Bukefalos 28 år!

Ni som har jobb med kontorstider, vad jobbar ni med?

Jag jobbar som jurist vilket såklart kräver utbildning, men de myndigheter och kommuner jag jobbat på har administratörer, nämndsekreterare, reception, verksamhetsutvecklare, handläggare osv som inte kräver en specifik utbildning.

Jag har jobbat inom några av de yrken som du nämner. Alla har krävt högskoleutbildning.

Idag är det mycket svårt att hitta något administrativt jobb som inte kräver någon form av utbildning. Allra minst gymnasieutbildning med administrativinriktning, men allra helst också högskole/universitetspoäng.

/Lizzie
 
Jobbar i nuläget skift och går på timme, vilket knappt ger några timmar öhvt. Trivs heller inte med att jobba skift så behöver hitta något annat. Men vad?
Vad finns det för jobb som är dagtid och som imte kräver någon specifik utbildning? Jag är utbildad uska men vill byta bransch helt och hållet

Vill du byta bransch och dessutom ha ett dagjobb, så är det nog så att du behöver kolla på utbildningsbiten. Har du uska-utb från gymnasiet borde du ha grundläggande högskolekompetens. Vad vill du jobba med? Vad tycker du är kul?

Läser man på högskola/universitet behöver man inte läsa färdig program, utan man kan läsa fristående kurser i sådant man tycker är kul. Ett tips är att läs någon rolig kurs på distans och deltid. Då har man visat för en presumtiv arbetsgivare att man kan lära sig nytt och är villig att utvecklas. Gå in på antagning.se och där kan du söka efter alla kurser som finns i hela Sverige och söka ut kurser på distans och deltid.

Just nu läser jag en distanskurs i etologi på kvartsfart bara för att det är kul (Hästens beteenden och sinnen 7,5 Hp). Så himla kul :up:

/Lizzie
 
Jag jobbar som jurist vilket såklart kräver utbildning, men de myndigheter och kommuner jag jobbat på har administratörer, nämndsekreterare, reception, verksamhetsutvecklare, handläggare osv som inte kräver en specifik utbildning.
Fast kräver de inte i regel en utbildning? Dvs inte en specifik, men en kandidat i nånting är bra. På mitt jobb finns också administratörer, men de nyanställda har alla akademisk utbildning.
 
Fast kräver de inte i regel en utbildning? Dvs inte en specifik, men en kandidat i nånting är bra. På mitt jobb finns också administratörer, men de nyanställda har alla akademisk utbildning
Det tänker jag beror på? Nu jobbar jag iofs på en utbildningsförvaltning så många kommer från skolvärlden, men alla på vår förvaltning har inte högskoleutbildning bakom sig. Min poäng var väl mest att det finns jobb på kommun och myndighet som inte nödvändigtvis kräver specifik utbildning
 
Mina enda högskolepoäng är tagna i hästkunskap så jag tvivlar på att de har varit meriterande i mitt fall. :D
Inte heller min yrkesutbildning som lastbilschaufför eller att jag utbildat mig till hästfysioterapeut.

Kraven de hade när de anställde var avslutad gymnasieutbildning, sen fanns det saker som var meriterande som tex juridikstudier. Jag hade jobbat där i 3 månader som konsult innan och blev uppmanad av chefen att söka fast tjänst.

Vi är flera utan hp på vår avdelning.
 
Senast ändrad:
Det tänker jag beror på? Nu jobbar jag iofs på en utbildningsförvaltning så många kommer från skolvärlden, men alla på vår förvaltning har inte högskoleutbildning bakom sig. Min poäng var väl mest att det finns jobb på kommun och myndighet som inte nödvändigtvis kräver specifik utbildning
Men finns det nyanställda utan erfarenhet eller utbildning? Det är det jag menar. Det var nog enklare förr att få ett sånt jobb utan utbildning, men jag tror det idag är svårt att få det utan ha vare sig utbildning eller erfarenhet, särskilt om man är äldre.
 
Jag jobbar nära fastighetsskötare vars arbetstid är 7-16 med flex mån-fre och det kräver ingen utbildning, ett aktivt yrke som många hos oss verkar trivas med (mycket låg personalomsättning). Även fastighetsteknikerna jobbar dagtid men det kräver utbildning, tror den är två år lång och främst praktisk.

Själv är jag tjänsteman med förmånen att kunna styra min arbetstid helt själv, dock kräver min tjänst oftast eftergymnasial utbildning eller tidigare erfarenhet inom IT.

Jag tror att lite beroende på var i landet du bor så är det olika enkelt att få ett administrativt jobb utan utbildning/tidigare arbetslivserfarenhet. I min kommun är det möjligt men inte självklart, närmre en storstad är det förmodligen större konkurrens.
 
Jobbar i nuläget skift och går på timme, vilket knappt ger några timmar öhvt. Trivs heller inte med att jobba skift så behöver hitta något annat. Men vad?
Vad finns det för jobb som är dagtid och som imte kräver någon specifik utbildning? Jag är utbildad uska men vill byta bransch helt och hållet

Jag vet inte vad du har för kunskaper i övrigt och så men "administratör" är ju ett typiskt yrke som är kontorstider och kraven varierar från typ "lämplig" till någon form av utbildning. Beror på vad arbetsgivaren lägger för uppgifter på sina administratörer. Finns ju vissa som går att likna vid administativa vaktmästare som sköter telefon, epost, reception, beställningar, nyckelutlämning osv.

Många internutbildar sin personal, t ex csn, polisen, skatteverket och försäkringskassan.
 
[/QUOTE]
Jag har jobbat inom några av de yrken som du nämner. Alla har krävt högskoleutbildning.

Idag är det mycket svårt att hitta något administrativt jobb som inte kräver någon form av utbildning. Allra minst gymnasieutbildning med administrativinriktning, men allra helst också högskole/universitetspoäng.

/Lizzie

Kanske beror på var man bor men jag upplever att arbetsgivare har sänkt kraven rejält pga brist på arbetslösa. Personlig lämplighet kan du komma långt med, i synnerhet till en stabil arbetsplats som kan internutbilda dig inom det du behöver kunna.

Faktiskt är min erfarenhet att en examen kanske kan fungera om någon typ av kvalitetsstämpel men nyexade människor kan ändå inte utföra jobbet. De behöver hålla hand i 6-12 månader innan de kan fatta självständiga beslut. Och då har de inte nosat på komplexa ärenden.
 
Handläggare inom försvarsmakten. Jag har en universitetsutb, men använder inte den i min tjänst utan fick jobbet baserat på mina intressen som är kopplade till tjänsten och att jag tidigare jobbat med administration, papper mm. Finns massor av jobb här som skulle kunna passa dig, kanske sköterska på försvarshälsan, eller annat tjänst kopplat till det som är dagtid o heltid. Lönerna är inte de bästa - de är helt ok - men fantastiska förmåner, upp till 7 veckor semester t.ex.
 
Jag är uska och jobbar inom den anpassade grundskolan, som elevassistent i klass där vi är lika många vuxna som barn, en blandning av undersköterskor, förskollärare och speciallärare. Ett utmanade, utvecklande och omväxlande jobb och det är så häftigt att få se elever med stora svårigheter göra framsteg och få vara bidragande i deras utveckling. Jag har inte uppehållstjänst som lärarna utan jobbar även lov då vi har fritidsverksamhet men är ledig alla helger och röda dagar. På min arbetsplats i min befattning är utbildning inget måste, men USK, barnskötare eller stödpedagog är meriterande.
 
Jobbar i nuläget skift och går på timme, vilket knappt ger några timmar öhvt. Trivs heller inte med att jobba skift så behöver hitta något annat. Men vad?
Vad finns det för jobb som är dagtid och som imte kräver någon specifik utbildning? Jag är utbildad uska men vill byta bransch helt och hållet
Jag jobbar på en större myndighet. I stort sett alla jobb hos oss kräver universitetsexamen. Vi har en handfull receptionister men det är nog den enda yrkesgrupp hos oss jag kan komma på som inte kräver en specifik utbildning.
 
Jobbar i nuläget skift och går på timme, vilket knappt ger några timmar öhvt. Trivs heller inte med att jobba skift så behöver hitta något annat. Men vad?
Vad finns det för jobb som är dagtid och som imte kräver någon specifik utbildning? Jag är utbildad uska men vill byta bransch helt och hållet

Har du råd att plugga till vårdadministratör kanske? Du får förtur iom att du är undersköterska.

Jag själv jobbar med telekom. Det finns ett lager där en kan jobba utan tidigare utbildning. Tar emot, scannar och lagerför hårdvara.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
30
· Visningar
2 268
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
810
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 702
Senast: MML
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
151
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp