Bukefalos 28 år!

Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Min herre har fått vila några dagar nu pga plusgrader. Visst skulle det gå att rida ändå om man verkligen vill, men han ska ändå kollas upp av farsan imorgon (har känts lite fast i korset), blir väl lite lat med att rida när jag vet att det ändå inte kommer gå bra! :angel:

Håller tummarna för att halkan försvinner hellre än att den blir värre! Är så jobbigt om andra går in/ut med pållen till stallet och det är halkigt (eller om jag själv ska göra det också såklart, men då ser jag till att sanda innan jag ber hästen gå där det är halkigt).
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Nu kan jag se bilderna! :) Vilken härlig hållning han har! Roligt att du kan rida på sidepull! :)
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Va bra. Tänkte precis länka dom. :) Ang sidepull så kan jag inte rida på nåt annat längre så det är inte så mkt o välja på. :D (och inte kan jag rida i sadel heller som synes men det får jag helt enkelt lära mig)
 
Senast ändrad:
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Har han problem med munnen? :/ Skönt att det går att rida med sidepull som sagt, en del är ju svåra med så inpräntat att gå emot tryck. :angel: Av kallisarna tänker jag då, varmblodstravarna jag haft har varit nästan för känsliga för att rida med bett..
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Nä troligtvis inte, men är inte besatt av en ras heller. Vi får se vad det blir. :) Kanske en korsning, gillar ju lite kralligare hästar.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Nejdå, men jag har ridit på sidepull så länge att jag blir alldeles vilsen på bett. :o Även om jag ska sitta upp på en häst som jag aldrig ridit, och som aldrig haft bettlöst förr, så tar jag gärna på sidepull. Men det är väl en vanesak för egentligen rider jag ju inte så mkt med handen. Tolero rids på bett när min syster rider ut på honom ibland så han får både och.

Jag har faktiskt aldrig upplevt att sidepull inte fungerar på en häst. Men jag har inte provat på så många och jag har ju inte givit mig iväg ut om jag haft det på en häst för första gången, utan då har jag varit hemma på banan.

Chili: Nej rasen är ju inte allt. Ska bli roligt o se vad det blir sen.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

KL

Imorrn ska jag äntligen hem till Dacke igen, varit till hemstaden under jul och nyår, så varit borta från honom i två veckor imorgon. Inte varit borta från honom så länge innan, så känns lite konstigt.. Brukar hinna sakna honom en massa på bara en dag ju..
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Så var jag innan jag skaffade nuvarande hästen! ;) Så van vid bettlöst att det kändes konstigt att rida med bett.

parellikusken:
kul att träffa hästen igen efter hästsemestern! :) hehe, känner igen det där! det kan kännas jättekonstigt att var utan hästen en ynka dag. å andra sidan så har man väl vant sig vid tanken kan det vara lite skönt också! :o
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Rappe är 160 (mätt augusti 2012), född 2008. Men jag är 157 cm, så därför ser han så stor ut..
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

De är mindre än Horze XL.. Rappe kan ha Globus/Events största (konstläderboots), men de är på gränsen till för små och så håller de väldigt dåligt.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Det är de jag menar, som är på gränsen till för små i deras största storlek.. :p
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Aha, då kanakse det går att träna upp igen. :D Sen är det väl en vanesak för hästen också. Han rids ju nästan bara på sidepull.

Rappe: Okej, ja men 160 är ganska stort ändå. :)
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Man får alltid lite häst-längtan när man är borta! :)


KL
Här kommer lite bilder jag fick på pojkarna idag.

Först ut en bild på kallblodstravaren Prinsen, han ville klia och klia och klia, och jag fick ett lite roligt kort på honom. Han har fläta för att det annars genast blir en trollfläta just där i manen.
DSC_0017_zpsb2930152.jpg



Sen lite bilder på lilleman, bruksisen Balder.
DSC_0008_zpsa7e99911.jpg


DSC_0003_zps1642f076.jpg


DSC_0018_zps78c6dd75.jpg



Nu inväntar vi hovslagaren! Hade tänkt tömköra Balder idag men vill inte ge mig iväg utifall hovis skulle dyka upp.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Balder är himla lik min Tolero tycker jag. :) Jättefina hästar alihop. Tycker det var fint med flätan på Prinsen.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Ja, och han ser större ut, många som blir förvånade av att han "bara" är 160 cm (även nordisfolk).
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Åh vad kul att ni hittade en sadel! Får man fråga vad det är för vidd på den?

Jag skulle så gärna vilja hitta en dressyrsadel som passade E men det är ju inte så lätt att hitta en som är 120grader.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Jag glömde fråga vilken vidd det är på sadeln på utprovningen :o På kvittot står det "Jeremy rudge dressyr 17", block 2". Vet inte om det kan vara "vidd 2"?
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Jag har två Stübben focus. Den med extravid bom är nog i närheten av det du beskriver.
det är islandshästsadlar, så de är inte lika djupa i sitsen som en normal dressyrsadel och har lite kortare kåpor men är i övrigt uppbyggda som en dressyrsadel med knästöd och liknande.

Bekväma, tycker jag.

Som tur är, kan jag använda mina båda sadlar till ganska många hästar, annars hade jag antagligen inte köpt pga priset. Allt blir så mycket dyrare när det heter "islandshäst-"
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Idag har hovis varit ute och det slutade med att Tolle blev utan skor. Har velat prova förr men hovis har ställt sig emot pga att hans hovar inte hållt för det. Men nu så är väderförhållanderna bra och hovarna hårda och fina så när jag höde att han har sin sambos alla hästar oskodda nu bestämde vi oss för att prova. Vi får väl se om jag får ringa efter honom nästa vecka pga halt häst. Annars tyckte han att det var bra att jag fick lite högre krav på mig att hålla Tolle väl balanserad när jag rider för utan broddar lär jag märka om han kommer i obalans på isen.

Han tyckte att Tolle var stabilare nu, jämnare i kroppen och mjukare, och eftersom att jag är ganska naiv när det gäller min hovslagare så tror jag honom. Jag tvingade honom att stretcha Tolle lite och tala om ifall jag stretchar honom som jag bör eller om jag ska tänka om. Och Tolle sträckte ut benen så fint så fint. Nu gäller det bara att stretcha sidorna på honom för där tycker jag att jag borde kunna sträcka ut mer, även om hovis skrattar åt mig och tycker att min tjoka klump kanske inte kan bli lika smidig som min vbl-travare. Han ska minsann få se att en nordis också kan stå på tre ben och ta godis mellan bakbenen. :cool:

Det tror jag ska bli mitt stora mål under 2013. Har ni andra några målstolpar för året?
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
840
Senast: CarroT
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 20-23 juli arrangeras SM för nordsvenska brukshästar och SM/NM för fjordhästar på Vaggeryds travbana. Över 100 ekipage från Sverige...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: Gunnar
·
Avel Råkade läsa ett avelsvärderingsutlåtande(?) i blå basen där det stod att hingsten kom från samma stolinje som hingsten Udd och denne...
Svar
2
· Visningar
729
Senast: Oknytt
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 792
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp