Bukefalos 28 år!

Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

Sv: Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

*kl*

Jag fick dessutom hora att det aldrig ar bebisens fel (att bebisen alltid gor ratt, aldrig tar fel tag osv) utan alltid mammans fel nar amningen inte funkar. Det var ju lagom kul att hora (av den svenska amningsexperten som ar anstalld pa sjukhuset dar jag fodde) nar man lag dar och forsokte fa sin lilla flicka pa 2kg med superliten mun och tongue tie att fatta hur man far tag om brostet. Jag fick ocksa hora att jag har stora brostvartor (och att det var darfor det inte funkade) med mera med mera. Lang historia, inte sarskilt rolig.
Jag klagade officiellt till sjukhuset via brev nar jag val var hemma igen. Och kande mig glad over att jag redan nar jag var gravid bestamt mig for att om amningen inte funkade sa skulle jag ge ersattning och inte ma daligt for det. Sa blev det (fast jag pumpade ocksa i 9 veckor) och det var jattebra for pappan blev superinvolverad i matningen.

Men jag tycker nog att amningshetsen gar lite overstyr ibland :crazy:
 
Sv: Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

Det var det jag menade med att folk inte kan känna av. Självklart är det allra enklast att fråga! Själv tyckte jag att jag fick väldigt blandad hjälp, vissa var duktiga på att rätta till greppet och andra kunde inget alls och tyckte jag skulle ge upp. Men det ville jag inte, jag ville bara ha hjälp så det blev rätt.
 
Sv: Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

Det var det jag menade med att folk inte kan känna av. Självklart är det allra enklast att fråga! Själv tyckte jag att jag fick väldigt blandad hjälp, vissa var duktiga på att rätta till greppet och andra kunde inget alls och tyckte jag skulle ge upp. Men det ville jag inte, jag ville bara ha hjälp så det blev rätt.

Men då är det ju bättre att fråga, än att utgå från att mamman kommer att gråta floder om barnet inte vill dia efter att ha fått flaska och därför inte våga föreslå flaska.

Dessutom är det inte nödvändigtvis bara fördelar heller med barn som enbart är vana vid att ammas och inte dricka från flaska. Min mamma höll på att dö som spädbarn av den anledningen - hon hade enbart ammats, och när hennes mamma plötsligt blev sjuk och var tvungen att ligga isolerad på sjukhus ett par veckor, så var det väldigt nära att hon dog för att hon inte ville dricka från flaska. Hade hon varit van vid både flaska och bröst eller enbart flaska från början så hade det inte hänt.
 
Sv: Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

Men hjälp! Att de inte satte dropp på henne tidigare :confused:. Skönt att det gick bra!!
 
Sv: Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

Nja, mamma var ju kvar hemma medan mormor låg på sjukhus, så det fanns inte dropp tillgängligt. Det var under andra världskrigets slutskede på kontinenten, gissar att sjukvården inte riktigt hade de resurser som vi är vana vid i Sverige idag. Mormor hade tyfus, och det är ju också ganska ovanligt att man får idag.
 
Sv: Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

Ja, det är ju klart, det är en viss skillnad nu om jan jämför med 1945. Skönt att det gick bra!
 
Sv: Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

Hur länge tog det för era barn att glömma, nu andra som ammade lite längre?
Jag ammade mina första två barn i ganska precis 1,5 år, sedan avvecklades amningen av sig själv faktiskt. Jag är själaglad att barnen kände sig färdiga med amningen innan jag gjorde det, visst var det lite sorgligt men jag slapp ju "avvisa" dem. Hur som helst tyckte jag att de glömde fort, eller de klappade gärna lite på bröstet och så och stack in handen innanför tröjan, men inte så att de visade att de ville snutta.

Trean är drygt ett år nu så vi får se hur länge hon vill fortsätta. Just nu känns det som att min personliga gräns går runt två år, men jag vet ju att såna gränser lätt flyttas framåt när de kommer närmre ;)
 
Sv: Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

*kl*

Jag föddes på SÖS förra året, och fick ingen hjälp med amningen över huvud taget.
Jag försökte själv, men fick inte till det. Man satte då in ersättning direkt.
Sen hamnade jag på amningscentrum, där det var en påse snälla nötter som jobbade.
De pumpade ur mig, konstaterade att jag fått infektioner på bägge brösten och lyckades inte få snäckan att ta tag ordentligt.

SÖS är med andra ord att rekommendera om man inte vill bli tjatad på.
Lustigt hur det kan variera.

Jag hade gärna fått MÖJLIGHETEN att amma. Men jag hade behövt massor med hjälp.
 
Sv: Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

Du skulle ha fött i Götet och jag i Sthlm med andra ord =), men SÖS går dom ut med att vara amningsvänligt BB ?
 
Sv: Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

Det är de. En kompis till mig fick barn där i januari, och fick väldigt mycket och bra hjälp med amningen. Hon hade ingen mjölk i början, men med mycket stöd och hjälp så fick de till det, och amningen har funkat kanonbra hela tiden sen dess.
 
Sv: Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

Om det krånglar så är det väl A och O vem man träffar och vilken kondition man själv är i.

Nu jobbar vi istället på att få bort vällingen lite smått, jag gillar inte välling och snäckan gillar inte gröt...
 
Sv: Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

men SÖS går dom ut med att vara amningsvänligt BB ?

Jag födde där och fick jättemycket "hjälp". De var otroligt fixerade vid amningen, de övertalade mig att stanna kvar två nätter där för att få ordning på det. Jag kommer definitvt att välja SÖS igen pga hur bra de var på förlossningen men jag kommer inte att lyssna på dem när det gäller amningen. De hade inställningen att jag skulle amma till varje pris, att det gjorde så förbannat ont och att jag hade sån ångest över att inte kunna ge mitt barn mat utan att gråta var tydligen helt ok.
 
Sv: Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

kl

Jag födde på Danderyd förra året och sonen tog bröstet jättebra på en gång, men eftersom mjölken inte rann till förrän vi kom hem (låg på BB i 4 dygn) och sonen hade tappat drygt 500 g i vikt tyckte barnmorskan att vi skulle ge ersättning i flaska efter varje amningstillfälle. Vi prövade kopp först, men det var omöjligt och eftersom han sög så bra tyckte hon att vi kunde ge flaska.
Vi skulle tillbaka dan efter hemgång för att väga och kontrollera. Då hade mjölken som sagt runnit till och han hade gått upp 200 g :D

Jag är väldigt nöjd med den hjälp vi fick. Det var liksom väldigt lagom ;)
 
Sv: Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

Någonstans finns det väl en ålder för att vara "tillräckligt gammal" för att sluta ammas, men den måste inte gå vid 18-19 månaders ålder.

Jag ammade mina båda tills de var över två år och då slutade de självmant. Den äldste slutade tre månader innan hans syster föddes. Då var vi överens om att spara den maten till bebin. Han ville inte ha heller, när hon hade fötts.

BVC:s reaktioner gick från att "Åh vad bra att du fortfarande ammar!" till mer och mer "Men nu har du väl ändå slutat!" allt eftersom tiden gick.

Då vågar jag inte ens andas om hur länge jag ammade...:angel: Men idag är dottern nästan 10 och hon MINNS hur det var att amma, och pratar ibland om det med stor värme och ömhet! Hon minns smaken, närheten, känslan...
När hon slutade berodde det mest på att mjölken till sist sinade, samt att hon hade lite problem med tänderna pga nattamning som liten.
 
Sv: Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

När hon slutade berodde det mest på att mjölken till sist sinade, samt att hon hade lite problem med tänderna pga nattamning som liten.
Men du, det där har de ju visat nu att det inte alls finns något samband mellan karies och långtidsamning (eller nattamning)! Visserligen finns det tyvärr många tandläkare mfl som fortfarande påstår det, men de är dåligt uppdaterade med forskningen för det finns som sagt inga belägg för det - snarare tvärtom faktiskt :)
 
Sv: Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

Okej: Vad som hände var, att min dotter, som ammade tills hon var över 3 år, snarare 4, fick märkliga erosioner på framtänderna uppe till vänster TROTS att hon ALDRIG åt godis, drack söta drycker etc (vi bodde i södra Californeien då och drack enbart vatten i flaskan). Erosionen fanns på framtänderna, de båda mittersta, samt på 2 tänder tv om dessa. Det var otroligt märkligt eftersom det bara fanns på framsidan av dessa tänder, började uppe vid tandköttet. INGEN annanstans i munnen! Slutsatsen var, att eftersom hon alltid somnade varje natt med Tette (bröstet...) i munnen och sista mjölsklurken i munnen, som blev liggande över framtänderna på vänster sida (hon somnade alltid på den sidan så jag skulle kunna komma mig omärkbart ur sängen sedan hon somnat...) och gav karies. Hela bilden var så märklig och så ovanlig att detta var den ena tänkbara orsaken.
Vi fick pga detta dra ut 5 framtänder på henne vid 3 års ålder!!! Inga andra tänder, ingen karies någpn annanstans, bara på FRAMsidan av framtänderna p vänster sida, där sista mjölkslurken legat om natten...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 622
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Ja, ruriken beskriver ganska bra hur jag känner just nu. I lördags kom vi hem efter att ha varit på semester i sammanlagt en vecka...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 923
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5
  • Växtnäring

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp