ni som "bara" hobbyrider

vinkelina

Trådstartare
dvs ni som har ägen häst men inte tävlar, utan håller på med det som är kul.

hur mycket rider ni, påvärkar väder och vind ridningen, tillgång till manege, bra plan mm

känner mig lite dålig då jag inte har ridit sen i söndags, har egen häst, men just nu ingen större motivation.

kul då manegen är upptagen mellan 16-20 varje dag, plan är dålig på vintern, väntar nu bara på att hovslagarn skall komma ut så att jag får i snösulor så då kan vi rida på plan. hästen är nämligen livrädd då man skall slå ut styltorna

funkar inte att va i terräng själv

droppen kom igår, när jag hade planerat för ett ordentligt dressyrpass. när jag hade mockat klart kollade jag manegehäftet för att se om det var ledigt.

då hade EN ryttare bokat upp hela manegen 1½ timme för löshoppning, så ingen annan slapp dit, annars brukar man få vara, bara man håller sig ur vägen.

måste ta in en annan häst ur hagen först, stänger grinden, går 20m, sen har min häst lyckats peta ner ribban och springer in i stallet, in i boxen och äter upp maten. dit for den träningen
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

härlig tråd! :love:

vi har ingen manege, men far till min ridlärares ngn gång per år.
varken jag elle pållen har något emot dåligt väder, speciellt härligt är det i riktig snöstorm!.. men gnistrande snö och solen som skiner slår nog allt :D

min funkar ensam i terräng, men jag rider alltid med sällskap IFALL ngt skulle hända (vi har mkt trafik runt oss här) men jag har terräng kompisar så gott som varje dag ifall jag vill ut o rida..

vi har 20-30 cm snö här nu, och solen har skinit så gott som varje dag! nu är jag på topphumör!! deppa inte ihop för mycket, det kommer underbara veckor oxå!! :D:bump:
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

man har sina dåliga dagar ibland ;)
det är bara att ta nya tag nästa dag..
tycker också det där med ridhus kan vara knepigt, men tyvärr så är det inte alltid de är till för allmänheten..brukar rida i ett ridhus inärheten av vårt stall, men mer sällan nu...
ridhuset är upptaget av ridskolan på vardagar fram till 20.00
därefter är det träningar till ca 22 sen är det stängt.
helger om man har tur så kan man klämma in sig mellan någon bokning eller träning...
vi får gnälla på kommunerna..det verkar vara helt ok att sätta upp 20 ishockeyrinkar på ett ridhus :mad:
det borde anläggas fler ridhus som alla andra kan få nytta av, dvs ej tillåtet att boka eller för större träningsgrupper :devil:
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Här har du en till!

Senaste tiden har jag nästan bara ridit på helgerna och dom gångerna jag har ridit har det bara varit skrittpromenader nästan.
Dock så tränar jag lite andra grejer dom dagarna jag inte rider, ledarskapsövningar, promenader, lastträning och sånt.
Hästen är inte i kondis just nu och mår inte dåligt av att ta det lugnt, bara han får den skötsel och kärlek han behöver.

Kan/Vill inte rida ut själv då jag inte lärt känna hästen riktigt än och även av andra anledningar. Har bara sällskap vissa tider på helgerna.
har en gräs-paddock som ena dagen består av isbana och nästa dag en lerpöl, så där funkar inte heller att rida. Och lastningen funkar inte just nu så jag kommer inte iväg till ridhus.

Varken jag eller hästen tar större skada av det, hästen har stor hage som han går ute i hela dagarna(med mycket skog).

Men man längtar ju helt klart efter bättre väder. Men rider inte speciellt hårt då heller. Kanske 4-5 gånger i veckan ungefär, och resten gör vi andra saker.
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

tur att man inte är enda som tar det lungt. men lite skyldig känner man sig då det tar 1½ timme fram och tillbaka till stallet, och då är 40 min bara körning. hjälper ju inte till med motivation då jag behöver hjälp för att slippa upp på hästen just nu. är inte så lätt att sitta upp barbacka på en häst som inte står still
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Jag är hobbyryttare men tränar i genomsnitt 6dgr/v. varierat.

Det blir uteritter, dressyr, löslongering, löshoppning och annat som kan va kul. Inriktningen är dressyr och jag har som mål att ha en välutbildad dressyrponny.
Har tillgång till litet ridhus och ridbana som är sisodär vintertid. Nu har vi haft en nedperiod då hästen varit dålig, men vi ska börja sätta igång igen.
Jag försöker även åka till stort ridhus minst en gång/v. Försöker även rida för dressyrtränare ca 1 gång varannan vecka samt även en intensivkurs på ngr. dagar sommartid.
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Jag tränar för att utbilda mig och hästarna men jag tävlar inte, dvs jag hobbyrider :D

Och jag har en jättebra plan som alltid funkar att följa, jag rider bara bra dagar! Bra dagar är de dagar jag har lust, tid och ork att rida, de dagar jag tycker att vädret är tillräckligt bra. Är jag trött eller på dåligt hyumör eller tycker att vädret är skit så myser vi i stallet istället. Har inte ens tillgång till manege så senaste månaderna rör vi på oss max ett par ggr i veckan.

Kan meddela att både jag och hästarna trivs bra med detta. Vi har sorterat bort i stort sett alla "dåliga" pass, sådana man inte är nöjd med efteråt pga väder, trötthet osv och inte har de tappat muskler heller, snarare går träningen bättre eftersom alla pass upplevs som positiva så man längtar till nästa!
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Här finns en till som rider efter väder, ork och humör.

Vi har inte tillgång till varken ridbana eller manege så för tillfället är vädret inte det bästa.
Håller på att sätta igång ponnyn som bäst och tanken är att vi ska rida 4-5ggr i veckan. Kanske försöker hitta medryttare bara killen är i form och jag har hunnit skaffa sadel. men vi får se hur det blir...
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Jag tränar lika seriöst nu som när jag tävlade. Om väder eller annat gör ridning svårt så finns det annat att träna som markarbete, longering, tömkörning, kommunikationsövningar promenader etc.
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Du säger att du inte har nån motivation
Du kanske kan träna för att tävla :)
Har du tänkt börja tävla?

Min motivation är att jag vill att hästen ska gå så bra som möjligt.

Det är dock inte min häst för min lilla kommer i mars och då är det ju bara ett föl så det dröjer väl ett tag innan jag rider den lilla :)

Även om jag inte tävlar "riktiga tävlingar" så tävlar jag med mej själv :bump: Det är kul och jag har motivation
Det finns ingen manege.
Bara en ridbana typ 20*40/60 meter, vet inte riktigt måttet.
Men det finns fiina ridvägar i skogen, så där rider jag mest. Rider alla dagar i veckan
Rider dock inte "samma sak" varje gång jag far ut.

Utmaningar :d Sätt upp ett mål!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Här finns en till som inte har ridit sen i söndags. Ingen lust i det här kassa vädret. Blir så mycket mer arbete när det är dåligt väder så då har jag ingen lust.
För att få lite inspiration ringde jag till min ridlärare och frågade om jag fick följa med och titta när hon tränar med sin häst. Alltid kul att titta på och man snappar en hel del. Kul när man själv ser saker som instruktören sedan påpekar. Sträcker på ryggen llite då och känner att såååå kass är jag inte.
Kan inte åka till ridhuset heller när väglag och vinden är som den är. Någon gång blir det väl vår......längtar.......
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Jag är "ponnytant" och hobbyryttare.

Vi gör vad vi kan för att hålla igång oss tanter. Vill ju att vi ska hålla länge, både ponnyn och jag.
Tränar dressyr för tränare en gång i veckan och hopptränar varannan.
Dessemellan blir det lite allt möjligt beroende på väder och vind. Försöker i alla fall rida ca 6/dagar i veckan, men den här vintern har inte varit så kul härnere. Blir ofta ridhuset, som vi har 5-7 min skrittväg till. Saknar snön och våra härliga race.
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Jag hobby rider oxå fast jag varierar rätt mycket så det blir inte så tråkigt, tömmkör nån dag i veckan,hoppar, rider dressyr, löshoppar eller rider ute i skogen.
vi har dock belyst volt och ridhus som typ alltid är ledigt..
Visst kommer det peioder då man inte har lust att rida men det vänder oftast när man suttit upp i sadeln..
Det e nog inte den där själva biten att rida som e tung utan det där innan som tar långt tid borsta, ryckta, kratsa hovar, plocka fram alla grejer, slänga på lindor/senskydd , sadla och tränsa så man tycker det e så jobbigt med den biten så man blir lat skulle nån annan göra det och det e bara hoppa upp och rida skulle det va lättare..;)
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Jag tävlar inte med min häst och har inte tillgång till ridhus. På vintern har jag inte tillgång till ridbana heller. Under vintern rider jag fem dagar i veckan annars sex. Jag vill att min häst ska kunna så mycket så jag tränar en del. Ungefär halva året rider jag privatlektion en gång i veckan. Jag är med på lite olika aktiviteter med henne, små tävlingar, ridläger, jakt osv, allt på en ganska enkel nivå men för att det ska hända någonting.
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

I veckan har jag nästan bara jobbat min 3-åring från hand.
Fast för hennes del gör det inget det är ju bra att hon får vila eftersom att hon är så ung. men hennes ägare är trött och ofta irriterad efter att ha kört/ridit en STEKHET häst som inte lyssnar på något :angel:
Imorgon (idag?) ska vi nog ta en körtur om vädret är bra
och ungefär så här kan jag tänka mig att hon kommer hon se ut= :bump: och matte= :mad:

:rofl:
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Än så är jag "bara" hobbyryttare. (men ska tävla "lite" sen)!
Jag försöker rida i alla väder o alla dagar. Men ibland så orkar jag inte pga jobb.. Då skuter jag över ansvaret på min medryttare:angel::D!
Försöker rida varje dag.. O det för att hästen mår bra utav det.. Sen kan jag nöjja mej med en 20 minuter skritt ena dagen så hon inte blir ansträngd. Försöker använda mej av det istället för en dags vila.. (även om det blir sånna oxå)..
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Jag var ren hobbyryttare till en början, hade inga tävlingsambitioner alls. Dock hämtade jag motivationen i och med att jag och hästen utvecklades. Dressyr har jag alltid ridit "överallt" och behöver ingen ridbana för den saken. Jag rider helst ute i naturen och studerar den med intresse under tiden jag rider och jobbar med kommunikationen. Det är det som jag får glädje av, samvaron och upplevelsen.

Med tiden kände jag att det kunde vara läge att rida för instruktör då hästen faktiskt visade sig ha potential för utveckling trots 9 år på travbanan. Sen blev det naturligt att börja tävla och nu är det en ytterligare motivation. Att komma vidare och klättra lite i klasserna;)...särskilt som jag har lite annat hästmaterial idag.
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

dvs ni som har ägen häst men inte tävlar, utan håller på med det som är kul.

hur mycket rider ni, påvärkar väder och vind ridningen, tillgång till manege, bra plan mm

känner mig lite dålig då jag inte har ridit sen i söndags, har egen häst, men just nu ingen större motivation.

kul då manegen är upptagen mellan 16-20 varje dag, plan är dålig på vintern, väntar nu bara på att hovslagarn skall komma ut så att jag får i snösulor så då kan vi rida på plan. hästen är nämligen livrädd då man skall slå ut styltorna

funkar inte att va i terräng själv

droppen kom igår, när jag hade planerat för ett ordentligt dressyrpass. när jag hade mockat klart kollade jag manegehäftet för att se om det var ledigt.

då hade EN ryttare bokat upp hela manegen 1½ timme för löshoppning, så ingen annan slapp dit, annars brukar man få vara, bara man håller sig ur vägen.

måste ta in en annan häst ur hagen först, stänger grinden, går 20m, sen har min häst lyckats peta ner ribban och springer in i stallet, in i boxen och äter upp maten. dit for den träningen
Du borde ju kunna boka n dig precis som h*n som bokade in för löshoppning?! Se till att du gör en bokning i veckan och skriv också att t ex. halva ridhuset är upptaget eller så. Då kan andra också rida men kan inte ta upp hela ridhuset (tycker inte att det är okej att ha privat löshoppning i ett sånt ridhus där man ändå har så få tider för privatryttarna). Då får du ihop åtminstone ett dressyrpass. Sedan kan du träna lite lydnad från backen och kanske rida ut någon vardag i veckan. Se till att du rider både lördag och söndag när det är ljust. Då håller du hästen igång utan att du blir uttråkad. Sedan kan det ju vara himla kul att ha ett mål, även om det är ett litet mål. Låt säga att du sätter upp målet att du ska kunna rida ett L:C program felfritt det datumet (eller motsvarande din nivå) Även om du inte tävlar så är det lättare att ha ett mål. Det blir mer struktur i träningen då.

Mitt mål är att min pålla ska klara rörelserna i L:C till hösten (men då är hon varmblod, så det tar ju ett tag att fixa till galoppen) Jag tror inte att jag kommer att tävla henne, men man vet ju aldrig (har åtminstone fixat grönt kort för säkerhets skull:D) Att ha mål är bästa motivationen för mig i alla fall.
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Jag har varit hästlös ett tag (ridit, men inte haft egen) och har nu äntligen köpt häst igen - men jag kan säga att det var nyttigt för mig. Kan ta allt som det kommer och bara göra det jag och pållan tycker är kul nu.. Innan kände jag att jag var "tvungen" att rida dressyr x antal dagar/vecka, fast jag bara kände för att rida i skogen..
Men ny tycker jag till och med att det är kul att träna dressyr igen - för har nu inga jättehöga krav på mig själv och då ser jag resultat snabbare än innan. Jättehöga krav blockerar mig, blir så fokuserad på att prestera att jag inte presterar alls.

Kanske lite OT, men ja, nu ska jag svara på frågorna. :p

Rider 5-6 dagar/vecka. Väder och vind påverkar mig inte alls. Tycker om att rida ute i lite oväder. Men har tillgång till ridhus också.
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

jag har hållt igång ganska bra nu de senaste månaderna, men nu har jag inte ridit sen i söndags :crazy: två dagar hann jag inte och sen har det varit riktigt skitväder här(blåst och snöat). blir väl ingenting idag heller... jag har inte tillgång till ridhus så jag rider nästan bara ut i skogen. visst får man dåligt samvete men han går ju på lösdrift så han klarar sig. jag rider annars minst 5 dagar i veckan i ca 1 timme.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 517
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 066
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 369
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp