Ni som bytt inriktning och gått över till western

Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Medelsvår?? :eek: :eek:

Lovar du komma och hejja på mig då? :) Det kommer jag behöva... ^^ Men du har rätt, satsar man på stjärnorna når man iaf trädtopparna :D satsar man på trädtopparna så fastnar man bara i en massa grenar på vägen... ;)
Ja, vi kommer, tävla inte alldeles "för" långt fr Värmland bara.:idea:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

*Asg* Jag sk försöka ;)

I dag satt skänkelvikningarna i trav som en smäck, bakdels och framdelsvändningarna börjar funka och ökningarna tar musten ur mig :D så det går redan frammåt.. :rofl: :rofl: min häst och jag har ingen kondition alls..... :bump:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Appropå vad man ska kalla spön så tittade jag i en kompis bok om TTeam och TTouch och de kallade spöt för "trollspö". Kanske låter något bättre än spö/pisk iaf?

Kul tråd, jätteintressant att läsa i! :bow: :bow:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

*Asg* Jag sk försöka ;)

I dag satt skänkelvikningarna i trav som en smäck, bakdels och framdelsvändningarna börjar funka och ökningarna tar musten ur mig :D så det går redan frammåt.. :rofl: :rofl: min häst och jag har ingen kondition alls..... :bump:
Kul, men vi vill inte att du försvinner över helt till dressyrvärden nu, kom och visa dig även på westernbanan. REINING, WESTERN RIDING klasserna kanske ??:idea: :love:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Appropå vad man ska kalla spön så tittade jag i en kompis bok om TTeam och TTouch och de kallade spöt för "trollspö". Kanske låter något bättre än spö/pisk iaf?

Kul tråd, jätteintressant att läsa i! :bow: :bow:

Finns ju även ordet "carrotstick" :D

Trollspö är en väldans gulligt ord.. ^^
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Kul, men vi vill inte att du försvinner över helt till dressyrvärden nu, kom och visa dig även på westernbanan. REINING, WESTERN RIDING klasserna kanske ??:idea: :love:

*asg* Nej då, westernbiten är jag så därifrån kommer jag aldrig :D Även om min "tant" får gå renodlat dressyr nu ett tag så har jag alltid Lilla Tjurskallen att tävla :D Mamsen vill ha henne tränad i Reining men vågar inte tävla det.. så jag får träna och tävla henne bäst jag vill :D

Fast western riding hade ju inte varit helt fel ^^ Reining är väl lite.. tja.. fel för min tant egentligen, visst har hon galoppen och rumpan för det men.. well.. ^^ vi kommer aldrig plussa på spinnen ;D Western riding däremot tror jag på till 110%
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag frågar av ren nyfikenhet och lägger inga värderingar i det alls. Vi ska alla rida på ett sätt som känns bra för både ryttare och häst och som är utvecklande för oss.
Jag är nyfiken på varför ni bytt inriktning, vilka skillnader ni upptäckt mellan hur ni red förut och hur ni rider nu. Skillander både för ryttaren och hur hästen reagerat. Fick ni börja om från början med att lära hästen ny hjälpgivning? Var det lätt eller svårt för hästen att lära om de nya hjälperna?
Berätta: Jag är nyfiken!


När jag inte bytte men prövade rida western så märkta jag inga likheter. Jag rider både dressyr och western nu och märker tusentals likheter mellan dressyr och western när jag rider för vissa dressyr tränare. Och märker mycket saker i dressyren som kommer till stor användning i western.

red på min "western-häst" i tisdags för en hopp ryttare. (Vi jobbar med form och lösgjordheten.)+ mig ) Och märkte då vilka bra övningar jag fick som verkligen skulle behövar mer av i western ridningen... Det var liksom saker som är precis som reining eller western riding.

Jätte roligt i all fall att rida för en hoppryttare och sedan på jätte mycket beröm av sin western tränare, för sina framsteg men både häst och ryttare!
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Svårt, tycker jag som har varmblod, han var ju typ hopphäst efter travet så ;) Men det känns som att han är född till western och inget annat då han vet precis vad det handlar om , lärt honom nästan allt sen i sommras :D och det där med stång bett och långa tyglar älskar han :D
och sadlarna är ju kända för att fördela trycket vääldigt bra då min häst hade vääldigt ont i ryggen förr.....

jag började med det för att det ser snyggt ut och är såååå kul, det där med långa tyglar passar mig jätte bra :D
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

alla grenar från trav till westen har ju nått att till föra...
när jag var yngre jobbade jag i trav stall å vilken diseplin han hadde på sina hästar från marken....sen var det engelsk ridning i många år å där tycker jag nog dom i bland missar uppfostring från marken i bland lägger hälre på ett bet när dom ska utt med hästen till hagen...men där har western stort + dom har härlig diseplin på sina från marken ..det är där det skilger sej mycket..sen hoppas jag att alla som rider vill att hästen ska trivas med det man gör med den...å engelsk rytare sågar inte mer än andra tror inte jag det är nog mer upp till tränaren...
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag ska skola om mig till western, när jag har hittat en ny häst till nästa sommar har jag tänkt. Nuvarande hästen "orkar" jag inte skola om, hon är 22 och inte särskilt arbetsvillig så hon kommer väl hinna kola innan jag knappt börjat :o Jag rider lite blandat på henne i stället, mkt på lång tygel dock.

Jag vill rida med lösa tyglar, jag vill rida på ett lätt naturligt och avslappnat sätt. För mig känns det inte riktigt bra att ständigt behöva hålla i munnen på hästen.

Absolut inget fel med vanlig engelsk ridning! Det är ju det jag rider nu , men jag känner helt enkelt att Western är något mer för mig än engelskt.
Det är lockande att tävla i Trail och Pleasure så det är det jag vill satsa på även om det bara blir beginners eller walk&trot till att börja med.

Jag diggar westernstilen också :D Hatt, glittrande blusar och västar, chaps, snygga showträns.. Dreggel.. :d

Titta, en gammal tråd! Jag har ff. inte hittat min häst :( Men jag ska leta vidare och min dröm kvarstår.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag har inte gått över till western då jag inte har någon egen häst, gör det hela lite svårt. Har dock ridigt western resp westerninspirerat på de två foderhästar jag haft

Men fastnade för western gjorde jag när jag var och hälsade på mina kusiner som bodde i Texas för många år sedan. Under de veckorna jag var där så var jag på dagridläger på en ranch. Jag som bara ridit engelskridning tidigare höll mig i början till dessa hästarna (de hade några få) men efter några dagar så provade jag westernhästarna och sedan var de bara de som gällde resten av tiden. Var med på en tävling i westernriding som jag och min favorithäst quartern Summer vann, sedan dess har jag mest velat ha en egen "Summer"
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Hej
Vad kul att den här gamla tråden fått liv igen. Jag finns mitt i skogen vid Ulvsby. Vart finns du?
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

:bow: Det är så jag önskar att flera gjorde. Det finns mycket att lära av olika tränare. Bara man hittar tränarna som känns rätt så spelar det ingen roll alls vad de har för inrikning. Det är ju hästen som ska tränas på ett sätt som passar den.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Medelsvår?? :eek: :eek:

Lovar du komma och hejja på mig då? :) Det kommer jag behöva... ^^ Men du har rätt, satsar man på stjärnorna når man iaf trädtopparna :D satsar man på trädtopparna så fastnar man bara i en massa grenar på vägen... ;)

Hahaha... Den var bra!:rofl: Tåls att tänka på ;)
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag har inte riktigt börjat med Western, men får lov att rida en tjejs häst Golds Lucky Boy. Den "tjejen" är min lillebrorspappa nya fru, så det är därför jag får rida honom. Lucky är en mycket välutbildad quarterhäst som är urtrevlig att rida. Dock har han liiite överskottsenergi ;)

Jag har fastnat vid allt Western, Nh och parelli heter! Fråga mamma bara, tror hon blir galen på allt mitt bettlösa och omutbildning av min varmblodstravare. Jag har än så länge bara "engelskridnings-saker", har gjort mitt bettlösa själv, genom det egentliga tränset. Fungerar perfa på min häst. Rider även en del med grimma. Och har en liten 14" w-sadel som jag rider lite i, egentligen är den till shettisen :D Men den ligger bra, så den funkar utmärkt på varmblodet med.

När jag rider med grimma, så har jag ett grimskaft fast underst på grimman, där man brukar ha grimskaftet när man leder. När jag ska stanna känner inte han att jag sätter mig så mycket djupare ner i sadeln, så det är därför jag har grimskftet, för jag behöver bara göra en liten markering med grimskaftet så stannar han.

Jag tycker att jag vi gör stor framsteg med omutbildningen, trots att jag kan så lite om Western. Men jag har läst en hel del om omutbildning, och sen så fångar jag upp fakta från olika ställen och plockar ut det som troligtvis passar min häst. Han har redan lärt sig slide stop, spining, whooaa, och massa mer, från att ha varit allroundhäst sen han var 6 år ungefär.
Visst är det mycket jobb med att omutbilda, jag kan inte påstå annat, och trots hans 21 år, så lägger jag ner all min lediga tid på utbildningen, men utan att han blir uttråkad. Sällan jag rider med vanligt tränsbett nuförtiden. Vi stormtrivs med det vi gör nu! :love:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Hej! Såg denna tråden nu och har inte läst allt än men jag håller på att omutbilda mitt sto till western sedan ca 1,5 månader tillbaka. Vi har ridit lite enkla grunder vid inridningen av henne som 5-åring som funkat bra och hängt med trots att hon har ridits mestadel dressyr sedan dess. Det jag kände med henne var att hon fungerade riktigt bra i dressyren så fort vi fick rida på "eget" vis, utan att kräva en allt för hög "form". Red vi däremot för tränare 1-2 dagar i veckan så bara surnade hon ihop, hon klarade inte av att gå i en högre form och så kortad som de ville ha henne.
Jag gav upp för ett par månader sedan då hon blev halt efter ett hopp-pass, troligen en överansträngning i båda knäna. Hon var kanonfin på hoppningen och ett par timmar senare ofräsch. Eftersom att hoppningen inte är en stor del i hennes liv och jag personligen inte är så förtjust i hoppning (har haft hjälp av en tjej) så började jag fundera. Då jag dessutom har en westerntjej i stallet så fick jag mera inspiration och började träna för en tränare här i stan. Så på den vägen är det och inte har jag ångrat mig heller, mitt sto bara älskar att ha längre tyglar och mindre "tjat".
Så vi tränar vidare och hoppas att man kanske någon gång vågar sig ut på tävlingsbanan, för i dressyr så fanns inte en tanke på tävling.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

*kl*

Kan inte riktigt säga när jag började med western, började med att en i min hoppgrupp när man red på ponny gick över till western så testade jag lite på skojj hemma på min dåvarande ponny som ridits lite western av hon vi köpte honom av tyckte då det va skit kul, men då det gick så bra för oss i hoppningen då så blev det inte mycket mer än att man red det lite hemma. Sedan när man gick över till stor häst och man blev äldre så blev man feg och höjdrädd och då jar tycker dressyr är den tråkigaste sporten som finns fanns inget intresse för att börja tävla det istället :p Då varande pållen va grymt känslig för sätes hjälper så började träna åter igen lite western hemma, men fick hastigt och lustigt sälja henne då vi fick hem en annan häst som jag bara skulle rida till för att sälja. Så åter fick jag ett uppehåll i "min" western ridning. Men tänkte att jag skulle börja seriöst med western med fölet som jag födde upp, så NH tränade henne mycket och sedan fick jag en möjlighet att byta mitt smådjävliga lilla halvblods sto mot en appis, som jag nu rider in. Så man kan säga att jag varit intresserad av western de 9 åren som jag haft häst men det är de senaste 2-3 åren som man tagit det seriöst. Sen det jag tycker bäst om med western är att det är så himla trevligt på tävlingarna :D Alla hjälper alla och inget skitsnack som man alltid ser på hopp och dressyrtävlingar.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

*kl*

Jag håller på och ska omskola mig till westernryttare. Egentligen bara av en anledning min häst gillar det bättre en engelskt och tar snabbare till sig nya saker som jag lär in engligt western än enligt engelsk ridstil.

Att jag sedan blivit påverkad då stallägaren är westernryttare har säkert endel med saken och göra också. Dessutom har jag lättare att skaffa tränare/instruktör billigt
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: Mia_R
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 256
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 166
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 329
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp