Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för alla svar @tintilar @Chili @parellikusken Jag får nog inse att det inte gör så mycket att ta det lugnt nu. Sista veckan har jag dock varvat att rida i paddocken och vägarna närmast runt stallet. Jag får erkänna att även om det är motigt ibland mår jag ju faktiskt himla bra av att komma ut med hästen. Det gör verkligen gott för själen på ett sätt som är helt fantastiskt :)
 
Ja oftast känns det ju bra när man väl kommer ut. Då är det bra att ha draghjälp med just denförsta biten. Har man bokat sällskap är det bara att ta tag i det. :)

Idag red vi ut en sväng. Superfina vägar, mjuka och bra, men det blåste upp och Tolle blir lite yster i sånt väder. Så jag kämpade en del med att hålla oss i trav och inte galopp - han ville bsra galoppera - red såklart barbacka och då är man lite extra ostadig när hästen blir rund och lite stark. Hade jag bara inte känt att han blev motsträvig för handen hade det inte gjort så mkt men nu var han sån och då blir det jobbigt i längden. Som tur är händer det mkt sällan. Han var på superhumör efteråt så han verkade inte ha märkt av mitt humör.. Och det var en bra tur, en del kort galopp och ökad trav. Och riktigt fin skritt sista biten hem. :)
 
Tömkörning i skogen idag med urduktig gumma! Vi gick runt och mellan träd, upp och ner över stock och sten. Gick fel en gång så hon fick vända på platsen, fin träning inför framtiden i ett par skaklar. Kanske lugnaste träningspasset nånsin. Hon är också lugn i hagen när kompisen är ute och rids. Känns så himla skönt, de passar jättebra ihop. Han har inte funkat med alla andra och fick gå själv ett tag därav så det är härligt att de gillar varann. Ska bara få upp ett slowfeeding nät till henne också i hagen så de kan få all mat där. Hon har blivit mycket mer harmonisk och lugn nu när det finns saker att pilla med hela dagen även om det lilla gräset och grenarna inte ger nån mättnad.
 
@Chili Det är så skönt att ha dom hemma där man kan styra förutsättningarna. :) Härligt att hon trivs.

Idag har vi ridit lektion. Skritt. Jag fick hjälp och förklaring på just det jag ville, nämligen att han i höger varv tenderar att gå lite inanför spåret med bakdelen. Efter lektionen bad jag henne titta på traven för att ge mig lite feedback där. Hon sa som alla att jag ska lämna bekvämlighetszonen "jogg" och få mer energi i steget - detta vet jag men inte hur. Så hon hjälpte mig att hitta det, också med hjälp av det vi gjorde i skritt, och nu kände jag verkligen ryggen jobba - trevligt med barbsckaridning på det sättet. Jag fick mkt med mig från lektionen och vill gärna ta ut henne igen om en vecka eller två. :) Nästa gång kanske jag kan be ngn filma/fota lite.
 
Tittat till hästarna efter tolvslaget. Tämligen sömndruckna i sin hage. :) Hoppas att det gått lugnt till hos er andra med.

15844067_1871390559758266_5486974993394626220_o.jpg
 
Idag har vi sladdat ridbanan med en lastpall. :) Det är det tyngsta hon har dragit hittills och hon var jätteduktig. Det blev tungt så vi gick bara två varv, ville inte låta henne gå och tröttna. Det var lite konstigt att det tog emot men hon högg i och trampade på. Duktiga tjejen!
 
Gjorde kanske bästa investeringen i mellandagsrean, jag köpte en värmebalja till hagen! Igår kopplades den in och i natt var det första minusgraderna på länge. Ingen is i baljan. :D Så. Himla. Skönt. Nu kan man fylla vatten på kvällen efter jobbet och veta att de har vatten nästa morgon utan att den som har utsläppet måste slå sönder is och bära vatten. De går ju ute 12-14 h per dag ungefär så det är annars väldigt lång tid att vara ute utan vatten.

Känns genast jättekul med januari, solen lyser och det är kallt. Måtte bara hurenoveringen löpa på nu så vi kan flytta in och börja ha en normal vardag så snart som möjligt. Kommer nog gå ut och hämta hem lite trasiga granar i helgen till hagen och introducera skaklar igen ändå. Kan inte bara renovera... :p
 
Härligt @Chili :) Alla såna där små saker som gör vardagen enklare får stor effekt på arbetslusten tkr jag. Vi byggde egen balja förra året. Ska nog bygga en till för vi har 3 hästar nu så den räcker inte riktigt om man inte fyller på samma tid varje dag. Vi har faktiskt också fixat mer bekvälighet på vattenfronten idag. Vi installerade ett vattenutkast vid hagen så att vi slipper dra in och ut slangar varje gång. Nu kopplar vi bara på en kort slang ute och startar vattnet där. Jätteskönt. :)

20170102_160446.jpg

20170102_162037.jpg
 
Idag var och min lilla flock ute på en lång ridtur i skogen, det var riktigt härligt då det solen sken på oss för en gångs skull. :)
Ponnyn hänger numera alltid med oss ut, både Dacke och jag blir glad av henne. Hon börjar dessutom få bättre kondition nu så hon hänger glatt med i alla gångarter. Dacke har börjat märka det och börjar tävla lite med henne, roligt tycker jag. :)
Köpt ett nova-bett till ponnyn, hon verkar uppskatta det bättre än det tvådelade bettet jag fick med henne. Även handhästen måste ju få ett bett hon trivs med. :heart









Praktiskt när ponnyn kan ha Dackes ylleländtäcke som vanligt ylletäcke. Gulligt också. :)

 
Idag blidde det ingen ridning, men väl andra roliga civila saker, helt orelaterat till hästar. Har varit på shoppingrunda idag. Fick med mig ett par nya skor, två (!) par jeans och två koftor! Det känns som jag har en helt ny garderob nu ju :rofl: För att återkomma till hästar igen. Igår var jag ute en kort sväng i sällskap med fjordingarna i stallet, det blev skritt och trav bara eftersom det frusit på här men inte kommit någon snö. Har en känsla av att det kommer att bli mycket skrittande en månad eller två framöver :cautious:
 
Idag blidde det ingen ridning, men väl andra roliga civila saker, helt orelaterat till hästar. Har varit på shoppingrunda idag. Fick med mig ett par nya skor, två (!) par jeans och två koftor! Det känns som jag har en helt ny garderob nu ju :rofl: För att återkomma till hästar igen. Igår var jag ute en kort sväng i sällskap med fjordingarna i stallet, det blev skritt och trav bara eftersom det frusit på här men inte kommit någon snö. Har en känsla av att det kommer att bli mycket skrittande en månad eller två framöver :cautious:
Visst är det härligt med nya kläder. :D Jag har inte shoppat på hela hösten så jag slog till i mellandagarna, mycket välbehövligt och väldigt kul!

Det regnade igår och frös på, och övergick i snö och blåst. Hela vår kilometerlånga grusväg är isgata, tur det kom snö ovanpå... det ska bli svinkallt i natt och i morgon och sen lite varmare i helgen. Vädret kan verkligen inte bestämma sig. Känns skönt att vi har hönät i hagen så de har att äta hela dagen, ska bara få upp ett till i helgen också. Tanken är att komma ut och dra en del i helgen. :) Hittade dock ett sår mellan kotan och hoven på ett framben vid insläpp, kanske broddtramp eller så har hon sprungit in i nån pinne. Åtminstone bra väder för sånt nu. Tvättade rent och hoppas det sköter sig självt i kylan.
 
Här har det varit lite vila en dag. :) Det har kommit snö igen. Blev lite sugen på att prova dra timmerkälken. Jag har ingen svängel men tänkte be gubben göra en om han hinner.
 
Idag fick hon vara skogshäst på riktigt. Släpade hem avbrutna grantoppar till hästarna att gnaga på. Hon fick släpa ut en höpåse i skogen också och mumsa på det medan vi spände för. Tänkte satt henne i skaklarna efteråt när hon var lite trött och rastad men hon hade varit så duktig och hade fått ta i lite så vi tyckte det räckte för dagen.
15823209_10154027777140163_4448040985508763123_n.jpg

15822719_10154027777115163_5534270609744264026_n.jpg
 
Härligt @Chili :) Alla såna där små saker som gör vardagen enklare får stor effekt på arbetslusten tkr jag. Vi byggde egen balja förra året. Ska nog bygga en till för vi har 3 hästar nu så den räcker inte riktigt om man inte fyller på samma tid varje dag. Vi har faktiskt också fixat mer bekvälighet på vattenfronten idag. Vi installerade ett vattenutkast vid hagen så att vi slipper dra in och ut slangar varje gång. Nu kopplar vi bara på en kort slang ute och startar vattnet där. Jätteskönt. :)

20170102_160446.jpg

20170102_162037.jpg

Kan säga att jag älskar baljan! Går glatt med hinkar/tunnor till hagen nu när jag vet att det inte fryser över natten.
Hur har ni gjort för att vattenutkastaren inte ska frysa?
 
Den var nog inte så dyr. Köpte på nätet tror jag. :)

Idag var det kallt. Ca -25 inatt. Skönt med nordsvensk då. När vattnet är slut karvar han is och tuggar som karameller, han betar snö som om det var sockervadd och trots att han bara får 6 kg hö lämnar han det efter en stund och går han ner på vallen för att gräva efter vinterbete under snötäcket. Ändå alltid rund och go om magen, revben har han nog men dom har vi aldrig sett. :D I pälsen hänger istappar och hovskägget skramlar som vindspel när han går. Försök hitta en karled där, det är bara att vänta till våren, då kommer dom fram när vinterpälsen töat bort. Man behöver inget fårskinn att sitta på när man är på tur i skogen, bara att ta av sadeln så sitter man varmare än ngt fårskinn i mammutpälsen. Lugnt pulsar man fram på varm rygg med kraftiga nordsvenskben i djupaste snön. Djupsnö tar han med ro, för vem har bråttom.
 
Liten tur i skogen idag i skymningen, så härligt dov tystnad i skogen på kvällen när snön ligger tjock.

Red lite på banan efteråt, repeterade det vi gjorde på lektionen. Gick bra faktiskt, lite förvånad blev jag för jag har inte fått ihop allt i mitt huvud. Glad bumling, gott humör idag. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 257
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 737
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 529
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 866
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp