Bukefalos 28 år!

Tinuri

Trådstartare
okej, nu vill jag att alla som vet vad NH är skriver hit!

alltså vad är egentligen NH? okej natural horsemanship.. men räknas till exempel mina följa john lekar med min häst till NH? kan ni sätta in tips på olika saker som hör till NH oxå :D
 
Sv: Nh?

det finns ett NH-forum..

men annars för mig är "NH" allt du gör med hästen i stort sätt. Hästhantering.

Typ att du får hästen att flytta sig åt sidan innan du går in till den i spiltan är en typ av NH.

Eller att den går bakom dig när du leder (eller vid sidan av, det är du som bestämmer).

Följa john-lekar tycker jag absolut är NH, man får ett samspel av att leka med hästarna och "bara" umgås från marken också...
 
Sv: Nh?

Jag anser mig hålla på med NH / kommunikation, även fast jag är självlärd (lärt mig av min häst).

För mig är NH ett sätt att tänka på och att dominera hästen och bli dess vän. Människan lär sig hästens kroppspråk och lär sig se/läsa av hästar och använder sedan kroppspråket för att kommunicera med hästar och få dem att förstå och göra det man vill.

Om människan då blir duktig och får en fin kommunikation med sin häst kommer hästen att få ett positivt, harmoniskt och stolt uttryck över hela sig, och den kommer att förstå och vilja göra det människan ber om. :)
 
Sv: Nh?

Ella har väll delvis gett dig ett svar.

Annars finns det massor med trådar du kan söka på. Skriv in Vad är NH så komemr det upp en hel drös är jag säker.

Enda jag vill förtydliga med Ellas post är att det itne är frågan om att dominera, utan att ha en liksidig repsekt för varandra, där människan är den som ansvarar för flocken och förhoppningsvis ledarskapet, vilket är två skillda saker.

Att dominera är ett lite negativt uttryck och kan lätt misstolkas som att man ska bryta ner hästen mentalt. Vilket det inte är frågan om.


Att svara på frågan "vad är NH" går inte... eftersom varje person har sin egen syn på vad NH är (och somligas syn är långt ifrån vad NH egentligen innebär).
Att fråga vad NH är, är som att fråga vad gymnastiska övningar för en häst är... Svaret är dressyr, och akademisk ridning, och classisk ridning, och centrerad ridning, osv osv... Ett svar för varje ryttare, ett svar för varje användare av NH...

Läs de trådar som finns. :) De komemr ge dig en bra inblick.

Jag anser mig hålla på med NH / kommunikation, även fast jag är självlärd (lärt mig av min häst).

För mig är NH ett sätt att tänka på och att dominera hästen och bli dess vän. Människan lär sig hästens kroppspråk och lär sig se/läsa av hästar och använder sedan kroppspråket för att kommunicera med hästar och få dem att förstå och göra det man vill.

Om människan då blir duktig och får en fin kommunikation med sin häst kommer hästen att få ett positivt, harmoniskt och stolt uttryck över hela sig, och den kommer att förstå och vilja göra det människan ber om. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Nh?

Nja, fast människan ska ju lära sig dominera hästen. Det är ju människan som ska vara hästens ledare och ha högre rang än hästen. Visst är det ju människan som visar hästen vägen osv, även fast man är riktiga kompisar :) Så jag skulle nog ändå kalla det att man lär sig dominera sin häst, men på ett sådant fint sätt att hästen tycker det är kul och finner sig trygg och älskad under sin ledare!

Men dominans kan också ha en negativ klang i mångas öron och det kan ju också misstolkas. Men det är ju ändå de det handlar om. När hästen vet att det är människan som bestämmer och litar på denna blir den trygg, glad och positiv till allting :bow:
 
Sv: Nh?

Jag skulle inte använda ordet dominans, just eftersom det har en negativ klang.

Istället anser jag att det är frågan om att bygga upp en kommunikation mellan hästen och människan.
Det du vill kalla Dominans anser jag helt enkelt är rang, och framför allt ledarskap.
De flesta vet att en grupp, oavsett vilken art den består av, behöver ledarskap för att det inte skall bli kaos.


Ett dagis/skola behöver en fröken/lärare, ett jobb behöver en chef och en grupp med människor utser en ledare.
I de flesta gäng så finns det en fast ledare, i somliga skiftar det.

Den perfekta ledaren behöver inte dominera, den är, och behöver inte markera sitt revir.
Det finns även passiva ledare, som stiger in när gruppen är i behovet av den sortens ledare.
Precis likadant är det i en vild hästflock.
När en flock behöver beskyddas stiger hingsten fram. Annars har han en mycket liten del av en flocks ledarskap att göra. (Betäcka och beskydda).





Dominans kräver att någon är undergiven. Och det strävar iallafall inte jag efter inom min NH.
Dominans innebär också att någon har ett Kontrollbehov, att ha ledarskap, och att ha kontrollbehov är två skillda saker.
Det ena är frågan om att kontrollera vad den andra gör, medans ledarskap är att utvecklas tilsammans mot gemensamma mål.

Att förtjäna sig ledarskapet (vilket är enda sättet att få äkta ledarskap) innebär också att man som människa måste utveckla en kommunikation, och en vänskap och kontakt. Utan de två sistnämnda är det inte ledarskap utan kontroll.


Det finns bättre ord, än ett ord som är så negativt betingat som Dominans och Dominera.

Varför jag anser att man inte skall använda ett negativt laddat ord (såsom Dominera) är för att de som Inte vet vad NH är, inte skall uppfatta det som om vi bryter ner våra hästar.
NH är ju raka motsattsen.


Lexikon säger följande (qoutar från en hemsida eftersom min är nerpackad)


"dominans egenskapen att dominera;herravälde, övertag, övervikt
dominant mest framträdande
dominera (be)härska, ha övertaget, vara den mest framträdande "

För att lägga fram ordet i ett annat ljus, vi säger inte att en chef har dominansen på jobbet... vi säger att han har ledarskapet. Vi skickar inte iväg chefer på dominansutbildning, utan på ledarskapsutbildning.



Nu tror jag att denna diskution redan varit uppe ang. dominans.



Är fortfarande Fö. nyfiken på vilket forum Seabaz hänvisade TS till? Har buke äntligen fått tillbaka sitt NH forum?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 949
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 776
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 699
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp