Bukefalos 28 år!

Nivå på ras SM?

Sv: Nivå på ras SM?

Min kille hoppar i varje fall jätteuselt! Hoppar allt! Men det är snällt beskrivet om man säger hellre än bra :p
Så nån allround häst är han inte! Körning kanske
 
Sv: Nivå på ras SM?

Jag vet inga PRE som lämpar sig till eller används till hopptävling .

I Spanien är de rena dressyr eller boskaps hästar . Punkt .

Smidiga allroundhästar tycker jag inte heller de kan klassas som ens på lägsta nivå om vi pratar om att importera från Spanien . Det är otroligt mycket meck och jobb att anpassa den till ett "svenskt" liv väldigt ofta , då de inte alls hålls på samma sätt i Spanien över lag . Många har aldrig gått i hage , och är inte van vid kallt klimat . Etc etc etc .

Skulle säga att som lättklass dressyrhäst till en medioker hobby ryttare är PRE inte sällan en mkt olämplig häst ;)
 
Sv: Nivå på ras SM?

Ja, en allroundhäst för mig är en häst som man åtminstone kan tävla i lätt klass i alla grenar. Tanken på en PRE i lätt klass i ft känns bara livsfarligt:D.

PRE känns i allra högsta grad som en utpräglad dressyrhäst, för handen på hjärtat är den nog färre ryttare som vallar boskap med sin PRE än som vill dressyra med den:p.
 
Sv: Nivå på ras SM?

För mig är en perfekt all-roundhäst en ras som en hyfsat duktig hobbyryttare kan rida, klara av och ha roligt med - och de ska kunna bära både vuxna män och kvinnor . halvbloden är ju i grunden all-roudhästar som togs fram f militären där man Ted dressyr, hoppning, terrängritt på samtliga hästar. Som jag ser det har de senaste årens avel och utveckling mot hoppning eller dressyr fört det trista med sig att många hästar har blivit alldeles för bra och därmed för svåra alternativt går sönder pga att de kan klara för mkt för tidigt. PRE har lättare att gå höga klasser i dressyr än i hoppning men jag ser ingen anledning till varför en PRE av hyfsad storlek inte skulle kunna gå LA hoppning och lätt terrängritt. Den som vill ha ett halvblod som de var för 40 år sedan köper med fördel en PRE enligt mina erfarenheter!
 
Sv: Nivå på ras SM?

Håller med såklart är allt relativt och problemet med dagens sport avel på halvblod är lika relevant i det att de inte är anpassade för hobby ridning alls utan aveln och sportsatsningen glappar helt enkelt med konsumentens uppfattning om vad en sån häst är . Dock tycker jag teoretiska resonemang vad de bör funka som osv blir missvisat utifrån tråden ?

Jag tycker inte PRE , är det som passar om vi pratar sån hobby ridning . Eftersom merparten som jag skrev Isåfall importeras och köps av hobby ryttare .
Nutidens halvblod kan inte ens köpas av samma hobby ryttare om de inte är mer än hobby ryttare :(
 
Senast ändrad:
Sv: Nivå på ras SM?

Varför skulle inte en PRE kunna gå lätt ft? De är bra hoppare - kvicka i benen och modiga. Däremot är ju de flesta av de som ridits in i Spanien ridna på ett sätt som inte gör det så lätt att börja hoppa den, men en PRE som är inriden p det vis som vi är vana vid har ju bättre förutsättningar! Jag hoppar mitt sto och det är jag som sätter gränsen f höjden på hindren pga att jag fegar - inte hästen. Tittade på en lätt ft f ngr v sedan - min PRE hoppar bättre än många av hästarna där och vår lusitano ännu bättre ..
 
Sv: Nivå på ras SM?

om de vore så bra så borde man ju iaf se ngn ute på tävlingsbanorna?

De är ju inte direkt ovanliga längre. Jag tävlade flitigt förra året och såg inte en endaste. Har däremot hopptränat med än och den var bedrövlig.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Ingen har väl sagt ngt om vad de ev kan med jobb ? Så har inte jag tolkat det ? Däremot har folk uttalat sig om att rasen knappast kan sägas vara allround tävlingsmässigt ? Är väl inget att reagera på tänker jag , den dagen de är allround tävlingsmässigt kommer ju det synas ?
 
Sv: Nivå på ras SM?

Nä allround skulle jag inte säga att de är. För mig är allround LA dressyr och 110-120 hoppning, inte många PRE som fixar det skulle jag tro.

Tror de flesta som köper PRE har dem som hobbydressyrhästar, någon lägger ut mer pengar och tävlar högre klasser.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Det var ju upplyftande att ngn förstod mitt inlägg utan Att ta det fel eller bli på defensiven;) tack .
 
Sv: Nivå på ras SM?

Jag tror du har helt rätt och jag tror att det är därför de inte används till annat än just dressyr! Jag rycket dock att det är synd att marknadsföra dem dom just dressyrras eftersom det riskerar att begränsa intresset f rasen. Jag är t ex en själv en hyfsat duktig hobbyryttare som gärna tränar men inte är intresserad av tävling. Jag vill ha en pigg och lättriden häst som är redig i huvudet! Jag hoppar upp till en m ( Max ...), rider lite dressyr och mkt uteritt. För
mig är PRE allt jag någonsin drömt om! Vi köpte en lusitano till min man och han älskar den! Jag har ett fantastiskt halvblod på 30 år. Han är ingen superstjärna i vare sig dressyr eller hoppning men så mkt kul jag och min man har haft med honom går inte att beskriva Han har ställt upp på allt! ... Men sådana halvblod finns knappast mer ... Men då köper man t ex en PRE eller lusitano i stället!
 
Sv: Nivå på ras SM?

På Sicab hade man i alla fall då jag var där f ngr år sedan en hoppklass f PRE . Så säg inte att de inte hoppas! Ryttarna var givetvis i princip enbart män och många i uniform. Höjden var ca 1 - 10.10 och ryttarna red som de värsta ponnyryttare - men hästarna hoppade attans i det! Med bättre ryttare och ridning hade hindren kunnat säkert kunnat höjas 10-20 cm!
 
Sv: Nivå på ras SM?

Han är ingen superstjärna i vare sig dressyr eller hoppning men så mkt kul jag och min man har haft med honom går inte att beskriva Han har ställt upp på allt! ... Men sådana halvblod finns knappast mer ... Men då köper man t ex en PRE eller lusitano i stället!

ot men...

Varför skulle det inte finnas sådana halvblod? Jag vet massor!
 
Sv: Nivå på ras SM?

När min kompis letade all-roundhäst bland halvblod letad vi i ett halvår ochbtittade på den ena vildare än än den andra ...men visst till slut gick det och vi hittade en riktig pärla .. Min uppfattning är dock att det som är ganska vanligt bland i alla fall unga halvblod ( slänga sig, skygga kraftigt, bocka mm ) är beteenden som är mkt mer ovanliga f en PRE. De tenderar att stanna och glo och vara nyfikna snarare än att fly. Mina kompisar m unga halvblod åker av så det sjunger om det medan jag slipper och det beror inte på att jag rider så mkt bättre utan på skillnad i hästarnas temperament.
 
Sv: Nivå på ras SM?

varför citerar du mig totalt ur sammanhanget? det var inte det min sista kommentar avsåg, ska du citera så ska det sammanhänga med det jag kommenterade som din kommentar tack.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Ok ... Sorry ...missuppfattade dig då. Min poäng är att rasen i sig är en bra allroundhäst om den rids in och utbildas f att vara en sådan. Jag har ridit in mina PRE själv och använder dem som jag skulle ett halvblod eller ngn annan ras. För mig har det aldrig varit aktuellt att köpa en utbildad hingst från Spanien eftersom jag då sannolikt skulle få betala f ngt som jag eg inte vill ha. Jag menar dock att rasen skulle tjäna på att trevliga ston och valacker visades i både hopp och dressyr o gärna körning eftersom mångas bild av en PRE är en maffig hingst som är lite het och 'piffar och puffar' ...
 
Sv: Nivå på ras SM?

Varför skulle inte en PRE kunna gå lätt ft? De är bra hoppare - kvicka i benen och modiga. Däremot är ju de flesta av de som ridits in i Spanien ridna på ett sätt som inte gör det så lätt att börja hoppa den, men en PRE som är inriden p det vis som vi är vana vid har ju bättre förutsättningar! Jag hoppar mitt sto och det är jag som sätter gränsen f höjden på hindren pga att jag fegar - inte hästen. Tittade på en lätt ft f ngr v sedan - min PRE hoppar bättre än många av hästarna där och vår lusitano ännu bättre ..

Vänta, stämmer detta?

Isf köper jag en PRE bums
 
Sv: Nivå på ras SM?

Min mans lusitano hoppar som ett halvblod och har ett ljuvligt temperament! Det gör sammantaget att hon är en mkt trevligare häst att hoppa än hans förra som var en holsteiner och som kunde hoppa bra .... När han inte försökte stanna eller springa vid sidan om ... Det spelar ju ingen roll om hästen kan hoppa om den inte samarbetar med ryttaren kring det hela. ...Båda mina PRE hoppar bra och gärna . Jag är en fegis och vill bara hoppa småhinder men en bättre ryttare är jag övertygad om att de lätt hoppar dryga metern. Nu vill jag inte promota dem som hopphästar - de vore att ta i - utan som just allroundhäst - en underbara raser f den som vill ha ett alternativ till halvbloden som jag tycket har avlats att bli f svårridna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 136
Senast: hamilton1
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 681
Senast: fio
·
Avel Jag läste en gästkrönika i senaste Ridsport (nr 3 2015) som i korthet handlar om att halvblodsaveln borde bli ännu mer grenspecifik än...
Svar
5
· Visningar
1 297
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Återkommande uvi
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp