Bukefalos 28 år!

Normal utevistelse

Sv: Normal utevistelse

Jag har det som du ungefär.. eget stall. Rider helst på fm (jag jobbar natt) då kommer hästarna ut efter lunch, sen tar jag in dom lite varierande beroende på väder eller om jag ska jobba den natten. Ska jag jobba eller om det inte stormar och regnar tar jag in dom vid 21.

När jag har jobbat släpper jag ut dom vid 07,30 åker hem och sover och tar in dom runt 16-17 tiden sen rider jag.

Dom går i stora gräshagar. Jag har 2 stora , 2 mellan och en liten att välja på till mina 2 så dom har alltid gräs att äta. Sällan dom äter något hö som jag lägger ut, dom väljer hellre gräset än så länge.
 
Senast ändrad:
Sv: Normal utevistelse

10 h eller mindre är lite utevistele
12 h rätt normalt
över 12 h lång.

Ungefär så tänker jag.

Just nu står jag i ett lite större stall med pass, men ut kommer hästarna vid 6-9 och in mellan 18-21 Allt beror på vem som släpper ut/in

Är inte helt nöjd med att det finns en möjlighet att hästarna kommer ut kl 9 och in kl 18, så jag gör det jag kan för att förhindra detta.
Insläpp på vardagar sköter hästägaren själv. Så jag försöker ta in så sent som möjligt, ska jag inte rida eller har ridit tidigare under dagen så tar jag in runt 21 tiden. Lika så har jag utsläpp är jag där mellan kl 6-7. Händer rätt ofta att jag tar insläpp på helgerna själv också har inte så långt till stallet så jag och en till tjej brukar kunna åka upp så att våra två får komma in runt 21 tiden på helgena också om vi har möjlighet att göra så.

.
 
Sv: Normal utevistelse

Utevistelse har jättestor betydelse när det gäller stallplats. Jag vill inte ha mina hästar ute långt efter att det är mörkt, och mina vill heller inte vara ute så sent (nåja, en utav dom är gärna ute länge). Sommartid får de gärna gå ute till 21, vintertid vill jag gärna ha in dom vid 16-17 senast.
 
Sv: Normal utevistelse

Normal utevistelse för mig är när hästarna är ute från morgon till kväll. Lång är över 12 timmar. Svårt att säga vad som är ok i kortare tid. Jag kan ta in hästarna tidigt någon enstaka gång. Då kommer de in vid ca 19.00 tiden. Men det är bara om det är något speciellt. Annars vill jag ha dem ute längre. Jag tar in dem i normalfall mellan 21.20 och 22.00. När jag jobbar sent kommer de in vid 23.30. Mina går också ute dygnet runt rätt mycket. (de har ligghall i hagen). Hade jag en större hage skulle de alltid få gå ute.
 
Senast ändrad:
Sv: Normal utevistelse

Vad anser ni vara en helt okej utevistelse?

12 timmar är ok. Något kortare kanske om det är en häst som tränas ordentligt på kvällarna och därför ändå rör sig per automatik trots att det är "boxtid".


Vad anser ni är en lång utevistelse?

Lösdrift, eller det närmaste man kan komma, kanske 14-16 timmar ute.


Har några stall som hört av sig till mig, det ena var hästarna "ute så mycket som möjligt". För dem var detta 7/8-16.30/18. Ett annat stall hade samma åsikt; ute så mycket som möjligt - men för dem var detta 6.30-21.

Här är "ute på dagtid" rätt så vanligt, det betyder i princip ute när det är ljust. Det vill säga i realiteten ute ungefär 09-16:00 som bäst.

Man ser olika på det där, jag ber alltid om konkreta klockslag då hästarna tas in / ut. Precis som jag frågar om de går ute i flock, eller står i små rutor.


Hur resonerar ni? Hur stor betydelse har utevistelse när ni väljer stall?

Det är väldigt viktigt för mig att hästarna är ute så mycket som möjligt. Jag har valt lösdrift av den anledningen och ser inte att jag någonsin kommer att stalla in nuvarande häst igen. Han mår så enormt mycket bättre på lösdrift.

Sedan har man ju inte alltid möjlighet att välja precis som man vill. Finns ingen fräsch lösdrift så är en uppstallning med hästarna ute i flock 10-14 timmar önskvärt i min värld.
 
Sv: Normal utevistelse

Vad har du för lösning på vatten i hagen när de är ute så länge ? På den tiden av året när det inte är minusgrader så är det naturligtvis inget problem, men så här års ?

Hur gör ni andra ?
 
Sv: Normal utevistelse

Egentillverkad värmebalja jag hoppas funkar bra var tänkt som lösning i vinter. Får se om den kommer ut i helgen, men jag tänkte iaf ta med kokhett vatten ut när jag förbi den vanliga baljan till stallet på morgonen imon, första minusgraderna här i princip. I morse var min häst framme och tryckte hål på den tunna skorpan innan jag kom dit.
 
Sv: Normal utevistelse

Och hur fyller ni på ? Har ni dunkar eller vattenslangar (som man får dra till i hagarna ) i förråd med plusgrader ?
 
Senast ändrad:
Sv: Normal utevistelse

Inga problem för oss . Våra hästar står inne nattetid . Vi har hemmaisolerade vattenbaljor i hagarna - frigolit och lövkasse runt baljan . Om man kvällstid går ur och häller ennkompletterande hink ljummet vatten i baljan är det Max 3 cm is lager på morgonen i - 15 grader att slå hål på och plocka ur för den som släpper ut hästarna .
 
Sv: Normal utevistelse

Jag har isolerat vattenkaret. Det är två murarbaljor med isolering. Det håller sig väldigt bra. De är ute 14 timmar normalt och då blir ingen is. Fyller på vatten vid fodring. När de är ute dygnet runt som de var hela förra vintern, så fryser inte vattnet. Jättenöjd med min isolerade balja.
 
Senast ändrad:
Sv: Normal utevistelse

Beroende på var baljan hamnar så slang från stall (om vi får vattnet frostfritt där) eller från källare (frostfri).
 
Sv: Normal utevistelse

Och hur fyller ni på ? Har ni dunkar eller vattenslangar (som man får dra till i hagarna ) i förråd med plusgrader ?

Dunkar.. Nja jag har nog plusgrader i stallet iallafall upp till -15 grader. Det är ju bara 2 boxar så det är litet samt är rummen som ligger brevid stalldelen isolerade och där har jag mitt hö.
 
Sv: Normal utevistelse

Vad har du för lösning på vatten i hagen när de är ute så länge ? På den tiden av året när det inte är minusgrader så är det naturligtvis inget problem, men så här års ?

Hur gör ni andra ?


Vi har termobar - den största varianten. Funkar fantastiskt bra! Vattnet var isfritt även finbulvintrarna tidigare år när tempen låg på -10--15 flera månader i sträck.

Slangen ligger inomhus, och fryser inte. Dras fram vid påfyllnad, rullas ihop och hängs upp inne igen. Det är förvånansvärt smidigt.
 
Sv: Normal utevistelse

Och hur fyller ni på ? Har ni dunkar eller vattenslangar (som man får dra till i hagarna ) i förråd med plusgrader ?

Jag gör på det gamla jobbiga sättet, knackar loss isen och tar bort med ett durkslag, fyller på med vatten som jag bär i dunkar (eller ja....utnyttjar skamlöst min sambo så mycket jag kan till det också...vad ska man annars ha en rugbyspelare till liksom....)

Släpar varmvatten från badrummet vid behov.

Termobars står högt på önskelistan, både till hagar och boxar!
 
Sv: Normal utevistelse

Tidigare år har jag haft balja längst inne i vindskyddet, har funkat sisådär. Mycket knackande av is men den har inte varit bottenfrusen. I år har jag införskaffat en termobar, GULD!!! Den är placerad ca 15 meter från stalldörren. Har vatten i sadelkammaren, ytterligare ca 10 meter från stalldörren. Går med hinkar och fyller på, således...maken är till god hjälp där ;)
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 935
Senast: Linda_A
·
Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
7 658
Senast: fio
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
922
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 259
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp