Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var vi på träning och L har skaffat sig många pluspoäng :) Det började med att han var tyst och stilla i trailern hela åkturen (som iofs inte är så lång) och sedan var han himla duktig på träningen också. Jag blir helt förvånad varje gång vi gör det vad positiv och villig han är. När jag ber om något försöker han verkligen och tar i även om han egentligen inte har styrkan och orken fullt ut än. Idag är han värd en miljon minst, min prins :love:
 
I måndags flyttade jag ned till Göteborg och igår kom Dacke hit. Han var lite sliten efter en resa på 100 mil, många timmar i lastbilen, så var skönt för honom att få komma fram.

Idag tog jag ut honom i paddocken så han fick härja av sig lite spänningar sedan resan. han hade lite spring i benen och flög i luften endel. :)





 
@parellikusken Vad härligt lycklig han ser ut! Välkommen till Götet oxå :)

Jag har lite rapportering att göra. Det har blivit två dagar med körning för vår del nu och igår gick det riktigt bra. Idag hade vi lite mer utmaning. Vi var ute på eftermiddagen, ungefär när folk slutar jobba, så vi hade en del störningsmoment på vägen så att säga. Vi mötte både cyklar och bilar, och en skördetröska och en traktor (som visserligen stod still), men den största utmaningen kom när vi var nästan hemma. Det kom ca 10 motorcyklar mot oss, men vi hann ta oss in på en avtagsväg där vi tryggt kunde stå och titta på dem. Det var bara det att när L som bäst står och tittar på motorcyklarna, och är helt upptagen med det, så kommer det en bil från motsatt håll från motorcyklarna, dvs snett bakom oss, som han inte alls uppmärksammar. Det resulterar i att L blir skiträdd och far iväg, men dessbättre fick jag stopp ganska snart och vi kunde gå hem i lugn och ro. Allt som allt får jag nog säga att det gick bra idag, men det blir nog en del att smälta för L nu.

Idag fick jag dessutom bilder från i söndags som en kompis tagit (@ullisdenballe ):
IMG_3584.jpg


IMG_3628.jpg


IMG_4112.jpg


IMG_4184.jpg


IMG_4213.jpg


Slutligen, nöjda och glada efter dagen:
IMG_4246.jpg
 
@parellikusken Vad härligt lycklig han ser ut! Välkommen till Götet oxå :)

Jag har lite rapportering att göra. Det har blivit två dagar med körning för vår del nu och igår gick det riktigt bra. Idag hade vi lite mer utmaning. Vi var ute på eftermiddagen, ungefär när folk slutar jobba, så vi hade en del störningsmoment på vägen så att säga. Vi mötte både cyklar och bilar, och en skördetröska och en traktor (som visserligen stod still), men den största utmaningen kom när vi var nästan hemma. Det kom ca 10 motorcyklar mot oss, men vi hann ta oss in på en avtagsväg där vi tryggt kunde stå och titta på dem. Det var bara det att när L som bäst står och tittar på motorcyklarna, och är helt upptagen med det, så kommer det en bil från motsatt håll från motorcyklarna, dvs snett bakom oss, som han inte alls uppmärksammar. Det resulterar i att L blir skiträdd och far iväg, men dessbättre fick jag stopp ganska snart och vi kunde gå hem i lugn och ro. Allt som allt får jag nog säga att det gick bra idag, men det blir nog en del att smälta för L nu.

Idag fick jag dessutom bilder från i söndags som en kompis tagit (@ullisdenballe ):
IMG_3584.jpg


IMG_3628.jpg


IMG_4112.jpg


IMG_4184.jpg


IMG_4213.jpg


Slutligen, nöjda och glada efter dagen:
IMG_4246.jpg

Riktigt fina bilder!
Han ser så rolig ut tt rida. :)
 
Jag passade på att bryta foten så B har fått vila trots sin friskförklaring. Men nu har jag fått tag i en medryttare :)! Som glatt går med på promenader vid hand närmaste två veckorna. Visade lite lös-bus på ridbanan igår också så hon kan variera med det om hon vill, det märks att B vill komma igång igen. Rastlös, godistiggig, övergör allt, helt plötsligt JÄTTElydig för röstkommandon (han brukar ta god tid på sig för avsaktning och halt vid löslongering). Men kul att få visa upp vad han kan göra, det blev verkligen löslongering då han faktiskt höll sig på volt runt mig istället för att ta hela ridbanan.

Det kommer nog bli en härlig hästhöst när jag inte längre är handikappad och han landat på jorden igen :).
 
Älskar att kika in i den här tråden till och från och få se alla fina kallblod!
Smyger in som utomstående med en liten fundering: Finns det någon här inne som har en häst på ca 155cm och själv är runt 175-180cm lång?
Jag är nämligen på jakt efter ny medryttarhäst/samarbete med ägare och har fastnat för en liten sötnos på runt 155cm som på bild ser relativt smäcker ut.
Tror ni att det skulle funka med en ryttare på 175-178cm (ujuj det var längesedan som man verkligen mätte sig, haha) med en del övervikt för tillfället som det jobbas på att få bort?
Hästen ser verkligen ut att kunna utvecklas fint, är i en bra ålder (6år) och har en ägare som verkar väldigt vettig och är mån om sin hästs framtida utbildning. Hon vet om min längd och vikt och svarade på det att hästen bär upp långa ryttare bra, men ändå så velar jag..
Själv är jag en riktig halvblodsmänniska i grunden som fastnade för en underbar Shirehäst där samarbetet tyvärr inte fungerade i slutändan, och som nu börjat få upp ögonen även för de mindre kallblodsraserna.
Men eftersom jag är van med hästar på 165+ så känns en liten pålla på 155cm superlitet och jag är rädd för att tacka ja till att komma på provridning utifall jag är på tok för stor för pållan. :nailbiting:
 
Jag kan inte se att det skulle vara det minsta problem. En av medryttarna i stallet är en karl på över 1,80 m, han rider en maxad d-ponnytinker. Det ser inte galet ut alls (och hästen har inte det minsta problem).
 
@Cydonia, jag är 179-180 cm lång och min häst är ca 152-153 i manken (4 år så växer iof lite ännu).
Och så här ser vi ut, inte så illa ändå.
8754EBFE-9AC4-4EB4-B223-9BFFCA003B12_zpsvzoszrja.png

05C35CB5-0909-408C-A146-F93121C7AF77_zpsogqg1amu.png

1C75DBD3-1ACA-4054-BFAB-9EBED81A99E1_zpsgcktdv9e.png

Jag har oxå ett antal kg övervikt som jag kämpar med. Men han bär mig utan problem. :)

För övrigt så har det varit en turbulent vecka då mitt sto förlorade sitt föl i torsdags. 60 dagar kvar till beräknad fölning så dog lillan i magen.
Har varit ett jäkla mäck då lillan låg fel och det tog lång tid att få ut henne. Sen efter så är det ett evigt tempande och sprutande för att undvika komplikationer.
Har gråtit ögonen röda men börjar sakta komma tillbaka igen.
De andra två måste ju tas om hand och tur är väl det så jag har något att fokusera på.
 
Älskar att kika in i den här tråden till och från och få se alla fina kallblod!
Smyger in som utomstående med en liten fundering: Finns det någon här inne som har en häst på ca 155cm och själv är runt 175-180cm lång?
Jag är nämligen på jakt efter ny medryttarhäst/samarbete med ägare och har fastnat för en liten sötnos på runt 155cm som på bild ser relativt smäcker ut.
Tror ni att det skulle funka med en ryttare på 175-178cm (ujuj det var längesedan som man verkligen mätte sig, haha) med en del övervikt för tillfället som det jobbas på att få bort?
Hästen ser verkligen ut att kunna utvecklas fint, är i en bra ålder (6år) och har en ägare som verkar väldigt vettig och är mån om sin hästs framtida utbildning. Hon vet om min längd och vikt och svarade på det att hästen bär upp långa ryttare bra, men ändå så velar jag..
Själv är jag en riktig halvblodsmänniska i grunden som fastnade för en underbar Shirehäst där samarbetet tyvärr inte fungerade i slutändan, och som nu börjat få upp ögonen även för de mindre kallblodsraserna.
Men eftersom jag är van med hästar på 165+ så känns en liten pålla på 155cm superlitet och jag är rädd för att tacka ja till att komma på provridning utifall jag är på tok för stor för pållan. :nailbiting:

Nu är inte jag lika lång som du, men min L är ca 155 cm hög. Som jag tror du ser på mina bilder ovan så har han ganska mycket båldjup och skulle kunna bära upp längre ryttare bra. Är hästen bara tränad att orka bära vikten (vilket alla hästar måste vara, oberoende av storlek på ryttaren) så ser jag inget problem med att du skulle kunna rida den. Prova och se hur det känns :)
 
@KrullTroll Vad tråkigt med stoet :( (Ursäkta att jag frågar, men varför så sent beräknad fölis? Du behöver inte svara om du inte vill)
Vilka härliga bilder!
 
Glömde ju skriva om gårdagen. Jag hade tänkt ta en lång mystur, men L hade andra planer :cautious: När jag tog in honom upptäckte jag att han till hälften tagit av sig en framsko och när jag svettats en bra stund för att få av den helt visade set sig att hoven var rätt trasig. Tack och lov har jag ett par hovboots som jag kunde sätta på honom så att inte hoven ska bli mer trasig, och som det går att rida med. Men min långtur blev det inget med :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 174
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 435
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 084
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 828
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp