. Alltid saltsten både ute och inne, ha selen fattig mark. Brukar borsta hästarna nä vi tar in dem för kvällen, stalldörr alltid öppen på dagarna, kollar ben och kropp vid ingång, för skador eller sår skull,

Tack för mig.

//Malou Sandberg HHD
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 450
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 857
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 552
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp