Bukefalos 28 år!

Norge förbjuder avel på bulldog och cavalier

Jo precis. Jag har haft fungerande inkallning på alla mina hittills. Nu fungerar det lite dåligt på ena hunden - men den är det troligen Jack Russel i + att hon numera är konstant lite understimulerad pga artrosen i armbågarna. När hon var frisk och kunde motioneras som hon behövde till 100% så satt inkallningen också. Nu är det lite mer lotteri 😅

Men jag tänker ändå att det blir lättare om man skaffar en ras som i regel har noll intresse av vilt. Sen kan man råka få en som är intresserad ändå - men då har man gjort vad man har kunnat iaf. Och de pudlar jag har umgåtts med har haft intresse av vilt i större utsträckning än papillon.

Ja, med tanke på deras bakgrund kan jag förstås tänka mig att det är så, men det är ju riktigt kvicka och lättlärda hundar i övrigt. Även papillonen! Men absolut att vissa förutsättningar är lättare än andra. För egen del som vill ha lite "stuns" i mina hundar så kan jag uppskatta att det finns ett visst jaktintresse - det kommer till gagn i en del av träningen och i belöningarna. Det ligger ju ofta hos arbetshundar med will to please att där samtidigt också finns mer eller mindre jaktintresse, men som ändå i stort är väldigt formbart och vars egenskaper kan komma till nytta på andra sätt. Men det beror ju också på vad man vill ha hunden till.
 
Ingen aning, jag har bara läst att det var en regel att de då i alla fall skulle ha godkänt på Lure Coursing för att ställas ut som sin ras och att det var speciellt för de flesta andra utställningshundar kunde bara ställas ut rätt och slätt. Om det är ett bruksprov vet jag inte, det är väl inte tillåtet att använda Saluki till någonting tex jakt, de är för snabba. (du ser att jag har noll koll på det här)

När det gäller brukscockerspaniel att de har svårt att få V (vad det nu är, uppenbarligen igen, helt noll koll) är inte det förfärligt trist att en härlig, frisk, fin hund lämplig för den uppgift den faktiskt en gång avlades fram för tydligen enligt domarna saknar något slags maffighet, vad det nu kan vara, som gör att de inte kan få höga poäng på utställning :eek: Utan det är någon annan hund som har, ngn oväsentlig sak som kortare nos eller lockigare päls eller längre öron som vinner? (du ser ju själv hur lite koll jag har, men för någon som inte vet någonting låter det här väldigt tråkigt).

(omg, googlade, ser ju ut som att en person som inte är mycket insatt letar Cocker spaniel som sällskapshund så får de ju inte en, så som de ser ut i filmer och böcker spaniel, inte en Lady ur Lady o Lufsen, utan de måste veta att de letar Jaktcockerspaniel egentligen, de kanske inte är bra sällskapshundar iofs.)
V betyder Very Good. Det är en anpassning SKK gjorde för ett antal år sedan då det gamla svenska systemet med 1a, 2a och 3e pris byttes mot de benämningar som gäller inom FCI.

De två typerna av cocker befästes för hundra år sedan och de ser verkligen olika ut men det är samma rasstandard. Eftersom de avlats med olika mål är det inte så konstigt att utställningscockern stämmer mer med rasstandarden utseendemässigt och jaktcockern jaktmässigt. Jag tycker inte det är konstigt och jag tycker verkligen inte att man ska göra två raser.

Båda typerna har genomgått vissa förändringar det senaste århundradet utan att för den skull blivit extrema. Lägger in en bild på Ch. Dixon Bowdler född 1905. På utseendet är det inte solklart vilken typ han skulle klassas som idag. Huvudformen, med lite kraftigare nosparti, har utställningscockrarna av idag (finns även hos en del jaktcockrar) och jag tror att DB var en av de hundar som bidrog till att det blev standard för hundar i utställningsringen. Man föredrog detta huvud helt enkelt. Hunden själv var fullchampion och jaktligt prövad.

1482699768.jpg




Den sista meningen förstår jag inte riktigt vad du menar med. Om någon letar en cocker som ser ut som Lady så är uställningscockern nog mer lik, men Lady bör vara en amerikansk cocker spaniel, dvs en annan ras.
 
Facebookgrupperna talar en annan sanning. Det verkar vara flera som inte kan ha sina pudlar lösa om det finns vilt. Jag vill gärna ha med hunden på ridturer och då måste ju den biten verkligen fungera till 100%.
Låter mycket märkligt, undrar om de kan ha någon hund lös oavsett ras? Vår pudel gick för det mesta lös i skog och mark, jag kunde dirigera honom på avstånd med handsignaler och visslingar, platsa, kalla in och även få honom att hoppa på avstånd på kommando. Enklaste hund i världen att ha lös och de jag sett på SBK har varit mycket duktiga.

Pudel står absolut på min lista om jag skaffar hund igen efter de här två bestarna.
 
Facebookgrupperna talar en annan sanning. Det verkar vara flera som inte kan ha sina pudlar lösa om det finns vilt. Jag vill gärna ha med hunden på ridturer och då måste ju den biten verkligen fungera till 100%.
Är du med i Aktiva pudlar? Där tror jag att man kan få den mest rättvisande bilden av hur det är med jakt, inkallning osv.
I de andra pudelgrupperna som jag hänger i tror jag att de flesta problem som beskrivs snarare är ett ägarproblem, om man säger så ;)
 
V betyder Very Good. Det är en anpassning SKK gjorde för ett antal år sedan då det gamla svenska systemet med 1a, 2a och 3e pris byttes mot de benämningar som gäller inom FCI.

De två typerna av cocker befästes för hundra år sedan och de ser verkligen olika ut men det är samma rasstandard. Eftersom de avlats med olika mål är det inte så konstigt att utställningscockern stämmer mer med rasstandarden utseendemässigt och jaktcockern jaktmässigt. Jag tycker inte det är konstigt och jag tycker verkligen inte att man ska göra två raser.

Båda typerna har genomgått vissa förändringar det senaste århundradet utan att för den skull blivit extrema. Lägger in en bild på Ch. Dixon Bowdler född 1905. På utseendet är det inte solklart vilken typ han skulle klassas som idag. Huvudformen, med lite kraftigare nosparti, har utställningscockrarna av idag (finns även hos en del jaktcockrar) och jag tror att DB var en av de hundar som bidrog till att det blev standard för hundar i utställningsringen. Man föredrog detta huvud helt enkelt. Hunden själv var fullchampion och jaktligt prövad.

1482699768.jpg




Den sista meningen förstår jag inte riktigt vad du menar med. Om någon letar en cocker som ser ut som Lady så är uställningscockern nog mer lik, men Lady bör vara en amerikansk cocker spaniel, dvs en annan ras.
Det kan vara googles fel, utställningscockrarna hade hängiga vattniga ögon och hängig överläpp. Inte som den du har där på bilden som är jättesöt. :) Från en som inte vet ngt alltså. Vilken cocker spaniel Lady är är väl omdebatterat och hon såg inte ut som de amerikanska på google.
 
Det kan vara googles fel, utställningscockrarna hade hängiga vattniga ögon och hängig överläpp. Inte som den du har där på bilden som är jättesöt. :) Från en som inte vet ngt alltså. Vilken cocker spaniel Lady är är väl omdebatterat och hon såg inte ut som de amerikanska på google.
Det förekommer utställningscockrar med hängiga ögon och för mycket läpp, men det är verkligen inte så generellt. Här är min egen. Som synes fasta ögon och moderat läpp. Hon är verkligen inte unik.

BE44739D-0AD1-46CF-B4B5-F2D7CFF92AE4.jpeg


Lady är naturligtvis en schematisering, men hon ser ändå mycket ut som amerikansk cocker gjorde när filmen kom (tänker ffa på huvudets form). Den rasen har genomgått stora förändringar sedan dess, så att inte känna igen sig om man bara googlar rasnamnet och får upp moderna hundar är helt naturligt.

Beträffande söthet och för att knyta an till det du skrev om vad de som inte är så insatta och letar cocker som sällskapshund ska söka så ska de definitivt inte ha en jaktcocker (fast de flesta är utmärkta sällskapshundar - också). Och faktiskt inte heller en utställningsvariant av en (engelsk) cocker. Cocker spaniel är och ska vara en aktiv ras. Sedan finns det linjer och individer som avviker och som funkar bra som promenadlimpor, men de allra flesta trivs bättre med ett aktivt liv. Val av ras bör inte heller göras i första hand baserat på bilder i böcker och filmer. Men, med det sagt menar jag att de som sett en utställningscocker i böcker och filmer bör känna igen sig i dagens hundar. Det som främst har förändrats sedan... säg 1930-talet, är främst att dagens (bra) hundar har mer eleganta linjer och så mer päls. Det sistnämnda har verkligen inte varit till rasens fördel, men nu är situationen tyvärr så.
 
Det förekommer utställningscockrar med hängiga ögon och för mycket läpp, men det är verkligen inte så generellt. Här är min egen. Som synes fasta ögon och moderat läpp. Hon är verkligen inte unik.

Visa bifogad fil 85475

Lady är naturligtvis en schematisering, men hon ser ändå mycket ut som amerikansk cocker gjorde när filmen kom (tänker ffa på huvudets form). Den rasen har genomgått stora förändringar sedan dess, så att inte känna igen sig om man bara googlar rasnamnet och får upp moderna hundar är helt naturligt.

Beträffande söthet och för att knyta an till det du skrev om vad de som inte är så insatta och letar cocker som sällskapshund ska söka så ska de definitivt inte ha en jaktcocker (fast de flesta är utmärkta sällskapshundar - också). Och faktiskt inte heller en utställningsvariant av en (engelsk) cocker. Cocker spaniel är och ska vara en aktiv ras. Sedan finns det linjer och individer som avviker och som funkar bra som promenadlimpor, men de allra flesta trivs bättre med ett aktivt liv. Val av ras bör inte heller göras i första hand baserat på bilder i böcker och filmer. Men, med det sagt menar jag att de som sett en utställningscocker i böcker och filmer bör känna igen sig i dagens hundar. Det som främst har förändrats sedan... säg 1930-talet, är främst att dagens (bra) hundar har mer eleganta linjer och så mer päls. Det sistnämnda har verkligen inte varit till rasens fördel, men nu är situationen tyvärr så.
Nej hon är ju jättefin, men om merparten följer idealet med mer lösa anletsdrag är det ju alltid större risk att det är så.

Ja de amerikanska verkar ofta vara guldgula och lockiga på alla bilder och när man träffar dem (brukar vara ganska lätta att känna igen), och har lite hoptryckt tryne (kan ha sett fel)
:)

Jag ska ju inte ha hund (just nu, hoppas jag går över) men har hängt mycket med Welsh springer spaniel, ett par i rad (i 20 år eller så) och Engelsk springer spaniel, sällskapshundar varav en jagar lite, och de är väldigt trevliga som det och tänkte att om mitt förstahandsval (en vacker dag) inte skulle fungera vore en Cocker spaniel kanske lite kul. Men vid ett par snabbgooglingar kom fram till att det går ju helt bort med tanke på hur de ser ut med all den pälsen och de ögonen och uppnosen vissa har, och de hängiga blöta ögonen :) (ok faktiskt så ska man såklart inte bry sig om utseendet på folk egentligen men.). Men då vet jag att de inte fungerar som sällskapshundar heller så då var det klart. Det är så annorlunda med hundar nu än när jag var liten :laugh:, då verkade folk ha vanliga hundar helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Ja de amerikanska verkar ofta vara guldgula och lockiga på alla bilder och när man träffar dem (brukar vara ganska lätta att känna igen), och har lite hoptryckt tryne (kan ha sett fel)
:)
Amrisar kan ha "alla möjliga" färger, både en-, två-, och flerfärgade (vissa mindre vita tecken tillåtna på enfärgade). Vi hade en black and tan. Bortsett från all päls (som vi klippte) och problem med hälsa/mentalitet så är de i grunden jättetrevliga sällskapshundar (som förr även dög till jakt).
 
Det förekommer utställningscockrar med hängiga ögon och för mycket läpp, men det är verkligen inte så generellt. Här är min egen. Som synes fasta ögon och moderat läpp. Hon är verkligen inte unik.

Visa bifogad fil 85475

Lady är naturligtvis en schematisering, men hon ser ändå mycket ut som amerikansk cocker gjorde när filmen kom (tänker ffa på huvudets form). Den rasen har genomgått stora förändringar sedan dess, så att inte känna igen sig om man bara googlar rasnamnet och får upp moderna hundar är helt naturligt.

Beträffande söthet och för att knyta an till det du skrev om vad de som inte är så insatta och letar cocker som sällskapshund ska söka så ska de definitivt inte ha en jaktcocker (fast de flesta är utmärkta sällskapshundar - också). Och faktiskt inte heller en utställningsvariant av en (engelsk) cocker. Cocker spaniel är och ska vara en aktiv ras. Sedan finns det linjer och individer som avviker och som funkar bra som promenadlimpor, men de allra flesta trivs bättre med ett aktivt liv. Val av ras bör inte heller göras i första hand baserat på bilder i böcker och filmer. Men, med det sagt menar jag att de som sett en utställningscocker i böcker och filmer bör känna igen sig i dagens hundar. Det som främst har förändrats sedan... säg 1930-talet, är främst att dagens (bra) hundar har mer eleganta linjer och så mer päls. Det sistnämnda har verkligen inte varit till rasens fördel, men nu är situationen tyvärr så.
Hon är jättefin! :love:
 
Ligger väldigt mycket efter, men...

NEJ. Idealet är INTE (!!!!!!) att ha mer lösa anletsdrag! Jag förstår inte hur du kommit fram till den slutsatsen! Det är ett FEL med lösa ögon!
Jag bara antog att de la upp de vackraste hundarna när de gör reklam för utställningsvinnare och de hade lagt upp dem med lösa anletsdrag och lösa ögon som reklam som kom upp på bildsök på google. Praktiskt taget alla utställningcockrarna som kom upp på google bildsök såg ut så jämfört med jaktcockrarna. Då antog jag helt enkelt att det var de bitarna jakthundarna får avdrag på, att de har släta anletsdrag o vackra ögon tex.
 
Jag bara antog att de la upp de vackraste hundarna när de gör reklam för utställningsvinnare och de hade lagt upp dem med lösa anletsdrag och lösa ögon som reklam som kom upp på bildsök på google. Praktiskt taget alla utställningcockrarna som kom upp på google bildsök såg ut så jämfört med jaktcockrarna. Då antog jag helt enkelt att det var de bitarna jakthundarna får avdrag på, att de har släta anletsdrag o vackra ögon tex.
Ok, nu blir det en uppsats! Sorry!

Jag vet inte hur du bildgooglade, men det låter som du fått märkliga träffar. Men jag tror inte att någon som seriöst håller på med cocker spaniel och utställning marknadsför sin hund som "utställningscocker" eller "av utställningstyp". Det är en cocker spaniel, helt enkelt (och jägarna har också en cocker spaniel). Så utställningsspecifikationen kan lika väl ge träffar från folk som tycker att utställningscockrar är fula jämfört med något annat, dvs rakt motsatt syfte mot att visa upp sin fina hund.

Jag bildgooglade "cocker spaniel utställning" och fick upp bilder på hundar som definitivt inte är några utställningsvinnare (nedklippta, ej önskvärd färg), hundar som tillhör minst 4, 5, 6 andra raser, valp för ung för utställning, jaktcocker - och så några fina utställningshundar. Inte sällan bildgoogling i ett nötskal.

Här är en sida där skillnaderna i typ beskrivs och visas. Som det understryks här förekommer löst skinn i huvud/hals och lösa ögonkanter hos utställningsvarianten, men är mycket ovanligt hos jaktcocker. Det innebär dock inte att det är vare sig typiskt eller vanligt och definitivt inte ett ideal hos utställningsvarianten. På webbsidan syns också hur lite det kan skilja utseendemässigt ibland - och hur mycket i andra fall. Jaktcockern är, helt logiskt, mer varierad när det gäller utseendet.

Vad får jaktcockern "avdrag" för på utställning? Föregångaren till den typ av cocker som vinner på utställning idag sågs först under 1900-talets första år och befästes vid tiden runt första världskriget. Cocker och field var först samma ras av olika storlek. Det var då populärt med långa, låga hundar (det finns fortfarande en del jaktcockrar som är förhållandevis låga på benen och långa i ryggarna, men inte alla). Ett skifte skedde dock när en tik av helt annan typ, Ch Jetsam Bowdler, blev BIR på Crufts 1905.

1903_cockerspaniel2_480x480.jpg


Efter det kom den mer högställda cockern att bli ett ideal. Tiken hade även ett huvud med mer fyrkantigt nosparti och lägre ansatta öron än vad som var vanligt. Även detta slog igenom. Sen har det tillkommit mer päls och mer vinklar, ffa bak. Många jaktcockrar har ett tunnare nosparti, högre ansatta öron och ur utställningssynpunkt för lite päls. Sen kan de variera mycket i storlek och ibland vara för långa och lågställda. Många är dock välbyggda, välvinklade och rör sig bra. Snygga hundar, men inte som en cocker spaniel för utställning (och det passar verkligen inte alla utställningsvarianter för heller.). Men så är de inte heller avlade på utseendet det senaste århundradet. Även om även jägarna uppskattar en snygg hund! "Snygg" dock enligt annan norm än vad som gäller på utställning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp