ni som "bara" hobbyrider

Sv: ni som "bara" hobbyrider

Hej. Jag är hobbyryttare. Jag rider inte varje dag och det har jag dåligt samvete för ibland.. ;)

Nåja så här gör vi här hemma. Vi har två hästar. En d-ponny och ett hbl. Dom går nån dag på helgen, nån dag i veckan samt att nån av dom blir med på lektion på tisdagar. Jag rider den stora ensam nån kväll i veckan sen är det inget mer ridande vad gäller oss. Visst känns det trist ibland men barnen har sin skola, jag jobbar heltid på dagis och har flera sena kvällar varje vecka. Vi bor på landet mitt i skogen och är hänvisade till vägar, åkrar och skog för ridningen.

Jag försöker tänka bort mitt dåliga samvete men visst känns det att man borde ut oftare. Jag tröstar mig med att det snart blir bättre väglag och ljusare på kvällarna och då känns det lättare att komma ut.
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Jag rider nästan alltid ensam, har fyra hästar att ta hand om varje dag, (mocka) En som jag ska försöka rida så ofta som möjligt, en som jag ska rida in, en som är väldigt knepig att rida men oxå måste få motion och en som jag är förstor för men han måste ju också motioneras.. Sen har jag mycket i skolan, spelar fotboll, spelar bastuba + konfa.. Ja osså har jag varken ridhus eller ridbana så det är bara ut och träna i skogen, men uuush för det usla vädret!
Men man får bara kämpa på, men vet inte hur länge jag orkar det här men då blir det svårt att välja.. Men jag tror det blir fotbollen som ryker och sen slutar ju konfan så nu vill jag ha SOMMAR!!!!
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Hur hinner du med det???:eek: 5-6 timmar per dag i stallet minst....
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Varför kunde du inte vara med på löshoppningen då? Du får bli bättre på att planera dina pass.
Det fick jag göra när jag stod inackorderad. Mina tre hästar går hela vår, sommar, höst och så mycket av vintern som går. men på vintern har jag lågsässong när det är som sämst väder. När vi är på topp träningsmässigt under sommar-höst så rider jag 3-6 dagar i veckan beroende på om det är unghäst eller vad det är jag tränar på. Jag löshoppar mina regelbundet.
Jag vet inte om jag kommer tävla ngt i år. Beror på om jag tycker att sexåringen har ngt att visa upp. Är inte så förtjust i att kliva upp fem och knoppa och sen vara borta hela dagen för ett par minuters ritt. Har dock fölvisat, ställt ut och varit med på fyraårs kvalitetstest de senaste åren.
Hästar dör inte av lite slappare perioder. Jag tror även att ryttaren behöver slappa lite ibland. när jag har lågsässong, som nu tex, så gör jag bara det nödvändigaste. Mockar tar in foder, hästar som jag visiterar och sen är det brasan och tv som gäller. Jag är nog 1,5-2 tim per vardag i stallet just nu. Helger är det allt från 2 tim till sex tim beroende på vad jag gör.
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

har hästen på anläggningen där jag jobbar. däe finns det 2 ridhus, 2 utebanor, en terrängbana å jätte bra ridvägar...så jag klagar inte. jag tävlar inte min häst men jag rider å tränar som om vi skulle tävla
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

tyvärr skulle de nog inte ha funkat att va me på löshoppningen för A: tjejerna är otroligt snobbiga, skulle JAG ha kommit dit med min skruttheppa skulle nog de ha blivit kallt där nere

B: med de höjder som de skall ha upp sina hästar på så klara inte min, de hoppar minimi 120 cm som sista hinder (de har flera i rad) o min heppa har haft dåliga ben så vi hoppar bara 50 cm nån gång

C: gillar inte alls deras metoder, att jaga en häst runt manegen med longerspö för att sedan få den att hoppa hindren. vi har inte möjlighet med en "renna"
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Du får väll bråka lite med snobbarna och kräva 50 cm och bara ett hinder. På dom bara!
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

har inte nån motivation att bråka med 15 åriga tjeje, där pappa betalar allt. är bara slöseri på energi. samt om jag skulle va med där "då är det ju ingen vits att det går att boka"
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

jag ser mig själv som hobbyryttare, men planerar att ev tävla lite smått. men tränar inte för att tävla så att säga, utan tänker tävla mest för att det är en kul grej ;)

jag har ingen egen häst, men en halv typ :p nej men jag o min familj betalar för min fasters ena häst (försäkring, vaccination, skoningar m.m.), så jag är väl typ halvfodervärd. rider iaf denna häst ca 2-5 ggr/veckan, försöker rida så ofta jag kan men just nu räcker tiden inte till då jag pluggar + håller på o tar körkort samt extrajobbar. men 2 ggr/veckan rider jag minimum! när jag väl tagit körkort kommer det bli enklare för mig att komma ut till stallet --> mer tid hos hästen. drömmen är att en gång få äran att köpa honom :love:

jag o hästen håller på med allt möjligt; dressyr, hoppning, terräng, tömkörning/longering, härliga uteritter, busrider, lite "lek". ska även ev testa på lite tornerspel :bump:
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Nä, inte har man lust att vara uppe i stallet till 22.00 varje dag för att rida efter lektionsryttarna. Jag rider sent ett par dagar i veckan. Sedan går det ibland att slinka mellan träningarna och lektionerna på helgen, men oftast rider vi ut då, när det för en gångs skull går att rida utan att det är kolsvart ute. De andra dagarna håller jag till godo med den kladdiga paddocken (bättre än inget alls). Min häst har stått sedan i lördags och jag red henne idag. Fast så länge brukar det inte bli. Den här gången var det för att jag hade fullt upp med mitt BE-kort.
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Hej!
Jag tävlar inte så mycket, bara någon enstaka gång. Jag rider i stort sett varje dag med undantag för en vilodag. Regn och rusk hindrar inte oss. Nu har vi ridhus men förut hade vi bara en paddock och vi rider lika mycket nu som då.
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Kul att se att det inte bara är jag som har svårt att rida varje dag.
Och som får lite dåligt samvete sådär..

Jag har också bara gräspaddock och skog. Min häst är inte igång, men jag håller på. Sen hoppas jag på att han kommer att kunna hålla bra form även om jag inte rider alla dagar, för det kommer inte att gå.

Men någon slags hobby-kondition borde väl gå att hålla tycker jag. Är inte intresserad av att tävla, bara av att utvecklas tillsammans.;)
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Jag är också hobbyryttare till största delen.
Just nu har jag inga problem med när och vart jag ska rida eftersom jag sedan 3 år tillbaka står i stall med ridhus, ridbana och skog.

Min hobbyhäst går bara 4-5 gånger i veckan och det är enbart skogen,
brukar rida i alla väder förutom i kraftig vind och ösregn då hon blir väldigt kinkig.
Annars är det alla väder som gäller, har sedan tidigare stått
i stall med enbart skog att rida i och det sitter fortfarande kvar.
Tycker det är förbaskat tråkigt att sitta i ridhus och trivs bättre i skogen, både för mig själv och hästen.
Därför låter jag henne hellre gå längre tider i hagen än sitta och kånka runt i ridhus.
Vissa veckor blir det inte mycket ridning alls, och just nu är allt bara så trist då skogen är som en leråker. :crazy:
I ridhus för våran del blir det bara bråk och sura miner.
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Förstår hur du känner. Det är inte alltid humöret är på topp och solen skiner. nu under vintern är det extremt. Men, jag och pållan försöker i alla fall komma ut minst fem dagar i veckan. Dock blir det mer jobb och längre rundor på helgerna. Jag jobbar till 17, svårt att motivera en tvåtimmarsrunda i beckmörkret. Nej, tar då en skrittpromenad i stället eller en tur till ridbanan. Har tillgång till upplyst paddock vilken blivit vår räddning. Jag vill gärna hålla i gång pållan eftersom hon förvandlas till ett monster om hon står mer än två dagar i sträck. :smirk:
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Hobbyrider med, eller skogsluffar e nog rättare order efter väder vind och ork. Både jag och min panzarbil/traktor verkar vara lyckliga med det:D Kan väl varieras med lite körning och rent av en och annan promenad. Längtar efter våren:banana:
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Än så länge hobby-rider jag också bara, tänkte börja med distans men mest för skojs skull och inget allvarligt att säga så.

Jag har en arab som jag rider regelbundet, när jag inte rider beror det oftast på att ngt annat måste prioriteras tyvärr, som t.ex åka till släktkalas eller liknande m.m.
Har även en shettis som jag körde mycket, men p.g.a de eviga isgatorna som vi har, har han stått nästan i två månader eftersom han går barfota. Jag mår lite dålig över detta men tja vad ska man göra. Vill ju helst inte sko honom och vädret går ju inte att påverka, så det är bara att vänta tills våren kommer.
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Hobby ryttare jag med, denna vinter har inte varit rolig, rider 2-4 dagar i veckan och då oftast skritt turer på 20 min, hatar att rida i skogen i mörkret..Har inget ridhus el. paddock i närheten, dock en gräs volt i hagen med belysning. Men den har varit alldeles för kladdig nu i vinter. Så där har jag inte ridit allt för ofta.
Rider 2 vardagar och på helgen, då blir det längre turer i skogen, skönt nu när jakten är över med.. Rider jag inte så älskar jag att pyssla om hästarna och bara vara i stallet!! Eller så tar vi en promenad. Men jag har otroligt dåligt samvete om hon får stå flera dagar i sträck, jag är nog lite beroende av att vädret ska vara bra när jag rider..Helst solsken men det går ju inte att beställa- tyvärr. Fast det är rätt häftigt att rida en kväll med klar himmel och FULLMÅNE med!
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Jag är ren hobbyryttare. Är medryttare i ett stall med ett antal hästar. Rider 1-3 hästar 2-7 ggr/vecka.

Just nu är det tråkigt att rida ute, när det är så tråkigt väder. Men det är bara att dra på sig regnkläderna och sen ge sig ut och rida.
Ska vi åka till ridhus så tar det minst 30 min att åka, ridbana finns på gården och ordentliga fält att rida dressyr på.

Jag tycker att det är roligt att träna, men inte att tävla. :rofl:
 
Sv: ni som "bara" hobbyrider

Denna vinter har jag sluppit rida i mörker tack vare ovanligt bra arbetstider. Men annars rider jag med pannlampa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 517
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 066
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 369
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp