Bukefalos 28 år!

Ni som bytt inriktning och gått över till western

Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag red dressyr förut, men så dog min häst och den jag lånade ville ägaren ha tillbaka. Så jag fick en ny, en tjock ful 7 år gammal nyss kastrerad ponny som skulle ridas in. Han hade westernsadel, så den vägen är det för mig. Jag fick behålla honom, och nu, fyra år senare, är vi inriktade på trail. Tävlar i bruksridning för tillfället och är för lat (både han och jag) för att lägga ner mycket energi på att satsa seriöst. Så vi lullar runt med westernsadel och hackamore och leker cowboy med kossorna här hemma haha
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Tack för förklaringen. Den rätade ut mina frågetecken angående formen. :bow:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

De har bland annat presenterats i Ridsport under senaste året. Nu har jag inte alls menat att det behöer ge skador utan bara konstaterat att låg form ökar belastningen på framdelen jämfört med högre form.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Det var inte alls ett onödigt inlägg. Du förtydligade ännu mera. Det är lite som i tävlingsdressyren då, när det gäller Pleasuretävlingar. De tävlande hästarna går allför sällan i den form som TR faktiskt beskriver. Tyvärr.
Druvan: som du ser håller jag med dig på den punkten. Om tävlingshästarna reds enligt TR i alla bedömningsgrenar så skulle formdiskussionerna på det planet inte behövas. Man kan ju undra hur så många halkat in på fel spår??
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Det kan ju vara nog så trevligt. Så länge du och hästen trivs är det ju rätt.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag köpte utrustningen enbart för att den är så snygg!
Sedan fick jag en lektion och fastnade helt! :love: Jag försöker att rida lite på samma vis även när jag rider i min vanliga sadel.

Men nån westernryttare lär jag nog aldrig bli. Jag har det mest för att det är kul att variera sig. Och Prins älskar sadeln!
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

*S* Jag hoppas det inte var ironiskt.... :D

Det e ju bara vad jag anser.. :angel:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag bytte av en ren slump. Hade ridit på ridskola och tränat vissa hästar i hoppning innan och tänkte egentligen köpa en hoppponny och börja tävla. Men sen blev ekonomin inte så bra så började rida en fjording för att ha något att rida. Han var lite westerntränad och vi började rida för en kompis en gång i veckan. Sen började jag tävla och jag var fast så har ridit det i ca fem år nu och ska börja tävla reining med min quarter. Så det var ren slump för det var inte min plan! :)
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Tyckte inte alls det var ironiskt. Bara bra att få lite fakta. De westernryttare jag känner, varav flera är tävlingsryttare, rider både Quarter och Araber i samma (mycket låga) form. Bra att få veta att det egentligen inte skall vara så.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Kan ju svara för mig själv, har ridit och tävlat en hel del dressyr, framförallt på unghästar, men har mer och mer gått över till western, vill satsa på reining.
Tycker det är lite missvisande att bara säga att man rider western , termen är så bred, är som att säga att man rider engelskt ungefär.

Jag är inte säker på att jag kommer att byta disciplin helt, kommer nog att köra både och parallellt fast med olika hästar.

Jag anser inte att dressyr är dra och sparka på, och har aldrig ridit på det sättet, så just hjälpgivingen ser jag inte som så annorlunda. den stora skillnaden är väl att man inte vill ha hästen att söka stöd på handen.
Dressyrhästen rids med mjuk kontakt på bägge tyglarna. Länger jag tyglarna länger hon halsen tills hon hittar min hand igen. Gör hon inte det blir hon förvirrad.
Westernhästen vill jag inte ska söka kontakt med tygeln, hon ska släppa den.
Styr med sits och skänkel gör jag på bägge hästarna, men visst lite mer tygelhjälp blir det på dressyrhästen.

Tycker just nu att western är roligare - det kan ju vara nyhetens behag, men...
Tycker om dressyrridning men saknar farten och tempot och då tycker jag att reiningen passar perfekt för mig.
Dessutom ÄR det jobbigare att rida ett stort halvblod med jättegång än en mindre häst som inte rör sig som hela havet stormar.
Som exempel är en tiometers volt på en häst på 145 ingen stor grej. På en häst på 185 kräver det ganska mycket samling.
Utöver det är jag ganska liten och föredrar att rida mindre hästar, 145 är perfekt storlek för mig.
Att rida dressyr på en mindre häst är för mig inget alternativ eftersom jag är en tävlingsmänniska och på dressyrtävling ÄR det svårare med placering på en mindre häst.
Tycker om mycket av tänket inom western, och då även vid tävling. Inom dressyrtävlan skall alla hästar stöpas lite mer i samma form. Sen måste man ju skilja på dressyrRIDNING och dressyrTÄVLING

Har mer och mer kommit fram till att om jag skall fortsätta jobba med hästar vill jag nog jobba med westernhästar och rida tävlingsdressyrhästar mer på fritiden.

Tycker det är tråkigt med alla dessa åsikter som finns om dressyren och synd att så många sett bara den dåliga sidan. Den är övervägande, precis som inom alla andra discipliner, men man får ju acceptera att de flesta av oss som rider, oavsett disciplin, är amatörer och då hamnar man lite fel ibland. Huvudsaken är att man lär sig på vägen och hela tiden blir bättre. Guld till alla dessa hästar som står ut med oss på vägen!

/
Susanne
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Nej för tusan! Rida en arab som om det vore en quarter kommer i slutändan inverka mkt negativt på araben.. både muskulärt och skeletärt... :S den bär sig helt enkelt inte så som den är byggd för.. Precis som jag skrev innan, det är som att tro att min fjording kommer kunna gå i samma höga form som Briar... :rofl: Visst katten kan jag tvinga honom till något som KANSKE med mkt vilja skulle påminna om det.. men.. nej :D

Sen BÖR man rida ihop sin quarter ordentligt med, den ska gå att "plocka" upp i formen precis som "alla" andra hästar :D

Vad jag lärt mig iaf...
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Ja hästar är otroligt tålmodiga varelser.
jag gillar också mångsidighet och tycker om att träna för olika tränare med helt olika inriktning, bara de har samma grundtänk när det gäller ridning. Jag har inte lyckats med att hitta en westerntränare som undervisar så jag kan använda samma hjälper som jag gör annars, tyvärr. Det är stor skillnad när det framförallt gäller vikten i rörelser och om det är ytter eller inner skänkel som är vändande tex. Jag vill kunna träna westernrörelser också med hästen men med samma hjälpgivning jag och hästen är vana vid. Hoppas jag lyckas tillslut. Har upptäckt att det finns skillnad i rörelsernas utförande också. En westernryttare beskrev en Öppna i en annan tråd som att hon red hästen ställd i nacken (och böjd i halsen!!) inåt men hästen skulle ha både fram och bakdel kvar på spåret. Vad är det??? Då insåg jag att det är ju ingen Öppna alls så vi kallar nog olika rörelser för samma sak och ibland har vi olika namn på samma rörelser. Lite lätt förvirrad kan man bli.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Välkommen till oss korsryttare :D

Skönt när man hittar något som man känner att det klickar med.. *S* Men ALLAs bild av dressyr är inte SÅ illa... *asg* personligen är jag mer skeptisk till hoppning och vissa "hopp"ryttare.. men det har jag varit sen jag var dressyrryttare :D

Förhoppningen är ju att alla rider på ett sätt som är bra för hästen - eller i alla fall försöker göra det :)

Som jag skrev innan.. man rider ju inte för att passa i en sadel... ;)
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Har aldrig hört en öppna beskrivas så.. :D men tja... Det finns stora skillnader inom hur man tränar som "westernryttare" och allt som oftast krockar vi lite med varandra också.. jag hade med höjt lite på ögonbrynet över en sån beskrivning.. hur red hon sina slutor då? :D
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

*kl*

Jag har skummat igenom och läst lite sporadiskt i tråden men det har ju diskuterats om formen både på dressyr och westernhästarna.
Jag måste flika in att det är ju faktiskt också skillnad på tränings och tävlingsform.

De dressyrhästar som rids i de högre klasserna rids ju inte i de höga formerna på träning utan rids i lägre form där.
Och jag kan tänka mig att även westernhästarna behövs samlas i hop då och då i högre form för att ridningen ska fungera.

Lakrits/som inte ridit western så länge
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Vi har redan konstaterat det är jag rädd :) Typ... 13 gånger... :rofl: :rofl: snabba som vinden här i tråden ;) Det är helt rätt som du säger, alltid bra med nån som säger saker lite kort och koncist :D
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Den ena av araberna tävlar också, bedömningsklasser i western. Den har inte fått påpekande för låg form vad jag vet. Får oftast höra hur bra det går.
Jag håller med dig fullständigt om att formen på en häst måste variera beroende på fysiska förutsättningar men det verkar som om domare inte vill/har glömt ta hänsyn till det, utan bedömmer alla efter samma mall. Eller är det så att tävlingsryttare ofta tror att domarna vill se en viss form och därför rider så oavsett vilken typ av häst de sitter på?? (fast då borde de få påpekande för formen)
Min korsning kommer aldrig gå i samma form som Briar heller, det är hon inte byggd för, men hon är härlig att rida. Nu ska jag gå ut till stallet innan det är dax för jobb.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Den förklaringen fick jag av en ryttare här på forumet. Jag tror tråden heter "skillnader/likheter western/dressyr" Jag var trådskapare och jag ville höra hur andra tycker när det gäller skillnader och likheter mellan inriktningarna.
Svaret jag fick visar att just den personen inte vet vad en Öppna är, men sådana missuppfattningar kanske är vanliga? Jag red själv en westernlektion i höstas när instruktören bad oss böja hästarna inåt när vi red runt fyrkanten. Böjd rakt fram, tänkte jag och gjorde det, men hon rättade mig och förklarade att hon bara ville att jag skulle be hästen vika halsen inåt och slappna av där. Alltså ingen böjning. Hästen skulle vara rak i bålen. Det är ett exempel på missförstånd. Jag rider där ibland och det blir alltid flera missuppfattningar mellan mig och instruktören för att vi har samma namn på olika saker eller tvärtom olika namn på samma sak. Det är väldigt intressant ändå.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Haha............Ok............som sagt........det var lite skumläsning :D
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

jag red engelskt på min lilla ponny, och hur jag kom in på western har jag ingen aning om egentligen! men jag fortsatte med engelskt när jag fick hem en fjording på foder. och hoppade rätt så mkt med henne. sen,precis på den dagen som jag skulle rida min första westernlektion med henne, så kom dom och hämtade henne :cry: dom ringde samma dag som dom kom.. ( fölåt om jag smiter från ämnet, men alla ni som lånar hästar på foder: SKRIV FODERKONTRACKT!! det gjorde inte jag, och det kan sluta tragiskt!) jag var hemskt lessen, då Tinda var min stora ögonsten. men när jag nästan bölat klart tag, så erbjöd min tränare sej att låta mej rida hennes häst. en jätte duktig och mkt utbildad halvblodskorsning. så han lärde jag mej mycket på! så det var nog mycket den våren som jag bestämde mej att det var westernruidning jag ville ägna mej åt. när mamma&pappa bestämt sej för att köpa en häst åt mej, eftersom dom inte ville att jag skulle bli så ledsen igen.. så ni vet hur det är när man letar häst! manhittar ingen som man tycker är bra. och hittar man en så är det nåt annat som blir! typ att den är såld eller nåt. men jag hittade en! mitt Connemarasto :) så när jag fick hem henne, och började rida western på henne så upptäckte jag att hon tyckte det var mkt roligare! hon trivs asbra med den sortens ridning :) så numera rider jag bara western! ska tävla till våren :) Coralla har blivit mycket säkrare och lugnare av NHträningen också!

Tack för mej! :)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 348
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 242
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 341
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp