Bukefalos 28 år!

Normal utevistelse

Sv: Normal utevistelse

KL

Varför knackar ni loss isen ni som gör det? Det är mycket enklare att fylla med en kanna varmvatten. Då lossnar isskorpan och det är bara att lyfta ur den.
 
Sv: Normal utevistelse

KL

Varför knackar ni loss isen ni som gör det? Det är mycket enklare att fylla med en kanna varmvatten. Då lossnar isskorpan och det är bara att lyfta ur den.

Kanske för att jag inte har något varmvatten i stallet..

Varje år har jag tänkt ta dit en vattenkokare och varje år glömmer jag det..
 
Sv: Normal utevistelse

KL

Varför knackar ni loss isen ni som gör det? Det är mycket enklare att fylla med en kanna varmvatten. Då lossnar isskorpan och det är bara att lyfta ur den.

Jag knackar inte egentligen... sparkar en gång i sidan på tunnan så lossnar skorpan och sen är det som sagt bara att lyfta ut den. Resterna tar jag med durkslag, sedan fyller jag en dunk supervarmt vatten men det är för att hålla vattnet i tunnan isfritt och lite tempererat så länge som möjligt.
Men detta behöver jag bara göra på morgonen, sedan under dagen räcker det att fylla på med varmvatten.
 
Sv: Normal utevistelse

Helt okej utevistelse är från 08-20, lång utevistelse är från ca 06-22.

Vad gäller vatten har vi hästägare i våran hage gått ihop och köpt en thermobar som än så länge håller isfritt, -26 idag.

Dock upptäckte vi, efter en tid då vi trott att "någon annan" av oss alltid fyllde vatten, att hästarna knappt dricker något ute. Det går kanske 50 L/vecka på tre D-ponnystorlekar och en A-ponny. Under barmarksperioden dricker samma gäng drygt 200 L/vecka...

Tror faktiskt dom äter rätt mycket snö, dels när dom får sitt grovfoder men även av lite lathet. Dom vet att snö också släcker törsten och ids inte gå till baljan;)

Vintertid bär vi med hink eller dunk, sommartid slang.
 
Sv: Normal utevistelse

Och mina kan tömma en 80l thermobar på ett halvt dygn, särskilt nu när det blev kallt :) Har haft min i några år och den har hållit vattnet isfritt. Vid ihållande temperatur kring -30 har det kunna vara en tunn isskorpa på eller som nu när vi haft -14 och rejält med blåst.

För att svara på ursprungsfrågan så tycker jag att normal utevistelse är minst 12 timmar, lång utevistelse är 16 timmar.
 
Sv: Normal utevistelse

Jag har haft häst i stall där hästarna kommit ut ca 7.30 och in 15.30-16.30 och detta är OKEJ utevistelse för mig.
Allt över är bonus :)


(Nu har jag mina hästar på lösdrift vilket jag ser som ultimat för mina i den kondition dom är nu och den ridning vi utövar, så detta ovan är tider jag haft i tidigare stall)
 
Sv: Normal utevistelse

varmvatten fryser fortare än kallt vatten...

När jag hade häst i Åre och så vattnade vi hästarna morgon och kväll. Inte ultimat men hästarna lär sig att dricka när det bjuds.
Dom äter även snö om det inte är för kallt. (tror det är runt -12 som det går åt mer energi till att äta och smälta snö än vad det ger tillbaka i vätska, så då gör dom det inte)
 
Sv: Normal utevistelse

Ja det där argumentet ser man ju varje år vid den här tiden.

Det är definitivt en sanning med modifikation. Ja en kopp kokhett vatten fryser snabbare än en kopp med kallt under vissa förutsättningar. detta kallas Mpemba-effekten.

Däremot att hälla varmt vatten i en stor tunna med kallt vatten kommer inte att göra att det fryser snabbare, tvärtom. Det är ju inte kokande eller VARMT vatten i tunnan, utan tempererat vilket är hela poängen.

*kl*

Jag vill att mina hästar ska ha fri tillgång på vatten. Eftersom jag har hästarna hemma och jobbar med dom har jag kunnat prova olika varianter och det som funkar bäst här är att lossa isen på morgonen och sedan fylla på med varmvatten 1-2 gr/dag. Vattnet är fortfarande kallt men inte iskallt och hästarna dricker bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Normal utevistelse

Vad anser ni vara en helt okej utevistelse?
Vad anser ni är en lång utevistelse?

Har några stall som hört av sig till mig, det ena var hästarna "ute så mycket som möjligt". För dem var detta 7/8-16.30/18. Ett annat stall hade samma åsikt; ute så mycket som möjligt - men för dem var detta 6.30-21.

Hur resonerar ni? Hur stor betydelse har utevistelse när ni väljer stall?

Mina hästar går ut mellan 07.00-08.00 , går in mellan 17.00-18.00. Detta anser jag vara normal utevistelse. Regniga dagar kan den ena stå och skrika efter bara ett par timmar och då släpper jag in henne (lite bortskämd kanske men men)

Länge utvistelse anser jag vara till senare på kvällen och lösdrift är lösdrift.
 
Sv: Normal utevistelse

Ja det är ju helt klart en fördel om man går hemma hela dagarna och har möjlighet att fylla på när det behövs
 
Sv: Normal utevistelse

Fast mitt vatten fryser fort om jag fyller med kallvatten. Det funkar imte alls. Fyller jag med varmt håller det sig bra.
 
Sv: Normal utevistelse

Det har nog med som wrangler säger att det beror på temp. Och vart den magiska gränsen går har jag inte i huvudet.
 
Sv: Normal utevistelse

Lång utevistelse från ca 06/07.00 till 20-21.00 (så hade jag när jag hade häst i eget stall). Nu är jag inhyrd och har en "okej" utevistelse från 07.00 till 17-19.00 varannan vecka och varannan vecka 09.00-18/19.00 pga jobb hos stallägaren, lite sen utsläpp dock. Detta VINTERTID. Har inte stått i detta stall sommartid så jag vet inte vilka tider vi har då (utöver betesperioden) men om jag får bestämma från 07.00 till 22/23.00 (så var det i mitt egna stall)

Insläpp tidigare än 18.00 tycker jag egentligen inte om alls. Det är viktigt för både mig och hästen :)
 
Senast ändrad:
Sv: Normal utevistelse

Knapplån

En vettig utevistelse är för mig 7-8 till 17-18 vintertid. Hade självklart kunnat önska längre, men av praktiska skäl är det inte möjligt. Runt våren är dem ute till 20-21.30 om det är möjligt utfodringsmässigt.
 
Sv: Normal utevistelse

KL*

I mitt tidigare stall så tog vi ut vi 8 och in vid 19, det är för mig okej utevistelse. Vid riktigt otäckt väder så fick de komma in tidigare. (Eget stall delat med kompis/mamma)

I nuvarande stall, helt eget, så kommer de ut vid 9 och in när jag går och lägger mig - runt midnatt.
Imorse insåg jag med ett litet skratt att jag fick lov att sova ett par timmar till och avvakta med att ta ut dem, för annars skulle de gå ute FÖR mycket enligt lagens mening. :grin:
 
Sv: Normal utevistelse

Kl

Ok utevistelse: 10 h
Lång utevistelse: 12 h

Har lång utevistelse. Ut ca 07:00. Varierar om de får höet i boxen lr i hagen, beror på hur bråttom jag har. Är jag ledig får de oftast i boxen. Min ena äter väldigt långsamt. Så egentligen bättre när de får innan de går ut. Sen in varierar men runt 19:00-21:00. (oftast runt 21:00). Sen får de kvällsfoder innan jag går. Runt 23:00 (varierar där med).
 
Sv: Normal utevistelse

"Ok utevistelse" för mig är 8-17, men jag vill ha mkt längre utevistelse än så egentligen, gärna 6-21 eller som nu; ute dygnet runt i lösdrift!
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 935
Senast: Linda_A
·
Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
7 658
Senast: fio
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
922
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 259
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp