Bukefalos 28 år!

Norge förbjuder avel på bulldog och cavalier

Fast, bara för att man begått ett "misstag", ska man inte få kunna rikta kritik alls till de som beter sig "ännu värre" då? Jag tycker inte att man har förbrukat sin rätt att uttala sig om frågorna. I min värld är det äpplen och päron, som du säger själv, renrasavel av en relativt frisk ras vs okontrollerad blandras/sjukrasavel.

Självklart kan man uttala sig, men det är stor skillnad på befogad, konstruktiv kritik och "är du helt bortkopplad från verkligheten" när man faktiskt skulle kunna hävda att det är rätt "bortkopplat från verkligheten" att själv hitta på att ens hund har bättre HD-index än genomsnittet i en ras som inte använder index. Där HD dessutom förekommer i långt högre frekvens än rasens genomsnitt på både tiken och hanens sida. Utöver då att blunda för de mentala brister som finns i linjerna och hos åtminstone tiken. Och sedan välja att inte bemöta raka frågor om exakt det.

Det är ju inte att hävda att hunden är frisk när man i själva verket inte undersökt det. Däremot är det att hävda att hunden är friskare än undersökningarna visar, eller åtminstone att den kommer att nedärva sig bättre än statistiken visar. Hur kan @Fisherling veta det?
 
Självklart kan man uttala sig, men det är stor skillnad på befogad, konstruktiv kritik och "är du helt bortkopplad från verkligheten" när man faktiskt skulle kunna hävda att det är rätt "bortkopplat från verkligheten" att själv hitta på att ens hund har bättre HD-index än genomsnittet i en ras som inte använder index. Där HD dessutom förekommer i långt högre frekvens än rasens genomsnitt på både tiken och hanens sida. Utöver då att blunda för de mentala brister som finns i linjerna och hos åtminstone tiken. Och sedan välja att inte bemöta raka frågor om exakt det.

Det är ju inte att hävda att hunden är frisk när man i själva verket inte undersökt det. Däremot är det att hävda att hunden är friskare än undersökningarna visar, eller åtminstone att den kommer att nedärva sig bättre än statistiken visar. Hur kan @Fisherling veta det?
Jag tycker inte heller det var rätt agerat av henne, och hade gärna sett en förklaring också, men räcker det inte med ett drev?
 
Sen igår har jag sett trådämnet dyka upp i andra sociala medier för hund. Främst i grupper på Facebook. Och jag förstår än mer varför avelsförbudet behövs. Mängder med CKS- ägare beklagar sig. Alla har de kärnfriska hundar, påstår de. Ingen verkar vara i avel och de har nog inte blivit genomgångna av veterinär för "de har aldrig varit sjuka och behövt åka till veterinär". Det enda som i stort sett erkändes var "viss hjärtproblematik" men det gick så lätt att undvika så. Försmå skallar verkar ingen ha hört talas om.
Ett par menade tom på att rasklubben skulle hyllas för sitt fantastiska arbete och att rasen var mycket friskare nu än för 10-20 år sen.

Skrämmande att folk har så dålig koll på sin ras. Det är faktiskt en omöjlighet att rädda en ras när de som påstår sig älska den har så dålig koll och inte ens tar reda på om sin egen hund är frisk.
 
Min fetning: Går det? Nu förstår jag att det blir lätt obetänksamma kombinationer av buskavlare idag. Men samtidigt tänker jag att man dömer ändå ganska lätt ut försök, tex genom att säga att det redan finns så många olika raser. Jag förstår att man kommer lätt till den slutsatsen då majoriteten inte är så betänksam, men samtidigt gör det att det blir svår miljö för folk som kanske vill ta fram en bättre ras?

Jag tittade på sällskapsgruppen häromdagen och tänkte på hur många som skulle behöva strykas om man skulle ta bort alla ohälsosamma raser. Så jag tänkte om man vill ha en hälsosam men korthårig (eller åtminstone enkel) trevlig sällskapshund, vilket jag kan tänka mig att en vanlig svensson skulle vilja ha, så ser ju listan ut såhär:
Bichon frisé
Bichon havanais

Bolognese (inte korthårig)
Bostonterrier
Cavalier king charles spaniel

Chihuahua, korthårig
Chinese crested dog
Coton de tuléar
Fransk bulldogg
Griffon belge
Griffon bruxellois
Japanese chin
King charles spaniel

Kromfohrländer (inte korthårig)
Lhasa apso
Löwchen
Malteser
Mops

Papillon (inte korthårig)
Pekingese
Petit brabancon

Phalène (inte korthårig)
Prazský krysarík
Pudel
Russkaja tsvetnaja bolonka

Russkiy toy
Shih tzu
Tibetansk spaniel
Tibetansk terrier


Det är lite sjukt hur få det är kvar.
Jag har tidigare skrivit att jag har haft ett gott öga för cavaliern, främst för deras mentalitet (mild och trevlig), och jag tycker inte att det finns någon passande ersättare.
Den här listan var intressant - varför är pudel borttagen? Jag har uppfattat den som förhållandevis frisk förutom PRA, men det gentestar man väl numera (= lätt att inte avla på det)?
 
Den här listan var intressant - varför är pudel borttagen? Jag har uppfattat den som förhållandevis frisk förutom PRA, men det gentestar man väl numera (= lätt att inte avla på det)?

Det har diskuterats. Pudel togs bort pga pälsvården som @Asko ansåg att vanliga svensson-hundägare inte är intresserade av i så hög utsträckning. Det hela var ett argument för att en medelstor enkel korthårig sällskapsras hade tilltalat många och fattas idag.

Jag kan lite hålla med. Jag tycker pudel är en härlig ras. Men, jag är inte alls intresserad av pälsvård. Skulle jag skaffa hund skulle det vara en som inte behöver pälsvård. I övrigt verkar pudel vara en toppenras tycker jag!
 
Den här listan var intressant - varför är pudel borttagen? Jag har uppfattat den som förhållandevis frisk förutom PRA, men det gentestar man väl numera (= lätt att inte avla på det)?
Pudel var borttagen för pälsen men den har patella också
 
Jag tycker inte heller det var rätt agerat av henne, och hade gärna sett en förklaring också, men räcker det inte med ett drev?

Jo, det har du såklart rätt i. Och det hade ju kunnat stanna där om inte @Fisherling var så satans snabb att hugga på andra, på ett rätt ofint, okonstruktivt och dömande sätt. Det sticker i ögonen när man vet att hon inte heller har riktigt rent mjöl i påsen på den här fronten. Faktiskt. Hon har ju också valet att back off och inte riskera att den här skiten blossar upp igen, för det är ju såklart inte bortglömt.

Men, i sak har du egentligen helt rätt, det räcker gott med ett drev. Och i sak håller jag med @Fisherling och många andra i den här tråden som vänder sig emot avel på sjuka hundar (och oreglerad blandrasavel på oklara grunder).
 
Det har diskuterats. Pudel togs bort pga pälsvården som @Asko ansåg att vanliga svensson-hundägare inte är intresserade av i så hög utsträckning. Det hela var ett argument för att en medelstor enkel korthårig sällskapsras hade tilltalat många och fattas idag.

Jag kan lite hålla med. Jag tycker pudel är en härlig ras. Men, jag är inte alls intresserad av pälsvård. Skulle jag skaffa hund skulle det vara en som inte behöver pälsvård. I övrigt verkar pudel vara en toppenras tycker jag!
Aha då förstår jag.


Det är förstås olika vad man tycker om pälsvård. Jag själv har två "poo" varav den ena har riktigt lättovad päls. Men henne rakar jag ner helt var 3-4 månad. Men tycker man att det är för mycket så är det ju så. Jag har igen det på minskad damsugningstid istället tänker jag ;)

Men ja, jag håller med. Jag själv lyckas inte riktigt hitta den rätta rasen för mig. Därför har det blivit blandningar och tumhållning att individen jag köper får just det jag vill ha av båda raserna. Har fungerat bra i 1 fall och mindre bra i 2 fall, katastrof i 1 fall (hunden fick det värsta från alla raserna).

Hur det blir nästa gång jag köper hund har jag ingen aning om. Jag har verkligen fastnat på att det inte finns någon ras för mig.
 
En tanke: För att en hund ska kunna bli brukschampion (iaf i Sverige) så måste den väl ha ställts ut och fått minst vad det nu är för bedömning (2:a?). Finns det nåt motsvarande för utställningschampion? Måste en utställningschampion har presterat något praktiskt (lydnad, bruks, jaktprov eller annan rasspecifik gren) för att få bli utställningschampion? Eller är det bara utställningsmeriterna som räknas?

Om det är bara utställningsmeriterna som räknas så hade ju ett steg på vägen varit att införa att för att bli uställningschampion så måste hunden har presterat på en viss nivå inom en annan gren (en mer praktisk gren som är lämplig för rasen i fråga)? Även för sällskapsraserna. Finns ingen anledning till att en sällskapsras inte skulle kunna tävla lydnad på en hyfsad nivå. Så att man minskar utseendets betydelse genom att lägga in en mental och praktisk del också i titeln utställningschampion.
 
En tanke: För att en hund ska kunna bli brukschampion (iaf i Sverige) så måste den väl ha ställts ut och fått minst vad det nu är för bedömning (2:a?). Finns det nåt motsvarande för utställningschampion? Måste en utställningschampion har presterat något praktiskt (lydnad, bruks, jaktprov eller annan rasspecifik gren) för att få bli utställningschampion? Eller är det bara utställningsmeriterna som räknas?

Om det är bara utställningsmeriterna som räknas så hade ju ett steg på vägen varit att införa att för att bli uställningschampion så måste hunden har presterat på en viss nivå inom en annan gren (en mer praktisk gren som är lämplig för rasen i fråga)? Även för sällskapsraserna. Finns ingen anledning till att en sällskapsras inte skulle kunna tävla lydnad på en hyfsad nivå. Så att man minskar utseendets betydelse genom att lägga in en mental och praktisk del också i titeln utställningschampion.
Borde man inte också lägga till att de skulle överses av veterinär att de är friska, inte opererade och att just den hunden skulle leda rasen i en friskare riktning? Dvs verkar kunna andas inte ha "maffigt" kort nos, verkar kunna gå ordentligt osv.

Det kanske är så men programmet jag såg från England hävdade att det inte fanns några krav på att en hund som vunnit utställningar måste vara frisk och främja friskhet i rasen i det landet. Det verkade till och med vara så att kortnosade hundar som var opererade för att kunna andas kunde vinna och användas i avel.
 
Borde man inte också lägga till att de skulle överses av veterinär att de är friska, inte opererade och att just den hunden skulle leda rasen i en friskare riktning? Dvs verkar kunna andas inte ha "maffigt" kort nos, verkar kunna gå ordentligt osv.

Det kanske är så men programmet jag såg från England hävdade att det inte fanns några krav på att en hund som vunnit utställningar måste vara frisk och främja friskhet i rasen. Det verkade till och med vara så att kortnosade hundar som var opererade för att kunna andas kunde vinna och användas i avel.

Jo, det tycker jag. Men jag tänker också att en praktiskt del kan vara ett steg i den riktningen att se till att hunden är frisk nog att prestera fysiskt och mentalt. Om man inte kan andas så kan man inte heller prestera tillräckligt för att klara kravet.

Och sen tycker jag (om det inte redan är så) att om en hund är opererad för att förbättra andningen eller andra defekter så ska den inte få användas i aveln. Men det är kanske så redan.
 
En tanke: För att en hund ska kunna bli brukschampion (iaf i Sverige) så måste den väl ha ställts ut och fått minst vad det nu är för bedömning (2:a?). Finns det nåt motsvarande för utställningschampion? Måste en utställningschampion har presterat något praktiskt (lydnad, bruks, jaktprov eller annan rasspecifik gren) för att få bli utställningschampion? Eller är det bara utställningsmeriterna som räknas?

Om det är bara utställningsmeriterna som räknas så hade ju ett steg på vägen varit att införa att för att bli uställningschampion så måste hunden har presterat på en viss nivå inom en annan gren (en mer praktisk gren som är lämplig för rasen i fråga)? Även för sällskapsraserna. Finns ingen anledning till att en sällskapsras inte skulle kunna tävla lydnad på en hyfsad nivå. Så att man minskar utseendets betydelse genom att lägga in en mental och praktisk del också i titeln utställningschampion.

Bruksras måste ha en provmerit för att kunna bli SE UCH. Mig veterligen är kraven för det lågt, och har väl precis blivit ännu lägre.
 
En tanke: För att en hund ska kunna bli brukschampion (iaf i Sverige) så måste den väl ha ställts ut och fått minst vad det nu är för bedömning (2:a?). Finns det nåt motsvarande för utställningschampion? Måste en utställningschampion har presterat något praktiskt (lydnad, bruks, jaktprov eller annan rasspecifik gren) för att få bli utställningschampion? Eller är det bara utställningsmeriterna som räknas?

Om det är bara utställningsmeriterna som räknas så hade ju ett steg på vägen varit att införa att för att bli uställningschampion så måste hunden har presterat på en viss nivå inom en annan gren (en mer praktisk gren som är lämplig för rasen i fråga)? Även för sällskapsraserna. Finns ingen anledning till att en sällskapsras inte skulle kunna tävla lydnad på en hyfsad nivå. Så att man minskar utseendets betydelse genom att lägga in en mental och praktisk del också i titeln utställningschampion.

Det finns raser med arbetskrav för cert och/eller utställningschampionat. Alla bruksraser har det. Sen finns det kanske jaktraser som också har det.

Men jag håller till 100 % med om att alla hundar och särskilt sällskapshundar borde ha en funktionstest att klara innan de kan bli champion eller ännu hellre få Cert på utställning. Typ att de ska kunna gå 5 km i friskt tempo oavsett väder (iaf upp till 25 grader C) och den bedömas ok av veterinär direkt efter det eller något liknande.
 
Och sen tycker jag (om det inte redan är så) att om en hund är opererad för att förbättra andningen eller andra defekter så ska den inte få användas i aveln. Men det är kanske så redan.

Ja, så är det redan.
 
Det är ju bra!

Jag önskar att man hade lagt till något motsvarande för sällskapsraserna och eventuella andra raser som det kan behövas för. Jag vet inget om vinthundar och jakthundar så jag kan inte uttala mig om utseendeavel är ett stort problem för de grupperna.

Det skulle jag säga beror på ras. Den italienska vinthunden t ex är ju fruktansvärt bräcklig, och flera av jaktraserna är uppdelade.
 
Det finns raser med arbetskrav för cert och/eller utställningschampionat. Alla bruksraser har det. Sen finns det kanske jaktraser som också har det.

Men jag håller till 100 % med om att alla hundar och särskilt sällskapshundar borde ha en funktionstest att klara innan de kan bli champion eller ännu hellre få Cert på utställning. Typ att de ska kunna gå 5 km i friskt tempo oavsett väder (iaf upp till 25 grader C) och den bedömas ok av veterinär direkt efter det eller något liknande.

Men preics. Nåt funktionstest men även en mental del som visar att hunden faktiskt har något bakom pannbenet som är värt att föra vidare till nästa generation.
 
Det är ju bra!

Jag önskar att man hade lagt till något motsvarande för sällskapsraserna och eventuella andra raser som det kan behövas för. Jag vet inget om vinthundar och jakthundar så jag kan inte uttala mig om utseendeavel är ett stort problem för de grupperna.
Saluki hade väl krav på att klara lure coursing vilket höll dem fräscha. Vet inte om det är så fortfarande. Men att domarna där tydligen börjat på utseendeavel med böjda ryggar? på senare år.
 
Jag tycker att det skulle räcka med att en utställningschampion av sällskapsras kan visa upp intyg på att den är fri från rasvisa problem, att den genomgått rasens hälsoprogram + någon sorts mentalbedömning för att få användas i avel. Något som även borde vara krav på brukssidan, att hundarna klarar av de rasvisa hälsoprogrammen. Jag vet uppfödare av bruksras som genomför MH med katastrofala resultat och där de avråds från avel pga mycket stora rädslor, men ändå avlar på hundarna för de går bra i ringen. För många valpköpare räcker det med genomfört MH, de kollar inte hur det ser ut.
 
Aha då förstår jag.


Det är förstås olika vad man tycker om pälsvård. Jag själv har två "poo" varav den ena har riktigt lättovad päls. Men henne rakar jag ner helt var 3-4 månad. Men tycker man att det är för mycket så är det ju så. Jag har igen det på minskad damsugningstid istället tänker jag ;)

Men ja, jag håller med. Jag själv lyckas inte riktigt hitta den rätta rasen för mig. Därför har det blivit blandningar och tumhållning att individen jag köper får just det jag vill ha av båda raserna. Har fungerat bra i 1 fall och mindre bra i 2 fall, katastrof i 1 fall (hunden fick det värsta från alla raserna).

Hur det blir nästa gång jag köper hund har jag ingen aning om. Jag har verkligen fastnat på att det inte finns någon ras för mig.
Får jag fråga vad hos pudeln inte lockar dig? Jag vill inte starta något drev eller något sånt, utan det är en genuin fråga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp