Bukefalos 28 år!

Ni som omskolar travare...(och andra)

K

kaktusen

Jag har ett problem som jag inte får bukt på.
Det är så att han (endast i vänster varv) drar ut väääldigt mycket när jag rider på volter.
Har försökt med de mesta, ledande, vikt, ytterskänkel, bara en hjälp och flera... Håller man för mycket på ytter så går det inte att svänga alls. :crazy:
Har ridit ett antal lektioner men får inget bra svar,
brukar även sakta av så fort han drar utåt, men så fort jag börjar trava händer samma sak igen.
Jag undrar hur ni gör med era travare / vad ni rekommenderar

tacksam för svar :bow:
 
Sv: Ni som omskolar travare...(och andra)

Travaren i stallet höll oxå på så förut, fortfarande:angel: Han behöver känna 100% stöd från ryttaren och gå i form annars tycker han det är läskigt att gå på volter:D Han är väldigt rädd för att gå omkull:smirk:
 
Sv: Ni som omskolar travare...(och andra)

Prova ställa lite utåt, rid i ridhus eller på bana och ställ utåt när du är vid väggen så kan han inte springa utåt. Då får du lättare honom runt din ytter skänkel. Målet ska vara att du kan lätta på ytterhanden och ändå ha honom ställd utåt runt ytterskänklen, tänk på att du då behöver ha vikten lite mer på ytter sittben. Sen ställer du mjukt och stegvis över till innåtställd igen, har honom kvar för ytter skänkel, tar lite mer stöd på ytter tygel och flyttar om vikten.
Springer han iväg så börja om igen och sakta inte av utan rid bestämt framåt och dit du hade tänkt från början.

Du kan också ha ett kort spö i ytterhanden att vända med genom att lägga till det på bogen eller bakom skänklen så han tar den. Lär honom vända för ytterskänklen.
Håll inte för mycket på ytter utan var mjuk och rörlig i din hand, målet är lika stöd på båda tyglarna, även på volten.

Problemet är ju att han inte går fram eller flyttar sig för din skänkel, det måste du få ordning på. Du får vara lite tuff där, rid mycket sidvärts och volter i skritt och tar han inte skänklen så banka till så att han gör det, glöm inte att lätta på skänklen direkt och berömma så han vet att det var rätt.
Sitt inte och kläm med den skänklen hela tiden utan ha den som vanligt intill och går han emot den bankar du till. Han måste förstå att det är han själv som ska gå runt på volten och inte bli hjälpt av dig hela tiden. Så är det med alla hjälper, man ska inte behöva sitta och hjälpa hästen hela tiden utan den måste hitta sin balans själv.

När du har riktig koll på det i skritt börjar du i långsam trav, det kan vara lättare att sitta ner så du kommer åt med sätet.
Du ska ha vikten på inner sittben på volten utan att vika dig i sidan

Lycka till :)
 
Sv: Ni som omskolar travare...(och andra)

jag har en travare som gör liknande, hon drar inåt i stället, blir som en oval. Har haft problem med det ett tag, gjort allt jag kunnat å kommit på.
Vad jag förstått på ditt inlägg drar din utåt!????
Red för en tränare nyligen som sa att göra så här.
Nu snackar jag om min häst men det är bara att göra samma fast motsatta.
När hästen drar sig inåt ska jag rycka lite i ytter tygel samtidigt skänkla med inner skänkel, blir som en skänkelvikning fast lite drastiskare.
Det räcker med att hon flyttar ett steg men att det är åt rätt håll.
Kan fortsätta rakt några steg å igen om man vill.
Så gör jag nu.I början tog jag bara ett steg nu e jag lite hårdare.

Lycka till!
 
Sv: Ni som omskolar travare...(och andra)

Din häst är inte liksidig.
Börja med att jobba upp liksidigheten, och var envis.
Visa hästen att du inte tillåter han att fuska.
 
Sv: Ni som omskolar travare...(och andra)

Jag rekommenderar dig att träna hästen i att böja sig runt ditt inre ben...först stillastående åt båda hållen. När hästen "ger efter" släpper du direkt. Endast innertygeln används vid denna övning. Sen när hästen böjer sig mjukt åt båda hållen så gör du samma sak i skritt. Liten liten volt runt ditt inre ben och ledande innertygel. Släpp ut hästen direkt när den mjuknar och gör samma sak åt båda hållen.

När hästen är mjuk i bägge sidorna och söker sig ner i den mjuka böjningen möter du upp lätt med yttertygeln och försöker hålla den formen när du vänder hästen i nästa varv. Öka ut volten och minska den vid behov. När det sen är mjukt och följsamt åt bägge hållen även när du byter varv kan du börja lägga in korta trav inslag. Dock ska det här arbetas på lång sikt.

Varje sån här träning ska föregås av uppvärmning om ca 30 minuter och övningarna ska inte hållas på och nötas utan 10-15 minuter räcker. Det ska vara mjukhet genom hela passet.
 
Sv: Ni som omskolar travare...(och andra)

Din häst är inte liksidig.
Börja med att jobba upp liksidigheten, och var envis.
Visa hästen att du inte tillåter han att fuska.

Kan du ge tips på hur jag ska jobba upp liksidigheten?
 
Sv: Ni som omskolar travare...(och andra)

Tack för era tips!
 
Sv: Ni som omskolar travare...(och andra)

Liksidighet kan du jobba med bla. på det sättet jag förklarade, genom att få hästen att ta stöd på den svaga tyglen och jobba på fram med samma bakben. (Den svaga sidan är ju dit han vill springa)
Men först måste hästen lära sig att den ska gå fram och/eller åt sidan för skänklen.

Jobba lika mycket på samma sätt i båda varven och få honom fram för skänklen till båda tyglarna.
Att sitta och böja en massa som Piraja beskriver är bra stretching om hästen förstår vad den ska göra, men det är väldigt lätt att det bara blir en massa handridning. Man håller hästen på plats i en låg form med hjälp av ledande tygletag och voltspåret. Men hästen går inte fram för skänklen och då får man problem sen när man rakriktar.
Som sagt bra lösgörande och stretchande om man vet hur man ska göra, men det är ganska svårt... Att sitta och böja när hästen står still kan jag dock inte se meningen med alls, då har man ju helt missat var formen och lösgjordheten kommer ifrån, hur ska man då få med bakbenen :confused:

Däremot kan du jobba med det lite från marken, ha ett spö i handen och få honom att gå på en lite volt rund dig medans du petar med spöt på bogen så han böjer sig i sidan. Bara ett par steg sen beröm
 
Sv: Ni som omskolar travare...(och andra)

Förstår inte heller att böja från stillaståense, då han inte har problem med mjukheten, utan helt enkelt att han inte förstår...
 
Sv: Ni som omskolar travare...(och andra)

Det handlar om att lära hästen att forma sig kring inre skänkeln och får inte bli ett "dragande". Eftergiften ska komma direkt när hästen svarar. I skritt lär sig hästen att balansera sig själv och det tar man vidare i trav. Det är gymnastiska övningar för att stärka hästen i sidorna samt är mjukgörande. Jag har använt detta sätt på alla varmblodstravare jag skolat om och det fungerar...poängen är att hästen ska hitta sin egen balans så man slipper använda händerna för att göra samma sak:cool:
 
Sv: Ni som omskolar travare...(och andra)

Det handlar om att lära hästen att forma sig kring inre skänkeln och får inte bli ett "dragande". Eftergiften ska komma direkt när hästen svarar. I skritt lär sig hästen att balansera sig själv och det tar man vidare i trav. Det är gymnastiska övningar för att stärka hästen i sidorna samt är mjukgörande. Jag har använt detta sätt på alla varmblodstravare jag skolat om och det fungerar...poängen är att hästen ska hitta sin egen balans så man slipper använda händerna för att göra samma sak:cool:

Ska pröva det! Men det känns fortfarande konstigt....
 
Sv: Ni som omskolar travare...(och andra)

Hästen är som sagt troligen inte liksidig.

Om jag var du skulle jag kolla upp hästen så att den inte är sned och skulle behöva behandlas av kiropraktor. Bästa är att alltid börja och kolla från grunden och ev. behandla för att sedan jobba vidare.
 
Sv: Ni som omskolar travare...(och andra)

Hästen är som sagt troligen inte liksidig.

Om jag var du skulle jag kolla upp hästen så att den inte är sned och skulle behöva behandlas av kiropraktor. Bästa är att alltid börja och kolla från grunden och ev. behandla för att sedan jobba vidare.

Kan det inte bero på något annat?, tex att travare bara körs i ett varv.
 
Sv: Ni som omskolar travare...(och andra)

Kan det inte bero på något annat?, tex att travare bara körs i ett varv.

Loppen går ju bara i ett varv, men man tränar också i andra varvet för att försöka minska så mycket som möjligt att de inte ska bli sneda. Sedan är det oftast inte alls mycket av träningen som sker på banan överlag.

Kan ju vara att den bara är snedmusklad, men jag tror att det kan vara något som skulle behöva återgärdast kiropraktiskt. Ofta så är det skavanker på alla hästar, och här står det ju helt klart inte rätt till.
 
Sv: Ni som omskolar travare...(och andra)

Loppen går ju bara i ett varv, men man tränar också i andra varvet för att försöka minska så mycket som möjligt att de inte ska bli sneda. Sedan är det oftast inte alls mycket av träningen som sker på banan överlag.

Kan ju vara att den bara är snedmusklad, men jag tror att det kan vara något som skulle behöva återgärdast kiropraktiskt. Ofta så är det skavanker på alla hästar, och här står det ju helt klart inte rätt till.

Jag lägger mig i... :angel:
Jag har jobbat åtskilliga år i travstall och det var väldigt sällan vi tränade (på träningstravbanan) i något annat varv än vänster. Dels för att minska risken för kollision (stor bana, det kunde ju komma någon i hög fart från motsatt håll), och dels för att de hästarna jag tränade gärna petade ut hela kroppen åt vänster om man försökte köra i höger varv.

Med detta menar jag att jag tror att det är vanligt att man tränar hästarna mest i vänster varv, vilket gör att de blir snedmusklade.
Känner ingen som äger en ridtravare som var lika mjuk i vänster som höger när de fick hem den...

Men det är ju bara min åsikt, självklart kan det bero på andra faktorer också :D
 
Sv: Ni som omskolar travare...(och andra)

Jag lägger mig i... :angel:
Jag har jobbat åtskilliga år i travstall och det var väldigt sällan vi tränade (på träningstravbanan) i något annat varv än vänster. Dels för att minska risken för kollision (stor bana, det kunde ju komma någon i hög fart från motsatt håll), och dels för att de hästarna jag tränade gärna petade ut hela kroppen åt vänster om man försökte köra i höger varv.

Med detta menar jag att jag tror att det är vanligt att man tränar hästarna mest i vänster varv, vilket gör att de blir snedmusklade.
Känner ingen som äger en ridtravare som var lika mjuk i vänster som höger när de fick hem den...

Men det är ju bara min åsikt, självklart kan det bero på andra faktorer också :D

Ja, det är klart. Beror ju helt på personens egna idéer. Men jag hoppas i alla fall att alla är noga med att köra och jobba dem så liksidigt som möjligt. Att de behöver vara i tipp-topp för att kunna prestera är ju ingen hemlighet, och fler och fler få upp ögonon för detta. Själv så har de tränare jag jobbat hos lagt stor vikt med dressyrträning, massage och stretching - precis som vi gör med våra egna här hemma. Men kan tänka mig att de som står uppstallade på banan inte har samma möjligheter till detta.
 
Sv: Ni som omskolar travare...(och andra)

Han kan ju ha någon muskelspänning lr något, så att det tar emot. Skulkle låta ngon kolla upp det tog själv ut en Equiterapeu tll min häst (varmblod) som gick och snedbelastade och efter en gång var han mkt bättre och började räta upp sig :)
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 378
Träning Hej! Undrar om någon sitter inne på bra tips eller råd på hur man kan planera en hopplektion för en grupp barn som är väldigt spretig i...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 330
Dressyr Har ni någon favoritövning som ni hela tiden återkommer till? Dela med er! Vad är det som är bra med den? Min är öka och minska volten...
Svar
9
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp