Nivåskillnad mellan klubb- och lokal/regional-tävlingar

Pazuzu

Trådstartare
Hur stor är skillnaden mellan en tävling (både dressyr och hopp) på klubbnivå jämfört med lokal/regional nivå? Eftersom jag inte tävlat något vidare mycket själv har jag inte stenkoll, men jag har för mig att det är någon skillnad iaf.

Anledningen att jag undrar är att jag sett annonser där hästar anges ha tävlat på en viss nivå (ex. LA), men när man kollat upp saken har hästen ingen licens utan har endast deltagit i klubbtävlingar.
 
Sv: Nivåskillnad mellan klubb- och lokal/regional-tävlingar

Man behöver inte ha hästlicens för att tävla lokalt... Så då kan du inte hitta något om det..

Ang. skillnaden är ju motståndet och bedömning i de flesta fall svårare på lokal och regional... Finns ju klubbar som har samma nivå på sina tävlingar som en lokaltävling, men det är nog väldigt sällsynt...:)
 
Sv: Nivåskillnad mellan klubb- och lokal/regional-tävlingar

Jag skulle säga att det är en rätt stor skillnad.

På klubbtävling är det inte säkert att det är utbildade banbyggare/domare utan klubbens egen ridintruktör som bygger banor/dömer.De tävlingarna brukar inte vara lika strikta vad gäller tex TR.Inga av dessa resultat är ju heller officiella så man kan ju dra till med vad som helst.

Jag skulle vara mkt mkt skeptiskt till att köpa en "tävlingshäst" som bara tävlat klubbtävling.
 
Sv: Nivåskillnad mellan klubb- och lokal/regional-tävlingar

OK, då har jag lite mer kött på benen.
 
Sv: Nivåskillnad mellan klubb- och lokal/regional-tävlingar

För mig är det såhär.
Klubbtävling är på låtsas.
Lokal tävling är en träning (hette förr utblidningstävling...)
På regional tävling börjar den egentliga tävlingen.
 
Sv: Nivåskillnad mellan klubb- och lokal/regional-tävlingar

För mig är skillnaderna på lokal och regional väldigt uppenbara iallafall när det gäller hoppning eftersom det är olika höjder. På lokal får högsta klassen vara 110 medans regional är från 110 -140. Om det är speciellt stor skillnad på 110-bana på lokal eller regional beror nog på banbyggaren. Konkurrensen lär dock vara lite tuffare på en regional.

Klubbtävling kan ju vara svårare att jämföra eftersom klubben bestämmer vilka höjder som ska vara med men även dessa tävlingar ska följa TR.
Jag har förmånen att tillhöra en ganska stor klubb och vi har oftast höjderna 70-120 (ibland 130) på våra klubbtävlingar. Banan byggs av utbildad banbyggare och han bygger till alla våra tävlingar oavsett om det är klubbtävling eller nationell. Konkurrensen är oftast mycket mindre på klubbtävlingarna utom vid vissa tider på året när våra nationella + OS-ryttare ska värma upp inför säsongen. Då kan det bli lite strid om topplaceringarna:D.

Jag skulle inte vara lika skeptisk till att köpa häst om den bara tävlat klubbtävling om jag vill ha en lättklasshäst.
 
Sv: Nivåskillnad mellan klubb- och lokal/regional-tävlingar

Fast jag har sett flera regionala tävlingar där dom har med 90+100 också. :confused:
 
Sv: Nivåskillnad mellan klubb- och lokal/regional-tävlingar

Trådkap!

Spelar det någon roll vart man bor eller vilken klubb/distrikt man tillhör för att få tävla Lokal/regional?
Om man bor i Skåne, kan man starta i en lokal tävling i stockholm eller måste man hålla sig innom sitt eget distrikt? Samma med regional, får man starta vart som helst i landet eller finns det gräser där också?
 
Sv: Nivåskillnad mellan klubb- och lokal/regional-tävlingar

Du får tävla i vilket distrikt du vill, lokal/regional är bara klassen på tävlingen. Dock tar vissa distrikt i första hand ryttare från det egna distriktet på lok/reg tävling (men då ska det stå i proppen).
 
Sv: Nivåskillnad mellan klubb- och lokal/regional-tävlingar

knapplån

Kan man hitta TR nånstans på nätet? Pdf???
 
Sv: Nivåskillnad mellan klubb- och lokal/regional-tävlingar

Fast man kan ju skriva att en häst tävlat exempel LA även om den bara tävlat klubb, för man kan ju oftast hoppa LA-höjden på en klubbtävling.
 
Sv: Nivåskillnad mellan klubb- och lokal/regional-tävlingar

Fast man kan ju skriva att en häst tävlat exempel LA även om den bara tävlat klubb, för man kan ju oftast hoppa LA-höjden på en klubbtävling.

fast då är den enligt mig inte tävlad LA, utan tränad LA.
 
Sv: Nivåskillnad mellan klubb- och lokal/regional-tävlingar

skilnaden är väl oxå vilka som får delta. När jag tävlar lokal är ju typ mot andra som rider på klubbar i smålands ridsport förbund för mej som rider i växjö. Regional är väl uppdelat i södra, västra, östra och norra sverige eller är jag helt fel ute?
 

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 519
Senast: fio
·
Dressyr Apropå en tråd jag såg på hundforumet om åldersgränser för tävlandet där, vs. folk som tävlade andra grenar högt upp i åldrarna med sina...
Svar
17
· Visningar
1 961
Dressyr Hej! Först av allt... ja; jag gick Grönt Kort kursen i höstas och mitt provresultat var helt felfritt och inget att klaga över, skrev...
Svar
7
· Visningar
1 373
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 934
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • När fan slutar jag ramla av?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp