Bukefalos 28 år!

Ni med olycksfåglar...

Sv: Ni med olycksfåglar...

Har också en riktig olycksfågel... Som 2,5 åring lyckades han få fula ligamnetskador på båda sidor om framknäet, samtidigt som detta även en hovbensinflammation. Väldigt dålig prognos, fick lång boxvila (4 mån om jag inte mins fel) och behandlades med shockwave, sedan ut på unghästbete på sommaren och kunde sedan ridas in under vintern. Reds ett drygt halvår men skadade sedan ett bakben, fick en avsprängningsfraktur på kronbenet, skulle operera bort benflisen men då lyckades han riva sig på något i boxen och fick lymfangit... Fick alltså vänta ganska länge med operationen så lång boxvila igen då... Blev iaf återställd efter operationen och reds väl ca ett halvår igen då hans fötter började strula. Hornet är otroligt skört och smular sig. Hovis fick iaf dit skor men han fick stå ytterligare en månad. Nu är vi på G igen, hästen är 5 år och utbildad som en knappt 4-åring. Hovarna har "behandlats" med fodertran, blöta filtboots och enzion i fodret. Hoppas detta gör nytta...
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Jag har en olycksfågel :crazy: Hon skadade sig på elrepet när hon var 9 månader gammal, en senskada som opererades. Därefter boxvila i sex månader. Efter tre månader fick hon allvarlig kolik och veterinären trodde inte hon skulle överleva. Stannade på klinik i en vecka med dropp, och hämtade sig utan operation. Första dagen i hagen efter vilan, fick hon en skada i leden (carpus). Ilfart till klinik och operation. Hon blev sämre ett dygn senare och fick opereras igen. Kom hem och fick boxvila i ytterligare tre månader. Därefter röntgen och konstaterade pålagringar på leden. Veterinär ville döma ut, men vi tog hem henne.

Strax därefter fick hon Anaplasma, men behandlades direkt och blev helt återställd. Hon har dessutom haft mindre sårskador, fått smällar och bulor bla i pannan (ingen aning om vad hon gjort). De senaste två åren har hon varit relativt skadefri, men förra veckan skadade hon sig på ett bakben. Fick ett sticksår som låg farligt nära knäleden. Efter penicillinkur ser det nu ut som om hon klart sig utan större problem denna gång...
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Jag har en riktig oturs fågel en fullblods valack på 9 år från danmark ..

1 februari 2013 :Dagen han kom från danmark klev han ur transporten smal och jävlig med bara 3 skor och en av dom va lös ..
2 februari 2013 ; Andra dagen släpper stallägaren ut honom trotts att jag sagt nej tills hovslagare kommit pålle går omkull på isen 4 gånger och skenar runt på hela gården blir halt och flera stora sår på vänster fram gick inte att sy inga skador på senor osv blir ssjukhage i 3 veckor .

Sätts igång får en halv miljon broddtramp varje dag ... vila igen och massa bandage

Slutet av mars 2013 får han ett stick aår blir lymfangit metacam och vila i 2 veckor till

i mitten av april sätts han igång igen och allt går super bra , vi flyttar och byter stall polle börjar bli fin i hullet

1 maj står vi i nya stallet släpper ut Liten som han heter i hagen . Vallhundarna kommer och biter han i frambenet lymfamgit ännu en gång vilar i ca 3 veckor igen .

Juni släpps han på sommarbete (stödfodring med 1 kilo krafft muskel och 1 kilo krafft protein varje dag) med 9 hästar de går toppen tills han börjar falla ur i slutet av juli och ser ut som ett vandrande skelett helt enkelt tar ut veterinör hittar inga fel blod prover tas och han har fått fästing sjukan ... den börjar på E men kan inte komma på hela ordet . Han stallas in igen i början av augusti även då kommer min nya häst och tro de eller ej men han höll sig hel tills i söndags när hundarna jagade hästarna i hagen och han sprang rakt genom staketet tåsträckarsenan nästan av och sy 3 stygn i bakbenet nu är de strikt boxvila med mycket bandage och skena .. allt detta har hänt sen den 1 februari men han är min lilla kämpe ..
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
396
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
125
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 757
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp