Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så smälter snön och lämnar smutsig, blöt snö-lervälling. :p
Ikväll kommer ryggvet - rutinundersökning - och på måndag kommer en tjej och provbehandlar ryggen med en apparat som jag inte riktigt vet hur den funkar än men jag blev nyfiken och ska testa. Värsta spaet för honom just nu. Red i förrgår en kvällstur i skritt, 1,5h eller så. Lite pulsa i tung kramsnö blev det. Igår fick han vila och även idag. Rider nog först i helgen igen för nu jobbar jag några dar. Hur går det för er andra, har ni givit upp på vintermörkret och blötan? :cool:
 
Inte riktigt givit upp men renoverar i första hand. :) Vi fick snö igår och plusgrader idag, hoppas det ligger runt nollan hemma för i helgen ska det frysa till igen. Vore ju trevligare med snö än is/barmark.

Har tänkt lite på året som kommer, nu blir hon tre! Fram till premieringen och eventuellt frivilligt körprov är det fokus på att komma vidare i inkörningen. Hon måste i skaklarna nu. Sen hoppas jag på ett spännande år med mycket miljöträning, trafikträning och mycket körning, både i jordbruk/skogen och på väg. Tänker att hon får testa slåtter i sommar. :) Vi har ju det mesta man kan dra; tung och lätt rockard, stor flakvagn, potatissprätt, olika kälkar, slädar, slåtterbalk, fyrhjulsvagn mm. Så det kliar i fingrarna nu må ni tro. Vill också komma iväg mycket till andra miljöer, till ridhus, kanske kurser/träffar med rasföreningen. Målet är att vara bekväm med att åka själv med henne om jag måste, men helst är jag alltid två när man åker med häst.

Vad har ni för tankar inför året?
 
Roligt @Chili :) Vilken lyx med alla dom där grejerna. En slåtter hade ju varit drömmen. Skulle vilja ha nåt man kan dra ut gödslet i hagarna med. Kommer att bli en del att mocka i vår när snön smälter kan jag tro.

Jag är inte så duktig på planering men vi har ju kursen att sikta på i juni. Mitt fokus kommer nog att vara att hålla igång under våren, och få lite mer kraft i steget i dressyren. Styrka och kondition. Jag har börjat klura lite på övningen buga från marken och skulle gärna vilja lära oss den under våren. Och så ska vi dra kälken, väntar bara på en svängel. :)

Blev hemms idag så ikväll blir det nog en tur i skogen trots att jag inte tänkt det först. :)
 
Hurra, nu är det vår.
Eller ja.
Tillräckligt mycket längre dagar för att Lukas ska ha börjat fälla, i alla fall.
Bara lite än så länge men det är dags att se till att ha gott om pigg-borstar när det sätter igång för fullt.
 
Hurra, nu är det vår.
Eller ja.
Tillräckligt mycket längre dagar för att Lukas ska ha börjat fälla, i alla fall.
Bara lite än så länge men det är dags att se till att ha gott om pigg-borstar när det sätter igång för fullt.
Oj så tidigt. :) Men tänkte på det igår, snart börjar det nog fällas.

Ikväll var det en lite odräglig dam som fick tömköras på ridbanan. Hon har vilat hela veckan vilket märktes. Så vi övade på lite trav på töm. Märkligt tycker hon. Hon blir busig när man ber om trav, men bara i typ två steg. Sen vill hon stanna och komma till mig. :p Gick dock finfint och hon verkade mycket nöjd med att få lite motion.
 
Nu har jag varit inaktiv här ett litet tag, hållt på o jobbat mig in i väggen hela december och fram tills nu , ledig 3 dagar den tiden så det har blivit väldigt lite för Maja tyvärr.

Hade planer denna vecka att komma igång igen , vilket min första dag slutade med en härlig broddspark rätt på underarmen av damen i fråga.. Så hon förstörde sin chans att få komma igång igen, imorgon ska jag försöka gå en promenad iallafall så hon får se annat en stund :) Och har eventuellt en medryttare som visat intresse , hade varit perfekt när jag jobbar så oregelbundet och hennes motion blir lidande , så jag håller tummarna för att det blir något :)
 
Idag har vi haft lite roligt! Hon har vilat hela veckan och var lite dryg igår så jag tömkörde och tränade på att trava på töm på ridbanan. Lite konstigt tycker hon men det gick ganska bra.

Idag plockade vi fram skaklarna och tränade på det för första gången sedan i somras. Då var hon i skaklarna en gång. Så vi hängde på först en, sen två lösa skaklar. Sen bytte vi till ett par som sitter ihop. Gick ett antal varv i ridbanan och sen gick vi en sväng på kanske 1,5-2 km i skogen. Allt gick superbra, hon är grymt duktig! Vi förberedde med en snowracer så på vägen hem kopplade vi på den. Nu har jag åkt efter min häst för första gången! :D Hade ju lika väl kunnat hänga på en liten släde men det fattas två bitar för att vi ska få ihop skaklarna och släden. Nu ska ju snön smälta så vi får väl dra fram en rockard, detta gick så bra så en rockard blir inget problem. Ljuden bekommer henne inte men hon sitter ju mer fast i skaklarna än ett par linor.
IMG_20170115_105449_zpsymducyqo.jpg

IMG_20170115_110239_zpspygxifaf.jpg

IMG_20170115_111444_zps745ctjxc.jpg

IMG_20170115_111445_zpsb5rmsico.jpg
 
Nu har jag varit inaktiv här ett litet tag, hållt på o jobbat mig in i väggen hela december och fram tills nu , ledig 3 dagar den tiden så det har blivit väldigt lite för Maja tyvärr.

Hade planer denna vecka att komma igång igen , vilket min första dag slutade med en härlig broddspark rätt på underarmen av damen i fråga.. Så hon förstörde sin chans att få komma igång igen, imorgon ska jag försöka gå en promenad iallafall så hon får se annat en stund :) Och har eventuellt en medryttare som visat intresse , hade varit perfekt när jag jobbar så oregelbundet och hennes motion blir lidande , så jag håller tummarna för att det blir något :)
Hoppas att broddsparken inte tog allt för illa.Så typiskt när det blir sådär när man äntligen tar sig tid. Hoppas att det känns bra med medryttaren också. En bra medryttare är mkt värt när man inte får ihop tiden. Tar bort stor del av stressen att kunna släpoa ansvaret vissa dagar och tänka på annat. Då har man mer lust när man väl ska ut själv.
 
Hoppas att broddsparken inte tog allt för illa.Så typiskt när det blir sådär när man äntligen tar sig tid. Hoppas att det känns bra med medryttaren också. En bra medryttare är mkt värt när man inte får ihop tiden. Tar bort stor del av stressen att kunna släpoa ansvaret vissa dagar och tänka på annat. Då har man mer lust när man väl ska ut själv.

Tack , nej jag hoppas det läker fort, har redan två gamla frakturer i den underarmen då jag brutit den , gör väldigt ont ännu men svullnaden är borta iallafall , hoppas jag inte fått en spricka eller något i det gamla...

Ja verkligen , och man får ju så dåligt samvete med när man vet att hästen behöver få komma ut. Som tur är har hon en rejäl hage som hon kan ladda gärnet i och galoppera runt utan att behöva stanna i första taget, så där får hon lite egen motion iaf :)
 
Idag har vi haft våran ryggkille ute. Han kommer en gång om året och var ute i våras, sen hade jag ut en tjej med djupågsmaskin i somras, provade BEMER i måndags och nu idag skulle ryggkillen hit igen till dom andra hästarna - så då fick min tjockis vara med på tåget. Ingen har nånsin hittat ngt på honom - under dom 9 år jag haft honom - men ja, det skadar inte att kolla igen/med olika. :p Återigen ingen anmärkning, jättefin rygg, frisk häst, fortsätt som du gör. Tack och bock säger jag. Passade på att fråga om hullet eftersom att jag under det senaste året nu dragit ner hans fodergiva rejält sen vi flyttade till egen gård. Han sa att det var bra, det finns lite att ta av men en nordis brukar kunna bära lite extra och han är inte så tjock som han varit.

Känns väldigt bra att allt är fint nu när vi kört igång på banan efter att han gjorde illa benet. Att han inte har några spänningar eller rörelsestörningar. Vi har ridit ganska hårt vissa dagar i tung snö och terräng, och långa turer med tempo. Skön start på året, motivationen stiger ännu mer. Är så tacksam för min friska friska häst.

@Darkie Jag har lärt mig att sluta ha dåligt samvete. :) Men jag förstår vad du menar. Därför är bra hagar och utevistelse viktigt tycker jag, då vet man att hästen har det den behöver oavsett.
 
Lilla ponnyn har blivit lite öm i hovarna nu när marken varit hård, så i väntan på att bootsen jag beställde ska komma hem får jag och Dacke rida själv. Inget fel med det, men jag tror både jag och Dacke som vant oss vid hennes sällskap saknar henne.
Dock har jag insett att efter haft Dacke i över sex år och under hela tiden kämpat med hans framåtbjudning hittat nyckeln, att ha med en liten ponny. Även nu när jag ridit själv så är han mycket mer framåt. Medryttaren sa igår att hon nu hade problem med att få stopp på honom i paddocken, har alltid varit tvärtom. :)

Men i helgen var vi ute på fina turer tillsammans. :heart





 
Fortsättning idag. :) Hade fram rockarden men så passade inte seltungorna till den. Ska ta fram en annan rockard i morgon och se om den funkar. Hon bryr sig inte om att dra men är inte helt motiverad att gå ifrån kompisarna förrän man kommit en bit hemifrån. Frustar ändå glatt hela tiden, sååå nöjd. Dock alldeles för mycket päls för detta väder!
IMG_0382_zpstigiejbq.jpg
 
Vad roligt det är att följa alla era uppdateringar :)

Jag har ägnat mig att rida ut på vägarna närmast stallet sista veckan och tycker mig ha hittat en rakare häst. Har haft lite bryderi med att jag upplev att L tappar suget till ena tömmen/tygeln, men i förrgår kändes han så himla fin :love: rak och med lika påskjut fram till våga tyglarna. Idag stod det några små hinder i paddocken som en annan i stallet ställt fram, men inte plockat bort, så vi tog tillfället i akt och skuttade lite. L var väldigt trevlig att rida på hinder och löste uppgiften bra, men jag kände mig lite ringrostig och inte tip top i min ridning. Kul hur som helst :)
 
Idag tittade solen fram på eftermiddagen och temperaturen steg över nollan, utan vind. Det innebar att jag grävde fram vagnen igen och vi gav oss ut på en körtur. Det var som att plötsligt kunna andas igen :love: Jag har nog inte insett hur mycket jag saknat körningen, men nu när vi kom ut igen slog det mig att det är såhär det ska vara. L var lika glad han och jag som hade tänkt att hålla mig till skritt och trav hade inte hjärta att bryta av när han självmant tog galoppen och glatt galopperade på :love: Nu vill jag bara att våren ska komma på riktigt så att vi kan ägna oss åt massa körning!
 
Äntligen har ponnyns nya fina joggingskor kommit, och de passar. Det betyder att hon äntligen kunde följa med oss ut på en ridtur i fredags, både jag och Dacke uppskattade sällskapet.
Idag skulle jag testa tömköra henne i paddocken, som vanligt när jag håller på med henne fick Dacke vara med, denna gång lös. Han stod först snällt still, men när jag bad ponnyn trava trodde han att det gällde honom också så han började springa runt. Han fick några chanser innan han fick gå ut i hagen igen. Ponnyn blir lite rädd när det härjar runt 600 kg, mer i luften än på marken.
Men efteråt fick Dacke leka med en hagkompis i paddocken istället, det gillade han.

Dacke har en hel del energi nu, men jag är rejält förkyld så medryttaren fick ut och galoppera på honom efter leken i paddocken. Jag tror han uppskattade det.
 
Vad härligt att ponnyn är på gång @parellikusken :up: Mindre härligt med förkylning :down: Krya på dig!

Trots sämre väder idag tog vi oss ut och körde. Det var riktigt disigt så vi fick ta på oss alla reflexer och lampor vi har, men det gick bra det med. Mera vår åt folket så att vi kan köra mer!!
 
Vi harvar runt lite på banan nu denna vecka. Brukar inte rida dom dagar jag jobbar men jag har lite huvudbry som jag måste reda ut, jag ligger vaken om nätterna och funderar. :down: Hur saker hänger ihop, vilket ben som gör vad, vart han är svag, vart han är stark... jag skulle behöva en expert men nu får jag förlita mig till mitt eget huvud. Men det skapar ny motivation, dock vet jag inte riktigt i vilken ände jag ska börja. Nåväl. Vi klurar på. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 257
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 738
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 532
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 866
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp