Ni med transport och B-körkort!

Sv: Ni med transport och B-körkort!

Drar med antingen en Volvo 745 GL -90 max 1.450 kg eller en Volvo 945 S 2.3 -96 max 1.450 kg. Har en Henra Amazone enhästars på 1.250 kg, lastvikt 550 kg. Har övervägt att väga upp den en del så hästen ähum, har lite trivselvikt...
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Nja, faktiskt inte. Min berömda slamkrypare kan ställa till det...

När BILEN får dra mindre än B-behörigheten anger.

På B får du dra 1300 kg men bilen får maximalt dra 1240 kg. Det måste man också hålla koll på, för då får man inte lasta till mer än 1240 kg i bruttovikt oavsett behörighet (dock får du med B koppla ett släp med 1300 kg som totalvikt, men inte lasta mer än till bruttovikt 1240 kg).

Det där är verkligen en slamkrypare som jag är tacksam för att du lärt i alla fall mig (skriver för BE i morgon!)... :p
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Har en Christ Comet XL, typad 1500, lastvikt 620.
Drar med en Subaru Forester och hästen väger väl runt 600kg skulle jag tro.
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Jo jag har inte sagt annat men överlast medvetet är böter det är inte så lätt att veta om din häst tex väger 500kg eller 550kg.
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Men får du dra släp med häst i då? :confused:
Fattar inte riktigt reglerna..

oj sorry kanske skrev lite luddigt. Typiskt mig att skriva d jag tänker, å inte d ja menar:crazy::angel:

Totalvikten på släpet är 1500 kg och i mitt fall så tror ja släpet väger runt 700-800 kg. Så släp+häst+prylar får väga upp till 1500 kg tillsammans :)
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Jag har ett enkelaxlat Umesläp med totalvikt 1300 kg, en Audi A4 TDI, Quattro som får dra 1570 på B-kort och min häst väger drygt 400 kg.

/Camilla
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Ifor tvåhästars, nedvägt.
Volvo 850.
650 kilo.

Funkar skitbra.
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Btw, en liten trådkapning;

Hur räknar man ut/tar reda på lastvikten?

Bilen får dra 1380 med B-kort, och transportens (tjänstevikt?) "vikt" är 1350.
Hur mycket får vi lasta? (Eller hur tar jag reda på det?)
För lastvikt är väl hur mycket man får lasta? :angel:
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Det ser du i reg.beviset. Om släpet väger 800 kg och totalvikten är 1350 kg så innebär det att du får lasta 1350-800= 550.
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

... och sen kan det vara bra att kontrollväga släpet, så att det faktiskt väger det som det står att det gör. Ligger man på gränsen är det nästan nödvändigt - det är trots allt förarens ansvar om det blir kontroll.

... säger jag som inte kom i väg till vågen under sommaren med vårat ... :o (Å andra sidan är vi omöjligt gränsfall, men lite nyfiken är jag!).
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Jag har en Ifor William 1,5:a och drar den med min mans Toyota RAV4.
Hästen väger 650 kg
Transportens totalvikt är 1400 kg, jag får lasta 680.
Bilen får dra 1500 på B-kort.

Immer
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Jag har visserligen BE kort men mitt släp (stort) a60 Ume får dras med b-kort efter pappas Subaro forester samt min systers passat.
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Har en BMW 523 som får dra 1520 och ett Crist Carat som är typad till 1500, får lasta i 720 kg.
Hästen är ett halvblodssto som väger ca 550kg (+/-)
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

... fast då får du väl inte lasta så mycket i släpet med tanke på hur det är inregistrerat?
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Jag tror jag har ett problem!
Bilen vägen 2200 kg.
Vet ej vad släpet jag tänkte låna väger än,
men det måste väl ha en totalvikt på högst 1300 och väga typ högst 700 (eftersom hästen väger 600)?
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

Jag kör en Volvo 245 med max släpvagnsvikt 1440 kg på B-kort.
Har en sprillans ny Christ Cortez som vägdes in på 1440 kg (för att jag skulle få lov att köra den. Släpvagnsvikten är 700 kg, vilket betyder att den får lasta 740 kg. Och min pålle väger 500 kg.
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

För att vara säker måste du titta i bilens registreringsbevis. Där står det i klartext hur mycket du får dra på B-körkort.
Annars riskerar du att göra ett misstag, alla bilar får inte dra sin tjänstevikt!
 
Sv: Ni med transport och B-körkort!

... fast då får du väl inte lasta så mycket i släpet med tanke på hur det är inregistrerat?

Riktar sig din fråga till 'kicki 71' som skrev att hon har en BMW 523 som får dra 1520 och ett Crist Carat som är typad till 1500, får lasta i 720 kg.Hästen är ett halvblodssto som väger ca 550kg (+/-)

Isf kan jag meddela att släpets totalvikt är vad släpen vägen + maxlasten. Så om transporten väger 780 kg och är typad till 1500 så får du lasta 720 kg.

Min transport väger 700 kg och jag har typat den till 1440 (max släpvagnsvikt med B-kort på min bil). Det betyder att släpen får lasta 1440-700=740

Hade jag haft BE-kort hade jag kunnat typa in transporten på 1530 istället och då hade jag fått lasta 1530-700=830. Men eftersom hästn bara väger 500 så är det ingen panik med att ta BE-kort. ;)

Blev du klokare av detta?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag ska köra upp för BE-körkort och måste hyra ett släp som är tillräckligt tungt men som jag ändå kan köra till provet med min...
Svar
13
· Visningar
1 554
Senast: fio
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 084
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
674
Senast: lillan222
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp