Ni som bytt inriktning och gått över till western

bigganl

Trådstartare
Jag frågar av ren nyfikenhet och lägger inga värderingar i det alls. Vi ska alla rida på ett sätt som känns bra för både ryttare och häst och som är utvecklande för oss.
Jag är nyfiken på varför ni bytt inriktning, vilka skillnader ni upptäckt mellan hur ni red förut och hur ni rider nu. Skillander både för ryttaren och hur hästen reagerat. Fick ni börja om från början med att lära hästen ny hjälpgivning? Var det lätt eller svårt för hästen att lära om de nya hjälperna?
Berätta: Jag är nyfiken!
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

När jag köpte min häst fanns det en dressyrtränare i stallet som jag började rida för, min häst är ett vbl o hon var stor o stel.
Tränare tränade med mig som vilket annat ekipage o det tyckte jag i början var bra men hon såg inte alls problemen med hästen som tex stelheten att det kanske var bra att lösa det problemet innan man börjar kräva ngt av henne.
Efter 1 år flyttade jag o red kravlös ute i 6månader eftersom jag inte klarade av att få ngn ordning på henne.
Varför jag letade upp en westerntränare vet jag faktiskt inte,
men vi började om från början med långa tyglar för att få hästen att själv balansera upp sig. Efter bara ngr gånger gick hon mycket bättre, detta var verkligen ngt som hon passade för.
Jag har förstått nu att dressyrtränaren var ju aldeles för hård o ville ha snabba framsteg.
Kommer ihåg en gång när jag inte fick ner huvudet på henne i traven, hon drog ner huvudet o lät mig hålla med järngrepp i tyglarna, "så här ska hon gå". Stackars min häst, hoppas hon har glömt alla dumheter jag har utsatt henne för.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Har bytt för att det passar mig bättre.
Är hopprädd, trivs inte i en halkig dressyrsadel och tröttnade på allt
dragande och sågande i hästarna. (ja det finns hopp och dres ryttare som rider underbart också) Har alltid varit intr av western och nu har jag bytt helt. Det är MYCKET roligare framförallt.

Både hästarna och jag trivs bättre med det.
Mitt sto svarar betydligt bättre på det än hon gör på den eng ridningen. Hon tycker inte om att man tar henne i munnen mer än absolut nödvändigt. Lägger man på för mycket skänkel blir hon sur.

Så rider henne med vikt, röst och säte till största delen och det funkar utmärkt:)
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

OK, Det var alltså inte ridsättet som inte passade utan tränaren.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Det verkar inte som om det är dressyr/western du gått ifrån eller till. Halkig dressyrsadel har jag aldrig suttit i och att såga och dra i hästen tillhör ingen gren av ridning alls. (men finns tyvärr inom alla discipliner, inom western också) Rida med vikt och säte med så lite tygel och skänkel som möjligt vill man inom alla discipliner. Däremot kan jag tänka mig att det gör stor skillnad när du själv tycker det är roligare. Det känner hästen. Det är alltid roligt när man hittar rätt.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Har bytt för att det passar mig bättre.
Är hopprädd, trivs inte i en halkig dressyrsadel och tröttnade på allt
dragande och sågande i hästarna. (ja det finns hopp och dres ryttare som rider underbart också) Har alltid varit intr av western och nu har jag bytt helt. Det är MYCKET roligare framförallt.

Både hästarna och jag trivs bättre med det.

Precis så var/är det för mig oxå!!!! :D
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Hola,

Jag valde att byta inriktning mest av en tillfällighet. Såg en scen i en gammal cowboyfilm och tänkte att Woww, sådär vill jag oxå kunna göra!
För mig är westernkulturen, westernridningen och tänket kring hanteringen av hästarna ett helt annat koncept än den sk klassiska ridningen som man finner under ridsportsförbundets paraply.

Saker måste inte göras på ett specifikt sätt, det toleras, eller tom prisas med individualism.

Ser jag till ridstilen så är det betydligt lättare att skola om en häst till western än en ryttare som har ett antal år med "engelskridning" i bagaget.
Den riktigt duktige ryttaren som verkligen rider klassisk dressyr tror jag inte har särskilt svårt ridmässigt att konvertera. Där är inte skillnaderna så grymt stora som det många gånger är när man rider sk "engelskridning".

Engelskridning för mig är lite halvdan ridning i klassisk sadel, vanligen en massa harvande och slitande i lea ridskolehästar. Dubbla signaler eller tredubbla.
Tyvärr är det ofta så det ser ut. Det är bara att läsa innantill på Buke.

mvh Eva
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

För mig var det ponnyn som fick välja. Hon köptes väl för att tävla hopp och dressyr på. Hon hoppade för all del med bra teknik men det fanns inget GO i henne... I dressyren var det likadant, för loj. Hade även andra problem med henne och vi tränade för alla möjliga instruktörer men inget hjälpte.
Vi tog då hjälp av en westerntränare och fick bla lära oss seven games, och vilken skillnad det blev!!
Hon tyckte detta var superroligt! Hon fick stå stilla som belöning efter varje moment och det där med att använda hjärnan behövdes verkligen!
Vi började så småningom tävla i pleasure/horsemanship och tillsammans kvalade vi till SM.
Även hopp/dressyr gick superbra när vi lärt oss förstå varandra och samarbetade. Gnistan hade verkligen kommit tillbaka! (till oss båda)

Jag brukar inte kalla mig för westernryttare eller något annat, jag rider och sedan får man kalla det vad man vill. Jag plockar upp metoder från all hästhantering och sätter ihop det så det passar just mig och den häst som jag håller på med just då.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Red dressyr tidigare, och jo jag tycker sadlarna är halkiga och obekväma om man jämför med en westernsadel.

Jo visst ska man rida med vikt och säte i alla dicipliner men för dem dressyr och hoppryttare jag träffat så har det varit (som jag uppfattat det) massa jäkla fjoll rent ut sagt!

Rider man inte som alla andra så är man tvärblåst typ.
För att få hästen i "form" så var det bara och dra ner huvudet typ:crazy: så nej, jag tröttnade på det.

Jag vill rida min häst i balans och ha enkomunikation och gemenskap med henne.
Hon är min vän inget annat.

Massa skitsnack mellan ryttarna, smutskastning och skit.
enligt min uppfattning är stämningen på en hopp/dres tävling inte alls lika avslappnad och trevlig som på en westerntävling
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

För läskigt att hoppa (på äldre dar) och för jobbigt att rida ett helt dressyrprogram. Jaa, jag ville kunna tävla, och eftersom jag uppnått medelåldern så kändes det heller inte så lockande att åka ut på småtävlingar och tävla mot tonåringar.

Har inte haft några omskolningsproblem med hästar eftersom jag skaffat unghäst sedan jag bytte inriktning. För mig själv tog det väl först ett tag innan det kändes naturligt att rida utan att hålla sig i (tyglarna). Dock så har jag efter att ha hittat "rätt" när det gäller tränare äntligen fattat att det inte hänger på längden på tyglarna!
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag har precis bytt över från "vanlig" ridning till western. Jag har funderat länge, men har inte riktigt vågat ta steget. Nu ska jag göra en stor knäoperation och de enda alternativen var att rida i dressyr eller westernsadel. Valet var inte så svårt. Dressyr är inte riktigt min grej.

Jag har precis börjat rida western och det är inte helt lätt att omprogrammera sig. Men vi gör framsteg både pållarna och jag. mest pållarna. Men visst är de lite konfunderade när jag ger dubbla hjälper.

Jag kommer att fortsätta att rida western efter konvalecensen. Jag har sålt mina gamla sadlar för att inte trilla in i nåt destruktivt "vanligt" ridbeteende ;)

Jag har inte ångrat att jag började rida western och kommer inte att ångra det heller. jag har en jättebra tränare som kommer en gång i veckan och hjälper maj. Det är ju inte helt lätt att bara býta inriktning.

Jag önska att alla andra som vill börja med western, men som inte vågar för grupptrycket, att skit i kompisarna och följa sitt hjärta.

Kramiz Mimmimu:bump:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag har ett varmblodssto som jag rider och vi har bytt inriktning......till western.
Jag har idag haft henne i 6 år och under nästan hela den tiden har vi pysslat med dressyr. Lite hoppning också men mest som omväxling.

För 1 1/2 år sedan blev jag frälst i western. Det hela började med att en kille kom till stallet för att hjälpa till med en häst som var lite svår på transport. Den här killen (välkänd) rider western och man blev lite nyfiken.
Samma år skulle vi till HC för att dansa linedance, jag och hon som äger stallet. Vi hade inte en aning om att det var RHC. Det hela slutade i alla fall med att vi dansade inte ett skvatt utan höll oss borta vid tävlingarna i stället:D
Sedan var vi sålda....Utrustning införskaffades och kontakter med westernfolk inleddes. Och sedan har det fortsatt....

Min häst funkade bra i dressyren, lätt för att gå i form i alla gångarter och var mjuk och smidig. Sedan blev hon dräktig och fölis kom. När det var dags för igångsättning så var det western som gällde.
Jag kände direkt att det var mer lämpat för oss. En friare form för hästen och mjukare ridning.
Det här är vad jag kallar dressyr.
Min sits ändrades radikalt och nu vet jag hur det ska vara och se ut när man sitter ner i sadeln :D
Tankesättet är annorlunda....tidigare var det inte tal om att hästen skulle få tänka en stund osv osv.
Kontakten med hästens mun är "lättare" och det märks att min häst trivs bättre med det. Att bli av med nosgrimman var också nåt som var väldigt positivt.

Jag kan berätta om massa saker som bara blivit till det bättre i både ridning, hantering och tänkande men då skulle detta inlägg bli ganska långt ;)
Jag har hittat mitt kall i livet och det är ju inte bara ridningen utan allt runtomkring som är så underbart.
Hur vår inredning i huset är behöver jag väl knappast tala om ;) :D
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Det är väldigt intressant att läsa ditt inlägg. Det som skrämmer mig mest är att du och många andra verkar ha fått väldigt dålig erfarenhet av den "vanliga" ridningen. Jag kan förstå om man vill byta inriktning då. Själv är jag gammal dressyrryttare som nuförtiden rider enligt den akademiska filosofin. Jag har ingenting emot den vanliga dressyren nu heller, men det passar inte min nuvarande häst helt enkelt. Hästhanteringen jag tycker fungerar/känns bäst är det jag lärt mig av gamla hästkarlar och westernryttare. Jag kan inte placera mig inom någon kategori alls utan har ett finger med lite överallt. Jag antar att man kan bli negativ om man sett mycket slitande och dragande i hästar, men jag har verkligen sett de avarterna i ALLA discipliner och inriktningar av ridning. Lika vanligt bland westernryttare. Dubbla signaler ska inte en dressyrhäst heller ha. Ytterligare en avart. Det som slår mig är att många nog väljer sin inriktning på grund av helheten. Så är det för mig i alla fall. Jag tilltalas av hela tanken och synen på hästar och dess träning som den akademiska ridningen har. Vackra ridkläder samt snygg lite utsmyckad utrustning på pållan ger en extra krydda. Fast viktigast av allt är (för mig) att träna på ett sätt som sätter hästen i fokus och på ett sätt som är optimalt för just den hästen och dess förutsättningar. Där kan jag känna att den traditionella dressyren drar alla hästar lite över en kam och vill träna dem allför lika trots att de har otroligt olika förutsättningar och exteriör.
De westernryttare jag känner har tagit hela westernkonceptet till sina hjärtan och det syns på deras klädval mm. "Hästeriet" blir mera än bara ridning. Det är kul att hitta sin grej.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Det låter som om du hittat din grej och trivs. Men en fråga: Varför skulle "vanlig ridning" vara destruktiv? Då är det inte fråga om ridning.
Jag tror inte det är så många som inte vågar byta inriktning. När jag lämnade den vanliga dressyren till förmån för den akademiska fick jag många frågor (och får än) men ingen som har sagt något negativt. De frågar mest för att de är nyfikna. Jag tycker det är roligt att ha en så allsidig häst som möjligt och vill att hästen ska hoppa gymnasikhoppning, vara ute i skogen, träna sin kropp i dressyren och jag hoppas kunna finna en westerntränare att rida för också. Det är roligt att vara så bred som möjligt och jag tror hästen tycker det är roligt med ett mycket varierat träningssätt. Tyvärr har jag bara hittat tränare som instruerar enligt annorlunda hjälpgivning åt hästarna så jag väntar tills jag hittar rätt.
För många år sedan red jag en häst som var utbildat i svår dressyr, tävlade i western samt körning. Den var otroligt trevlig att rida.(och köra) Så allsidiga skulle flera hästar vara idag och inte så specialinriktade som de ofta är. Friskare hästar skulle många få på köpet.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Som tur är har jag inte ännu hamnat i en halkig dressyrsadel.
Jag ville däremot ha en westernsadel till min häst till de gånger då jag rider ut på riktigt långa turer. (större yta att fördela trycket på)
Jag provade allt i sadelväg jag fick tag på. Någon enstaka låg bra på hästen, men jag kunde för mitt liv inte hitta någon som jag kunde sitta skönt och avslappnat i. Jag hittade en enda som jag inte fick ont i baken av men inte kunde jag sitta avslappnat för det. Jag fick inse efter ett tag att det nog inte finns en westernsadel som passar min kropp. Jag rider ibland på en ranch och efter varje gång jag ridit i en westernsadel har jag förutom ont i baken, alltid ont i axlar eller nacke. Jag hittar inget avslappnat läge i dem. Det är nog inte meningen att jag ska ha en sån, och det är så sällan jag är ute på dessa låååånga ridturer att jag tar den vanliga sadeln ändå. En tryckavlastande pad finns det plats för som tur är.
Nu har jag inte varit ute och tävlat på många år men under min tävlingstid var det väldigt roligt och trevligt ute på dressyrtävlingarna. Hopptävlingar har jag ingen erfarenhet av.
Nuförtiden har jag ingen tävlingslust alls.
En massa fjoll: Vilka tråkiga människor du verkar ha träffat. Jag har inte haft den oturen.
Men du sa det väldigt bra när du sa: "jag vill rida i balans och ha en kommunikation och gemenskap med hästen. Hon är min vän. Precis så känner jag inför min häst.:bow:

Lakrits: dressyrridning i vilken form det än är ska vara lika mjuk som westernridning om det görs rätt. Men du har hittat din plats i livet och ja... jag kan nog gissa hur det ser ut hemma hos dig. (Jag vet hur det ser ut hos kompisen som har Ranch.)
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

*tänker tillbaka*

Jag red klassiskt, dressyr helst men även mycket hoppning. Hade en varmblodstravare som jag tyvärr fick avliva p.g.a. gamla skador och fick då prova en westernriden arabvalack...suverän känsla:p !

Tog sen hem en nordsvensk (brukssto) och började rida henne engelskt och höll på ett bra tag men känslan av araben satt kvar i kroppen och tanken föresvävade mig att konvertera men det blev inte av.

Köpte sen en varmblodstravare, valack, som jag började med klassiskt på men så gick vi i konflikt för mycket så jag tänkte om och började skola om både mig och hästen till western...och sen dess är jag såld...ingen återvändo...eh, jo jag rider upp mina i lite högre form i dressyr då och då bara för att... Rider alltså western och AR i grund och utifrån det kan jag rida de flesta disciplinerna för att det är kul. Western tävlar jag i:cool:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag gick över från engelskt till western och sedan tillbaka till engelskt för jag ville börja hoppa lite med hästen.

Då upptäckte jag att min balans och sitts var som bortblåst!! :mad:

Så efter det har jag aldrig övergått helt till western för jag blir förslappad i sadeln. Däremot kommer jag att tävla i western och då använda den utrustningen den dagen jag har en tävlingsbar häst. Men jag kommer träna mest i engelsk utrustning.

Just nu tar jag det bästa ur alla kategorier och måste jag sätta mig själv i ett fack så blir det "centrerad ridning".

Jag rider på samma sätt oavsett vilken utrustning jag har OM jag har någon utrustning alls ;)
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Vi började med western efter att vi för (åh gudars.. vad gammal jag kände mig nu) tio år sedan köpte en "tygel"döv häst. Hon var söndersågad så tja.. :) ju mer du försökte "dra ihop" henne ju mer drog hon.. Klassiska tränaren kunde inte hjälpa oss så vi vände oss till en westerntränare och på den vägen är det.

Stoet jag rider mest nu är i grund och botten ett dressyrsto som tröttnade på dressyren (precis som jag :D) men vi blandar en hel del mellan stilerna. :D min häst rider jag så hon funkar.. hon behöver framför allt tycka att saker och ting är roligt, gå fram och tänka :D Så fort hon inte behöver fundera hela tiden hittar hon på dumheter.. *asg*



Det finns puckon inom alla hästgrenar, western, dressyr, hoppning, trav osvosvosvosv. Så fort det inte är hästens bästa som är i centrum utan prestation, ekonomi osv så hamnar hästen i kläm.. Allt ska gå så fort, inom exakt samma ram och funkar inte den hästen in i den tränarens välanvända system så slår vi den tillrätta... :cool:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Det låter som du hittat en perfekt mix av träningssätt som passar dig och hästen. Att ta upp hästen i högre form emellanåt kan inte vara fel. om inte annat så för att avlasta framdelen. (Framdelen blir ju ganska tungt belastad i låg form.)
Det var ju lite liknande för mig när jag bytte ut den vanliga dressyren mot AR. Jag och hästen kom i konflikt och både jag och hästen tyckte arbetet blev tråkigt efter ett tag. Hästens arbetsglädje idag går inte att ta fel på. Hästen fick bestämma, men jag var redan inne på att få tag på en bra AR tränare innan det började strula så övergången blev bara mera definitiv. Halvblodshästar passar bra att rida vanlig dressyr med, men andra raser kräver ofta andra utbildningsvägar för att deras kroppar ska hänga med. De har ju helt andra exteriöra förutsättningar än halvbloden. Jag red i stor sett bara halvblod förr och endel araber. Men när jag skaffade nuvarande häst som är korsning Döle/Paint/varmblodstravare, då upptäckte jag som sagt ganska snart att det var dags att tänka om. En stor det i det hela är att under min tid som tävlingsryttare fanns en stor portion prestation med i min ridning. Nuförtiden är det harmoni och kommunikation som är det viktiga.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Visst finns det puckon överallt. Tyvärr. De har bara en prestation framför ögonen och glömmer att det är ett djur med känslor de har som partner. Sånt är lika sorgligt att se varje gång. Skönt att du hittade ett sätt att rida din häst som hon trivs med.
En fråga till er som blandar olika stilar: Rider ni även för tränare inom olika discipliner?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: Mia_R
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 256
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 166
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 329
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp