ni som "bara" hobbyrider

Sv: ni som "bara" hobbyrider

Jag rider el. kör när jag känner att jag har tid, vädret är skapligt, underlaget ej för hårt (har ej tillgång till varken ridbana eller ridhus) och jag slipper becksvart mörker då jag aldrig kan få ridsällskap. Obehagligt speciellt i mörker då hästen är tittig och halvt om halvt mörkrädd:smirk:
Har aldrig tränat "på riktigt", men är mkt noga med att han rids OCH körs i rätt form, alltid har bra underlag och i regel långsamma behagliga tempon. Inge fläng.
Tycker det fungerar jättebra och vi har roligt ihop:) Förstår inte varför inte fler KÖR sina hästar vilket ger ett utmärkt komplement både muskel och variationsmässigt.
Idag är han 21 år, f.d travhäst och har haft honom i 8 år. Han är fräsch, hel och fin trots att han inte hålls igång dagligen. Är ute i stor skogshage från 6 till 19 i regel med sällskap. Har täcke vid dåligt väder och får bra foder.
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Jag har varken ridbanor eller manege, eller ens stallkompisar för den delen. Och mitt hästeri har blivit skittråkigt och jag har inte varit särskilt motiverad de senaste två åren. Jag rider ungefär 2-3ggr/v när det är fint väder. Och jag har två hästar....

Jag har delvis tröttnat pga läget, vi köpte egen gård utan möjlighet att ha inackorderingar= här är ensamt! Sen så skaffade jag heltidsjobb som tyvärr är skiftjobb= jag är trött större delen av ledig tid. Och så hästmaterialet då- jag älskar dem men Andi är pisstråkig och hatar att arbeta. Kveikja är jättego och trevlig men bara unghäst och kräver utbildning och hon har ju sina begränsningar ännu, även om hon nog blir en riktigt bra ridkompis!
Jag sitter och inbillar mig att det vore roligare att rida om jag hade en roligare häst. Men så är nog inte fallet. Det vore roligare att rida om jag kunde ha dem i ett större stall bland andra hästtokiga. Det vore roligare att rida om jag hade möjligheter att träna på bana och för tränare lite oftare. Så jag kan antingen köpa mig en riktigt bra häst o låta den förfalla eller sälja gården flytta till lägenhet och hyra in hästarna i ett annat stall... Hmm...
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

En till som ligger lite lågt med ridningen speciellt vintertid och vid dåligt väder, försöker dock få damen att göra något varannan dag.

Har tillgång till hygglig upplyst bana och utan det skulle det vara svårt på vintern.
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

jag är hobbyryttare. rider ungefär varannan dag. vädret kan spela in men då ska det vara riktigt oväder, vi sprang hem när det började åska och hagla för det gjorde ont! Finns en paddock som rids i ibland, men oftast används den för att släppa lös pålle så han får busa där om ingen annan nyttjar den då;) Har funderingar på att börja träna för tränare eller börja på ridskolan igen, men vi får se hur det blir senare.
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

*kl*

Jag klassas nog som hobbyryttare. Nu är jag relativt nybliven mamma så hästen har varit borta ett tag och underhållsridits. Nu är hon hemma igen sedan några månader men pga hälta och halvdålig kondis (hos oss båda!) har det tagit tid att komma igång igen. Den senaste månaden eller så har vi börjat jobba seriösare med formen och konditionen. Mycket sökning innåt och nedåt och andra mjukgörande rörelser. Vi har tillgång till ridbana och den har haft bra kvalitet hela vintern. Vi är bara 2 ridhästar i stallet så banan är alltid tillgänglig.

Pga bebisen rids hon inte 5-6 dagar i veckan som jag skulle vilja men de dagar då jag har bebisen med mig i stallet så brukar hästen och hennes stallkompis från röra sig fritt på banan vilket har varit mycket bra för henne. Hon är 19 år och mjukare, fräschare och roligare att rida än på mycket länge. Hon har alltid haft en massa energi men nu har vi hittat ett lugnare tempo och en härligare form av energi.

Vintertid är det alltid svårare att underhålla sin och hästens form men denna vinter har det dressyrats mycket i vår del av landet och det har gett resultat! Jag är väldigt tacksam över vår välgjorda ridvolt och milda vinter.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 517
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 066
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 369
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp