Bukefalos 28 år!

ni som ammar å tycker d e ok me lite alkohol.....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ni som ammar å tycker d e ok me lite alkohol.....

Darfor att det blir jobbigt att lasa dina inlagg, och det SER faktiskt ut som om du skriker hela tiden nar du skriver med stora bokstaver.
 
Sv: ni som ammar å tycker d e ok me lite alkohol.....

Exakt. Så jag läser inte de inläggen, blir så mycket trevligare då.
 
Sv: ni som ammar å tycker d e ok me lite alkohol.....

Därför att du inte uppfattas som trevlig textmässigt, eftersom du skriver med versaler och därigenom skriker. Jag, Björk, fettso och flera med oss upplever din text som gapig, hur trevligt du än tror att du formulerar dig. Men vill du upplevas så får det väl stå för dig, men räkna med att folk kommer reagera just för att det är irriterande och tillhör ohyfsad netiquette. Ska vi börja gå in på forumregler bryter du dessutom mot Bukefalos rekomendationer
För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp.
/Jozze - versalpolis :cool: ;)
 
Senast ändrad:
Sv: ni som ammar å tycker d e ok me lite alkohol.....

Här är information om listeria.
Taget ifrån smittskyddsinstitutet:

Sjukdomsinformation om listeriainfektion
Annan benämning: listerios

Listeriabakterien är vanligt förekommande i vår omgivning. Den finns i jord, i vatten och i tarmen hos många däggdjur, inklusive människan. Listeriainfektioner har beskrivits hos olika djur med centralnervösa symtom och aborter. Sjukdomen är alltså en zoonos d.v.s. en sjukdom som kan överföras mellan djur och människa.

Bakterien är vanligt förekommande, men symtomgivande infektion hos människa är ovanligt. Med tanke på att de flesta av oss sannolikt fått i oss stora mängder Listeria genom åren utan att bli sjuka, bör bakterien kanske egentligen ses som förhållandevis ofarlig för de flesta av oss. Den kan dock vara farlig för människor med nedsatt immunförsvar, bl.a. gravida kvinnor. Ett trettiotal kliniska fall rapporteras årligen i Sverige och dessa tillhör regelmässigt en riskgrupp.

Orsakande mikroorganism, smittvägar och smittspridning
Listerios orsakas av en bakterie, Listeria monocytogenes. Denna är allmänt förekommande i naturen.

Människan kan smittas från infekterade djur eller via födan. Listeriabakterien kan tillväxa vid kylskåpstemperatur. Livsmedel som förvarats en längre tid i kylskåp utgör alltså en risk om de äts utan tillräcklig uppvärmning. Detta gäller såväl färdiglagade köttprodukter som fisk, t.ex. kallrökt eller gravad lax. Även mjuka dessertostar, som är tillverkade av opastöriserad mjölk, kan innehålla Listeria. Bakterien kan också smitta andra livsmedel i kylskåpet.

Smitta från människa till människa förekommer mycket sällan, men en infekterad gravid kvinna kan överföra smitta till sitt barn via moderkakan. Inkubationstiden har angetts från några dygn till 3 veckor, ibland t.o.m. längre.

Symtom, komplikationer, behandling och diagnostik
Symtomfria infektioner torde vara vanliga. Manifest listeriasjukdom däremot är en ovanlighet i Sverige. I regel handlar det då om sporadiska fall.

Sjukdomen drabbar framför allt tre grupper av patienter:

foster/nyfödda barn
personer med nedsatt immunförsvar (inkl. gravida)
alkoholmissbrukare.
Antalet gravida kvinnor och/eller de nyfödda barn som drabbats, har minskat och under åren 2003-2004 har endast ett fall per år anmälts.

Den vanligaste sjukdomsbilden hos en vuxen person är en blodförgiftning (sepsis) eller hjärnhinneinflammation. En graviditet kan sluta i abort/dödfött barn eller i svår sjukdom hos det levande födda barnet.

Listeriainfektion kan behandlas med antibiotika. Prognosen hos vuxna är ofta god, hos den nyfödda dålig. Diagnosen ställs genom bakterieodling från framför allt blod och ryggmärgsvätska. Vid infektion hos ett nyfött barn odlar man även från mamman.

Allmänt förebyggande åtgärder
Något vaccin mot Listeria finns ej. En god livsmedelshygien minskar risken för listeriainfektion. Det är viktigt att färska livsmedel som ej upphettas före förtäring, t.ex. mjuka dessertostar, opastöriserad mjölk, gravad/kallrökt lax, förvaras vid rätt temperatur och att utgångsdatum ej överskrids.

Åtgärder vid inträffade fall och/eller utbrott
Listeriainfektion är enligt smittskyddslagen en anmälningspliktig sjukdom, och inträffade fall anmäls till smittskyddsläkaren i landstinget och till Smittskyddsinstitutet (SMI). Vid misstänkta inhemska fall skall miljökontoret eller motsvarande i kommunen kontaktas.

Listeriainfektion är en smittspårningspliktig sjukdom. För att kunna spåra och oskadliggöra en eventuell smittkälla är det viktigt att olika smittalternativ tidigt penetreras. Om det finns matrester kvar bör dessa sparas för odling.

Kommentarer
Under 1992 och början av 1993 insjuknade mer än 300 personer i Frankrike efter konsumtion av gristunga i gelé.

I Storbritannien insjuknade under 1989–1990 minst 300 personer med listerios efter att ha ätit paté.
Ost har varit orsaken till flera listeriautbrott.

I Kalifornien inträffade år 1985 minst 140 fall efter konsumtion av mexikansk ost.
Från Schweiz har rapporterats över 100 fall efter konsumtion av en speciell mjuk dessertost.
Sommaren 2001 inträffade ett utbrott i Sverige. Ett 30-tal personer insjuknade efter att ha ätit ost, som tillverkats på en bondgård
 
Sv: ni som ammar å tycker d e ok me lite alkohol.....

Jag har itne sett någon forskarrapport att mjölk orsakar cancer.
Däremot är större delen av jordens vuxna befolkning laktosintoleranta...
 
Sv: ni som ammar å tycker d e ok me lite alkohol.....

Hehehehe, 40 Ja,,, Men VÄnta Om 20 År. BenskÖrhet Är VÄll Vanligare DÅ Kanske.. SÄrskilt Bland De Som Inte Druckit Redigt Med MjÖlk. FÖrr HÖrde Man VÄll Aldrig Talas Om Folk Som Led Av SkÖra Ben, NÄr BÖnnerna BrÖt Sig Och Ramlade O Blev Sparkade O StÅngade O Gud Vet Vad..!?!?!


Ä Man RÄdd FÖr Cancer Tror Jag Det Finns UngefÄr Miljoners Miljoners Andra Varor Man BÖr Utesluta FÖre MjÖlk.
;)

Du jobbar inte inom äldrevården va?:angel:
De flesta gamla har druckigt en hel massa mjöl hela sitt liv, ändå så knäcker de revben och höfter på löpande band.
 
Sv: ni som ammar å tycker d e ok me lite alkohol.....

*kl*

Jag tror att kineserna inte har bröstcancer för att de äter andra grejjer t ex aprikoskärnor, hirs och annan mat som innehåller B17 vilket både botar och förhindrar cancer.
 
Sv: ni som ammar å tycker d e ok me lite alkohol.....

*kl*
Hennes son har väldiga problem med sin hälsa, är ALLTID förkyld/febrig i stort sett. Dessutom har de kommit på att han har någon form av autism, förmodligen Aspergers. Det räcker med att prata med honom för att inse att allt inte är som det ska med honom.

Jag har ingen aning om vad detta beror på, men för mig räcker detta enda exempel jag sett "live" för att avskräcka mig totalt. Jag skulle inte röra en droppe om jag blev gravid. För TÄNK OM det beror på detta? :crazy:


Aspergers och ADHD får man INTE av alkoholkonsumtion eller droger det är genetiskt betingade syndrom.
 
Sv: ni som ammar å tycker d e ok me lite alkohol.....

*lånar knapp av mig själv*

Nu har jag läst igenom hela tråden. Att mjölk skulle vara cancerframkallande är lika osäkert som att bananer skulle vara det. Däremot så stämmer det att de som är ovana att dricka opastöriserad mjölk kan bli sjuka av det. När jag var i 2-3 års åldern så knatade jag iväg till min mammas moster som hade kossor med min mugg i högsta hugg. Där fick jag mjölk direkt från kossan som jag drack. Gott och nyttigt :D.

Vad gäller alkoholintag och amning kan jag berätta om en kompis som hade problem med amningen. Hennes läkare rekommenderade att hon drack ett halvt glas vin eller öl nån gång då och då för det skulle tydligen sätta fart på mjölken och det gjorde det faktiskt. Jag provade ta två klunkar öl av min man när jag ammade min yngsta (idag 9 år) och det slutade med att jag fick gå hem från den lokala pizzerian och byta tröja för jag läkte mjölk som ett såll :rofl:. Om man ammar så pass tidigt på em och sen sent på morgonen så är 2 små groggar absolut inte skadligt för barnet.
 
Sv: ni som ammar å tycker d e ok me lite alkohol.....

Jag tog upp filmjölk för att det kan innehålla alkohol utan att de behöver skriva det på förpackningen. Är det mindre än 0.5% alkohol räknas det som alkoholfritt.
Vad är då 0.2 PROMILLE? Du påstår att det är farligt att dricka 1 dl mjölk med 0.2 promille alkohol?

Då borde du inte ge dina barn filmjölk eller nåt annat som jäst, eftersom det kan innehålla mer alkohol än så.
 
Sv: ni som ammar å tycker d e ok me lite alkohol.....

Vad gäller alkoholintag och amning kan jag berätta om en kompis som hade problem med amningen. Hennes läkare rekommenderade att hon drack ett halvt glas vin eller öl nån gång då och då för det skulle tydligen sätta fart på mjölken och det gjorde det faktiskt...

Jag skulle kunna tänka mig att det beror på alkoholens avslappnande effekter, då stress och spänningar kan göra att man "kniper" om mjölken.

Vad gäller mjölk så tycker jag bara att det är så onaturligt att basera sitt födointag på mjölk avsett för en annan art. Det kan bero på att jag inte tål det och inte tycker om det. Jag tycker inte om modifierad stärkelse eller margarin heller, lite i samma klass.

Och ärligt talat, Mochas Cindy, när man uttrycker sig som du gör, och går emot netiquette och allt, då får man finna sig i att folk inte tar en på allvar, vänder sig bort och ignorerar en eller blir arga. Precis som om man skulle bete sig asocialt på stan. Så funkar människor socialt.

Fny
 
Sv: ni som ammar å tycker d e ok me lite alkohol.....

Aspergers och ADHD får man INTE av alkoholkonsumtion eller droger det är genetiskt betingade syndrom.

Är du helt säker? Jag har för mig att koncentrationssvårigheter är en av "biverkningarna" som kan uppstå om mamman konsumerar för mycket alkohol under graviditeten.
 
Sv: ni som ammar å tycker d e ok me lite alkohol.....

ja. fast koncentrationssvårigheter är inte samma sak som aspbergers.
(om aspbergers kan upstå vid alkoholskador vet jag dock inte)
 
Sv: ni som ammar å tycker d e ok me lite alkohol.....

Alkohol och rökning ger skador på fostret!!:(

På en del märks inget förrens dom kommer upp i skolålder(koncentrationssvårigheter),i lindrigaste fall.
Nedsatt syn,hörsel.

Påverkar fertiliteten för barnet när h*n sen ska ha egna barn.

Skallen växer inte som det ska eller snett på det nyfödda barnet, plötslig spädbarnsdöd(rökning).

På ngt sett påverkar det barnet, kanske en del väljer att inte se problemet bara.
Har en sådan inom familjen, så jag vet att det är omöjligt att argumentera med rökare/eller människor som bara måste ha alkohol.
Dessa människor har ursäkter till allt, lika många som det finns av dom.
Men mina barn är ju friska(vanlig kommentar)dah???
 
Sv: ni som ammar å tycker d e ok me lite alkohol.....

Självklart vet jag att alkohol kan ge fosterskador! Och jag skulle ALDRIG dricka under graviditet.
Alkoholskador hos foster/nyfödde borde jämställas med misshandel.

Däremot är jag osäker om just aspergers är en av földjerna. Förstår du nu hur jag menar?
 
Sv: ni som ammar å tycker d e ok me lite alkohol.....

På ngt sett påverkar det barnet, kanske en del väljer att inte se problemet bara.
Har en sådan inom familjen, så jag vet att det är omöjligt att argumentera med rökare/eller människor som bara måste ha alkohol.
Dessa människor har ursäkter till allt, lika många som det finns av dom.
Men mina barn är ju friska(vanlig kommentar)dah???

den har jag också hört.. det knäppa med detta är att dessa människor ofta i nästa andetag berättar om vilka problem dom har med att ta reda på vad för diagnos deras son/dotter har eller att deras 1 vecka gamla bebis slutade andas och fick åka ambulans, eller att deras bebis inte klarat av att suga mm mm... konstigt att de inte lägger ihop ett och ett? det gör ju de flesta andra runtomkring...

(nu pratar jag om rökning/alkohol under graviditet, inte amning)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ni som ammar å tycker d e ok me lite alkohol.....

Vad är hirs och vart får man tag på det?Dyrt?
Aprikoskärnor köper du aprikoser då??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad äter era små på en dag? Det är ju tänkt att jag ska sluta amma men behöver lite tips vad man kan ge. Vad ger ni era små till...
2
Svar
26
· Visningar
6 092
Senast: Diana
·
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Björk
·
M
Övr. Barn vid en andra grav? när jag var gravid med min son ,iv 16,så fick jag ett ljumskbråck,fick absolut inte röra mej mer än till toa,hämta...
Svar
1
· Visningar
700
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp