Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

KL*

Nu när jag har kommit igång med min ridning igen tänkte jag försöka ha tid att titta in här lite mer. Jag rider änsålänge bara ett par ggr i veckan men det är alltid nåt. Rider travintervaller en gång i veckan och igår började jag befästa halt på röstkomando vilket var på tiden.

Men mest njuter jag av tiden i stallet när Tolle och jag pratar och klias och pysslar. Häromdan släppte jag ut han på stallplanen ett slag medan jag torkade av diskbänken i sadelkammaren. Men snart hörde jag hans klapprande steg i stallgången och så stack han in huvudet i sadelkammaren och stod där och tittade på medan jag blev klar istället. En riktig goding är han, som gillar att hänga med sin gamla matte.

P1000884_zpsd4c60c06.jpg
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Tack. Jag håller med ;) Goplutt! Gillar leka och vara med matte är kul :D
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Hihi, livsglädje! :D Kul att se!

kryddelydd: oj, du måste ju vara rik! :eek: eller kanske arbetsmyra som är igång från 5 till 23? :S
(håller med, det ger ju garanterat mer att ha flera hästar att rida, men själv skulle jag inte ha tid eller råd ens till två hästar! då är det svårt att tänka sig! :) )

tintilar: Han har så fint uttryck, ser så klok ut! Kul att ni börjar vara igång igen!
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Men åååh! Sötskruv! :D Rooooligt sa han! :D


KL
Jag bidrar med en riktig busfilm på min lilla grabb också! Tittade ut genom fönstret och fick se lite hålligång. :D

Busfilm!

Balder har balans så det räcker för två, han skuttar mycket på bakbenen, högt också! Men fortfarande såååå snäll och go! :love:
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Vilket härligt klipp! :) Det är så roligt att studera hästar med varandra. Försöka utbena rangordning, dominansnivå, underkastelse etc. Extra roligt är det att se två hästar som leker så kärvänligt och inte lägger så stort allvar i det hela - det är min syn på det iaf. :)

Totola - Ja det är roligt att få vara med här igen också. Få lite sällskap nordisträningen. :bow:
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Du kanske redan skrivit det någonstans; men har du provat att ha boots på? (alltså inte "barfotaboots" utan vanliga skyddsboots). Det hjälper skapligt mot Rappes tappskor.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Oj jäklar vad hästar! Jag har fullt upp med de fem så går här och då är det två som inte är mina och bara en som rids. :)
Men visst lär man sig mycket och de lär och fostras av varandra när de är lite fler.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Hihi japp, det är max bus du har att vänta när din blir stor :D
Bakdelsskutt och rivstarter och mini-hopp-skuttar.
Innan kunde han göra fina bockserier också men det har han inte gjort på ett par år nu, var mest i början när han var så grön (hoppas jag :angel: ).

Din är så söt och de ser ut att ha så roligt så :love:
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

kryddelydd: oj, du måste ju vara rik! :eek: eller kanske arbetsmyra som är igång från 5 till 23? :S
(håller med, det ger ju garanterat mer att ha flera hästar att rida, men själv skulle jag inte ha tid eller råd ens till två hästar! då är det svårt att tänka sig! :) )

!

Jag skulle kunna vara rik om jag inte hade 16 hästar...;)

Sanningen är att jag har ett välbetalt jobb.
Har köpt mig en liten gård på landet för ganska snälla pengar. Har visserligen ett lån på gården men det lånet är väl under miljonen.
Köper dyrt kvalitetsfoder till hästarna men halva gänget går i utedrift och är därför ganska billiga i störkostnader.

Jag har ingen försäkring på hästarna utan en rejäl buffert.
Min snälla pappa hjälper till med en del praktiskt - ska komma i övermorgon och hjälpa mig att fixa en trasig vattenkopp, till exempel.

Har fått en del saker gratis - vattenkoppar, ventiler. Fått köpa bättre begagnade stängselstolp nästan gratis (riktigt bra skick, några oanvända, 10kr/styck). Lånar 5 hA betesmark av två grannar som vill att marken ska hållas öppen och inte tar betalt.

Rider för dyra tränare men det är det värt.

Uppenbarligen är det ingen av mina hästar som jobbar särskilt många pass per vecka, lite beroende på. Men som värst kan någon periodvis gå 4-5 pass per vecka, de flesta går 3-4.
alla hästar rids inte eftersom många är väldigt unga.
Jag planerar in viloveckor enligt "rullande schema" för dem.

Att ha så många innebär att jag måste hitta ett rationellt och smidigt sätt att ha dem och att planera ridningen. Uppenbarligen skriver jag ett enkelt veckoschema, med hur många hästar och vilka som ska ridas vilken dag. Sedan kan det justeras om någon är lite knackig eller om det händer något oväntat som exempelvis kramsnön som gjorde att alla mina skodda hästar fick semester - och några unghästar fick en dags träning i stället mitt i vintervilan.

Jag har en kompis som får rida två eller tre av dem: en av dem får hon träna sig att bli bättre på ridning på, för han är tillräckligt utbildad. De andra får hon göra ren motionsridning på med instruktionen att inte använda tyglarna och bara bestämma hastighet och åka med. Hon är lydig...

En tjej får låna Lukas en eller två gånger i veckan för att jag är snäll. Det är inte precis någon fördel för mig men hästen orkar jobba fyra-fem pass per vecka och det handlar egentligen om motionsridning för hon är inte tillräckligt duktig för att få honom att jobba (min lille Lukas är lite lat och bekväm av sig, och anstränger sig inte mer än han tror att han måste).

Förutom ridningen, tycker jag om att läsa och periodvis handarbetar jag mycket.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Oj jäklar vad hästar! Jag har fullt upp med de fem så går här och då är det två som inte är mina och bara en som rids. :)
Men visst lär man sig mycket och de lär och fostras av varandra när de är lite fler.

Jag har en femochetthalvtåring som är perfekt uppfostrare i grabbhagen. Nio killar, åldrar 2½-7½, valacker och en liten löjlig hingst.
Aldrig bråk, ens vid utfodringarna.
Jag beter mig "fel" och slänger ut färre foderhögar än det finns hästar i hagen, men alla får. Tack vare lille Karl som är en riktig hårding. Han vrider på örat och de andra springer därifrån...

Uppenbarligen är jag inte klok, men jag har åtminstone roligt.:angel:

Edit: varje häst blir klappad och kliad och tittad på två gånger per dygn. Kollar så de inte är halta eller skadade på annat sätt. Halva gänget - ungefär - är uppstallade nattetid, utegångsgänget har förstås en ordentlig ligghall som de dock inte är så flitiga att använda.

Skulle gärna ha en kbl-travare till, eller en "riktig" nordis men till och med jag inser att jag inte kan ha fler. Och jag gillar alla individerna, så det är inte så troligt att jag kommer att kunna göra mig av med någon. Eftersom de dessutom är rätt unga allihop, lär det inte bli "naturlig avgång" på rätt många år heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Det är precis så det är! De älskar varandra och leker precis lika hårt åt båda håll. :) Aldrig nånsin över gränsen, bara buskul!

Egonson_: Man ska aldrig säga aldrig. ;) Jag ser så mycket fram emot framtiden! Jag är så störtförtjust i den här hästen! :love:


KL
Idag kom syrran på besök och hon hade inte träffat lillen. Hennes kommentar: "Men åååååh vad söt! Den skulle man stoppat i fickan och tagit med sig hem." :D Vi plockade in och borstade honom vilket gick jättebra, han stod så fint på gången och jag fick lyfta alla fötterna nästan utan protester (lite måste man ju prova rycka). Sen knallade vi på liten promenad! Med spetsade öron och stora glada kliv gick Balder i täten hela vägen, inga problem nånstans, trots fladdrande balplast och annat smått och gott.
Vi passade på att dra fram skaklar och stötting också så han fick kika, jag hann knappt dra fram dom klart så stod hästen och nosade och smakade. :D Så himla cool! Så vi gick över skaklarna några gånger och sen ställde jag honom mellan - inga problem what so ever! Klev i dem två gånger och han tyckte det var riktigt roligt som det såg ut. Iiih, jag är lite kär! :love:

DSC_0058_zps6d762c18.jpg


DSC_0063_zps2c675543.jpg


Bonusbild!
DSC_0117_zpsf6e8973c.jpg


Mätte honom också, hela 132 cm i manken och 136 över korset! :D
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Vilka sötnosar! Kanon att dom har varandra att busa med! :D

tintilar: du är så välkommen så! ;)

själv ska jag försöka sparka mig i baken och komma igång med core-träningen också. :o (har inte kunnat träna på ca 2v och då kommer man ju av sig) och träna mer med kusen, hinna med mer olika.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Är ändå imponerad att du orkar! :)
Själv har jag målet att ha en liten gård för 2-3 hästar en dag. Men bara det gör ju att man blir lite upplåst, särskilt om man jobbar heltid utöver det.
Nåja. Hästmänniskor ska ju vara galna! :devil:
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

En riktig fining är han din lille man. :) Blir nog en fin trotjänare av honom - med en liten djävul bakom örat för det verkar bruksarna ha allihopa. :devil: Men med goda avsikter, mest för att få liv i sin människa.

kryddelydd - Haha, du verkar vara en såndär hederlig hästkarl. Min häst skulle älska dig. :)

Totola - Tack! :D Core-träning?

*KL*
Idag var det strålande sol för första gången på evigheter. Snön låg tjock på "ridbanan" så där kunde jag inte vara och grusvägarna är numera belagda med glansis. Min dumma hovslagare (som jag eg älskar) har dessutom bara utrustat min häst med traktbrodd så vi hade inte oddsen med oss idag. Jag bestämde mig för att prova våran westernsadel igen som jag i förrgår svor skulle hamna på sophögen för den var så värdelös. Fick ta tillbaka mina ord idag när jag längt stiglädren. :angel:

Iaf blev det ett väldigt bra pass trots förutsättningarna. Vi red en sträcka med många svängar och eftersom att isen låg ibland på höger, ibland på vänster sida så fick vi jobba med att ställa om från höger till vänster o tillbaka, och flytta oss från ena sidan till den andra. Dessutom var det uppförsbacke så det blev extra tungt att jobba i samling i traven. På hemvägen tränade vi halter igen (som nu fungerar väldigt bra) och för första gången lyckades jag länga steget i traven utan att förlora samling och balans. Inte mycket, men matte sken som en sol. :D
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

kryddelydd - Haha, du verkar vara en såndär hederlig hästkarl.

Tack!

När jag växte upp, på en bondgård, var det en man som hjälpte pappa en del. Han levde på de timtider han fick in. Tog emot lön i form av att få ta hö själv på någon vall, dels hos pappa och dels hos någon annan granne. Slet verkligen.
Han hade 20-talet hästar av olika typ, dock vild blandning eftersom han lät ston och hingstar gå ihop.
Hans hästar var alltid väldigt välhanterade och trevliga.
Han är något av ett original, som bodde mycket primitivt utan el, vatten eller egentligen värme.
Han valde sin egen väg.
Han verkade och skodde våra hästar (och sina egna) trots att han sågat av sig högerhanden i ett sågverk.
Sommaren han fyllde 75 år, höll han på att rida in en 8-årig hingst (då hade han köpt en amerikansk sadel med horn för att ha något att hålla i sig i om det behövdes). Fortfarande med en hand...

Han valde sin egen väg. En intelligent person som lika gärna skulle ha kunnat välja ett annat liv. Trots sin ålder (nu 80 fyllda) prenumererar han fortfarande på amerikanska dags- och veckotidningar, gärna med vetenskapligt innehåll.

För mig en beundransvärd person.
För många andra en särling som man skakar på huvudet åt.

Jag är på något sätt stolt över att kunna göra som han.
Ibland kommer han och hälsar på mig. Mina föräldrar bjöd honom på 80årsfirande hemma hos mig.

En stor skillnad är att jag har ett välbetalt jobb och därför kan ha nöjet av att se mina hästar och behöver inte slita sönder kroppen på att få in foder. Jag kan ringa ett telefonsamtal så kommer traktorn med lastbilssläpet.

Jaja. Man ser olika på saker och ting.
Inte behöver jag 16 hästar.
Men jag har råd att försörja dem, och så länge jag har dem för att jag vill och inte för att jag känner mig tvungen, så är det ju rätt för mig.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Ja det var ett orginal det. En sån skulle man vilja sitta uppe och prata med på sensommarkvällarna och lära sig ett och annat. Om livssyn om inte annat.

Min hovslagare är en såndär riktig hästkarl han med. Fast kanske inte ett sånt orginal som du beskriver. Han kan bannemej trolla med hästar den mannen.

Det är nog få förunnat att ha det som du har det. Med egen gård, tid och pengar för så många hästar. Men man ska inte klaga. Man väljer sin egen väg i livet och ingen vet vilka möjligheter som öppnar sig längre fram. :) En egen gård, det ska jag också ha en dag. Och där ska det gå lite av varje i kreaturväg. Och inte har jag några ambitioner för dem heller, dom ska bara gå där och vara förnöjsamma. Medan jag sitter under äppelträdet och ser på. :cool:
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: CarroT
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 20-23 juli arrangeras SM för nordsvenska brukshästar och SM/NM för fjordhästar på Vaggeryds travbana. Över 100 ekipage från Sverige...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: Gunnar
·
Avel Råkade läsa ett avelsvärderingsutlåtande(?) i blå basen där det stod att hingsten kom från samma stolinje som hingsten Udd och denne...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: Oknytt
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 679
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp