Bukefalos 28 år!

Ni som bytt inriktning och gått över till western

Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

jag har en fullblodas dam hemma som tävlat galopp sedan hon var 2 hon slutade tävla med mig som tränare för 3år sedan ,hon va så nervös så hon blev knäpp av det hon är snart 7 år i januari. nu har hon gått i hage i ca 2 år för jag varit gravid och så . men nu på lördag så ska vi träna första gången för en western tränare så jag hoppas det är kul och han min dam tycker det är roligt. hon tycker inte om att hoppa eller dresyrra men detta passar nog tanten . vi får se:love: sen på söndag ska jag och min shettis på nh träning bara för skoj skull , jag har ju ingen som rider henne så vi måste göra nåt kul hon och jag . svårt att hitta barn som vill rida gratis vet ej varför.:confused: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: vet någon nån som bor nära hässleholm:confused:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Det är lika mycket dressyr inom western, men jag hoppas det kan passa ditt fullblod så ´ni hittar något ni trivs med. Inom den "vanliga dressyren" tycker jag personligen att det är alldeles för mycket fokus på prestation. Jag vill rida med kommunikation, balans och harmoni. (jag fann vad jag sökte inom AR) Westernridningen är inte heller så prestationsinriktad utan mera likt AR på det viset. Kommunikationen och harmonin är i fokus. Tror säkert det kan passa en häst som garanterat stressar om det blir prestationsinriktat.
Tyvärr bor jag långt ifrån Hässleholm, annars finns det gott om barn här som med glädje skulle rida. Lycka till!
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Det är väldigt intressant att läsa ditt inlägg. Det som skrämmer mig mest är att du och många andra verkar ha fått väldigt dålig erfarenhet av den "vanliga" ridningen. Jag kan förstå om man vill byta inriktning då.
Det var ju inte den "dåliga erfarenheten" som gjorde att jag valde ett annat alternativ. Det var verkligen en tillfällghet, tro mig. Skall jag vara ärlig så fattade jag inte ens hur dumt jag bar mig åt i många lägen. Under resans gång har jag fått med mig och lärt mycket nytt, en droppe i havet, i det stora hela men ändå tillräckligt för att se den enorma skillnaden på "engelskridning" och ridning av bra kvalitet.

Själv är jag gammal dressyrryttare som nuförtiden rider enligt den akademiska filosofin. Jag har ingenting emot den vanliga dressyren nu heller, men det passar inte min nuvarande häst helt enkelt. Hästhanteringen jag tycker fungerar/känns bäst är det jag lärt mig av gamla hästkarlar och westernryttare. Jag kan inte placera mig inom någon kategori alls utan har ett finger med lite överallt.
Som en av mina bästa vänner brukar säga. -Ahh! Det är helt otroligt vad jag lärt mig hos dig. Ett helt nytt sätt att rida!
Det började med att hon var "engelskridande" medryttare på en av mina hästar, för att göra det optimalt höll jag ganska mycket lektioner för henne. Började helt enkelt från början.
Idag har hon en PRE hingst (skall visas nu i dec, förhoppningsvis kommer hon att kunna använda honom i avel) rider AR men kommer tillbaka och rider mina hästar i perioder. Mycket grunder och tänk i AR och Western går hand i hand upplever jag.

Jag antar att man kan bli negativ om man sett mycket slitande och dragande i hästar, men jag har verkligen sett de avarterna i ALLA discipliner och inriktningar av ridning. Lika vanligt bland westernryttare. Dubbla signaler ska inte en dressyrhäst heller ha. Ytterligare en avart.
Ett väl ihopridet ekipage i dressyr, western eller AR är fantastiskt vackert att se, och det händer ju då och då.
Av förståerliga skäl dominerar tyvärr "engelskridarna". Det är synd. Jag tycker att många ridskolor trampar på i samma gamla hjulspår utan konventionellt tänkande öht.

Det som slår mig är att många nog väljer sin inriktning på grund av helheten. Så är det för mig i alla fall. Jag tilltalas av hela tanken och synen på hästar och dess träning som den akademiska ridningen har. Vackra ridkläder samt snygg lite utsmyckad utrustning på pållan ger en extra krydda.
I början var det bara ett par småsaker som fångade mitt intresse. Ju mer jag såg och lärde, ju mera bet det sig fast. Att jag gillat och "matats" redan hemifrån från barnsben med musiken och mycket av "det runtomkring" gjorde det ju inte direkt svårare.

Fast viktigast av allt är (för mig) att träna på ett sätt som sätter hästen i fokus och på ett sätt som är optimalt för just den hästen och dess förutsättningar. Där kan jag känna att den traditionella dressyren drar alla hästar lite över en kam och vill träna dem allför lika trots att de har otroligt olika förutsättningar och exteriör.
Där har du nog anledningen till att jag förmodligen lär bli kvar i Westernträsket. Eller vad det nu är....

mvh Eva
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Japp :) Jag tränar dels för en dressyrtränare (med westerninfluencer) och en westerntränare (med dressyrinfluencer.. *lol*) Men det handlar mest om att dom tränar mig i tankesätt, mod och teknik. :D Målsättningar och sånt, dom puschar mig till att ständigt ge min häst det där lilla extra och i gengäld får jag det där lilla extra av min häst :)
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Inom den "vanliga dressyren" tycker jag personligen att det är alldeles för mycket fokus på prestation. Jag vill rida med kommunikation, balans och harmoni.

Det där hade kunnat vara skrivet av mig. En bra sammanfattning på varför jag bytte från tävlingsdressyr till akademisk ridkonst, och därefter till westerridning!
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Vill förtydliga mig lite här för övrigt...Bigganl, en häst som går i balans och bärighet sliter inte på några bogar oavsett om den alltid går i låg form. En häst i hög form sliter lika mycket på bogarna om inte bakdelen är med. Det handlar om balans och bärkraft och inte var huvudet placeras.

Många rider i tron att hästen går perfekt i låg form bara för att huvudet är placerat lågt men utan bakbensaktivitet är det inte perfekt form. Inom den klassiska ridningen är det lika illa där folk tror att hästen går perfekt i högre form, den böjer ju så snyggt på nacken...:angel: .

En ranchhäst måste hålla för hårt arbete i timmar, ibland hela dagar och ska självklart hålla upp i hög ålder. Det går inte att ha hästar då som går sönder i tid och otid för att man inte rider hästen rätt. Hästen är där från början både kompanjon och arbetsredskap och det skulle bli på tok för kostsamt att inte ha hästarna välridna...(sen finns det alltid folk som har råd att slarva men de är på intet sätt något bra exempel på god ridning/hästhållning/kunskap)
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Vi (jag o min dotter) hyrde en häst som vi först red som vi lärt oss på ridskola(hade bara ridit i 2 år då)och det fungerade inte. Hästen flög framår när vi använde skänklar, sprang när vi bromsade med tyglar och sprang ännu mer om vi tog tag i tyglarna för att försöka hejda henne med volter. Så fort vi släppte tyglarna och sluta använda skänklar blev hon lugn. Så då blev det logiskt att rida på ett annat sätt. Vi fick lära oss att styra med sätet, blick och lite lite tygel och skänklar använde vi bara för att flytta i stillastående. Vi insåg att westernridningen passar henne bättre vilket också stämde. Nu, efter ett år, har vi köpt denna underbara häst, kan använda små mjuka skänklar och hon går så lugnt att ingen(som inte sett henne innan) tror mig när jag försöker förklara hur hon sprang omkring förut. Hon är dessutom mycket viktkänslig så ju bätttre balans och kroppskontroll jag får så kan jag rida alltmer med säte och vikthjälper och mindre tygel. Dottern hoppar också med henne och då kan hon numera tåla lite mer tygel om man bara är mycket mjuk och följsam med handen. En underbar häst som passar perfekt för westernridning och älskar att hoppa. Dessutom tycker jag att westerntävlingarna verkar roligare för mig som vuxen. Och lite tävlingssugen är jag fast vi har en bit dit. Så i vårt fall var det hästen som ledde oss in på spåret mot western och det har vi inte ångrat. Det är jättekul och så är ju sadeln definitivt beroendeframkallande.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Vill förtydliga mig lite här för övrigt...Bigganl, en häst som går i balans och bärighet sliter inte på några bogar oavsett om den alltid går i låg form. En häst i hög form sliter lika mycket på bogarna om inte bakdelen är med. Det handlar om balans och bärkraft och inte var huvudet placeras.

Precis precis, vet inte HUR många gånger jag fått försvarar mig med dom där meningarna. "Dressyrfolk" tror att en westernhäst är mera på framdelen bara för att den har halsen lägre. Dom ser inte att deras egna hästar är precis lika mycket på framdelen, men med kortare och mer ihopdragen hals.

Westernhästar rids i stor ofattning på framdelen LIKSOM dressyrhästarna (det finns orutinerade ryttare i båda grenarna). Men en westernhäst är åtminstone inte ihopdragen, vilket ger en mera lösgjord och harmonisk häst och lyckligare häst...
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag ska skola om mig till western, när jag har hittat en ny häst till nästa sommar har jag tänkt. Nuvarande hästen "orkar" jag inte skola om, hon är 22 och inte särskilt arbetsvillig så hon kommer väl hinna kola innan jag knappt börjat :o Jag rider lite blandat på henne i stället, mkt på lång tygel dock.

Jag vill rida med lösa tyglar, jag vill rida på ett lätt naturligt och avslappnat sätt. För mig känns det inte riktigt bra att ständigt behöva hålla i munnen på hästen.

Absolut inget fel med vanlig engelsk ridning! Det är ju det jag rider nu , men jag känner helt enkelt att Western är något mer för mig än engelskt.
Det är lockande att tävla i Trail och Pleasure så det är det jag vill satsa på även om det bara blir beginners eller walk&trot till att börja med.

Jag diggar westernstilen också :D Hatt, glittrande blusar och västar, chaps, snygga showträns.. Dreggel.. :d
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Piraja:Det finns massor av undersökningar som alla visar att hästen bär mera vikt på sina framben i låg form. Den diskussionen känns helt meningslös. Bärkraften och huvudets position har bevisligen ett tydligt samband.
Det finns många avarter och missuppfattningar om hur hästen ska gå när den är ibalans. Det är vi helt överens om. Har inte sett någon skillnad mellan olika inriktningar. God ridning är alltid god ridning, sen kan man ägna sig åt vilken disciplin eller träningsmetod man vill och trivs med.
En fråga: Vet du varför de iberiska hästarna som tränas som boskapshästar alltid rids i en hög form när westernhästarna som tränas för samma uppgifter rids i låg form? Det har jag funderat på länge. Är det helt enkelt för att de är så olika exteriört eller finns det en anledning? (Man kan också jämföra med ryttare som rider Working Equitation där formen är hög.)
Nu får jag svara flera här: (det var många svar)
Eva: Du skrev att du upplevt den enorma skillande på engelsk ridning och ridning av bra kvalitet. Det låter väldigt fördomsfullt och totalt fel i mina öron. Engelsk ridning om den utförs som den ska är absolut ridning av hög kvalitet. Precis som all bra ridning i vilken inriktning som helst. Av samma anledning som du känner att du hittat rätt så blir jag kvar som AR ryttare. Där har jag äntligen funnit att hästen och dess förutsättningar sätts i fokus.
Myclet tänk är liknande i AR och western, det håller jag med om. Men hjälpgivningen är väldigt olika. Det är därför jag är lite nyfiken på hur de gör som tävlar western och ändå tränar AR.
Àlin: Just så vill jag och rider jag också. Löra tyglar utan stöd i handen. Det mesta av ridningen kommer från mitt säte. Vikten är en väldigt betydelsefull hjälp. (som ofta får för lite uppmärksamhet). 22 år är inte för gammalt. Vi har ett sto på 24 i stallet som just ny fått sina första AR lektioner med sin pensionerade husse. Sånt är mysigt tycker jag.
Jacki: Hur kan sadeln vara beroendeframkallande? Jag har ännu inte hittat någon som jag kan sitta skönt och avslappnat i. Tror inte det finns en westernsadel som passar min kropp. Jag får så ont i baken + att jag får spänningar i kroppen när jag inte hittar ett läge jag kan slappna av ordentligt i. Finns det verkligen en westernsadel för mig???
Det har mestadels varit jätteroligt att läsa vad ni skrivit även om det finns endel fördomar. Det kanske man inte helt kommer ifrån. Det viktigaste är ändå att vi alla hittar ett sätt att rida som både vi och hästen trivs med och som utvecklar oss.
Lycka till i fortsättningen alla.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

En dressyrhäst rids i låg form när den är remont. En westernhäst rids i låg form även när den är utbildat. Det är en viss skillnad. Det blir en väldigt haltande jämförelse tycker jag. Det finns ingenting att försvara. Det var bara rena fakta.
Dessutom var det inte alls det tråden handlade om.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Ih.. jag är tyvärr bara tvungen att slänga in en grej här som jag dessvärre anser att alla borde vara medvetna om.

Ang. det här med "hög och låg" form..

I af i WRAS regelbok står det klart och tydligt att hästen skall ridas i en för hästen naturlig form. Dvs. att rida en arab lång och låg (med quarterstuk..) skall generera i poängavdrag i tex. pleasuren för att det är en form som just Den häste inte är byggd för att gå i.

En westernhäst SKALL kunna gå i en "hög" dressyrform, precis som du SKALL kunna sänka din dressyrhästs form. Men den samling/form du rider din häst i SKALL vara anpassad till HÄSTEN - Inte till sadeln.

Jag hade varit en idiot om jag trodde att mitt halvblodssto skulle hålla om jag konstant red henne låg. Precis som jag skulle skapa en massa låsningar hos min fjording om jag konstant red honom i hög form.

Sen - måste jag poängtera - western hästar (quarter/paint/appaloossa) bör inte heller ridas låg och lång utan låg och RUND. Den skall kröka ryggen, hålla huvudet sänkt men arbeta med tydlig rygg och backbensaktion/kraft. Den är oftast mer markbunden än våra "svenska ridhästar", men slits precis lika mycket om den rid med felaktig bärighet.

*pust*

Kort och koncist menar jag på; Det är inte sadeln som bestämmer formen, inte kläderna på ryttaren, inte tränset, inte vädret - Det är Hästens Exteriör! Vi tränar väl för tusan inte för att passa sadeln? Och inte katten är vi så dumma att vi tror att ett halvblod kan slå en quarter i cutting, eller för den delen att en fjording kommer gå in och slå Briar nästa säsong? o.0 :eek:

Jag rider min häst i den form som passar min häst. för jag tränar FÖR och MED min häst, inte för att leva upp till något ideal.

:banana:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Piraja:Det finns massor av undersökningar som alla visar att hästen bär mera vikt på sina framben i låg form. Den diskussionen känns helt meningslös. Bärkraften och huvudets position har bevisligen ett tydligt samband.
Det finns många avarter och missuppfattningar om hur hästen ska gå när den är ibalans. Det är vi helt överens om. Har inte sett någon skillnad mellan olika inriktningar. God ridning är alltid god ridning, sen kan man ägna sig åt vilken disciplin eller träningsmetod man vill och trivs med.

Var hittar man dessa undersökningar samt resultaten av dem? Skulle behöva få mer info till mitt ex-jobb om skador hos westernhästarna
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

En dressyrhäst rids i låg form när den är remont. En westernhäst rids i låg form även när den är utbildat. Det är en viss skillnad.

Nu var det inte den låga remontformen jag pratade om.
En msv häst rids med hög och ihopknycklad hals, men kan ha lika mycket vikt på framdelen ändå. En del bryr sig bara om hur halsen bärs :angel: Jag har tävlat mycket dressyr, och dom flesta "amatörhästar" (upp till msv/st:george) går väldigt mycket på framdelen. Det gör en stor del av westernhästarna också, ville bara påpeka att det inte ser bättre ut på en dressyrbanorna...
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

En fråga: Vet du varför de iberiska hästarna som tränas som boskapshästar alltid rids i en hög form när westernhästarna som tränas för samma uppgifter rids i låg form? Det har jag funderat på länge. Är det helt enkelt för att de är så olika exteriört eller finns det en anledning? (Man kan också jämföra med ryttare som rider Working Equitation där formen är hög.)

Jag utgår från att du tittar på det som sker på tävlingsbanan när det gäller western. Titta på ranchhästen istället. Den går inte i extrem låg form utan förhållande vis låg baserat på deras anatomiska förutsättningar. Jag är inte och kommer inte att bli, imponerad av det som är pleasurehäst idag. De flesta går i en alltför låg form enligt TR. Dessutom ska inte en häst förlora p.g.a. att den har andra anatomiska förutsättningar (typ Morgan). Dock är det inte många domare som klarar av det då dom inte "kan" de andra rasernas grundanatomi.

Efter alla år jag hållit på kan jag direkt säga att ingen av mina hästar har haft bog- eller frambensproblem och de har alla ridits i en förhållandevis låg form. Dom arbetas på gården, tränas och tävlas. Du får gärna ge hänvisning till de undersökningar man gjort, de är självklart av intresse. Dock vidhåller jag (Min åsikt, alltså) att rätt riden, med bärighet har inte huvudets placering någon inverkan. Den bedömningen gör jag med bakgrund av mina 40 år med häst. Dock, inte många klarar att rida sin häst med bärighet och då kan huvudets placering tillfoga än mer skada, möjligen.

De spanska och iberiska hästarna har ju en klart annan anatomisk förutsättning för arbete i hög form jämfört med QH t.ex. men skiljer sig inte alls mot en Morgan. Den sistnämde går ju i lite högre form naturligt än QH.

Personligen misstänker jag att QH drabbats av modenycker och aveln har blivit rätt extrem. En ren ranchhäst ser inte ut att vara besläktad med den QH som finns på tävlingsbanorna idag och det är oroväckande. Med tanke på att QH är världens största ras (registrerade individer) är det kanske inte konstigt att det blir fler och fler som vill ha en egen prägel på sin linje...på ont och gott...de ska dock inte ses som ett ideal (min åsikt igen):cool:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Oj...mitt inlägg var lite onödigt, ser jag;) . Bra talat!
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag utgår från att du tittar på det som sker på tävlingsbanan när det gäller western. Titta på ranchhästen istället. Den går inte i extrem låg form utan förhållande vis låg baserat på deras anatomiska förutsättningar. Jag är inte och kommer inte att bli, imponerad av det som är pleasurehäst idag. De flesta går i en alltför låg form enligt TR. Dessutom ska inte en häst förlora p.g.a. att den har andra anatomiska förutsättningar (typ Morgan). Dock är det inte många domare som klarar av det då dom inte "kan" de andra rasernas grundanatomi.

Efter alla år jag hållit på kan jag direkt säga att ingen av mina hästar har haft bog- eller frambensproblem och de har alla ridits i en förhållandevis låg form. Dom arbetas på gården, tränas och tävlas. Du får gärna ge hänvisning till de undersökningar man gjort, de är självklart av intresse. Dock vidhåller jag (Min åsikt, alltså) att rätt riden, med bärighet har inte huvudets placering någon inverkan. Den bedömningen gör jag med bakgrund av mina 40 år med häst. Dock, inte många klarar att rida sin häst med bärighet och då kan huvudets placering tillfoga än mer skada, möjligen.

De spanska och iberiska hästarna har ju en klart annan anatomisk förutsättning för arbete i hög form jämfört med QH t.ex. men skiljer sig inte alls mot en Morgan. Den sistnämde går ju i lite högre form naturligt än QH.

Personligen misstänker jag att QH drabbats av modenycker och aveln har blivit rätt extrem. En ren ranchhäst ser inte ut att vara besläktad med den QH som finns på tävlingsbanorna idag och det är oroväckande. Med tanke på att QH är världens största ras (registrerade individer) är det kanske inte konstigt att det blir fler och fler som vill ha en egen prägel på sin linje...på ont och gott...de ska dock inte ses som ett ideal (min åsikt igen):cool:

:bow: :bow: :bow:
Mycket bra inlägg!
Jag började rida western för att mamma började, det föll sig liksom naturligt. Men sedan började jag arbeta hos en dressyrhästuppfödare och tog med mig massor av lärdom därifrån. För min del anser jag att skillnaden mellan dressyr och western inte är så stor. Jag brukar säga att jag rider dressyr - men i westernsadel. Jag vill ha en självbärig häst med bra rygg- och bakbenaktivitet och jag vill kunna samla ihop den så pass mycket att den ska kunna göra piaff och passage - men jag vill också att den ska kunna göra allt detta på relativt långa tyglar... Eitan Beth-Halachmy är en av mina förebilder, www.cowboydressage.com. Har själv Morgan och vet att jag aldrig skulle kunna tävla i pleasure med goda resultat mot quarterhästarna som släpar huvudet i marken. Jag kan irritera mig på trenden att ha så låg form som möjligt och att domarna väljer att premiera en lugn häst som går med huvudet i marken framför en häst med normal form. Det står ju i TR att öronen inte ska vara lägre än manken, men hur ofta ser man inte en häst som går på bogarna? Tråden gick lite överstyr här. Sorry..
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 348
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 242
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 341
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp