Ni med flera katter med olika foderbehov?

Jovars. Jag vet vad hyper och hypo betyder. Om du läser det inlägg som jag först svarade på så ser du att det var överaktiv katt (pga hypertyreos) som det handlade om. Det är en hormonrubbning hos katter som vanligen orsakas av en tumör i sköldkörteln som då börjar överproducera tyroxin (sköldkörtelhormon).
Symptom är bl.a. avmagring och rastlöshet, vilket beskrevs i inlägget. Jag ville då bara vara lite besservissrig och påpeka att hypertyreos inte är detsamma som överaktivitet. Jag ville helt enkelt inte att någon oskyldig människa skulle läsa inlägget och sedan försöka slänga sig med fina ord till vänner och bekanta när denne vill förklara att katten är livlig. Det kan missuppfattas av de som vet vad hypertyreos är...jag antar att man kan räkna in alla som har läst denna tråd till dessa efter detta dravel. ;-)

Jag visste inte vad hypertyreos är eller vad symptomen är för det. MEN jag tolkade inlägget att PGA att katten hade hypertyreos så var den bla överaktiv. Dvs såsom hon som skrev menade. Jag tänkte faktiskt inte ens tanken att hon menade att hypertyreos och överaktivitet var samma sak, utan just att det var SYMPTOM på hypertyreosen.

Så jag tror det blev en höna av en fjäder faktiskt. Om jag skulle läsa inlägget första gången nu, när jag vet vad det är, skulle jag faktiskt tolka likadant =)
 
Sol - läs igen är du snäll.

1) Tekla kan INTE äta 'normal' kattmat, hon klarar två foder - Hills Sensitive Stomach och Royal Canin Sensible 33. Båda ligger högt i fett, och det gör alla foder jag kikat på för katter med magproblem, antagligen för de ska tillgodfogöra sig maten lättare. Men jag kan inte servera vanlig kattmat eller lightfoder, Teklas mage pajar ur då. och sure, hon blir säkert smal och fin när magen lägger av, men så kan man ju inte göra. Således är det foder med hög fetthalt som serveras och jag kan inte hur gärna jag än vill göra något åt det.

2. Det ÄR problem att ransonera maten. Tekla är alltid hungrig och äter fort. Siameserna äter när de har lust. Så om jag ransonerar mat och ställer fram kommer Tekla kasta i sig sin och Siameserna tycka 'nä inte lust nu'. I slutändan har man två magra Siameser och en Tekla i hyfsad vikt men som ständigt är hungrig och bryter sig in i allting för att hitta mat (vi har klösmärken på hundfodertunnan...). Innan ransonerade jag Teklas mat, hon och förra katten fick mat X ggr/dag. Tekla var fortfarande för rund men godtagbart. Dock alltid hungrig, och som sagt kastar i sig maten.

Om jag kunde få siameserna att äta med hyfsat tempo skulle det fungera ändå, men de gör inte det. Visst, envisas jag så gör det det säkert, men jag har ingen lust att de ska gå ner i vikt, och ffa så tänker jag INTE utsätta en kattunge/ungkatt för det experimentet.

Så det är tyvärr inte lätt som en plätt. Om man har katter som med god aptit äter när mat serveras funkar det, det är så jag gjort hela Teklas livstid. Men nu har jag två siameser (varav en då fortfarande räknas som kattunge, han är 6 månader) som INTE har någon slående aptit direkt. Och yngsta killen äter INTE burkmat heller så det går inte öka aptiten så genom att ge dem burkmat, han rör den inte.

Så var snäll och läs igen innan du tycker det är lätt som en plätt.

Lika olämpligt som det är för Tekla att vräka i sig mat är det för siameserna (som inte ska gå ner ett gram) att inte äta tillräckligt. Pest eller kolera liksom? Jag har valt att låta Tekla bli för rund istället för att ha två siameser som blir magra.

Fett foder är inga problem. Inga torrfoder kan räknas som för feta egentligen. Katter klarar av fett väldigt bra. Kolhydrater är det värre med och tyvärr innehåller alla torrfoder mycket kolhydrater. Kolhydrater är den störrsta boven när det gäller fetma hos katter då de inte alls har någon användning av kolhydrater utan det som inte år rakt igenom omvandlas till fett. Så mindre fett behöver hon inte.

Och ransonering är inga problem. Katter kär sig. Det är krångligt i början, men katter är klyftga och de fattar vinken. Ge Tekla den mat hon är van vid, men i mindre mängd. En katt som har lätt att lägga på sig bör inte ha ständig tillgång till mat.

Siameserna skulle jag bråka med. Jag har själv en honkatt som i mer än tre år har haft ständig tillgång till torrfoder och att börja ransonera maten till henne (hon blev fet på lightfoder) var inte enkelt. Hon var van vid att äta när hon ville, lite och ofta. Det tog ett tag, någon månad, men det gick och idag äter hon 5 mål om dagen. Ett betydligt fetare foder än Lightfoder, men hon har ändå tappat 4 hg.

Jag har som sagt tre olika katter med ganska olika näringsbehov och det var inte helt problemfritt att ställa om till ransonering av maten, men det går.

Mitt råd är fortfarande ransonering och mindre mat till Tekla.
 
Och ransonering är inga problem. Katter kär sig. Det är krångligt i början, men katter är klyftga och de fattar vinken. Ge Tekla den mat hon är van vid, men i mindre mängd. En katt som har lätt att lägga på sig bör inte ha ständig tillgång till mat.

Och innan det fattar vinken är det helt okej att en katt som inte ska gå ner ett dugg, och en växande ungkatt går ner i vikt då eller? Det tycker du är okej?

Det gör nämligen inte jag. Punkt.

Just nu har alla fri tillgång på Sensitive Stomach för jag vill se om det gör skillnad för siameshonan. Tekla har inte gått upp märkbart än, men så leker hon ju mer nu med.

Sen kommer jag återgå till att ha fri tillgång på Hills Kitten framme, och ransonera Sensitive Stomachen.

Fett foder är inga problem. Inga torrfoder kan räknas som för feta egentligen. Katter klarar av fett väldigt bra. Kolhydrater är det värre med och tyvärr innehåller alla torrfoder mycket kolhydrater. Kolhydrater är den störrsta boven när det gäller fetma hos katter då de inte alls har någon användning av kolhydrater utan det som inte år rakt igenom omvandlas till fett. Så mindre fett behöver hon inte.

Enligt veterinärkliniken är det där skitsnack. Samma sak gäller kattfodertillverkare etc. Fetthalten HAR betydelse. Det är inte den enda delen som påverkar, men den har betydelse. Så jag vill gärna se vilka källor du hänvisar till ang det där?

Sen är Sensitive Stomachfodret gjort för att vara extra lättsmält och lättupptagligt med, vilket också ökar på problemet.
 
Och ransonering är inga problem. Katter kär sig. Det är krångligt i början, men katter är klyftga och de fattar vinken. Ge Tekla den mat hon är van vid, men i mindre mängd. En katt som har lätt att lägga på sig bör inte ha ständig tillgång till mat.

Och innan det fattar vinken är det helt okej att en katt som inte ska gå ner ett dugg, och en växande ungkatt går ner i vikt då eller? Det tycker du är okej?

Det gör nämligen inte jag. Punkt.

Just nu har alla fri tillgång på Sensitive Stomach för jag vill se om det gör skillnad för siameshonan. Tekla har inte gått upp märkbart än, men så leker hon ju mer nu med.

Sen kommer jag återgå till att ha fri tillgång på Hills Kitten framme, och ransonera Sensitive Stomachen.

Fett foder är inga problem. Inga torrfoder kan räknas som för feta egentligen. Katter klarar av fett väldigt bra. Kolhydrater är det värre med och tyvärr innehåller alla torrfoder mycket kolhydrater. Kolhydrater är den störrsta boven när det gäller fetma hos katter då de inte alls har någon användning av kolhydrater utan det som inte år rakt igenom omvandlas till fett. Så mindre fett behöver hon inte.

Enligt veterinärkliniken är det där skitsnack. Samma sak gäller kattfodertillverkare etc. Fetthalten HAR betydelse. Det är inte den enda delen som påverkar, men den har betydelse. Så jag vill gärna se vilka källor du hänvisar till ang det där?

Sen är Sensitive Stomachfodret gjort för att vara extra lättsmält och lättupptagligt med, vilket också ökar på problemet.

Man behöver inte svälta katterna under tiden man lär dem vänja sig vid ransonering. Herre jisses, vad tror du jag är för människa? Ingen av mina katter gick ner under "tillvänjningen". Viktminskning har skett på en en katt, den överviktiga, efter tillvänjningen, under kontroll.

Att katter inte har något behov av kolhydrater står klart och tydligt i t ex veterinär Anne-Marie Nilssons bok "Kattens sjukdomar". Delen där hon går igenom just kolhydrater börjar med: "Katter har inget behov av kolhydrater". Jag har även kontakt med en amerikansk veterinär som är internationellt känd som expert på hund- och kattmat samt näringslära, Dr. Jean Hofver (du kan läsa artiklar skrivna av henne på www.littlebigcat.com). Fler källor har jag, men de två får räcka just nu.

Vad fodertillverkarna säger bryr jag mig inte mycket om, de vill tjäna pengar så de säger nog vad vi kattägare vill höra.

Katter är renodlade köttätare så varför man skall trycka i dem en massa kolhydrater är för mig ett mysterium. Katter använder först och främst protein och fett som energi, de är inte som människor och hundar som främst använder kolhydrater som bränsle.

Min egen erfarenhet bevisar det jag läst. Som sagt, min äldsta honkatt blev tjock av lightfoder (38% protein, 10% fett, resten kolhydrater) numera äter hon hemlagad mat som innehålller 65% protein och minst 20% fett och hon är i toppform.

Vad gäller näringslära, foder och katter ger jag inte mycket för våra svenska veterinärer. Det är i USA den mesta forskning angående katter och näringslära sker så jag litar mer på info från amerikanska veterinärer/forskare angående just detta än svenska.
 
Man behöver inte svälta katterna under tiden man lär dem vänja sig vid ransonering. Herre jisses, vad tror du jag är för människa? Ingen av mina katter gick ner under "tillvänjningen". Viktminskning har skett på en en katt, den överviktiga, efter tillvänjningen, under kontroll.

Vad du är för människa, ja det har jag inte funderat på, men eftersom jag talat om att siameserna INTE äter om man ger mat vid bestämda tillfällen, utan Tekla då äter upp allt och siameserna blir utan (eftersom de inte vill ha just då) så kommer det vara en period där de äter betydligt mindre än de behöver. Och går ner. Jag har tidigare förklarat varför jag inte tänker göra det sålänge lillkillen inte är äldre.

tt katter inte har något behov av kolhydrater står klart och tydligt i t ex veterinär Anne-Marie Nilssons bok "Kattens sjukdomar".

Nu undviker du frågan, jag sa inget om kolhydraterna, jag undrade var fasiken du fått dina uppgifter om att FETTHALTEN inte spelar någon roll eftersom det är tvärt emot vad t ex veterinärerna och fodertillverkarna anser. Så jag frågar igen - källorna till att fetthalten är oväsentlig för kattens vikt?
 
Man behöver inte svälta katterna under tiden man lär dem vänja sig vid ransonering. Herre jisses, vad tror du jag är för människa? Ingen av mina katter gick ner under "tillvänjningen". Viktminskning har skett på en en katt, den överviktiga, efter tillvänjningen, under kontroll.

Vad du är för människa, ja det har jag inte funderat på, men eftersom jag talat om att siameserna INTE äter om man ger mat vid bestämda tillfällen, utan Tekla då äter upp allt och siameserna blir utan (eftersom de inte vill ha just då) så kommer det vara en period där de äter betydligt mindre än de behöver. Och går ner. Jag har tidigare förklarat varför jag inte tänker göra det sålänge lillkillen inte är äldre.

tt katter inte har något behov av kolhydrater står klart och tydligt i t ex veterinär Anne-Marie Nilssons bok "Kattens sjukdomar".

Nu undviker du frågan, jag sa inget om kolhydraterna, jag undrade var fasiken du fått dina uppgifter om att FETTHALTEN inte spelar någon roll eftersom det är tvärt emot vad t ex veterinärerna och fodertillverkarna anser. Så jag frågar igen - källorna till att fetthalten är oväsentlig för kattens vikt?

Det faktum att studier visar på att katter lätt kan tolerar en kost med en fetthalt så hög som 40% (vilket deras naturliga diet består av) får mig att påstå att fetthalten i dagens kommersiella foder inte har med fetma att göra (går även det att läsa i "Kattens sjukdomar). De flesta kommersiella foder innehåller väldigt lite fett. Om man betänker det faktum att absoluta MINIMINIVÅN gällande fett är 9% (enligt AAFCO) så är det skrämmande att så många fodertillverkare lägger sig alldeles ovanför.
 
Mina två lättfödda katter får lightfoder i matskålar som alla katterna kan komma åt, medan spinkisen har ett extra energirikt foder i ett rum som bara hon kommer in i - det är nämligen bara hon som är tillräckligt smal för att klämma sig in under dörren. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
917
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Jag står inför det angenäma problemet att jag behöver en till katt 😁. Efter att ena katten blev sjuk och inte klarade en operation för...
2
Svar
28
· Visningar
2 166
Senast: Noxos
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 374
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp