Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Lite siffror från del 6 tråden.
Det tog oss 493 dagar att komma upp i 2000 inlägg vilket betyder att vi i snitt gjorde 4,05 inlägg om dagen. Är det någon som varit med sedan starten (del 1)?
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Var jag som startade 1:a tråden men vet inte, har inte hållt koll på siffror :p
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

KL

Roligt med en ny tråd. :)

Idag har Dacke fått göra lite nytta och dra hem träd som han och kompisen kan äta på i hagen. Han är inte så mycket för att kämpa och ta i när det är tungt, det är ju slöseri på energi, dock uppskattade han delen där han fick stå stilla och vänta medan vi sågade ned träden mycket. Han stod ställt helt stilla lös trots att det tog nästan en halvtimma för oss att få ned träden och spänna fast dom på lastpallen.

SAM_3235-Kopia_zps885348f9.jpg


SAM_3229-Kopia_zps92e2d688.jpg


Hans nordsvenska kompis uppskattade Dackes arbetsinsats. :)

SAM_3238-Kopia_zps8cd5256b.jpg
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

*Gilla* :D

Det är en fördel med en häst som kan stå stilla, min är inte bra på det ;) TRÅKIGT, kan vi inte gå nu *skakar på huvudet frenetiskt* :P
Måste passa honom heela tiden för han hittar ständigt på nya orsaker till att flytta på sig.
OM man inte ställer honom på en ridbana, då står han still :angel:

Ser att du kör på kapson (är det va eller är det en nosgrimma/sidepull?), tänkte själv prova det.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Är väldigt lättsamt med en häst som står stilla där man ställer honom och kan koppla av lätt. Han är inte direkt en rörlig häst, står mest stilla i hagen också.
Föredrar den typen av häst framför din typ av häst, visst har han ingen hög arbetsmoral och måste övertygas om att göra lite jobbigare saker, men för mig som är stressig som person passar det mig bra. Han får mig att ta det lugnt, för det går inte att stressa honom.

Hans nordsvenska hagkompis på bilden ovan är dock betydligt mer rörlig än Dacke, han är som din häst i frågan att stå still. Han tycker inte om att stå stilla på stallgången till exempel. Dock i mina ögon ouppfostrad också, vilket nog spelar in mycket.

Jag kör på kapson när jag ska göra såna där saker, ifall jag skulle ramla eller tappa tömmen så han skulle kliva på den så vill jag inte att han får ett ryck i munnen. Ska jag ut på lugna turer med vagnen kan jag välja kapson också. Tycker det fungerar riktigt bra att köra med, är så tydlig och glider inte som sidepull gärna gör. Annars väljer jag för det allra mesta repgrimma som bettlöst alternativ, men just till körning gillar jag kapsonen bättre.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Min pålle är väldigt väluppfostrad och känslig, det kan jag aldrig påstå annat, men har däremot kort tålamod som tusan.
En hov, sedan är han trött på/tycker det är jobbigt att stå still för hovslagaren etc. så denne behöver lite tålamod. Han är aldrig dum men lutar sig, försöker gå omkring med de andra benen som hovis inte håller etc.
Han står dock mycket, mycket bättre still "på kommando" nu det sista året när jag varit extremt konsekvent, inte så att det är omöjligt att träna upp givetvis men vi har fått träna mycket och det har varit det som varit absolut svårast att lära honom, att stå efter att jag bett om halt. Det är det tråkigaste han vet att behöva vänta. Nu står han som ett ljus när vi spänner för/kliver i vagnen och även vid halter ute på tur. Det tar sig sakta men säkert.
Jag ser det som en del av hans personlighet, hans far är precis likadan. Inte hoppig och farig eller särskilt mycket fart, det ska bara hända lite spännande saker hela tiden.

Jag har en sk semikapson när jag rider på bana kombinerat med tränsbett, och till markträning, har inte haft det till annat hittills men när jag ändå har en lös kapson har jag tänkt prova tömköra med det. Min häst känns väligt trevlig på det.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Är en semikapson jag har också tror jag, en sån man sätter fast i sidostyckena på ett vanligt träns i alla fall. :)
Köpte den för att köra med, men har mest använt den till arbete på långa tyglar.

Är såklart en del av personligheten och de måste ju få vara som dom är och inte ta bort allt. Tror absolut att din häst är väluppfostrad, men Dackes kamrat är inte riktigt det i mina ögon. Honom är det dock rätt mycket fart i, enda hästen som jag sett få igång Dacke att leka och busa i hagen. :)
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

MIn uppdatering består av ingen uppdatering...

Red Lukas i lördags förmiddag. Jobbade med samling och tramp och kort galopp och bytena fungerade ganska bra.
Sedan blev snön för blöt och "kramig" så nu får jag se när det går att rida skodda hästar igen. Vädrets makter har stor makt över min ridning.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Jo ouppfostrade hästar finns det gott om, därför tycker jag det är sjukt jobbigt att hantera andras hästar som inte gör som JAG vill :p De drar i grimman, knuffas med bogen, buffas etc. Vill inte ha häst på mig tack.

---------------------------------------------

Pålle "vilar" nu förresten, jag håller på att flytta och samtidigt är jag hund och stallvakt och ingen hinner hjälpa mig pga julstök så orkar inte riktigt med hästen. Tror dock han kan må bra av 3 v. vila, jag med.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Har följt tråden ett tag nu men det är väl dags att jag presenterar mig och mina pojkar också! :)

Jag har två bröder, kallblodstravare.

LövGutten (Gutten) e:Troll Jahn, -91, jag har haft honom i 10 år och vi har gjort allt tillsammans. I förrgår såg jag dock att han markerade på vänster fram. Håller tummarna för att det enbart är en sträckning.

Zolopålle (Zäta) e:Troll Jahn, -98, hade den 17e november haft honom i ett år. Köpte honom från en tjej som flyttat runt honom hos olika människor, på olika platser i Sverige under tre månader. Han hade sammanlagt flyttat ca 200 mil på de tre månaderna. När jag tittade på honom provred jag inte ens för jag tyckte så fruktanvärt synd om honom så han fick följa med hem. Ögonen var helt matta och såfort man skulle röra honom kröp han ihop som en skamsen hund och såg ut att tänka "Förlåt för att jag finns. Jag orkar inte mer! :cry: "
Nu, ett år senare är han en helt annan häst. Jag är hans tygghet i livet och det är bara jag som "duger", och jag är den enda som "får" rida på honom och göra vissa saker med honom öht. Jag testade låta medryttaren till min andra häst rida honom en gång. Direkt blev han ett nerv-vrak och började skaka, så hon fick sitta av igen.
Han är min guldklimp och jag är så lycklig över att jag fick chansen att rädda honom och ge honom en trygghet.
Att han dessutom är bror till min älskade underbara Gutten är ju bara en bonus :)

Bus i sommarhagen;

428448_4044724955734_1904734101_n.jpg


Zäta;
249086_4143631868345_1674311046_n.jpg


Gutten;
382119_10200207903659527_1473062180_n.jpg


:)
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Fina pållar! :D

kl
Angående hästar som gillar att stå stilla så tycker jag väl egentligen att det är väldigt bekvämt med dom som bara står tills man säger något annat. Men efter att ha ägt en pålle som inte är så i över 5 år nu tror jag att jag har blivit lite smittad! ;) För det är roligt också med pålle som vill ha lite action. Som tycker det är tråkigt att stå stilla eller bara skritta länge.
Men visst är det mycket trevligare om dom iallafall kan!



Har precis blivit norrlänning igen efter nästan ett halvårs praktik. Så igår körde vi hem pålle i snöovädret. Han var nog glad att komma hem (hade ju ändå bott i det stallet ca 5 år så jag tror nog att han fortfarande klassar det som hemma!) nu ska jag bara pussla ihop det på något vis så det funkar med vatten och hö, och röja bland alla grejer så det blir någon ordning!

Vi har hunnit med massvis med kul, kommer sakna det - att det händer så mycket hästigt och man har så många likasinnade att prata med! Har kommit på att jag får bli duktigare på att hitta på saker själv på hemmaplan! ;)
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Ja jag hade lite bilder på dem när de tränar i ridhuset. :) Fränaste hästen i stan, och rejält stor!
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Inte riktigt min typ av ridning, men hästen ser fin och vältränad ut. Nordsvenskar är allt bra maffiga ändå. :)
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Nä inte min heller. Men de har haft en bit över 60% i msv c flera gånger så nått rätt måste de ju göra. Han ser lite tung och spänd ut på filmen. Kan tänka mig att det ser lite "lättare" ut när han är avslappnad.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Jag såg när de hade uppvisningen på Nordsvenskens dag. Hästen är fin.
 
Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Såg dem då också och det var kul att se. Hästen och även ryttaren var spända då men det var ju en ganska udda situation, på en travbana med allt folk stående på ena sidan, varav nästan alla inbitet nordsvensk-folk som "vet" hur en Nsv ska se ut ;) Då blir nog de flesta nervösa.

Inte min typ av ridning heller men det är ändå jättekul att de gör sån reklam för rasen!! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: CarroT
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 20-23 juli arrangeras SM för nordsvenska brukshästar och SM/NM för fjordhästar på Vaggeryds travbana. Över 100 ekipage från Sverige...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Gunnar
·
Avel Råkade läsa ett avelsvärderingsutlåtande(?) i blå basen där det stod att hingsten kom från samma stolinje som hingsten Udd och denne...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: Oknytt
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 644
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp