Bukefalos 28 år!

Nivå på ras SM?

Sv: Nivå på ras SM?

Håller med dig.

Det är relevant att veta vilken ras det handlar om, för att ha någon åsikt. "storhäst" kan ju vara nästan vad som helst. Oldenburgare, frieser, KWPN, eller vad som helst. Varför inte nordsvensk (OK, jag läste också att hästen är avlad mot dressyr men ändå). Eller vbl-travare.

.

Men ingen av de raser du nämner är ju avlade för dressyr förutom kanske vissa linjer av KWPN, så hut kan du gissa på dessa när du läste att det var en dressyravlad hästras?
 
Sv: Nivå på ras SM?

Skämtar du?? :confused:

Oldenburg har massa väldigt framgångsrika dressyrhästar. Tex Rubinrot, Donnerhall, Bonfire och Sandro Hit.

Samma med KWPN, hört om Parzival kanske? Eller Valegro och Totilas?
 
Sv: Nivå på ras SM?

Men ingen av de raser du nämner är ju avlade för dressyr förutom kanske vissa linjer av KWPN, så hut kan du gissa på dessa när du läste att det var en dressyravlad hästras?

Jag ville mest belysa att olika hästraser har olika förutsättningar och att man kan behöva veta vilken ras för att ha synpunkter på lämplig nivå.

Frieser är körhäst, ja.
Oldenburgare - vad är de avlade för om inte dressyr (tja, möjligen hoppning då)?
Annat exempel: trakhenare - är inte Totilas mamma trakhenare?

Sedan, för allt i världen.
Jag har ingen som helst koll på avelsmålet för storhästraser. Lipizzaner (dressyrhäst?)
Lusitano (brukshäst?)
Camargue (brukshäst?)

PRE vet jag inte om de avlas specifikt för någon gren i Spanien - är inte de egentligen avsedda som brukshästar, de också???

Kanske hårklyverier, men ändå.

Poängen är att jag håller med Fiorano om att det underlättar att veta vilken ras som diskuteras.

Spännande faktiskt att se lite om skillnaderna. Arab trodde jag i ärlighetens namn låg på LA-nivå men jag hade ju inte kollat.

Undrar, som en helt annan fråga, om inte WE borde finnas med som gren i ett SM för PRE?
 
Sv: Nivå på ras SM?

Men eftersom LL varit delaktig i diskussionen på Facebook och redan från början visste ras och inte gissade sig fram så anser jag att jag att mitt påhopp var rättvist.

Jag skrev ju i första inlägget att det handlade om en dressyravlad storhästras.

Så eftersom LL har deltagit i en diskussion på annat ställe och dessutom tävlar på den aktuella rasen så diskvalificerade hon sig från att vara med i denna diskussionen? Påhopp är väl ändå aldrig okej?
 
Sv: Nivå på ras SM?

Tar sista ...
Jag tycket att man måste göra en rimlig analys av hur många starter man vill ha i SM. Blir ju inte så kul med bara 4-5 starter ... Jag menar att man ska välja en nivå där man realistiskt kan få ihop ett 20 tal starter och är det då en liten ras så är nog LA mer realistiskt än MSV...
 
Sv: Nivå på ras SM?

Jag blev sur för att min önskan om att hålla rasen hemlig inte repekterades. Jag vet att många tycker att PRE har symaskinsgång, svårt för längning och biljaderar och att de är mindre lämpade som dressyrhäst än ex halvblod. Och jag ville då höra vad folk tycker att ett ras SM ska ligga på för nivå, utan att blanda in fördomar om rasen.

Det är inte enbart problemet som jag ser det... problemet ligger oxå i att rasen har för dåliga ryttare som inte kan utveckla och ta tillvara på hästens förtjänster.. det finns några enstaka få BRA ryttare som jag vet som rider PRE och dom har inga som helst problem att hävda sig på tävlingsbanorna i medelsvåra klasser.. det är ju ingen lätt häst på så sätt med tanke på hur dom är avlade att röra sig men dom drar ju inte till sig rätt sorts ryttare heller sas så det blir lite orättvist för rasen att få den stämpeln.

Sen är det ju av högsta vikt vilken ras det handlar om.. anser jag iallafall! Men det verkar mer vara att SM :et är till för ryttarna och inte rasen om man läser mellan raderna, eller? Jag tycker rasen borde hamna i centrum och då bör klasserna inte vara lägre än Msv.
 
Senast ändrad:
Sv: Nivå på ras SM?

KvK hade en pre ett tag?

fråga är väl vad man vill med ett SM, om det är att alla ska få delta så ha det i LB absolut. Om man vill marknadsföra rasen är det bättre med få deltagare i en högre klass. Möjligtvis kommer fler tävla om det är SM i sin egen ras?
kanske finns de som inte orkar med vanliga tävlingar men som skulle gilla ett ras-SM.

jag tycker fortfarande att arab gjort sitt Sm riktigt bra. Se och lär
 
Sv: Nivå på ras SM?

Men ingen av de raser du nämner är ju avlade för dressyr förutom kanske vissa linjer av KWPN, så hut kan du gissa på dessa när du läste att det var en dressyravlad hästras?

Tekniskt sett är ju INGEN ras "avlad för dressyr" om man går tillbaka bara en liten bit i historien. Begreppet "hopphäst" är ju också mycket nytt. Att avla för en särskild gren har man i princip bara gjort sedan det började finnas pengar i att tävla - dvs 20-30 år? Inte "flera hundra".

Dressyr, så som tävlingsgrenen ser ut idag, är något väldigt annorlunda från både spanska ridskolan och vad de höll på med på militärens riduppvisningar i Norden förr. Jag tycker också att vad domare efterfrågar ändras hela tiden, elitekipagen nu och för 15 år sedan har rätt olika uttryck imho.

Pratar man om "dressyravel" så tycker jag det finns en risk att man avlar bort rasernas särdrag till förmån för vad dressyrdomarna råkar efterfråga för stunden. Då försvinner mångfalden bland ridhästarna, och århundraden av finslipning av en särskilt hästtyp (t ex PRE:n) raderas ut.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Tar sista ...
Jag tycket att man måste göra en rimlig analys av hur många starter man vill ha i SM. Blir ju inte så kul med bara 4-5 starter ... Jag menar att man ska välja en nivå där man realistiskt kan få ihop ett 20 tal starter och är det då en liten ras så är nog LA mer realistiskt än MSV...

Men finns det så få hästar som går msv dressyr så bör man nog ställa sig frågan om det är läge att ha ett SM i dressyr, för dressyrhästar?
Fjordingarnas dressyrSM går i LA och då jag tycker definitivt att PRE ska gå i MSVB iaf (som araberna gör).
 
Sv: Nivå på ras SM?

nope inget WE för P.R.E det är en ridsport som tävlas i Portugal på lusitanos ;)

På P.R.E rider man i så fall DV = doma vaquera :)


Tesora
 
Sv: Nivå på ras SM?

Kan det ens kallas en "dressyrhästras" om man inte ens kan få ihop ekipage till en msvb klass....?
 
Sv: Nivå på ras SM?

Jag håller verkligen med och PRE är ingen dressyrhästras i sig för den delen men har verkligen precis som de flesta raser som inte är ren arbets ras full förmåga att gå en mSv dressyr ....framför allt som just PRE har tusen ggr större förutsättning oftast än flera andra raser som går sm klass om än i rasklasser .
 
Sv: Nivå på ras SM?

Ja, är inte Krockodils tankar om folks förutfattade meningar lite utdaterade?

I dagsläget finns det ju faktiskt ett flertal PRE som tävlar i världscupen, och t om ett par (Fuego och Grandioso) som det har gått väldigt bra för som ligger i det absoluta topskiktet.

Att vi har många dåliga PRE i sverige i dag beror nog dels på att många importerar skithästar (man vill ha en sagohäst till varje pris och köper häst där lång man och maffig nacke är ett viktigare kriterier än huruvida hästen biljaderar som en galning eller ej) och dels på som du säger att det är få av de riktigt skickliga ryttarna som rider PRE. Men titta exempelvis på LL:s häst, på Pepino PRE eller för all del vad som hände när Cashmir red en spanjor under ett tag - de får bra resultat!
 
Sv: Nivå på ras SM?

Det fanns en annan tjej här oxå på dressyr som red PRE , Therese nått? Jag var på en del samma tävlingar som henne för några år sedan.. vet inte vad som hände med henne?
 
Sv: Nivå på ras SM?

Följer Therese på fejan (Övrarps Stuteri) och det går riktigt bra för henne:). Hon har väl inte direkt några äldre kvar då Bodeguero är såld, men väl några andra fina hingstar på gång. Tror hon har varit upp i StG med nån av dom. Duktig på att förvalta PRE är hon!
 
Sv: Nivå på ras SM?

För mig blir det fånigt att diskutera sm om det då bli 4 till 5 starter ... Då kan man ju istället kalla klassen f ' sm i inbördes beundran' eller ngt .... Jag vet inte hur många fjordingar eller araber det finns i Sverige men det finns ju bara 500 - 600 PRE vad jag vet ...inte speciellt många tävlas och av de som tävlas går väl en handfull MSV . Vill man visa rasen och göra PR för den så menar jag att man bör ta en klass där man får ett vettigt startfält - vill ngn av de aktiva gärna kunna kalla sig svensk mästare så är det väl bra med ett litet startfält ...är medveten om att jag är provocerande nu, men jag tror tyvärr det är vad detta handlar om utan att ha läst en rad på FB - rätta mig om jag fel - det har jag gärna i det här fallet! Personligen tycker jag PRE ska marknadsföras som en perfekt all-roundhäst och borde visas i både hoppning, dressyr och körning och gärna i WE eller varför inte bruksridning!

Oavsett så tycker jag inte att man måste ha SM på en viss nivå bara för att det kallas SM - man bör ta den nivå där man får ihop ett vettigt startfält.
 
Senast ändrad:
Sv: Nivå på ras SM?

Inbörden beundran? nej, så ser inte jag det...

Om det arrangeras en SM klass i låt säga LB/LA så kommer ju ändå dom bra ekipagen delta. Då är det bättre att ha en SM klass för dom som kommit lite längre och förklasser för dom andra som njuter av dom som trevliga hobbyhästar. Just för att få med så många som möjligt till en tävling. Det går inte att arrangera en tävlingsdag med få ekipage utan man får helt enkelt sätta in fler klasser.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Fast är verkkligen en PRE en perfekt allroundhäst? Msv och tom svår dressyr har den alla förutsättningar för. Men finns en enda PRE som hoppar msv-klass? Eller ens 1.20?

Är tämligen jättesäker på att det finns bra många fler dressyrryttare som rider PRE än som rider fjording eller arab. Alltså verkligen jättesäker.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Får nog säga detsamma. Det är bara jag (nästan) som tävlar araber här. Det fanns en tjej som red LB klasser med en arab också för ett par års sen och jag tror en tjej till har precis börjat starta sin unghäst nu.

Fjording har jag sett ett par faktiskt som börjat komma ut förra året, men inte många.

PRE har jag däremot sett flera stycken.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 102
Senast: hamilton1
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 628
Senast: fio
·
Avel Jag läste en gästkrönika i senaste Ridsport (nr 3 2015) som i korthet handlar om att halvblodsaveln borde bli ännu mer grenspecifik än...
Svar
5
· Visningar
1 297
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp