Bukefalos 28 år!

No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Ewa-Lena

Trådstartare
Jag kör själv efter balsammetoden sen början av året och jag märker så väl hur bra hår och hud mår utan SLS, silikon och uttorkande mineraloljor. Så jag vill givetvis att min kommande bebis också ska slippa de ämnena på sin kropp. Jag har varit in på lockig men hittade inte riktigt något för bebisar och barn så jag tänkte höra med er som ägnar er åt balsammetoden och som har barn. Vilka produkter behöver man till sin bebis? Vilka produkter använder ni? Vilka produkter avråder ni ifrån?

Jag blir helt förvirrad vid mataffärens bebishyllor så snälla, kom med bra förslag. :)
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

bebin 6 mån, vi kör på vatten och kanske lite babyolja. Om det är kris blir det samma tvål som vi ibland använder för kroppen (ngt slags babyskumtvål). Känns som att det helt enkelt är ett senare problem. Vi har hittils inte lyckats använda något mer av någondera än vi fick gratis av företag första månaderna...

(fast babyoljan var lite cool att ha i håret själv en liten stund innan tvätt när det är riktigt illa, jag kör egentligen inte balsammetoden längre, jag tvättar med Lush schampobit en gång gång i veckan, eller varannan.)
 
Senast ändrad:
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Du kan inte använda samma produkter som till dig själv? Jag är själv nyfiken på no poo för min egen och sonens del, så har du bra tips på vilka produkter du använder så tar jag gärna emot :)

I nuläget använder jag själv Barnängens schampo och balsam till mig, och behöver sonens hår eller kropp tvättas med annat än vatten så använder jag av mitt eget balsam (jättebra i håret som annars blir väldigt trassligt) eller Weledas Calendula schampoo & body wash.
Tycker det fungerar utmärkt :)
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Ja, en stor förvirring är ju också den stora tillgången på produkter och man kanske inte behöver nånting knappt? Jag gillar att inte ha så många flaskor som står och samlar damm så jag vill gärna välja ut produkter som ska användas kontinuerligt.

Vanlig Barnängens babyolja har vi sen tidigare. Det kanske räcker?
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Jag använder Coops Änglamark Sensibel som tvättbalsam och som sista schampoo, och Garniers Pärlemor och Körsbär som vårdande balsam. Sen har jag Natuderm som duschtvål och handcréme. Jag tror att dessa produkter är kalasbra även för barn.

Kl

Jag tänker mig att bebis tunna, sköra hud kanske behöver något specialanpassat? Med tanke på miljön i blöjan osv. Eller tänker man tokigt här?
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Min filosofi är bebisens tunna hud behöver så lite mickel och tillsatser som möjligt, vi satsar på att hålla huden ren och torr och det räcker rätt långt tycker jag. Blir huden torr så smörjer vi med miniderm, annars använder vi bara vatten. Jag tror mer på att byta blöja ofta och tvätta rent när man byter, än att använda mycket krämer, salvor och tvålar.

Ett tag hade vi mycket mjölkskorv, då tvättade jag några gånger med sånt där babyskum-schampo man köper på apoteket. Men annars blir inte bebishår särskilt smutsigt, det behöver absolut inte tvättas lika mycket som en vuxens hår.

Till vardags är miniderm den enda produkt vi använder för bebisens hud.
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Jag använder Coops Änglamark Sensibel som tvättbalsam och som sista schampoo, och Garniers Pärlemor och Körsbär som vårdande balsam.

Precis det använder jag och sonen som är fyra också :) för tvillingarna räcker det med vatten och lite olja än så länge.

Kommer inte riktigt ihåg när jag började "tvätta" håret på sonen, antar att det var när han fick en kalufs :) han har iaf aldrig använt något annat förutom när mormor fick för sig att ha mousse i huvudet på honom :crazy:
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Det var ett tips från min hudläkare, jag tycker den funkar bra.
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Det där har jag verkligen funderat mycket på. Eftersom huden tar upp 65 % av det som stryks på den har jag för mig, så vill jag inte att min son blir en "giftbank". Jag använder bara Weleda Baby till honom, det finns säkert andra märken som är helt naturliga. Jag smörjer honom med deras olja, tycker den fungerar relativt bra. Nu i den kalla vintern är han jättetorr i ansiktet så där har jag frångått mina principer och använder Repair. BVC rekommenderar bara apotekets produkter och bryr sig inte om detta med kemikalier enligt min erfarenhet.
Det är också därför jag helst köper begagnade kläder och leksaker så kemikalier tvättats/slitits bort.
Till vällingen har jag glasflaskor, de är faktiskt jättebra.
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Barnängens produkter låter ju bra, men vad står det på innehållsförteckningen? Man måste alltid läsa innehållsförteckningen, speciellt på apotekets produkter. Ibland känner jag mig som den journalisten (glömt namnet) som skrev om allt fusk och oäkta i maten när det gäller lotion, schampo etc. Det är ju billigare för tillverkarna att fylla ut produkter med olika kemikalier.
De äkta naturliga produkterna är ju dyra, men dryga tycker jag.
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Jaa du. Barnängens barnolja går ju bort då. Den innehåller två ämnen Paraffinum Liquidum - mineralolja (kommer först i listan - dvs störst andel), och cetyl alcohol (godkänd). :crazy:

Klippt från FASS:
Vad innehåller Miniderm?
Den aktiva substansen är glycerol 200 mg/g.
Övriga innehållsämnen är hydrerad rapsolja, kolesterol, glycerolmonostearat, makrogolstearat, cetostearylalkohol, dimetikon, lättflytande paraffin, fast paraffin, vaselin, propylparahydroxibensoat (E216), metylparahydroxibensoat (E218), renat vatten.

Så Miniderm innehåller både silikoner och paraffiner. Hmmm, det vill jag ju inte...
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Innehåller inte miniderm parabener och andra kemikalier?

Det gör den säkert, fast jag är inte särskilt rädd för kemikalier. Det finns ju gott om fullkomligt naturliga substanser som inte alls är bra för huden, så naturlighet innebär inte med nödvändighet det bästa. Dessutom innehåller ju kroppen helt naturligt också kemikalier, så allt kemiskt är inte farligt.

Hudläkare är ju experter på hud, och vad huden mår bra av. Så jag litar på dem. Eftersom min bebis hud uppenbarligen mår bra av miniderm är jag inte vidare orolig.

Jag tycker det lätt kan bli lite hysteri kring tillsatser och kemikalier, som att alla tillsatser och kemikalier vore farliga, och det naturliga alltid det bästa. Så är det ju inte, självklart ska tillsatser användas med måtta, men farliga är de inte om de är tillåtna och rekommenderas av medicinsk expertis. Ofta finns ju hjälpämnena där av en anledning, för att de gör det lättare för kroppen att tillgodogöra sig produkten.
 
Senast ändrad:
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Jag har varit väldigt petig med detta till både mig själv och sambon. Tänkte jag skulle vara lika bra med sonen och det har gått upp och ner. Provat både och.

Har själv inte använt produkter med mineralolja i de sista fem åren (näst intill i alla fall) utan använder istället ekologisk och mineraloljsfri svenska hudvårdsprodukter, dermanord heter märket och finns på internet... man kan beställa hem eller köpa hos återförsäljare. De är heller inte svindyra utan har helt humana priser.. de har en baby serie med.

Jag började använda miniderm till sonen eftersom han blev väldigt torr i huden (hade tidigare bara tvättat i vatten + olja och blev rekomenderad detta från bvc) men han har fått stora utslag på hela kroppen.. har nu bytt till dermanords bodylotion o det har lagt sig jättefint! Smörjer honom med sheasalva i ansiktet som inte är vattenbaserad när vi varit ute och det fungerar jättebra! Ibland tror jag vi glömmer att huden är kroppens största organ och det kanske man ska tänka på, känns som att man ibland är mer noga med vad man äter...
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Fast jag trivs ju jättebra med produkter utan silikoner och mineraloljor så det är därför jag startade tråden. För att få tips om produkter utan dessa ämnen. Det finns ju heller ingen orsak att smeta på sin nyfödda uttorkande och icke vattenlösliga ämnen om det finns produkter utan. :idea:
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Jag var inne på ett liknande spår som du förut, ville ha naturligt, inga petroleumprodukter, osv. Och tyckte det funkade bra.

Men sen när jag började få problem med huden, och bytte ut de produkterna mot de som rekommenderas av medicinskt sakkunniga, så har omvärderat det hela lite: uppenbart så mår ju huden bättre av de medicinskt rekommenderade produkterna, än av de som har mer naturliga ingredienser. Även om det känns psykologiskt trevligare att smörja in sig med sheasmör än med canoderm.

Miniderm är förmodligen det bästa som finns på marknaden för spädbarn, annars skulle hudläkarna inte rekommendera det.
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Både jag och barnen använder Coop balsam och tvättar med.
Jag började med balsammetoden strax innan yngsta dottern föddes, så hennes hår har aldrig tvättats med något annat.
Bebisar kan man ju i stor utsträckning tvätta med enbart vatten.
Då hon har haft skorv har jag skrubbat med socker och smort med rapsolja.

Hon hade rapsolja i badvattnet när hon var liten och numera smörjs hon efter badet med rapsolja istället, precis som jag och hennes storasyster också gör.

Om vi behöver smörjas mellan bad/dusch, använder jag sheasmör till oss allihopa. Det var suveränt till blöjexem, det är lika suveränt till mina fötter som blir katastrofalt torra om vintern, och jag använde det också till eftervården av yngsta dotterns brännskador när hon skållade sina fötter då hon var 1,5 år. (Vi har smort dagligen i ett år efter att skadorna hade läkt.)
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Har du använt deras babyolja och jojobaolja? De rekommenderar jojobaoljan till såriga bröstvårtor då oljan är helt ofarlig att förtära. Vet du om det finns oberoende tester på detta? Babyoljan verkar bara innehålla naturliga oljor iaf. :)

Jag känner mig alltid lite skeptisk till företagens marknadsföring och rekommendationer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
64 841
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp