Bukefalos 28 år!

Nordsvensk travare

Sv: Nordsvensk travare

Den största kallblodstravare jag sett (som vi vägde på våg) var drygt 160 cm och riktigt grov. Han vägde 620 kg. En annan som också var ca 160 cm men väldigt smäcker vägde 550 kg. Är hästen 150-155 cm och normalbygd tror jag också att du kan räkna med ca 500 kg, eller 550 om den är grövre. Gäller det avmaskning brukar jag alltid avmaska "uppåt". Alltså, hästen jag tror väger 550 kg får för 600 kg. Tror man ska göra så för att minska risken för resistens.
 
Sv: Nordsvensk travare

Den största kallblodstravare jag sett (som vi vägde på våg) var drygt 160 cm och riktigt grov. Han vägde 620 kg. En annan som också var ca 160 cm men väldigt smäcker vägde 550 kg. Är hästen 150-155 cm och normalbygd tror jag också att du kan räkna med ca 500 kg, eller 550 om den är grövre. Gäller det avmaskning brukar jag alltid avmaska "uppåt". Alltså, hästen jag tror väger 550 kg får för 600 kg. Tror man ska göra så för att minska risken för resistens.

Jag ska avmaska o visste inte riktigt hur mycket jag ska skulle trycka i. Då tar jag 550kg :)
 
Sv: Nordsvensk travare

Den största kallblodstravare jag sett (som vi vägde på våg) var drygt 160 cm och riktigt grov. Han vägde 620 kg. En annan som också var ca 160 cm men väldigt smäcker vägde 550 kg. Är hästen 150-155 cm och normalbygd tror jag också att du kan räkna med ca 500 kg, eller 550 om den är grövre. Gäller det avmaskning brukar jag alltid avmaska "uppåt". Alltså, hästen jag tror väger 550 kg får för 600 kg. Tror man ska göra så för att minska risken för resistens.

Herrejäklar, undrar vad den 167 cm höga och bruksnordis-grova kallblodstravaren jag tränade ett tag vägde då, 800 kg kanske! :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 145
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 329
Senast: Sel
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 091
Senast: MML
·
Hästvård har en 6 årig Nordsvensk som har börjat bete sig märkligt vid ridning. Han gnäggar till och bockar lite lätt när jag ber honom göra...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp