Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Aha, då var jag inte där! Men kul som sagt med representanter som kan visa upp rasen! :)

kl
Idag har min käre lille far hjälpt mig bygga en typ foderhäck som jag ska hänga slowfeeding-nät i! :D Den blev kanonbra! (av ihopskruvade lastpallar och en planka) så pålle ska få flytta till en stor hage där han ska få bo ute mycket så länge vädret tillåter! Tror han kommer uppskatta det, efter att jag hade ridit i tisdags och jag ställde in honom i stallet med plusgrader såg han ut som att han hade värmeslag stackarn! :S (normala människor kanske klipper... men det funkade ju på förra stället!)
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Någon borde installera en gilla-knapp.

Jag tycker att min Lukas har enorm talang för dressyr (han har spektakulär gång när han sätter den sidan till, och lätt att få kroppen med sig).
Jag är en medioker ryttare som vill bli duktigare, och har förmånen att rida för bra instruktörer som har tagit mig och mina fina hästar till överraskande nivåer. Men visst finns det luckor som behöver täppas till. Just nu fokuserar jag på samling, vilket förstås ger styrketräning, men jag har "glömt" längningarna lite. Vill ta längningarna från samlingen, väldigt lite i taget, för att inte tappa ryggen. Därför låter jag medvetet Lukas travökningar vara ganska dåliga än så länge.

Jag har antagit utmaningen att se hur svårt Lukas och jag kan lyckas göra, och har något slags idé om att tävla åtminstone MSV och gärna St George dressyr. Haken är dyra licenser, krångel med hästlicens (STC finns inte med som passutfärdande rasförbund) och ett svalt intresse för att hålla på och kvala mig uppåt (jobbigt att åka på en massa tävlingar).
Därför får han vara westernhäst minst en säsong till i väntan på att WRAS eventuellt uppgår i SvRF vilket skulle lösa åtminstone licensfrågan eftersom Lukas har livstidslicens i WRAS och den licensen fortsätter att vara giltig vid ev sammanslagning av förbunden.

Och så roar jag mig med att rida Lukas och mina andra trevliga hästar hemma, till nya utmaningar...

Den som kunde ha såna ambitioner. :D För tillfället är min ridning ganska sparsam pga att jag fått två barn dom senaste två åren och tid att tävla och engagera mig sådär i ridningen kommer jag troligen inte att ha på många år. Men visst finns det ambitioner som på nåt sätt driver ens motivation. Min målbild är att kunna rida Tolero i alla gångarter med korrekt samling och balans.

Intressant din beskrivning av er träning. Jag känner igen mig i det du skriver. Jag har fokuserat väldigt mycket på samling med Tolero och fått en häst som är stark och kan bära sig bra. Men jag har försummat andra saker, som balans och uthållighet. Fick nyligen bassning av min hovis och han satte oss på intervalljobb. Och jag har insett vikten av balansövningarna min tränare gav oss för ett år sen. Men men, man lär sig nya saker hela tiden.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Kan ju uppdatera lite om Lukas. Han är numera helt värdelös... Han fortsatte under sommaren och hösten att dra av sig sina skor, och förstörde sina hovar ännu mer. (Eftersom vi fortfarande korrigerar vänster fram från bockhov MÅSTE han ha skor.)
Det gick så långt att hovslagaren kapade till tåskor som fästes med fyra söm allra längst fram i tån, för att skydda just tån, och för att vara omöjliga att dra av. Omöjliga för normala hästar kanske, Lukas lyckades ändå. Så till slut fanns helt enkelt ingenting att fästa nya skor i, så han får gå barfota. Nu hade vi tur att hösten var mjuk i backen, och snön kom fort när det väl frös. Däremellan fick han ha easyboots i hagen. Tills han lyckades dra av sig och dra sönder dom också... (Billig nordsvensk, någon?)
Hovarna verkar ha mått bra av det här, vi får se vad hovis säger nästa gång, borde vara dags snart, men jag tycker han har klarat sig hyfsat. Får se när det finns hovvägg nog att försöka sig på skor igen...
Hans vila passade iofs ganska bra då jag lider ganska bra av gravidkrämpor just nu... Men jag hade ju tänkt ha honom inkörd nu, hade ju köpt rockard och allt... :(
Och när man ser nordsvenskar som går sådär fin dressyr blir man lite sjuk i ridtarmen :love:

Han verkar i alla fall inte lida:
21_12_12_2.jpg


21_12_12_3.jpg


21_12_12_6.jpg


21_12_12_5.jpg


Edit:
Man ser ju hur fort de tappar muskler så fort de får vila lite... Det hade säkert med betet att göra också, men vilka goa runda former han hade:
24_8_12_2.jpg


17_6_12_3.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Den som kunde ha såna ambitioner. :D .

Ambitioner eller drömmar;)

Min "sanna" ambition är att bli så bra som jag kan. Vad det sedan innebär.

Huvudsaken är verkligen, som någon skrivit tidigare, att ha roligt.

Den dagen ridningen blir ett "måste" och träningen och ökande svårighetsgrad görs för något annat än nöje, då måste jag bromsa och fundera på vad jag håller på med.

Än så länge är jag inte i närheten av något annat än att jag tränar för att det är så vansinnigt roligt - med alla hästarna.
Visst finns det dagar som inte är riktigt så roliga för man får liksom ingenting att stämma eller fungera, men andra dagar blir jag hög.

Jag rider regelbundet för två tränare, och båda har förmågan att lyfta mig både ridkunskapsmässigt och mentalt. Jag kan tycka att jag har kört fast och jag kan bli frustrerad, men så rider jag ett pass och vi tar oss förbi knöligheten och kommer vidare. Och tränarna påpekar att "han har blivit mycket starkare" och då känns det roligare igen även om det känts som stagnation innan lektionen.

Det är mycket tack vare mina tränares inställning som jag motiverats att träna vidare. Aldrig någon som egentligen lagt tryck på mig att jag "måste" det ena eller det andra.
Däremot en som sagt (om en vbl-travare jag hade förut) "varje gång jag ser den här hästen tänker jag att nu kommer vi nog inte längre med galoppen, men varje gång hittar vi någon ny liten detalj och så tränar du och så kommer du tillbaka och hästen blir bättre och bättre" och sådant inspirerar ju.

Dessutom har jag horn i pannan.
När jag köpte Lukas, sade säljaren (egentligen frun till honom som tänkt sig att ha hästen till trav men inte fått fart på honom) att "det där är inget att ha och rida på" om min fina Lukas.
Då vill Kryddisen bevisa motsatsen. Att "det där" är något väldigt bra att rida på och kan bli riktigt flashig...
Kryddis kunde förstås ha haft fel, men inte den här gången.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Din Lukas är fantastiskt fin!:love:
Trist med hovproblemen men förhoppningsvis blir det bättre.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Jösses vilka fina bilder... :love: Jag känner igen det där med tappskor. Sen ca 1 år tillbaka har Tolero haft minst en tappsko per skoning. Ibland fler. I normala fall hade jag bytt hovslagare men jag har haft honom så länge och sett honom sko andra hästar under åren och han har aldrig haft tappskor förr. Turligt nog har han fått vila ett år pga att jag fått barn nr 2 och la ner ridningen under grav efter en rejäl avåkning i v 25 som slutade på sjukhus. Men det är himla trist nu när jag har börjat rida igen för när jag väl får tid att åka ut så är skon av igen.

Det var iom att jag ifrågasatte hovis ang detta som jag själv fick bassning ang ridningen och vi sattes på intervalljobb. Änsålänge har skorna suttit efter det, men det är ju snö o jag vet inte om det hjälper honom att behålla skorna på. Det gjorde det ju inte förra året dock.

Så jag vet hur du har det. Hur långt gången är du med graviditeten?
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Jag hade exakt samma problem med min kallblodstravare i somras. Det slutade med att han fick gå barfota och jag red med boots. Sen skoddes han med vanliga skor fram och lite tyngre skor bak första skoperioden. Framdojorna satt hela perioden (6 veckor). Nu är vi inne på skoperiod två och hittills har skorna suttit i 5 veckor.

Jag tror att den blöta leriga sommaren i kombination med att han var omusklad gav problemen.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Men ååh vilken fin kille! :love: Jättejobbigt med hosproblemen, hoppas det blir bättre!


KL
Så det är HÄR ni håller hus allihopa! Jag undrade just varför det aldrig hände nåt i gamla tråden, den låstes ju inte heller så jag fattade ingenting. :D Lämnar en liten not så jag hittar tillbaka.

Vet inte om ni sett i gamla tråden, med Balder har promenerat två gånger, första gången bara som han är, andra gången med loksele på sig! Nu har jag äntligen fått tag på en loksele igen som verkar passa på kallblodstravaren så jag har åkt lite stötting också! :laugh: Jättekul tycker både jag, hästen och hundarna som äntligen kan följa med ut igen (följer dom när jag rider är det antingen en som blir totaldöv när matte inte når honom eller den andra som inte har en gnutta respekt för hästarna och kan stanna och nosa på nånting mitt framför fötterna :grin:).

Idag har jag planerat att försöka tränsa lilla Balder och kanske promenera lite med sele på igen. :laugh: Sambon plogade upp en så bra bana här hemma som blir perfekt för inkörningen!
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Well, det blev inte tömkörning, men istället fick Balder gå bredvid vagnen idag! :laugh: Trygga farbror Prins visade hur man gjorde, och shit så snäll han var! Jag var lite orolig att han skulle sura sig mot ynglingen men han gick med spetsade öron hela tiden och var en riktig guldklimp! Jag körde några varv på banan först så grabbarna fick kika från hagen. Balder stod stilla och bara glodde, intresserad men totalt orädd - det märks att han sett liknande förut!

Så när jag sprungit av farbror lite (han blev så lycklig när han fick gå på en "rundbana" och busade och ville springa fort!) hämtade sambon Balder. Han tog över tömmarna och gick med farbror medan jag ledde lillen bakom rockarden, han tyckte det var lattjo och skulle springa förbi, så ledde honom bredvid vilket var lite konstigt sa han men inget märkvärdigt. Så vi kopplade på honom på vagnen/farbror också hoppade jag upp i vagnen. Konstigt nog var det inte alls lika konstigt när jag satt i och pratade med honom som när där var tomt. Han kikade lite på mig och efter det gick han väldigt mycket bättre bredvid! :)

Efter ett varv släppte sambon och filmade oss ett varv: FILMEN hittar ni här!

Han är inte ett dugg rädd för att få skalmarna i sidan, han går snarare och trycker emot dom även fast han mycket väl kan gå en bit ifrån. :p Efter nästan hela varvet blev han himla självsäker och började muppa sig mot farbror och försökte trava och bet Prinsen i manen och hade sig (det syns på filmen). Tur farbror har tålamod när han vill. ;)

Vi kör på lite upprepning till veckan, har tänkt komma igång med tömkörning av lillen också! :laugh:
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Vad himla bra med en rutinerad häst som kan hjälpa till med uppfostran! :D Det mesta går ju bättre i flock så att säga!
Hoppas det ska gå bra med tömkörningen!
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Åh sötisar! :love:


KL
Idag fick Balder gå bredvid farbror Prins igen! Den här gången satte vi fast honom direkt och lunkade två varv runt. Balder var pigg och glad och muppade sig mot farbror i början och gick och bet honom. Till slut blev Prinsen less och skuttade med rumpan åt honom, "oj!" sa Balder och blev plötsligt snäll. ;) Det är så skönt att se att han verkligen inte kunde bry sig mindre om vagnen! Helt cool!

Prinsen gick sedan som förebild för mitt halvblod också vilket gick bra det också! Hörliga farbror! :love:
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Kramsnö.
Kan inte rida mina skodda hästar.

Har idag roat mig med att rida fem unghästar i stället.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Det låter som du har en hel flock med hästar!
Connemaran har jag ju koll på men vad har du för hästar mer?
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Det låter som du har en hel flock med hästar!
Connemaran har jag ju koll på men vad har du för hästar mer?

Asch hade skrivit ett uttömmande svar men blev avbruten och det försvann.

Jo, jag har en hel flock. 16 stycken av olika raser. De flesta är unga och i början av sin utbildning, Lukas inte så gammal och ganska välutbildad men oj vad vi ska lära oss mycket tillsammans...

Mitt mål är att bli bättre på att rida, och det tror jag att jag blir genom att ha hästar av olika karaktär och ras.
Jag rider in mina hästar själv. De flesta hästar jag har är köpta som oinridna unghästar, eller som problemhästar. Basjkiren som oinriden 6-åring, eftersom ingen hade tagit sig upp på ryggen på honom pga protester, bockningar med mera.
En islandshäst som problemhäst som stack, kastade av, bockade, inte gick att fånga i hagen. Hon är fortfarande spänd och utmaningen med henne består till stor del av att räkna ut hur jag ska kunna "jobba" riktigt med henne utan att hon ska bli spänd och rädd.

Det är jättekul med olikheterna!
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
817
Senast: CarroT
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 20-23 juli arrangeras SM för nordsvenska brukshästar och SM/NM för fjordhästar på Vaggeryds travbana. Över 100 ekipage från Sverige...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: Gunnar
·
Avel Råkade läsa ett avelsvärderingsutlåtande(?) i blå basen där det stod att hingsten kom från samma stolinje som hingsten Udd och denne...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: Oknytt
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 679
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp