Bukefalos 28 år!

Ni med transport och B-körkort!

Sv: Ni med transport och B-körkort!

Nix, mitt inlägg är svar på Tarantinos kommentar i inlägg #54, vilket du ser i övre högra hörnet av respektive inlägg.

Reflektionen gällde att om du drar ett Ume A60 lagligt med b-körkort så måste det vara inregistrerat rätt lågt - vilket ju innebär att man inte lagligen lastar så mycket i släpet.
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Vadå, kan det vara så att den får dra en mindre totalvikt än det som gör att totaltvikt+totalvikt blir 3,5 ton?
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Ja. Bilen kan ha en inskränkning som gör att du inte får dra enligt den generella regeln.

Man måste ALLTID kolla regbeviset.
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Hade jag haft BE-kort hade jag kunnat typa in transporten på 1530 istället och då hade jag fått lasta 1530-700=830. Men eftersom hästn bara väger 500 så är det ingen panik med att ta BE-kort. ;)


Liten korrigering.

Hade du haft BE-kort hade du kunnat registrera in släpet hur högt du vill (och konstruktionen medger) i totalvikt. När du har BE-behörighet spelar inte totalvikten någon roll, man tittar på släpets bruttovikt där släpets maxlast som inte för överskridas.

Totalvikt är oväsentligt om du har BE-behörighet.
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Nu har jag inte det längre utan BE och ett BE ekipage.

Men jag har en 245 och innan jag tog mitt BE så hade jag ett UMEsläp, tvåaxlat med en totalvikt på 1350kg, fick lasta 640 om jag minns rätt och ponnyn väger 450kg ungefär.
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Är det inte bara på små bilar som det gäller?
Om bilen t ex väger 1200 kg kanske den inte får dra så mkt?
Bilen väger 2200 kg och är helt ny.
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Nej. Eftersom det alltid är förarens ansvar så skall alltid regbevis konsulteras. Det *kan* finnas omständigheter som begränsar just DEN bilen (inte märke eller modell, utan det specifika exemplaret), även om den är ny.
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Jag vet reglerna, men eftersom bilen väger 2200 så får inte släpet väga så mkt, för då blir det över 3,5 ton..
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Du har rätt i att det troligtvis är helt ok, men du kan aldrig ta det för givet och måste ALLTID kontrollera i registreringsbeviset (eller på vv:s hemsida) vad som gäller för aktuellt fordon.
T o m kroken som är monterad kan vara begränsande ibland.
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Jag har en enaxlad umesläp -84:a och bilen är en volvo v70-00:a
Mina hästar som jag kör själv är inte så stora dom ligger på ca 450 kg st, kör bara en år gången. Försöker alltid att följa lagen, rädd om körkortet. Har tänkt ta BE om 1-2 år.
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Jag vet reglerna, men eftersom bilen väger 2200 så får inte släpet väga så mkt, för då blir det över 3,5 ton..

Som flera redan påpekat är det inte alltid 3.5 ton som gäller. För min bils del får inte den sammanlagda vikten bil plus släp överstiga 3.3 ton.

Det verkar som om du inte har förstått hur lätt det är att få info om just din bil på vägverkets hemsida? www.vv.se och välj fordonstjänster, sedan info om annat fordon. Där knappar du bara in reg nr och sen vet du vad som gäller! Jättesmidigt.
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Som en liten passus i debatten så kan jag säga att det är MYCKET värre (i laglig mening) att dra en hästtransport som har för hög totalvikt för dragbilen (även om du drar den TOM) än att dra en hästtransport som har en godkänd totalvikt men där du lastat för mycket (=överlast).

Det här har jag diskuterat med många och en del hävdar att det är tvärtom, men av en händelse så ringde en kompis och pratade med trafikpolisen och de bekräftade detta - ofta har de inte våg där de stoppar transporten och kan inte göra så mycket och de brukar inte heller var kinkiga på några hundra kilon. Men har du däremot inte kollat hur mycket din bil drar och drar ett släp som har för hög totalvikt så spelar det ingen roll om du lastat bara en shetlandsponny - du kör en olovlig fordonskombination och DET gillar de inte.

Sen kan man tycka vad man vill om att man har en bil som är stark och tung nog att dra vilket släp som helst, men som sagt så är det andra saker som styr, tex kulans konstruktion.

/Camilla
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Är du olaglig redan på pappret, DÅ är farbror Blå kinkig. Det är ju något som är enkelt att kontrollera med regbevisen (på papper eller via nätet) och som du är skyldig att hålla koll på. Olovlig körning är inte roligt att ha i pappret när man kanske söker lämp för BE...

Givetvis är man skyldig att hålla reda på ev. övervikt och se till att inte köra med just överlast, men det kan ju vara kruxigare om man VET att man lastat 600 kg jord, men sedan visar det sig att transporten väger mer än vad som står i beviset. Man har alltså överlast fast man suttit och räknat sig fördärvad...

Ett tips om man ligger på gränsen och måste lasta på maxkapacitet kan vara att köra in på Bilprovningen och väga transporten tom.
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Och har man inte en Bilprovning i närheten så har de flesta processindustrier och kvarnar en våg som man förhoppningsvis kan låna!
Jag har turen att jobba på ett ställe där jag kan väga hur mycket som helst!
Jag har en lånad Boj Bravo 216 EH just nu som enligt den vågen vägde 20 kg mer än registrerad tjänstevikt. Helt inom toleransen anser jag, speciellt som vågen inte direkt är kalibrerad för så små vikter som 7-800 kg...
Ett gammalt släp som jag sålde för ett gäng år sedan (Fobo 1300) vägde runt 100 kg mer än registrerad tjänstevikt. Behöver jag säga att den såldes illa kvickt till ponnyägare?
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

100 kg är mycket, särskilt om vi pratar om ett enkelaxlat släp som inte har jättekapacitet innan.

Det är lurigt det där med transporter. Nu känns det bra, vi har totalvikt 2100 kg och får dra 1800 kg respektive 3500 kg med bilarna. Eftersom vi bara drar en häst åt gången finns det gott om utrymme för eventuella felvägningar, vårt stora släp har angiven tjänstevikt 840 kg, vilket jag är mäkta imponerad av! (både sadelkammare och garderob, långt och med bra längd mellan bommar och framför bommar).
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Låter som en Bravo 220 SEH av vikten att döma?
Min kommer om 1-2 veckor! :)

Sorry, trådkapning! :o
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Vi har en Volvo 960 som får dra 1490kg och vi har en trane enaxlad -01 med en totalvikt på 1300 kg, lastvikt 620kg, min största häst väger ca 600kg....(längesen han vägdes på klinik)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag ska köra upp för BE-körkort och måste hyra ett släp som är tillräckligt tungt men som jag ändå kan köra till provet med min...
Svar
13
· Visningar
1 589
Senast: fio
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 345
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
707
Senast: lillan222
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp