Bukefalos 28 år!

Normal utevistelse

Sv: Normal utevistelse

Vad anser ni vara en helt okej utevistelse?
Vad anser ni är en lång utevistelse?

Har några stall som hört av sig till mig, det ena var hästarna "ute så mycket som möjligt". För dem var detta 7/8-16.30/18. Ett annat stall hade samma åsikt; ute så mycket som möjligt - men för dem var detta 6.30-21.

Hur resonerar ni? Hur stor betydelse har utevistelse när ni väljer stall?

"ute så mycket som möjligt" måste ju bero på vilka förhållanden som råder vid just det stallet. Hur många hästar det är, hur långt det är till hagen/hagarna, hur många som sköter ut- resp. insläpp och var de bor. Även hagens utformning spelar roll. I en öppen hage på en slätt blir det betydligt besvärligare vid kyla och blåst an i en hage i skogen t.ex. I mitt egna privata lilla stall behöver jag bara öppna och stänga dörrar för att släppa ut och in. Jag kan släppa ut så snart jag vaknat och släppa in innan jag somnar. Men om den som ska släppa ut/in måste åka en bit, och om hästarna är många och behöver ledas in och ut måste det ju bli annat. Av dessa anledningar måste rimligtvis "så mycket som möjligt" variera ganska mycket. Även om man vill se till hästens bästa i första hand finns det också praktiska människo-omständigheter.
 
Sv: Normal utevistelse

Verkar som om manga har eget stall och da blir det ju onekligen lattare.

Jag har haft mina hastar pa fullskotsel de senaste 7-8 aren och da ar det personalens arbetstider som galler. Dvs utslapp mellan 8-9 och intag 15-18 beroende pa arstid. I nuvarande stallet har de 35 hastar och det tar ju ett tag, sarskilt pa vintern med alla tacken, benskydd osv.

Nar jag stod pa kollektiv (eller sjalvskotsel som ar motsvarigheten har i England) sa var de ute ca 10-12h/dag, da var det ju mina arbetstider som styrde...
 
Sv: Normal utevistelse

Okej utevistelse = minimum 12h

Allt annat är bonus. Vill man ha riktigt lång är väl lösdrift det enda rätta alternativet.

Perfekta tiderna för mej skulle vara:
Ut: 7-8
In: 21-22

Mvh Domino_s
 
Sv: Normal utevistelse

Normal utevistelse för mig är 12 timmar/dag som minimum men gärna mer.

Våra har utegångstider fr 05-08.00 t o m 20 - 23.00
Vi har inga exakta tider på in/utsläpp bara att hästarna ska vara ute senast 08.00, de
har fri tillgång på grovfodret så vi kan spela på tiderna lite beroende på jobb mm.

Lång utevistelse är ett grundkrav och avgörande för mig, 12 timmar inne är max, helst mindre än det..
 
Senast ändrad:
Sv: Normal utevistelse

Jag tycker att hästarna ska få lov att vara ute i alla fall 12 timmar per dygn. Gärna mer om möjligt.
 
Sv: Normal utevistelse

Våra går ut mellan 6-7 på morgonen beroende på hur Pappa jobbar eller om stallägaren släpper ut.
Sommartid ute nästan dygnet runt beroende på om de är regnigt i flera dagar så kommer de in och går ut på morgonen, men då kommer de in vid 22 tiden.
Vintern går de in runt 7-8 på kvällen :) Annars går de in själva om ingen kommer och släpper in dem i tid enligt dem själva :D
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 935
Senast: Linda_A
·
Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
7 658
Senast: fio
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
922
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 259
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp