Bukefalos 28 år!

Normalt med svackor?

Sv: Normalt med svackor?

Om man måste sitta och blådra i femti meter i skritt innan man får stopp så vidhåller jag min ståndpunkt: då har man grövre problem än att ett stångbett löser det hela. Jag tycker inte att bettet i sig är medicinen. På en så pass framtung häst så blir det ännu värre på stången, det syns på dina bilder, den bara kurvar ihop sig och blir på bogarna tillochmed i skritten.
 
Sv: Normalt med svackor?

Fast man bromsar inte med handen, utan med rumpan:angel:

Nja alltså i magen och rumpan, tycker jag, men hästen ska ju även i min värld lyssna på handen.
En så pass grön och outbildad häst som den vi talar om måste man starta från noll med och då ingår att den ska lyssna på start stopp osv. Även med handen.

I övrigt tycker jag att de råd du har gett i tråden är väldigt bra och jag håller med helt och fullt.


Totola:
Stångbettet blir jag väldigt betänksam över, varför i all världen använder du det, på det sätt du gör:eek: Inte ens inom AR förespåkas det väl av det skälet:cool:

Sen varför sitter du på sadelns bakdel:confused: Rider du lätt på bilderna:confused: jag fick inte ihop det alls.

Jag tycker Djurjouren har gett dej bra råd. Dra ner samlingsambitionerna och tänk balans, det är svårt nog på en så grön travhäst som har det svårt genom sin exteriör.

Jag tror apropå tidigare inlägg i tråden att den inte alls är på hjälperna nån gång ännu utan det "nästan lata" du skrev om är just att den kryper bakom och är inte ett dugg bättre än när den ångar på.

Tömkör du?

Jag tror Djurjouren har betydligt mer än min i stort sett helt obefintliga erfarenhet av att skola om travhästar (även om jag känner folk som har travhästar och har deras bild av dem som ridhästar:cool:, samt satt på en del som barn)

Så lyssna på henne. Du har en jättesöt häst, men inte en helt lätt uppgift! Ta hjälp av nån sån person som kan travare, inte AR-tränare, är ,mitt råd.
 
Sv: Normalt med svackor?

Fast man bromsar inte med handen, utan med rumpan:angel:

Om man har stadig sits och en häst i balans nog att lyssna på sitsen så behöver man inte handen, nej. Har man en häst som inte är mottaglig för det eller inte är tillräckligt stadig själv så jo - då måste man använda handen! ;) Inte alltid men då och då.
Om jag vill lära honom att det är en lydnadsfråga att hålla det tempo jag bett om, skulle jag då bromsa med sitsen så är risken antingen att han ignorerar (för att han förmodligen ökat av att han tappade balansen) eller att jag får sitta och bromsa bromsa med sitsen hästen ökar - jag bromsar med sitsen - hästen ökar - jag bromsar med sitsen osv. Och helt plötsligt sitter man och bromsar konstant med sitsen bara för att få hästen behålla det tempo jag valt! ;)
Därav använder jag hellre först påminnelse sen tillsägelse (genom en så tydlig signal att hästen reagerar även om den är lite ur balans eller stängt av) med handen. Oftast i form av först kramning sen skakning (skakningen upplever han tydligare och spänner sig inte lika lätt av det som om man drar).

Ju mer han lär sig att ta eget ansvar desto mer kan jag rida med sitsen. Eller framförall koncentrera mig på att få såpass bra sits att jag kan rida mer och mer med den :angel:

Så ja, jag håller med dig., det ska i huvudsak komma från sitsen (och fokus) Men skulle man helt kunna låta bli att använda handen, då skulle jag lika gärna kunna rida tränslöst. Och det kan jag INTE.
Sen vill jag vara försiktig just med att inte bli för bromsande i sitsen utan försöka släppa fram hästens rörelser. Tills man är så samspelta att man bara kan röra sig liite mindre följsamt själv som signal att sakta ner.
 
Sv: Normalt med svackor?

Stångbettet blir jag väldigt betänksam över, varför i all världen använder du det, på det sätt du gör:eek: Inte ens inom AR förespåkas det väl av det skälet:cool:

Nu är jag lite osäker på vad du menar med "på det sättet", men det är därför jag vill vara noga med att betona att jag inte använder stång pga AR eller någon tränare utan för att det är det enda bett jag känner att jag kan kommunicera med min häst med. Alldeles för felinlärd på tränsbett och inte tillräckligt inlärd på bettlöst (än).


Sen varför sitter du på sadelns bakdel:confused: Rider du lätt på bilderna:confused: jag fick inte ihop det alls.

Enda ursäkten (förutom att det som sagt inte går att sitta så långt fram som man "ska" sitta pga bristen på framvalv, lite annorlunda konstruerad) är väl att hästen har satt mig där och det enda jag fokuserade på var att försöka vara följsam i hästens extremt gungiga rygg. Det är inte tänkt att sitta så givetvis, dessa bilder togs för att jag skulle kunna se själv HUR jag satt fel och kunna åtgärda det! ;)

Jag tycker Djurjouren har gett dej bra råd. Dra ner samlingsambitionerna och tänk balans, det är svårt nog på en så grön travhäst som har det svårt genom sin exteriör.

Framförallt på dessa bilder har jag inga samlingsambitioner alls. Tvärtom försökte jag jobba hästen lite mer lång och låg, börja slappna av. I skritten har jag börjat öva samling på så vis att man ska kunna placera hästens bakben, men inte samlande mer än det sporadiska placerandet. Vi jobbar fortfarande på sökning och avslappning, och kunna placera hästens bogar.

Jag tror apropå tidigare inlägg i tråden att den inte alls är på hjälperna nån gång ännu utan det "nästan lata" du skrev om är just att den kryper bakom och är inte ett dugg bättre än när den ångar på.

Nej, det stämmer inte. Däremot fokuserar jag som sagt inte särskilt mycket på formen. Bara avslappningen.
Visst har den lätt att hamna innanför lod (även på tränsbett som sagt) men det känns mest som ett symptom på att vissa pusselbitar inte är på plats. Vilket jag absolut inte kräver. Förutom vid vissa övningssyften då jag inte bryr mig om ifall hästen kryper bakom lika lite som jag skulle bry mig om den gick över tygeln, så fösöker jag släppa fram handen såpass att den kommer fram lite med nosen.


Nix, tyvärr inte.

Så lyssna på henne. Du har en jättesöt häst, men inte en helt lätt uppgift! Ta hjälp av nån sån person som kan travare, inte AR-tränare, är ,mitt råd.

Varför skulle en AR-tränare med stor erfarenhet av travare vara sämre menar du? :p
Jag har tränat för 5(?) olika tränare om jag inte minns fel, ett par renodlade dressyrinstruktörer, två olika westerntränare och så AR-tränaren (som är väldigt petig med att sitsen ska förbättras, så där kan ni vara lugna! ;) ) och de som passar oss bäst är en av dressyrtränarna och tränaren jag rider för nu. Som f ö redan har insett att vi inte bör träna någon ren AR för tillfället utan ge hästen och mig tid till att sätta grunderna bättre.

Tycker det blev lite väl OT, för det här känns inte som att det har något med svackor att göra. Möjligen om du ser hela vår ridning som en enda stor svacka! ;)
Vilket inte jag gör. Har inte så höga krav mer än att hästen ska lyssna och vara mottaglig, lydig i en viss grad åtminstone. Från det kan vi iaf utvecklas. Sen kan man gnälla på att "usch, hästen kryper lätt bakom handen! vilken kass sits jag har! varför har jag så dålig koll på bgarna?!" osv, men det är helt andra diskussioner som inte ens är aktuellt en "dålig dag".

En "dålig dag" är liksom inte att hästen efter en viss signal från mig (möjligtvis något i kroppsspråket så snart vi kommit in i ridhuset isåfall) eller en viss övning, utan då är den så från allra första början det passet, att det märks redan innan man suttit upp.
Skulle vara att det sitter kvar från passet innan, men har inte märkt någon trend i övningar eller min ridstil.
 
Sv: Normalt med svackor?

Om man måste sitta och blådra i femti meter i skritt innan man får stopp så vidhåller jag min ståndpunkt: då har man grövre problem än att ett stångbett löser det hela. Jag tycker inte att bettet i sig är medicinen. På en så pass framtung häst så blir det ännu värre på stången, det syns på dina bilder, den bara kurvar ihop sig och blir på bogarna tillochmed i skritten.

Hur hade du löst problemet?
 
Sv: Normalt med svackor?

Jag hade förhållt via sätet primärt istället för handen. det blir inte mindre effekt i fråga om att "bromsa" den genom att som du är inne på, istället bromsa med handen. SNACKA om att hindra dess rörelser om du bromsar primärt med handen. om du tar tillbaks den med sitsen så ger du ju eftergift från att ta tillbaks den så fort den rättar in sig eller hur? precis som du beskriver att du försöker göra med handen.

snarare får du en häst som är rädd för att söka förtroende och stöd på bettet genom att handbromsa primärt. men min stora reservation mot stångbettet du rider på är faktiskt att den blir så ihop böjd och framtung som den visar på bilderna. en sån häst, som inte tar broms ordentligt hade jag i dagsläget hellre ridit lite över tygeln ett tag än att få den så låg och framåt tung i detta skede. du har lättare att få tag i bromsen bak på hästen om den inte tillåts vara så framtung och inböjd i framdelen. Är den högre i fram så kan du i detta skede inverka bättre på att bromsa upp den från bakkärran - där inbromsningen SKALL ske, snarare än via framdelen.
 
Senast ändrad:
Sv: Normalt med svackor?

Ok kanske blev OT, ber om ursäkt!

Ang de dåliga dagarna, om du vet redan innan så skulle jag kanske föreslå att du longerar av hästen eller tömkör en stund innan du rider, för att få tag på den lite och få den mer avspänd när du sen rider.

Vi har en skrittmaskin och det är faktiskt mycket avslappnande för en häst att skritta fram där en halvtimme om den verkar lite uppvarvad. Använder det inte så ofta, men borde kanske göra det oftare. Vet inte om du har sån?
 
Sv: Normalt med svackor?

Jag hade förhållt via sätet primärt istället för handen. det blir inte mindre effekt i fråga om att "bromsa" den genom att som du är inne på, istället bromsa med handen. SNACKA om att hindra dess rörelser om du bromsar primärt med handen. om du tar tillbaks den med sitsen så ger du ju eftergift från att ta tillbaks den så fort den rättar in sig eller hur? precis som du beskriver att du försöker göra med handen.

snarare får du en häst som är rädd för att söka förtroende och stöd på bettet genom att handbromsa primärt. men min stora reservation mot stångbettet du rider på är faktiskt att den blir så ihop böjd och framtung som den visar på bilderna. en sån häst, som inte tar broms ordentligt hade jag i dagsläget hellre ridit lite över tygeln ett tag än att få den så låg och framåt tung i detta skede. du har lättare att få tag i bromsen bak på hästen om den inte tillåts vara så framtung och inböjd i framdelen. Är den högre i fram så kan du i detta skede inverka bättre på att bromsa upp den från bakkärran - där inbromsningen SKALL ske, snarare än via framdelen.


Som sagt, det här känns som en annan diskussion. Tack för att du tog dig tid att förklara och jag förstår hur du tänker.

Orkar inte "förklara" mer angående det här. För förklaring är liksom det enda det blir, jag kommer inte helt plötsligt byta utrustning till enbart tränsbett för att någon som aldrig ridit eller sett hästen IRL tycker det är det enda rätta. Det är JAG som ska orka ha motivation att rida hästen 5 dagar i veckan! ;)
 
Sv: Normalt med svackor?

Ang de dåliga dagarna, om du vet redan innan så skulle jag kanske föreslå att du longerar av hästen eller tömkör en stund innan du rider, för att få tag på den lite och få den mer avspänd när du sen rider.

Vi har en skrittmaskin och det är faktiskt mycket avslappnande för en häst att skritta fram där en halvtimme om den verkar lite uppvarvad. Använder det inte så ofta, men borde kanske göra det oftare. Vet inte om du har sån?

Vi har ingen skrittmaskin tyvärr. Men om man ska översätta det till vad som kanske skulle fungera praktiskt - att man så snart man märker att "japp, det här är en dålig dag.." tar sitt pick och pack från ridhuset och går en promenad istället?
Tror iofs inte det är så rogivande eftersom det är mycket att titta på (och lyssna på, maskiner som gräver och sådär) men röra sig lite ute iaf..
Nån dag har jag blivit så less att jag tränsat av och släppt lös honom :angel: fast det var när han hade mer överskottsenergi och faktiskt sprang runt och motionerade sig själv, just nu är han mer bekväm av sig och går bara och nosar runt.
 
Sv: Normalt med svackor?

Vi har ingen skrittmaskin tyvärr. Men om man ska översätta det till vad som kanske skulle fungera praktiskt - att man så snart man märker att "japp, det här är en dålig dag.." tar sitt pick och pack från ridhuset och går en promenad istället?
Tror iofs inte det är så rogivande eftersom det är mycket att titta på (och lyssna på, maskiner som gräver och sådär) men röra sig lite ute iaf..
Nån dag har jag blivit så less att jag tränsat av och släppt lös honom :angel: fast det var när han hade mer överskottsenergi och faktiskt sprang runt och motionerade sig själv, just nu är han mer bekväm av sig och går bara och nosar runt.

Nja det blir inte samma sak, något av det. Har du någon som kan lära dej tömköra? Eller longera och sätt på inspänning efter en stund, faktiskt tror jag att det inte skadar på din häst. Inspänning på ytter, innersidan får du tex genom att dra longerlinan från handen, genom en ring på sidan och sen till munnen. Det blir som lite ledande. Tex.

Sen får du driva hästen framåt med pisken ist fö skänkel.

Inte för länge åt varje håll, men jag tror det kan göra det lättare ett rida efteråt. Självklart tränsbett då. Hästen får gå i ett slags ram i alla fall, utan att du sitter på hela tiden och kämpar:idea:

Jag föredrar tömkörning och tror det vore bäst men du skulle kanske behöva hjälpa att lära dej då!

Säkert protesterar nån mot det rådet men på din häst skulle jag göra så. Men du ska alltså rida efteråt, så en idé är att sätta longergjorden på sadeln eller använda sadeln som "longergjord" att fästa inspänningen i och då kan du höja stigbygeln till rätt höjd och använda som "ring" som du drar linan igenom. Funkar bra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Normalt med svackor?

Har nog inte riktigt sett framför mig att du skulle göra det heller. jag svarade på din fråga - dvs vad jag hade gjort. så ja - släpp det.
 
Sv: Normalt med svackor?

Nja det blir inte samma sak, något av det. Har du någon som kan lära dej tömköra? Eller longera och sätt på inspänning efter en stund, faktiskt tror jag att det inte skadar på din häst. Inspänning på ytter, innersidan får du tex genom att dra longerlinan från handen, genom en ring på sidan och sen till munnen. Det blir som lite ledande. Tex.

Sen får du driva hästen framåt med pisken ist fö skänkel.

Inte för länge åt varje håll, men jag tror det kan göra det lättare ett rida efteråt. Självklart tränsbett då. Hästen får gå i ett slags ram i alla fall, utan att du sitter på hela tiden och kämpar:idea:

Jag föredrar tömkörning och tror det vore bäst men du skulle kanske behöva hjälpa att lära dej då!

Säkert protesterar nån mot det rådet men på din häst skulle jag göra så. Men du ska alltså rida efteråt, så en idé är att sätta longergjorden på sadeln eller använda sadeln som "longergjord" att fästa inspänningen i och då kan du höja stigbygeln till rätt höjd och använda som "ring" som du drar linan igenom. Funkar bra.

Faktiskt tror jag han skulle tycka det är tråkigt (alt. stressigt/lite pressat för att det blir nytt, jobb för hand = tråkigt, longering - stressigt). Han reagerar helt annorlunda från marken och har inte alls samma framåtbjudning. Om man inte skrämmer honom vill säga... :angel:
Annars hade det säkert varit ett bra råd!
 
Sv: Normalt med svackor?

Jag tror tyvärr inte att biljetten till framgång är att skydda den från allt som gör den stressad/tycker är tråkigt/jobbigt. Tyvärr är det ngt man som ryttare ofta måste ta sig igenom. Nyckeln är att få hästen att förstå arbetet och då brukar den även börja tycka det är roligt. Det är få hästar under utbildning som spontant, utan att ha förstått eller blivit van vid övningen, tycker ngt är sådär sprudlande jättekul from scratch.

Jag tycker din häst låter inte fullt så stressad som den kanske visar upp under viss ridning. Det låter som en ganska bekväm herre som har en klar bild av vad han föredrar/ej föredrar snarare. :angel:
 
Sv: Normalt med svackor?

Jag tror tyvärr inte att biljetten till framgång är att skydda den från allt som gör den stressad/tycker är tråkigt/jobbigt. Tyvärr är det ngt man som ryttare ofta måste ta sig igenom. Nyckeln är att få hästen att förstå arbetet och då brukar den även börja tycka det är roligt. Det är få hästar under utbildning som spontant, utan att ha förstått eller blivit van vid övningen, tycker ngt är sådär sprudlande jättekul from scratch.

Nej nej! :p Det håller jag med om. Och jag jobbar ju en del för hand trots att han tycker det är tråkigt, syrran har testat longera och fatta galopp trots att han blivit rätt stressad. Just för att det kan ge en hel del i längden.
Fast som en del påpekat i tråden så "kan" det ju vara när hästen blir för less som den får en dålig dag och slutar lyssna. Därav att jag trodde Flashlight var inne på samma linje och använda tömkörning som variation. Det blir ändå *variation* men inte i "sluta-vara-anti"-bemärkelse om det var det som var tanken.

Jag tycker din häst låter inte fullt så stressad som den kanske visar upp under viss ridning. Det låter som en ganska bekväm herre som har en klar bild av vad han föredrar/ej föredrar snarare. :angel:

Japp! ;) Han är lite nervös av sig i grunden, men egentligen inte så stressad. Det märker man ju eftersom han har en annorlunda attityd från marken. Skulle tro att hans ridkarriär började mindre bra alt. att psyket från travet inte var det bästa och sitter kvar ända sen dess.
Är dock ändå väldigt bussig vid ridning, som fogar sig såpass bra som han gör sina "bra dagar" (som lyckligtvis blivit många fler! :) )
 
Sv: Normalt med svackor?

Faktiskt tror jag han skulle tycka det är tråkigt (alt. stressigt/lite pressat för att det blir nytt, jobb för hand = tråkigt, longering - stressigt). Han reagerar helt annorlunda från marken och har inte alls samma framåtbjudning. Om man inte skrämmer honom vill säga... :angel:
Annars hade det säkert varit ett bra råd!

Men du kan inte bara göra det hästen gillar eller nådigt går med på:eek: Det är DU som bestämmer jobbet, sen gäller det att göra det på ett sätt som får hästen att komma igång och tycka att det är ok. Annars kan du lika bra direkt släppa den i hagen och låta den gå där, för om hästen avgör vad som är ok och inte så slutar det snart där i alla fall.......

Vissa saker kommer den att var mycket tveksam till eftersom det blir jobbigt, men ska du ha den som ridhäst måste du kanske motivera den till det jobbet, för hästens bästa.
 
Sv: Normalt med svackor?

Men du kan inte bara göra det hästen gillar eller nådigt går med på:eek: Det är DU som bestämmer jobbet, sen gäller det att göra det på ett sätt som får hästen att komma igång och tycka att det är ok. Annars kan du lika bra direkt släppa den i hagen och låta den gå där, för om hästen avgör vad som är ok och inte så slutar det snart där i alla fall.......

Vissa saker kommer den att var mycket tveksam till eftersom det blir jobbigt, men ska du ha den som ridhäst måste du kanske motivera den till det jobbet, för hästens bästa.

Som jag skrev till mackan så måste jag ha missförstått syftet isåfall.
I vilket syfte tycker du tömkörning hade varit bra? För uppvärmningens skull? För att få något annat att tänka på?

Jag förstod det som att jag skulle tömköra för att variera jobbet - dvs få den mer positiv till jobbet. Men den fungerar lite tvärtom på så vis därav att jag inte tror det funkar i motiveringssyfte.

Inte att jag skiter i allt den inte tycker är kul såklart, men ser ingen större skillnad mot att göra sånt som jag själv behärskar lite bättre; arbete för hand och longering?
Är fotrfarande lite förvirrad över vilket syfte du hade tänkt dig, så förklara gärna! :idea:
 
Sv: Normalt med svackor?

Syftet är dels att få koll över hur den rör sej och dels att komma åt den på ett annat sätt. Samt att få igång den i arbete innan du sätter dej på den och ev få bort det värsta springiga men ändå ha en alert uppvärmd häst:idea:
 
Sv: Normalt med svackor?

det finns fler syften ang. tömkörningen, som jag tänker på, och använder mig av.

du kan jobba hästen på töm i dressyr arbete på ett minst lika effektivt sätt som under ryttare. på töm (med ngn som har lite koll - man övar upp sig snabbt också) så kan du träna dressyr arbete i form av bärighet, styrka, balans osv - utan att blanda in ryttaren ovanpå, som kan bidra med stjälpning av syftet genom egna spänningar/misstag osv. på töm har hästen enbart sig själv att bära upp, samtidigt som föraren får ett riktigt bra grepp på den. Optimala förutsättningar för att vidareutbilda och stärka! du kan göra allt på töm, som du kan göra uppsuttet - men minus ryttarens eventuella fadäser. det skapar optimala förutsättningar för en häst som behöver lösgöras, utbildas och stärka upp och balansera sig.
 
Sv: Normalt med svackor?

Syftet är dels att få koll över hur den rör sej och dels att komma åt den på ett annat sätt. Samt att få igång den i arbete innan du sätter dej på den och ev få bort det värsta springiga men ändå ha en alert uppvärmd häst:idea:

Om jag redan varit lite haj på att tömköra hade det nog varit en bra idé. Som det känns nu får jag bättre koll på kroppen genom arbetet för hand, man ser hur hästkroppen reagerar i olika situationer och bara genom det känns det som att man får bättre "koll" och inverkan.
Den är egentligen aldrig särskilt "springig" numera (eftersom jag *host* lydnadstränat en del och varit skitnoga med det) i traven vill säga. Det är mentalt man märker det, att den går me huvet i det blå bokstavligt och bildligt talat, ignorerar/står emot kommandon och tillsägelser, hittar på lite eget typ trava trots att han inte ska var tredje steg hittar saker att titta på hela tiden och letar ursäkter att hoppa till. Det är en beskrivning på en dålig dag alltså, dålig kontakt.

Om den i det läget skulle få springa av sig i rätta bemärkelsen, trava igång, så skulle den bara stänga av mer. Skulle få ännu svårare att skritta om inte annat eftersom det *alltid* blir mer eller mindre svårare efter traven. En bra dag kan vi skritta av och även skrittjobba efter traven, men då är det även lite bättre än en genomsnittsdag :angel: eftersom jag har dålig koll rent allmänt inom tömkörning så skulle det inte vara lätt att "återfå kontakten". Har lyckats åstakomma det någon gång vid jobb för hand, men det är jag ju lite mer van vid och kan "kräva" fokus på ett lite annat sätt...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 554
Senast: Fiorano
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 145
Senast: Blyger
·
Kultur Jag var i Jämtlandsfjällen i veckan, det är inte första gången men just denna vecka skilde sig från resten på grund av mängder med ren...
Svar
18
· Visningar
1 738
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp