Bukefalos 28 år!

Nivå på ras SM?

Sv: Nivå på ras SM?

För att undvika missförstånd ska jag kanske inte säga hoppar bättre utan snarare trevligare. .. Mina hästar hoppar lätt och okomplicerat ... Inget stannande, inget rusande, inga huvuden upp i luften utan trevligt och lättridet! Själva tekniken är tillräckligt bra f dryga metern men sedan antar jag att det tar stopp av mer tekniska skäl - men handen på hjärtat - hur många allroundryttare hoppar högre än dryga metern?
 
Sv: Nivå på ras SM?

Lägger mej i lite i hoppning och pre.
Har sätt runt 10 pre/pre korsningar från spanien och gemensamt med dom har varit total avsaknad av någon ting som liknar hoppteknik (dom jag sätt anväder inte ryggen utan lyfter bara på benen), ta sig över lägre höjder gör dom plikt troget och någon enstaka tycker det är skoj någon rusar och någon trög och allt där i mellan
 
Senast ändrad:
Sv: Nivå på ras SM?

Även en ardenner kravlar sig över 1 meter...

PRE är fina hästar, men "allround" är de knappast jmf med halvbloden.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Min mans lusitano hoppar som ett halvblod och har ett ljuvligt temperament! Det gör sammantaget att hon är en mkt trevligare häst att hoppa än hans förra som var en holsteiner och som kunde hoppa bra .... När han inte försökte stanna eller springa vid sidan om ... Det spelar ju ingen roll om hästen kan hoppa om den inte samarbetar med ryttaren kring det hela. ...Båda mina PRE hoppar bra och gärna . Jag är en fegis och vill bara hoppa småhinder men en bättre ryttare är jag övertygad om att de lätt hoppar dryga metern. Nu vill jag inte promota dem som hopphästar - de vore att ta i - utan som just allroundhäst - en underbara raser f den som vill ha ett alternativ till halvbloden som jag tycket har avlats att bli f svårridna.
Har du någon film på dina hästar när de hoppar så man kan se tekniken?

Jag har sett PRE hoppa men ingen som hoppar bra. Det kan såklart bero på att det är så få som ens besvärar sig med att hoppa in dem, men de få som hoppas har ingen vidare teknik. Det ingår väl inte i rasens avelsmål öht så det är inget konstigt egentligen.

Men är villig att ändra åsikt om du kan motbevisa den. :)
 
Sv: Nivå på ras SM?

Å andra sidan är det väl inte omöjligt att en enda individ skulle kunna hoppa trevligt. Men generellt tror jag att rasen (som öht inte är menad att ta sig över hinder) möjligen hoppar hellre än bra.

Ridinglady: Jag förstår vad du menar med psyket hos halvbloden. Jag har ju själv slutat rida halvblod just av den anledningen. Men talangmässigt är PRE ändå ingen allroundhäst utan styrkorna ligger i dressyrarbetet.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Jag tror att vi i grunden är överens. Jag menar givetvis inte att PRE är en ras f den som vill hoppa mkt och högt och givetvis ligger dess styrka som dressyrhäst, men jag tycker rasen skulle tjäna på om man mer visade den som en trevlig ridhäst -väl lämpad f hyfsat duktiga allroundryttare utan nödvändigtvis uttalade tävlingsambitioner. För mig är en trevlig ridhäst en häst som jag kan göra mkt med - träna dressyr, hoppa lite, rida ut i skogen och galoppera på fälten, rida lite jakt på lätt nivå osv - utan att jag åker i backen gång efter annan eller ska hålla på och bråka med hästen. Då är PRE - kanske företrädesvis en svenskfödd valack eller sto - en helt underbar häst! Den slutsatsen drar man kanske inte om man bara har sett maffiga hingstar som 'piffar och puffar'! Därav menar jag att ras SM bör gå i lätt À -då kommer förhoppningsvis fler ston och valacker som är väl grunutbildade till start och man kan visa en större bredd på rasen och få fler allround & hobbyryttare intresserade!
 
Sv: Nivå på ras SM?

Men kan du inte visa film på dina?
Vore kul och se några som faktiskt kan hoppa :)
 
Sv: Nivå på ras SM?

Har ingen film tyvärr. Kan se om jag kan fixa vid nästa träning men då PM:ar jag. Att lägga ut ridfilmer på Buke är ju att be om att bli slängd till vargarna tyvärr m massor av kommentarer om ryttarens ridning ...
 
Sv: Nivå på ras SM?

Personligen kan jag tycka att det beror på vilket syfte man har med tävlingen, är syftet att kora rasens bästa individ inom dressyr så minst MSV:B helst högre. Är istället syftet att få till ett gemytligt arrangemang med så många starter som möjligt är det bättre att låta folk välja klass själv och sedan ha koefficient på de högre klasserna.

Väldigt OT men varför skulle inte en PRE fungera bra till mediokra hobbyryttare som jag själv? Jag har en PRE och den får hänga med på både hopp-, dressyr- och terrängbanan, inte för att hon kommer bli någon svårklasshäst inom något område men till mina blysamma ambitioner fungerar hon utmärkt.

PRE hoppar terränghinder
DSC00502_zps99dce32c.jpg
 
Sv: Nivå på ras SM?

Kul med bild på PRE som hoppar. Det visar just det som de flesta av oss menar-det finns ingen teknik, den hopar för hög i formen och med för låg rygg.

Jag tycker iaf att ett ras-SM är till för de bästa i rasen. Det ska vara en tävling med prestige som är ett stort mål att jobba för. Så jag vidhåller att PREs SM bör gå i msvb.
 
Sv: Nivå på ras SM?

kl

Tillägger att man visst kan ha hopptävling också på "SM" om man vill visa upp allround-egenskaper. Det har ju t.ex. Morgan och de är väl inte direkt hoppavlade heller? Då kan man väl kora en allroundmästare om man lägger ihop någon lägre dressyrklass med hoppklassen. Men, ska man kora en ren dressyrmästare så tycker jag fortfarande nivån borde bara MsvB.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Min är iofs Lusitano, men hoppar med rätt bra teknik, tyvärr får han inte hoppas pga skada. Han är kvick i fötterna och väldigt hinderklok, hade säkert gått att matcha till 110-120.

13-04-07074_zpsdd09bb24.jpg
(överhoppar nååågot, inte hoppad på länge och tycker det är svinkul)

13-04-07079_zps711e929a.jpg


Så visst finns det bra hoppare, men de flesta hoppar nog hellre än bra. Vilket man iofs kommer långt på som hobbyhoppare utan större tävlingsambition.

Men som Fiorano säger, SM ska vara för rasens bästa och inte för bredden.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Nu har kanske tråden spårat ur lite, men kom på att vi har faktiskt en PRE här nere som tävlar 1.20 hoppning med placering. Den är e. Homero III - Barguillero X.

Bilder
 
Sv: Nivå på ras SM?

OT
Det var kanske dumt att visa den bilden eftersom hon hoppar kråka där pga att vi fick ett par stopp på det hindret innan (precis som större delen av gruppen bestående av halvblod och fullblod kanske ska tilläggas;)), men det är den enda bilden jag har av henne i terrängen som inte bara föreställer ett grått blurr. Det var dock inte att visa upp den fantastiska hopptekniken jag var ute efter, utan mer ett konstaterande av det faktum att man inte behöver ett hoppstammat halvblod för att hoppa lite lätta klasser, det duger de flesta varmblodsraser och säkert de lite lättare kallblodsraserna till.

Tillbaka till ämnet. Jag håller med om att ett SM borde vara för de bästa, men frågan är om det finns ett tillräckligt stort intresse från alla inblandade parter att arrangera en klass med bara ett fåtal startande. Rent krasst finns det knappast någon ekonomi i det hela och att värva funktionärer är inte alltid helt enkelt. Lägger man istället tävlingen i en lägre klass eller valfri klass, så finns det i alla fall fler som teoretiskt kan delta och därmed ökar möjligheten att få ekonomi i det hela. Men visst i det långa loppet är det knappast i rasens intresse att man kan vinna SM i en LB-klass. Så frågan är inte helt enkel.

Är det förresten någon som vet ungefär hur många PRE det finns i Sverige som tävlar MSV:B och uppåt?
 
Sv: Nivå på ras SM?

Jag vet flertalet PREs som absolut kan hoppa de klasser de flesta hobbyryttare klarar. Dock är de dock betydligt högre utbildade i dressyren.

Mina tränare har en gammal Lusitano som tydligen tävlat svårklass hoppning innan han kom till dem.
Och visst fasen kunde den jäkeln hoppa, med teknik.
Vanliga hingststaket klippte han ur ett-två skrittsteg. De fick bygga en inhängnad döpt "Raptor-hagen" (ur Jurrasic-park) som var runt 2,5 m hög till honom.
Men han lär ju ha kunnat hoppa även bana iom att han tävlat svårklass(i ngt annat land visserligen).
Han är modell rätt liten och barockmodell, inte den långlinjerade och större och modernare typen. Men jäkligt stark, elastisk och arbetsvillig tom för att vara Iberier.
Nu är han dock 27-28 år och hoppas inte. Han kan också gå i normala hagar. ;)
Dock är han fortf en bra levadör. ;)
 
Sv: Nivå på ras SM?

*kl*

Blev mycket Lusitanos nu. Det är väl inte samma ras? Tycker jag brukar få det påtalat för mig när jag böandar ihop dom:D.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 069
Senast: hamilton1
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 529
Senast: fio
·
Avel Jag läste en gästkrönika i senaste Ridsport (nr 3 2015) som i korthet handlar om att halvblodsaveln borde bli ännu mer grenspecifik än...
Svar
5
· Visningar
1 288
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp