Bukefalos 28 år!

Ni som kör balsammetoden

Ja, tyvärr... utgår ifrån att det är något man måste leva med i o m att ett "sista schampo" måste innehålla SLS för att man ska få bort allt "skit". Och att SLS:ens inverkan på håret inte kamoufleras av siliconer. Resultatet är alltså inte "din egentliga hårkvalitet" som någon skrev utan "vad SLS egentligen gör med ditt hår". För att kompensera sätter jag rejält med inpackning i håret efteråt (undviker dock hårbotten så gott det går eftersom den redan blivit retad av SLS:en och kommer att producera extra fett för att "försvara sig". Tvättar dessutom håret igen lite snabbare än normalt - för att hantera just den tillfälligt lite fetare hårbotten. Eftersom jag då självklart använder ett tvättbalsam så stör det ju inte att tvätta igen så tätt inpå. (Med mer SLS-schampo igen hade man däremot hamnat i en ond cirkel.)

Jag gör faktiskt tvärt om, sistaschampoo och sedan en inpackning som jag verkligen gnuggar in I hårbotten. Då återfuktas den och min hårbotten går inte bananas över den uttorkande SLSen. Iom jag later inpackningen sitta I länge och som sagt gnuggar in så slipper jag även risbusken. @mandalaki något att jämföra med kanske om du inte hittat ett bra sistaschampoo? Kan även tipsa om body shops Banana schampoo, det är det mildaste SLSschampoot jag känner till. Godkänt.
 
@mandalaki ...

Något som däremot är ett problem är att min inpackning, som jag använt som vårdande balsam i hur många år som helst nu, inte verkar tillverkas längre!! :(

Har använt garnier respons pärlemor och körsbär. :love:
Har nu desperat bytt till garnier respons avocado oil och shea butter balsam, men den är dels lite för rinnig, dels innehåller palmolja. :(

Vad har ni för vårdande?
+ 1 på den, vad ska jag gööööra??? :cry:

Hade väldigt lyckliga lockar med Garniers pärlemor och körsbär och har inte hittat någon värdig efterträdare...
Använder nu TRESemmés Perfectly Undone, men den ger inte samma resultat.
Är åtminstone lite fastare i konsistensen än Garniers Avocado & Shea butter Balsam, men jag är inte alls nöjd...
Kostade på mig en svindyr flaska Stråreda från La Cordier och använde sista-schampoo före bara för att ge håret en ärlig chans, men inte hjälpte det. :(

Hoppas på tips från allvetande Buke!
 
Min halleluja-jag-har-sett-ljuset-produkt är Joicos Moisture Recovery balsam. :)

Inte för att jag har använt balsammetoden men för att jag haft torrt hår i toppar och kortare partier. Fick ett helt annat hår!
Reder ut håret med balsamet i och använder en gles mankam för häst.
 
Min halleluja-jag-har-sett-ljuset-produkt är Joicos Moisture Recovery balsam. :)

Inte för att jag har använt balsammetoden men för att jag haft torrt hår i toppar och kortare partier. Fick ett helt annat hår!
Reder ut håret med balsamet i och använder en gles mankam för häst.

Det balsamet innehåller ju bla silikon, då är det inte godkänt för balsammetoden.
 

Balsammetoden är mer än att bara använda balsam, man försöker även låta bli sånt som sliter på håret. Kortfattat så för att kunna tvätta ur produkter med silikon i så behöver man starkare schampon som sliter på håret. Använder man bara vattenbaserade produkter kan man få håret rent med väldigt milda schampon (som jag använder) eller bara balsam (därav namnet balsammetoden). Från början tror jag att utbudet av milda schampon var så dåligt att det bara var balsam som fanns som alternativ, därav namnet balsammetoden. Idag finns det snälla schampon som fungerar om man bara använder vattenbaserade produkter i håret.
Jag vet inte hur mycket sanning det är i det, men det sägs att silikon i balsam bara döljer att håret är slitet och med de starka schampon som krävs för att tvätta ur balsamet så sliter man håret mer än om man hade kört med balsammetoden. Slutresultatet ska tydligen bli en massa avbrutna, spröda hårstrån även om det ser snyggt ut fram tills dess. Mitt eget hår har slutat gå av och jag tappar betydligt mindre hår bara av att använda mildare schampo och balsam utan silikon.
Googlar du balsammetoden så får du bättre och utförligare information.
 
Har du prövat att skölja med äppelcidervinäger?
Jag har inte använt riktig balsammetod. Men för mig som tidigare varit beroende av att vräka i (konventionellt) balsam pga just kraftiga risbuske-tendenser vad jag än gjorde med håret löste vinägerskölj allt. Så nu använder jag milt schampo, sköljer med vinäger och sedan lite olja i topparna. För mig gör vinäger samma jobb som balsam, fast bättre.

Surheten gör att "fjällen" som rest sig fälls ner igen och hårstrået blir slätare, dvs inte ruggigt i ytan.
Även om du annars vill fortsätta med balsammetoden tror jag att vinäger kan vara en lösning på just risbuske-efter-schampo-problemet. Blandar 1:10 och häller med flaska så det kommer i hela håret ända ner i hårbotten. Valfritt om man sköljer vatten efter. Efter håret torkat finns ingen lukt kvar.
 
lmao mitt hår blir torrt av att bara tvättas så länge jag inte har något balsam för extra torrt hår. Ska inte ens tala om hur det blir med sista schampo, även om det är ett ganska milt... Undviker schampot som pesten och har bara två olika sorters balsam, och ibland ett leave-in balsam så att det inte ska bli för torrt när det torkat...
 
Kanske ska påpeka att jag startade tråden för över ett år sedan, den aktiverades av någon annan för ett par veckor sedan. Jag har inte problemet med sistaschampon längre.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 611
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 348
Kropp & Själ Flyttade för några veckor sedan, och mitt hår har helt slagit bakut. Hjälp! Rör sig bara om några kilometer, men skillnad är det...
Svar
11
· Visningar
1 184
Senast: Ramona
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 646
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp