Ni med kunskap om Shivering!

sommarvind

Trådstartare
Jag har lite funderar kring just åkomman Shivering. Är det någon som vet vilka undersökningar som krävs för att få diagnosen shivering eller är det bara något som man antar när man ser symtomen och på så vis sätter diagnosen?

Vad finns det för saker som man ska tänka på om man har en häst med shivering?

Finns det något man kan göra för att lindra det?

Jag har en ardennervalack som i samband med att hovslagaren var här visade tydliga problem med att lyfta ena bakhoven, det var i princip omöjligt. Efter hovslagarens besök så var jag mer iaktagande än vanligt och märker att han har lite annorlunda beteende med just det ena bakbenet. Backar jag honom så lilksom blir han "orolig i bakbenet" stampar lite och vilar hoven.

Detta är helt nyupptäckt och jag kommer naturligtvis se till att han kommer att få den typ av undersökning som han eventuellt kan tänkas behöva. Dock vet jag att shivering för många veterinärer är lite av ett mysterium och jag känner behovet av att få läsa om andras erfarenheter. Hoppas det finns några här inne som har kunskap om problemet.:)
 
Sv: Ni med kunskap om Shivering!

Hej.
Vi har en äldre kille med shivering. Vi har ägt honom i ett år och vi hade ingen som helst vana av shiveringhästar innan vi köpte honom.

Det vi har märkt är att stress, smärta och kyla gör att han får det lite jobbigare med sin shivering. Allt som gör att han spänner sig påverkar problematiken.

Viktigt också med en bra hovslagare som inte blir arg och bestraffar när han får sina "ryckningar" och för oss hjälper det jättemycket om han får luta sig och ta stöd mot en vägg när vi lyfter upp hans shiveringben (hans högra) då lutar han sin vänstra sida mot en vägg/boxsida.

Att upplysa omgivningen om hästens ryckningar är också jätteviktigt så att andra inte tror att han ska sparka när ryckningarna kommer utan att det är någonting som han inte kan kontrollera och därför aldrig får bestraffas för.

När vår kille får sina "ryckningar" så väntar vi bara ut det. Enda gången vi egentligen märker av det är när vi ska kratsa bakhovarna, då ser vi till att han kan få ta stöd mot en vägg bara och låter hans knä vila lite på vår rygg så att han kan slappna av och då går det jättebra :)

Önskar dig en fortsatt trevlig dag :bump:
 
Sv: Ni med kunskap om Shivering!

Jag har haft en shievering häst.

Värme, värme, värme är vad som hjälper. Alltid varmtäckad vintertid och vid regn. Gärna rida lite lätt/longera innan hovslagarbesök så musklerna är lite uppvärmda. Har man mikro i stallet kan man också värma en vetekudde och lägga på hästen innan.

Ställ hästen gärna mot en vägg så den kan luta sig däremot. Meddela hovslagaren så han tar det lugnt. Som du upptäckt är stress och kyla ingen hit direkt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 923
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Juridik & Ekonomi För ett år sedan vaknade jag en morgon med fruktansvärda nervsmärtor ut i min ena arm. När det inte gav sig sökte jag läkare och fick...
Svar
5
· Visningar
859
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
1 726
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp