Bukefalos 28 år!

No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

De rekommenderar jojobaoljan till såriga bröstvårtor då oljan är helt ofarlig att förtära.

Det som jag blev rek. och som funkade utmärkt var att trycka ut lite mjölk, smeta ut över det såriga och låta lufttorka.
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Då börjar vi att testa med det! Det kostar ju en hel del med produkter och prylar så man vill ju inte köpa i onödan och ha flaskorna som dammsamlande hyllprydnader sen.
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Det gör den säkert, fast jag är inte särskilt rädd för kemikalier. Det finns ju gott om fullkomligt naturliga substanser som inte alls är bra för huden, så naturlighet innebär inte med nödvändighet det bästa. Dessutom innehåller ju kroppen helt naturligt också kemikalier, så allt kemiskt är inte farligt.

Hudläkare är ju experter på hud, och vad huden mår bra av. Så jag litar på dem. Eftersom min bebis hud uppenbarligen mår bra av miniderm är jag inte vidare orolig.

Jag tycker det lätt kan bli lite hysteri kring tillsatser och kemikalier, som att alla tillsatser och kemikalier vore farliga, och det naturliga alltid det bästa. Så är det ju inte, självklart ska tillsatser användas med måtta, men farliga är de inte om de är tillåtna och rekommenderas av medicinsk expertis. Ofta finns ju hjälpämnena där av en anledning, för att de gör det lättare för kroppen att tillgodogöra sig produkten.

Jo, till viss del är det sant att kemikalier behövs, även i mat. Jag tror inte heller på någon slags renlevnadshysteri, men jag undrar jag. Läkare med strikt naturvetenskapligt perspektiv skulle jag inte alltid lita på i detta ämne, och tillverkningsindustrin som bara är ute efter att tjäna ännu mera pengar, nja...Jag tycker det är svårt. Och inte helt enkelt att orientera sig i djungeln.
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Tack för tipsen!

Jag glömde helt bort att skriva vad vi smörjer och har smörjt
Emil med.
I rumpan har det endast behövts lite av Weledas zinksalva om den varit röd, vilket den för övrigt varit extremt sällan.
Vi är däremot väldigt noga med att göra rent, med vanligt vatten bara, och har bara använt våtservetter vid olyckor i bilen.
Sen har vi smörjt in honom i weledas calendula body oil (tror jag den heter) eller mammas hemmagjorda johannesörtsolja lite då och då.
Nu när det varit så kallt har hans kinder dock varit väldigt torra och röda, och då har skyddande vitt vaselin från Apoteket varit super.
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

JLäkare med strikt naturvetenskapligt perspektiv skulle jag inte alltid lita på i detta ämne, .

Fast ämnet är ju medicinsk hudvård? I vilket ämne ska man lita till läkarna, om inte i medicin?

Hudläkare har ju inte lite åsikter på en höft, det de säger är baserat på många års heltidsarbete med just hud, plus massor av forskning. Säger sig självt att de vet mer om huden och vad den mår bra av än du och jag.

Min erfarenhet av hudläkare är dessutom att de absolut inte är "läkemedelstokiga", mycket av behandlingen handlar om enkla saker som solljus, salta bad, mjukgörande. Inte tusen salvor och krämer, utan en mjukgörande kräm, och sen läkemedel om huden är sjuk. Att som min hudläkare rekommenderade begränsa sig till miniderm (och inte arton andra salvor, krämer, oljor osv) är snarast minimalistiskt, om man jämför med vad de flesta använder till sina spädbarn.

Just när det gäller hud så tycker jag faktiskt, om jag ska se till min egen erfarenhet, att de beprövade läkemedlen är mer effektiva än naturprodukter och huskurer.
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Dessutom är det väl så att ca hälften av Apotekets produkter bygger på naturliga råvaror, eller naturidentiska råvaror. Kemikalierna i produkterna är med andra ord ofta kopior av naturliga kemikalier.

Jag tycker att det är lite underligt att ordet kemikalier är negativt värdeladdat för så många. Vatten är en kemikalie. Bara en sån sak.
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Jag får hålla med dig i diskussionen kring "kemikaliehysterin".

Jag som också haft stora problem med min hud väljer i detta läge att lyssna till expertisen.
Miniderm har varit kanon.

TILLÄGG

Man ska aldrig smörja/tvätta ansiktet innan man ska gå ut, oavsett om produkten är vattenbaserad eller ej. Smörja och tvätt skall ske när ingen mer utevistelse skall förekomma när det är flera grader kallt.
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Vi använder i princip ingenting till vår son på drygt två år. Håret blir inte smutsigt, inte ens när vi haft i skorvsalva så behövde vi tvätta ur det, det försvann av sig självt efter några dagar. Nu har han börjat ogilla att duscha och bada, så då gör vi inte ens det. Torkar med tvättlappar eller sköljer med vatten vid blöjbyten och om han är smutsig. Behöver huden inte smörjas så varför smörja i onödan?

Vi har en tvål hemma som vi tvättat med efter babysim, Natusan Top to toe, den är godkänd för balsammetoden. Det torkar inte ut så mycket.
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Jag använder också så lite onödigt skit som möjligt, och just nu använder jag Yes to tomatoes (visst är det så att man får skriva butikens namn men inte länka?) googla på yestocarrots. Petroleum, SLS och parabenfritt. Finns varenda hud och hårvårdsartikel man kan tänka sig, plus en hel del smink. I :love:

Min frisör har rekommenderat Eco Kid som finns på clearlife hemsida. Om man söker på Eco Kid kommer det ett annat företag som också gör skit-fria barnvårdsprodukter. Sök på Eco Kid hår, det var den jag menade.

Mitt första barn har alltid haft helt ok hud och han vägrar att få kräm i ansiktet så det låter vi bli. Min tvåa är en riktig torris, om jag inte smörjer var dag får han knottriga fläckar överallt. Så jag använder min Yes To Tomatoes kräm och ibland har jag olivolja i badet.

Tvätta rumpan har jag gjort med vatten sen de föddes, när de blir större och kräver mer sanering har jag satt dem över vasken och tvättat med tvål om det behövs.
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Jag får hålla med dig i diskussionen kring "kemikaliehysterin".

Jag som också haft stora problem med min hud väljer i detta läge att lyssna till expertisen.
Miniderm har varit kanon.

Fast om man nu inte har problem med huden utan vill sköta den med så "skit"-fria (för att citera Vindvissla ;)) produkter som möjligt så är ju det bra. Problemet med silikoner och mineraloljor är att de måste tvättas bort med ett SLS-preparat som i sin tur torkar ut huden som man sen kompenserar med silikoner och mineraloljor och den negativa trenden är igång.

Så att låta huden sköta sig själv så gott det går utan dessa produkter är något jag vill sträva efter iaf. Och om min bebis hud mår bra utan silikoner så tänker jag låta det bli så. Får vi problem med bebisens hud och uppsöker läkare får vi ta till oss dennes råd då.
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Vi använder i princip ingenting till vår son på drygt två år. Håret blir inte smutsigt, inte ens när vi haft i skorvsalva så behövde vi tvätta ur det, det försvann av sig självt efter några dagar. Nu har han börjat ogilla att duscha och bada, så då gör vi inte ens det. Torkar med tvättlappar eller sköljer med vatten vid blöjbyten och om han är smutsig. Behöver huden inte smörjas så varför smörja i onödan?

Vi har en tvål hemma som vi tvättat med efter babysim, Natusan Top to toe, den är godkänd för balsammetoden. Det torkar inte ut så mycket.

Ja, det finns ju situationer när man måste tvätta barnet, som i badhuset. Men jag siktar på samma inställning, om man inte måste smörja så varför? Men jag kan också tänka mig att huden kan torka ut så här på vintern när luftfuktigheten ligger under 50% inomhus. Dock tror jag ju också att det är minst lika viktigt att välja vettiga tvättmedel osv.
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Tack! Är de tillgängliga i Sverige eller måste man beställa från utomlands?
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Vi kör bara på Neutrals tvättmedel och sköljmedel. Någon gång köptes det in någon annan sort och då fick sonen utslag direkt, vi fick tvätta om de maskinerna med Neutral igen. Och det är ju bra att ha någon form av smörj som huden klarar av, för ibland blir en ju torr ändå.
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Min babyolja innehåller inga mineraloljor vad jag såg, jag har för mig att mineralolja kan torka ut så jag letade efter det. Jag kan ha fel såklart. Tror inte Barnängen behöver vara bäst på babies eller mildast.

Det är bara vanliga Libero jag har som olja, fått som prov. Det är nog bara att titta på alla produkterna i affären och kanske i babyaffären. Vanliga apoteket är inte alls bäst, de har bara saltlösning i åbäkiga tuber som är ett helvete att få i babyn, babyaffärer har näsfridas saltlösningssprej. Apoteket har ngn slags hopplös bröstkräm, babyaffärer har Purelan (ren lanolin, som iofs vissa kan vara känsliga mot). Apoteket har vanliga nappflaskor, babyaffärer har Tommee tippee och dylika mot kolik. Tror faktiskt att de stora babymärkena har sina poänger, de vågar knappast annat. Libero, Pampers, Natusan osv.
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Inte för att vi märkt ngn torr hud, men olja i badvattnet och lite olja runt munnen så ;) vi har inte använt lotion trots att vi har en hel del hemma.

Vi har använt ngt för blöjeksem bara, visade sig nog i slutänden att Idomin och hårtork (med svalluft) fungerade bäst. Men vi har provat ngn orange variant som BVC rekommenderade.
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Läkare med strikt naturvetenskapligt perspektiv skulle jag inte alltid lita på i detta ämne, och tillverkningsindustrin som bara är ute efter att tjäna ännu mera pengar, nja...

Läkare med strikt naturvetenskapligt perspektiv är de enda läkare (eller öhm helare) som jag litar på. Tillverkningsindustrins stora företag skulle riskera väldigt mycket om de fuskade på skadligt sätt. Värre är det med små företag, bara för att man menar väl behöver man inte göra väl.

Men för oskadad hud som inte kräver läkarvård använder jag lite vad jag föredrar och tycker om, då blir det helst inte mineralolja och just nu gärna produkter som känns smålyxigt, smånaturligt :p även om det egentligen är sak samma kemikalie som "naturligt". Tex skulle jag aldrig ha den naturliga Björnlokans sav på huden en sommardag.
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Eco Kid från clearlife har min frisör i Malmö i alla fall. Den andra Eco Kid verkade också svensk. Jag vet att de har annonser på tradera ibland, det går säkert att beställa online.

Yes to Tomatoes har jag inte sett i Sverige, jag köper min här på Irland. Ska jag skicka en klick så du får prova? :D

Förresten visst finns Naturals produkter i Sverige också? Ekologiska blöjor mm? De har bra krämer också.
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Oliv- eller rapsolja :) Samma som jag själv använder alltså :idea:
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Till sonen använder jag Estelle & Thild produkter. Dom är ekologiska, utan parabener, mineralolja osv. Det finns att köpa på t ex Kicks. När han var bebis så var det vatten och babyolja som vi använde. Smörjer med Weledas wind and weather cream.


KL Jag är också lite sugen på no poometoden men kan jag använda Estelle & Thild produkter? Vad är det man ska undvika för ämnen?
 
Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Det finns en massa bra tips och en lång lista på tillåtna balsam på lockig.se
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
64 841
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp