Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Våd poängterade tydligt igår att vattenkaret är T O M T!!
10298874_10152372571758789_4196717101498806761_n.jpg


Står också och inser att det är dags för ny sadel, nr 3 på ett år :wtf:
Funderar på en Globus Loke, Min lokala sadelprovare har ett par inne så får väl ta en tur dit och låna hem en. Och även kolla om det finns fler som skulle tänkas passa.
 
sedan sist har vi hunnit:

Få framskor. Runtdansandes med hovslagaren hängandes i ena frambenet. Hon är jättesnäll tills hon tröttnar, då spelar det ingen roll vad man gör. Nu har vi fått läxa - lyfta alla hovar varje dag i samband med kratsningen och knacka på dem med hovkratsen så det låter. Skorna var sköna i alla fall så nu kan divan gå till hagen utan att ömma och.....

...Gå på uteritter. Provade att rida utan sällskap och det gick bra, även om det helt klart bodde troll under vissa granar.

Fatta galopp på kommando. Röstkommando förvisso, men det räcker ju gott för tillfället.
 
Sedan sist har jag hunnit börja på mitt nya jobb :) Det har dock gjort att jag varit så trött på kvällarna att jag inte orkat ta mig in här och skriva. Jag har också varit ute och skrittat och travat L litegrann (han har också blivit vaccinerad) och har då passat på att skritta lite längs vägen för att härda L mot trafik. Det har väl gått rätt bra ändå. Vi mötte bussen igår och då tyckte L att han inte skulle gå förbi, så han försökte vända och trixa lite, men vi tog oss förbi. Den otroligt snälle chauffören stannade och till och med stängde av bussen medan vi tråcklade lite. Busschaufförerna här är guld värda måste jag säga, alltid lugna och trevliga och det gör faktiskt att trafikträningen går förhållandevis smidigt. I helgen blir det mer trafikträning.
 
Här har vi fullt upp med sadelletande då Våd växt ur sin :wtf:
Har tre hemma på prov och har hitills ridit i två.
Igår en globus clic
7E9F6598-C8A4-4702-A4E6-12FA27AAD479_zpsm47pjink.jpg


Idag en tekna a-line
8209F475-C46B-4634-9DEB-3E4A66E4784C_zpsmyfhvxew.jpg
 
@KrullTroll Jag är ingen sadelexpert, så jag kan inte bedöma hur dessa sadlar ligger utifrån bild. Men jag har väl några punkter som jag själv brukar kolla på när jag provar sadlar. Ligger sadeln jämnt an och följer hästens kontur? Spänn fast sadeln och stoppa in handen och dra den utmed sadelns anläggningsytor, både fram utmed bogbladet men också under (så gott det går). Stämmer vidden i bommen med hästens vidd? Titta framifrån på framvalvet och hästen, följer de varandra eller inte. Ligger sadeln still när du rider? Glappar den när du rider lätt? Känns det som att du hamnar i balans på hästen och att du kan sitta kvar där?

Är det en bomsadel du vill ha? Eller kan du tänka dig att prova bomlösa varianter? Jag har en StarTrekk dressyr till L och trivs väldigt bra med den. Det kanske kunde vara något att prova för dig?

Vi ska rida ut idag har jag tänkt och rida bort till grustaget. Det innebär att vi kommer att rida på vägen en bit, så det blir trafikträning för oss idag. Jag får återkomma senare och rapportera hur det gått :)
 
I veckan har vi tömkört extra mycket eftersom jag hoppade på den webbbaserade tömköringskursen. Det har varit kul och lärorikt. Har fått många bra tips! E är lite färgad av veckans övningar och är för stunden extremt lydig för röstkommandon :)

Jag har också provat en ny sadel i veckan. En Thorowgood T6 som var jätte skön och funkade viddmässigt. Men den blir nog lite för takformad. Ska rida ett par gånger till och se hur det känns.
 
Inte kört häst på en vecka nu och saknat det en hel del, så hämtade min vagn idag och tog en galoppfylld körtur. Underbart. :)
Intressant att jag gått en hel sommar utan att varit speciellt ridsugen förutom lite på slutet, men en vecka utan körning gör att jag saknar det mycket. Känns som att jag nog är en kusk.. :)



 
@Calvaro Vad kul att tömkörningen funkar bra :) Visst är det häftigt när röstkommandona sitter!?

@parellikusken Haha, ja det låter som att du är en kusk ända in i hjärtat :)

Jaha, jag skulle ju rida ut idag. Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig kan vi väl säga. När jag skulle gå ut och hämta L upptäckte jag att hagkompisen låg ner och flämtade. Han hade kolik och ägaren var på jobbet, så veterinären och ägaren fick ringas hem. Det var full rulle ett tag och jag trodde nästan att hästen skulle lägga sig och dö där i boxen :crazy::cry: När jag åkte hem verkade det dock lugnt. Usch, jag tycker verkligen att kolik är galet läskigt. Hoppas han är kvar när jag kommer till stallet imorn bitti...
 
@KrullTroll Jag är ingen sadelexpert, så jag kan inte bedöma hur dessa sadlar ligger utifrån bild. Men jag har väl några punkter som jag själv brukar kolla på när jag provar sadlar. Ligger sadeln jämnt an och följer hästens kontur? Spänn fast sadeln och stoppa in handen och dra den utmed sadelns anläggningsytor, både fram utmed bogbladet men också under (så gott det går). Stämmer vidden i bommen med hästens vidd? Titta framifrån på framvalvet och hästen, följer de varandra eller inte. Ligger sadeln still när du rider? Glappar den när du rider lätt? Känns det som att du hamnar i balans på hästen och att du kan sitta kvar där?

Är det en bomsadel du vill ha? Eller kan du tänka dig att prova bomlösa varianter? Jag har en StarTrekk dressyr till L och trivs väldigt bra med den. Det kanske kunde vara något att prova för dig?

Det är samma saker som jag utgår ifrån. Är heller ingen expert.
Men det jag märkt efter provningarna är att
Den bruna sadeln:
*trillar ner på manken något vid ridning.
*glappar bak vid lättridning
*är för liten i sätet för mig
*lämnar lite lite trycke på var sida om ryggraden mitt under sadeln
*mjukt säte

Den svarta
*är för smal i bommen men kan värmas om
*placerar mig i en bra sits i balans och med gott om plats för rumpa
*djup sits
*glappar något vid lättridning men kanske beror det på den trånga bommen och försvinner vid omvärmning då den anpassas efter Våd.
*bra pris

Sadlarna ska lämnas igen på måndag em. Hade hoppats hinna rida varsin gång i båda igen men idag hade Våd tappat en sko :(
En kompis har tappskokompetens så hon slog på en provisorisk för dagens tur, men drog den sen för att inte riskera att den slits av.
Red i min gamla vanliga sadel idag som är så sjuuuukt bekväm. Kanske ska leta efter en bredare av den varianten istället?
Nu får han stå i väntan på hovis :(
Men han var riktigt mjuk och trevlig idag så lever på det tillsvidare.

Ska höra med sadelutprovaren på måndag vad hon tror om den omvärmningsbara, om den slutar glappa om den breddas då den inte nyper fast fram på samma sätt.


Snart är det dags för stallbyte oxå :D
 
Fy för kolik :(

Mitt dräktiga sto (beräknad fölning 26/8) fick fångkänningar i sommar och fy tusan vad sånt e otrevligt :(
 
Hagkompisen hade klarat natten och verkade ok idag, men trött. Tack och lov.

Vi åkte iväg och provade på bruksridning idag och trots ganska idogt regnande var det himla trevligt :) L brydde sig knapp om alla "läskiga" hinder, men precisions och lydnads hindren var det värre med. L blev lite frustrerad när han inte fick ånga på som vanligt, så vi har lite att träna på kan man väl säga :D Kul grej att testa på, även om jag inte tror att vi kommer att tävla i grenen, och en hel del matnyttiga grejer som man borde träna på.
 
Hagkompisen hade klarat natten och verkade ok idag, men trött. Tack och lov.

Vi åkte iväg och provade på bruksridning idag och trots ganska idogt regnande var det himla trevligt :) L brydde sig knapp om alla "läskiga" hinder, men precisions och lydnads hindren var det värre med. L blev lite frustrerad när han inte fick ånga på som vanligt, så vi har lite att träna på kan man väl säga :D Kul grej att testa på, även om jag inte tror att vi kommer att tävla i grenen, och en hel del matnyttiga grejer som man borde träna på.

Har en tanke och plan på att börja träna och kanske även testa att tävla bruks med start i höst.
Tycker det är en kul gren att växla med :)
 
Nu har vi varit iväg och tävlat Bruksridnings-SM! :)
Rappe var stressad och på tårna (=inte bruks-humör), och jag fick ett getingstick i tungan någon timme innan min start..
Men vi kom 11:a av 16 startande (den 17:e var struken). Jag med min 11:e placering var första "icke fjording" i resultatlistan!
Rappe fick för sig att vattenhindret och vattnet brevid ryggningshindret var uräckliga så jag fick U på de momenten. Det hade jag inte räknat med, men han skötte sig bra i övrigt! Vid "flytta saker" så nådde jag inte en av grejerna man skulle flytta så jag var tvungen att länga stiglädret för att kunna stå i stigbygeln osv för att med stor ansträngning nå saken (ett brev som låg på ett lågt bord).
Han har skött så sååå himla bra med allt transportåkande, lastningar in och ut jag vet inte hur många gånger, och många timmars "parkerande" i transporten på tävlingsplatsen!





@Lydia Vad härligt att ni är på gång igen :) Och hejja er i höst! Här kommer en liten hejja-dans också :banana::banana::banana::banana:

Hos oss är det ingen aktivitet idag. Däremot har jag precis anmält mig och en kompis till en prova på dag med bruksridning nästa helg. Det är något jag aldrig provat, men någon gång ska ju vara den första :D Min höst med roliga saker tar sin början :)
 
Väl kämpat @Lydia :) Du får se till att ta fjordingarna nästa gång ;)

Jag och L trimmade lite på banan idag och vi hade ett riktigt trevligt pass. Det känns som att dressyren (på banan iaf) börjar falla på plats för oss. L är uppmärksam och mjuk och då känns det lätt att rida. Efter inspirationskicken igår avslutade vi faktiskt med att testa att rygga i vinkel och det gick aningen bättre än igår. Så skam den som ger sig, med lite träning ska vi nog fixa det också :)
 
Nu har vi varit iväg och tävlat Bruksridnings-SM! :)
Rappe var stressad och på tårna (=inte bruks-humör), och jag fick ett getingstick i tungan någon timme innan min start..
Men vi kom 11:a av 16 startande (den 17:e var struken). Jag med min 11:e placering var första "icke fjording" i resultatlistan!
Rappe fick för sig att vattenhindret och vattnet brevid ryggningshindret var uräckliga så jag fick U på de momenten. Det hade jag inte räknat med, men han skötte sig bra i övrigt! Vid "flytta saker" så nådde jag inte en av grejerna man skulle flytta så jag var tvungen att länga stiglädret för att kunna stå i stigbygeln osv för att med stor ansträngning nå saken (ett brev som låg på ett lågt bord).
Han har skött så sååå himla bra med allt transportåkande, lastningar in och ut jag vet inte hur många gånger, och många timmars "parkerande" i transporten på tävlingsplatsen!
Åhhh vad roligt!
Grattis!
 
Nu har vi varit iväg och tävlat Bruksridnings-SM! :)
Rappe var stressad och på tårna (=inte bruks-humör), och jag fick ett getingstick i tungan någon timme innan min start..
Men vi kom 11:a av 16 startande (den 17:e var struken). Jag med min 11:e placering var första "icke fjording" i resultatlistan!
Rappe fick för sig att vattenhindret och vattnet brevid ryggningshindret var uräckliga så jag fick U på de momenten. Det hade jag inte räknat med, men han skötte sig bra i övrigt! Vid "flytta saker" så nådde jag inte en av grejerna man skulle flytta så jag var tvungen att länga stiglädret för att kunna stå i stigbygeln osv för att med stor ansträngning nå saken (ett brev som låg på ett lågt bord).
Han har skött så sååå himla bra med allt transportåkande, lastningar in och ut jag vet inte hur många gånger, och många timmars "parkerande" i transporten på tävlingsplatsen!
Såg bilderna på fb, jättefina!
Kan tänka mig att det var svårt att nå sakerna som skulle flyttas. Vart ju lite höjdskillnad :p
Blir allt mer lockad att träna och ev tävla själv :)
 
Jag har haft en sååå lång dag idag och var jättetrött när jag kom till stallet, men så tog jag ut L på en härlig tur i skogen och fick laddat batterierna. Solen kom till och med fram och sken på oss :) Vi galopptränade och busade i backarna hemma. Jag hoppas att det kan bli fler såna här pass innan vintern :)
 
Har börjat skolat min mer som ridhäst bara för att jag var inställd på att sälja honom redan i början av augusti. Helt plötsligt har han blivit smärtfri i sin muskelatur runt bäckenet och han kan trava, var nere för första gången en kortare sträcka på 1,40-tid förra lördagen! Just nu lutar det åt att han får bo kvar här ett tag till ;)

Sen har vi allmänt roligt med den här pajasen varje dag :-)

27juli2.jpg


27juli14.jpg


Dressyr för instruktör i fredags
Blaringyge16aug10.jpg


Travhäst på lördagen efter, min herre är längst fram
paringlar.jpg
 
@Zuzzi, variation är bäst :D
Hoppas det håller i sig.

Igår var det stallbyte för Våd och hans tjejer.
Skulle flytta i månadsskiftet men va fan...
Var gött nervös då jag inte kört honom ensam i transport sen han gick över bommen sist (4 ggr de första 500 m från gården :( ).
Har visserligen tränat en del på lastning (vilket aldrig varit ett problem) och att kunna stå själv i både stall, hage och transport. Men vi har inte kört nånstans.
Så med hjärtat i halsgropen och massa hö i nätet så åkte vi.
Han gick på utan att tveka och stod där han skulle heeeela vägen. Visserligen bara 20-25 min resa, men ändå. Ett jättesteg för oss! :love::banana:

Så här snygg var han innan avfärd, ser ut som en liten biff i mina ögon
C87373DD-4E2C-4F6A-9985-EB696F044A5A_zpsvdcfvvk4.jpg
 
@Zuzzi Hoppas han håller sig smärtfri.

@KrullTroll Vad härligt att lastning och åkning gick bra :)

Vi var ute idag igen och överlag gick det bra. Även om L tyckte att det blev lite mycket att tänka på en stund när vi mötte både bilar, fåglar, en sådan där självgående gräsklippare och en man med en skottkärra :D Jaja, vi överlevde det också och tränar vidare på läskigheter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 174
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 443
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 085
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 829
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp