Bukefalos 28 år!

Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh ska ni flytta hem nu? Lycka till!
Tack så mycket! :love:

Igår gick vårat flyttlass och idag hämtade vi pålle. Hon gick rakt på transporten, stod fint och boade in sig direkt i stallet. Hon var ju här i somras så hon kände nog igen sig men fick en annan box, och en snällare boxgranne dom hon även ska dela hage med. Gick väldigt lugnt till i stallet. Det ska bli så mysigt det här. :)
 
Så skönt att ha stallet så nära!
Har över 2 mil till stallet nu, men blir väl så när en bor i storstan numera.
Ja jag har också haft långt, har inte mätt sträckan men det har tagit minst 15-20 min att köra dit. Det är tid jag hellre spenderar med något mer vettigt än att sitta i bilen, har jag insett.
 
Så himla fin han är @fejt Du lyckas verkligen hitta så snygga djur/förvalta dina djurs personlighet och utseende så himla bra :love:
Tack snälla, rara Svanssonmatte :love:
Jag är omåttligt stolt över dem och tycker naturligtvis att de är vackrast på jorden. Det konstiga är att Lipton och Kavat är väldigt lika i sättet. Godtrogna, impulsiva, nyfikna, lekfulla och väldigt intresserade av allt som händer runtomkring. Och inte så intresserade av att samarbeta. De vet bäst själva :love:
Nu kunde jag inte låta bli att ladda upp en video på hästen. Han har tillfälligt flyttat hemifrån eftersom min äldre häst gick bort. Här är första dan i nya hagen. Han stilar. Det syns inte lika bra som vanligt att han väger 100 kg för mycket :angel:

 
@fejt Vilken snygging du har! :d

Jag står lite i valet och kvalet vilken hage min pålla ska gå i. Inget alternativ är jättebra i början. :p Annars går det väldigt bra tycker jag, har inte gjort något mer än att ta in och borsta lite igår. Hon har sprungit en del i hagen men inget okontrollerat, filmade tyvärr inte lufttraven. :p
Fick dock veta att en tjej flög av sin häst nyligen pga vildsvin i skogen. Hu! De har funnits i några år och de är turligt nog ganska få, kanske en familj som ränner omkring. Satt och googlade på bjällror och klockor igår att hänga på selen. :angel: Har ni bjällror när ni kör året runt eller bara på vintern? Jag tycker det hör vintern till men jag tror andra skulle uppskatta att höra oss på håll sen när vi kör, det finns inte så mycket körhästar eller travhästar här så ridhästra och ryttare skulle nog uppskatta lite förvarning.
 
Tack så mycket! :love:

Igår gick vårat flyttlass och idag hämtade vi pålle. Hon gick rakt på transporten, stod fint och boade in sig direkt i stallet. Hon var ju här i somras så hon kände nog igen sig men fick en annan box, och en snällare boxgranne dom hon även ska dela hage med. Gick väldigt lugnt till i stallet. Det ska bli så mysigt det här. :)
Har du flyttat henne hem till hemmastall eller inackorderad på närmre håll? :)
 
Regn och is. Världens sämsta väder just nu. Jätteblött och grått, snön har nästan smält bort helt men lämnat en tjock hinna av is som är hal som 17. Jag har inte ridit sen i söndags, idag blir det nog inget av heller för jag jobbar och som sagt är vädret bajs och han har ff bara 3 skor. Så jag tror jag väntar in hovis, hoppas att han kan komma denna vecka för nästa vecka har vi bokat in en lektion.

Vi har fått hem en ny häst till flocken, en fin arabvalack som kom hit för ett par veckor sen. Blev tydligt nu att Tolle är gruppens trygga farbror, han är ganska lätt att ha o göra med för att bråkar inte om maten eller nånting alls. Han lägger mkt sällan (aldrig?) öronen bakåt åt en annan häst. Och så är han ganska lugn och sansad, så det kanske dom tycker om. Verkar som att han går i täten nu för det mesta. Tror han gillar det, han verkar harmonisk och nöjd i sin flock.
 
Regn och is. Världens sämsta väder just nu. Jätteblött och grått, snön har nästan smält bort helt men lämnat en tjock hinna av is som är hal som 17. Jag har inte ridit sen i söndags, idag blir det nog inget av heller för jag jobbar och som sagt är vädret bajs och han har ff bara 3 skor. Så jag tror jag väntar in hovis, hoppas att han kan komma denna vecka för nästa vecka har vi bokat in en lektion.

Vi har fått hem en ny häst till flocken, en fin arabvalack som kom hit för ett par veckor sen. Blev tydligt nu att Tolle är gruppens trygga farbror, han är ganska lätt att ha o göra med för att bråkar inte om maten eller nånting alls. Han lägger mkt sällan (aldrig?) öronen bakåt åt en annan häst. Och så är han ganska lugn och sansad, så det kanske dom tycker om. Verkar som att han går i täten nu för det mesta. Tror han gillar det, han verkar harmonisk och nöjd i sin flock.
:rofl: Skillnaden på ston och valackar, ja! Min går nu bredvid en flock med ett sursto, hon tillåter inte att det andra stoet går fram och nosar på min pålle. Hon gör utfall mot min häst om hon tar sig friheter trots en ganska bred korridor mellan hagarna. Min visar att surstoet bestämmer, men hon piper och har sig ändå när de nosar på varann. På förekommen anledning satte vi aldrig upp en undertråd mellan hagarna, frambenen är till för att fäktas med. ;)

Hon står hos mina föräldrar, ca 5 min promenad från där vi ska bo. :)
 
Haha, ja tjejer. :D
Va härligt att ha henne hemma. Är det många hästar hemma på gården nu? Är det era eller inackorderingar?
 
Haha, ja tjejer. :D
Va härligt att ha henne hemma. Är det många hästar hemma på gården nu? Är det era eller inackorderingar?
De är sju totalt nu och alla andra är inackorderingar. Så alldeles lagom. :) Får plats två till men de tar nog inte in fler, det blir lite trångt på vintern.

Jag vill ju dock utöka. ;) Tanken är väl att ha några egna och avla för att sälja. Vill åtminstone ha två vuxna, inkörda, och då helst ett sto till. Så det är planen just nu.
 
@fejt Vilken snygging du har! :d

Jag står lite i valet och kvalet vilken hage min pålla ska gå i. Inget alternativ är jättebra i början. :p Annars går det väldigt bra tycker jag, har inte gjort något mer än att ta in och borsta lite igår. Hon har sprungit en del i hagen men inget okontrollerat, filmade tyvärr inte lufttraven. :p
Fick dock veta att en tjej flög av sin häst nyligen pga vildsvin i skogen. Hu! De har funnits i några år och de är turligt nog ganska få, kanske en familj som ränner omkring. Satt och googlade på bjällror och klockor igår att hänga på selen. :angel: Har ni bjällror när ni kör året runt eller bara på vintern? Jag tycker det hör vintern till men jag tror andra skulle uppskatta att höra oss på håll sen när vi kör, det finns inte så mycket körhästar eller travhästar här så ridhästra och ryttare skulle nog uppskatta lite förvarning.

Har islandshästar överallt runt mitt stall (finns en islandsridskola bredvid) och de blir alltid rädd när de möter mig med vagnen. Skulle jag dessutom ha bjällror på selen skulle det nog kunna orsaka ridolyckor.. Speciellt när jag möter 15 islänningar turridning. :)
Så nä.. Inga bjällror. Körde med bjällror ett tag för några år sedan för att träna inför en luciauppvisning vi skulle vara med på, rätt så mysigt ljud. :)
 
Har islandshästar överallt runt mitt stall (finns en islandsridskola bredvid) och de blir alltid rädd när de möter mig med vagnen. Skulle jag dessutom ha bjällror på selen skulle det nog kunna orsaka ridolyckor.. Speciellt när jag möter 15 islänningar turridning. :)
Så nä.. Inga bjällror. Körde med bjällror ett tag för några år sedan för att träna inför en luciauppvisning vi skulle vara med på, rätt så mysigt ljud. :)
Haha ojdå! Är ju meningen att förvarna att man kommer. :p Min tyckte ju också att travhästarna var konstiga men vi såg dem bara en gång ute i skogen så det blev ingen mer träning på det momentet.
 
Min nsv har 155 i Amigo XL. Vanliga täcken kan ej knäppas över bogen.

Jag dyker upp som gubben i lådan i tråden efter lång tid. Har en 2010:a efter Karat.
Den här bilden är två år gammal och den tog jag för att be om råd gällande just täcken.

3lB20xxXv3tMxPn9W0YE8M803dasj8TyCaLBrAEpNg5VdswPULsZMr5vbu8uWHwwGWDRIicohQJmXdMarV7bJyJ3hset0wKixMNscRFWgFHuMJQK7w-LTS2pcWrqFAZgn59wG4aOrx4uwhCfZdmTE9HuBE2gkEg2KYSuOT9SpdGbyHxBqUuuJuA_1BMXVx4Ckh5nwm-IXSQX9DfP4fjgvWLSBD0-kw_4-7aqzCpqvoisZgqyFVZ1Bp7uuMiM0Lp6NO0dm64CgCNU8FF5wngzTEuBu6eMw2BnqPNtRRtYC9txcUb_g4dPYd6sTl6biP_JNQlVvLpz0dju98U_BTgxI0wKrr3T_kMIX3MvJPGlx3SWMzeqMZL76jRQziB1MzbDDsn4tF69vqSrCNXgG3NJg_d5BTNixViRF4gw1QQfchTxoaN9SEfeYbjUwj-BB36cdUqtmnlAYTV8vEtHyOic7KY-o82yecGLd8lXgaAFSUMmb8_MoBMdCaLX4bueoomIHeYna4207WzDoxI11eMzery4rkxcFosljrQZWvmoZOh_drvzP87Covxa83LgJllG05f3Vbe6yvUlJFwglQ9ZGDKR-Ne90kGbttVD2DBt0lLuqNHefuv0=w1118-h745-no
Jag hör inte till tråden, men din häst är helt galet fin :love:.
PS. Ni andra har så fina hästar, ni också. Vill ha en egen nordis den dag jag har råd och tid att samla hästar på hög...;)
 
Jag hör inte till tråden, men din häst är helt galet fin :love:.
PS. Ni andra har så fina hästar, ni också. Vill ha en egen nordis den dag jag har råd och tid att samla hästar på hög...;)

Nu blev jag glad, tack!!! :)
Och såklart du ska ha en nordsvensk. I mitt tidigare hästliv trodde jag att de var tråkiga. Nu vet jag bättre. De luktar t.o.m. godare än andra hästar :love:
 
Hej hopp! Gör en gubben-i-lådan entré igen. Har haft väldigt dåligt med hästinspiration sista månaden. Det har varit mörkt, blött och kallt och det har tagit musten ur mig. Nu har jag jullov och hoppas kunna utnyttja dagsljuset och komma igång igen. Idag var jag ute en kort stund runt vägarna vid stallet i solljus! Det var så härligt att äntligen få se dagsljuset i stallet. Hur klarar ni vintern?
 
Hej hopp! Gör en gubben-i-lådan entré igen. Har haft väldigt dåligt med hästinspiration sista månaden. Det har varit mörkt, blött och kallt och det har tagit musten ur mig. Nu har jag jullov och hoppas kunna utnyttja dagsljuset och komma igång igen. Idag var jag ute en kort stund runt vägarna vid stallet i solljus! Det var så härligt att äntligen få se dagsljuset i stallet. Hur klarar ni vintern?
Solen idag var underbar!
Jag har inte haft någon normal vinter hittills så jag har inte riktigt hunnit reflektera så många gånger att det är mörkt, kallt och jävligt. Men har ändå haft dåligt med tid och ibland dåligt med motivation pga så mycket annat på gång i och med flytten. Att gå ut på lunchen och få lite dagsljus eller sol hjälper tycker jag. Att få vara ute i naturen på dagtid på helgerna, och helt enkelt göra det bästa av situationen. Jag njöt jättemycket av stjärnklara, iskalla promenader i totalt mörker uppe i Värmland. Men man får väl också acceptera att gå på sparlåga i november-december. Vore annorlunda om man hade ridhus på gården eller elljusspår att rida på.

Nu har jag fått en rejäl pannlampa i julklapp så nu slipper jag mörkerpromenader. :) Hade lampan på vid insläpp igår och hon var inte brydd alls, vissa hästar tror ju det kommer hästätande monster när lampan är på. :p
Vi hade ihopsläpp igår vilket gick väldigt bra! Nu är hon glad och nöjd, även om de inte tänker gå närmare varann än 5-10 m. :p Är glad att hon har koll på hästspråk och har lite integritet (uppfödd i flock), det märktes tydligt nu. Försökte få lite bilder i solen idag men hon är som en igel när man visar sig i hagen.
IMG_9715_zpsoalxxqvm.jpg
 
@Lazer09
Ja vissa dagar är inge vidare såhär års. När det dessutom är hårt och halt känns det som att man ändå inte kan göra ngt av värde. Men en tur i skogen gör alltid nytta. Jag rider inte varje dag, har lagt den visionen åt sidan och rider numera bara när jag vill. Det brukar bli 3 ggr i veckan, ibland mer. :) Jag rider ut på helgerna då det är ljust, sen är jag ledig lite i veckorna men eftersom att jag har barnen hemma och dom är små kan jag inte rida iväg utan då brukar jag rida på planen, i hagen eller jobba från marken. Jag har inga krav på mig att rida mkt eller göra ngt vettigt. Om jag vill kan jag rida 20 min i skogen bakom gården bara. Det jag hinner/har lust med gör jag. Ibland vill jag bara ut och galoppera lite i skogen, då gör jag det. Ridningen för mig handlar enbart om nöje. Sen gillar jag att träna och gör det gärna målmedvetet, men det gäller bara på det sätt som jag har lust med. Ingen prestige.

Sen har jag turen att ha jättebra sällskap i egna stallet men också grannar, som gillar att rida långturer och ibland anordnar vi aktiviteter tillsamnans på skoj-nivå. Denna vinter har jag en clinic att se fram emot i sommar så i helgen ska vi rida en lektion och sen kommer vi att ha mkt att testa och trixa med inför kursen.
 
Nu har min häst 4 fötter igen. Igår red vi en sväng med lite klättring och galopp. Blev en lagom tur, han har blivit bättre i galoppen tycker jag, vikten lite mer på bakbenen så han får bättre balans.

På lördag ska vi ha träning här hemma. Vi blir 4 ekipage, tränaren är ny för alla 4. Jättekul att göra nåt ihop. Och gubben ska grilla kolbulle åt oss till lunch. :heart
 
Hej hopp! Gör en gubben-i-lådan entré igen. Har haft väldigt dåligt med hästinspiration sista månaden. Det har varit mörkt, blött och kallt och det har tagit musten ur mig. Nu har jag jullov och hoppas kunna utnyttja dagsljuset och komma igång igen. Idag var jag ute en kort stund runt vägarna vid stallet i solljus! Det var så härligt att äntligen få se dagsljuset i stallet. Hur klarar ni vintern?

Jag avskyr vintern i Göteborg. Hemma i Sundsvall var det åtminstone snö så en slapp leran och dessutom blev det ljusare med snön. Här nere regnar det bara.. Fruktansvärt.
Jag klarar av vintern med ren arbetsmoral. Jag behöver ta hand om hästarna, alltså gör jag det. Far ut tidigt på morgonen direkt när jag vaknat så jag inte hinner reflektera kring hur motigt det känns, tar en kaffe i stallet medan Dacke äter och rider sedan ut.
Sitter sedan inne på skolan tills det blir kväll och far hemåt i regnet och mörkret..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 400
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 166
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
98 474
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 943
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp