Bukefalos 28 år!

Normalvikt vuxen katt?

fettso

Trådstartare
Vad är normalvikt på en vuxen hona?
Min hona är 1,5år (korsning Norsk Skogkatt/Huskatt)och vägde före sin kull 2,8 kg och väger detsamma nu efter kullen 2,8 kg.
Kattungarna har nu flyttat hemifrån.

Hon är smal men inte mager, en väldigt aktiv katt en :devil:på att jaga.
 
Sv: Normalvikt vuxen katt?

Omöjligt att säga. En normalstor Devon väger kanske 2,5 kg medan en normalstor britt väger 5-6 kg. Spannet är ganska stor.
 
Sv: Normalvikt vuxen katt?

Men är min hona underviktig?

Här är nytagna bilder

23057426.jpg

23057434.jpg
 
Sv: Normalvikt vuxen katt?

Hur ska man kunna se det på en bild på en långhårig katt? Du får känna på henne för att avgöra om hon är för mager, revbenen ska kännas, men inte markant.
 
Sv: Normalvikt vuxen katt?

Så här kan jag svara, om det nu skulle vara till hjälp. Detta eftersom grannen var inne till veterinär med sin katt i dagarna, en norsk skogskatt. Hon är normalstor och väge knappt 3 kg, detta tyckte veterinären var lite i underkant så är din katt normalstor så har du svaret där. Det är i underkant, veterinären önskade upp vikten till 3,5-4 kg.
 
Sv: Normalvikt vuxen katt?

Min vetrinär sa att det var lagom med 3-5 kg. Honor är ju ofta lite minre än hanar och sen skulle jag nog inte kalla en 1,5 åring för fullvuxen. Då är de fortfarande ltie ungkatt enligt mig.
Jag tycker att de brukar fortsätta växa tills de är runt 2, en del växer ännu längre, en del slutar växa när de är 1 år.

Jag skulle nog tro att din katt är normal, om den äter bra och inte är benig liksom. Annars är de ju lite taniga när de år unga (de katter jag har haft, bla en skogskattblandning, har börjat biffa till sig lite vid 2 år ungefär. Har stämt ganska bra på alla jag haft)
Just nu har vi en liten hona som snart 2,5 och hon är fortfarande ganska liten. Till våren tror jag att hon har blivit lite mer fullvuxen. Just nu väger hon ca 2-3 kg och är ganska liten.
 
Sv: Normalvikt vuxen katt?

Min hankatt väger 3,5 kg. Inte fet, inte mager. har en liiiiiiten antydan till hängbuk. Eller de kanske alla katter har?

Han vägde inget när jag fick hem honom. Vågen gjorde inget utslag. Han var så mager...
 
Sv: Normalvikt vuxen katt?

Han vägde inget när jag fick hem honom. Vågen gjorde inget utslag. Han var så mager...



Till och med nyfödda kattungar ger ju utslag på en normal våg, så om en vuxen katt inte ger utslag på en våg, så är antingen katten förvandlad till stoff eller så är något galet med vågen..
 
Sv: Normalvikt vuxen katt?

Haha. Nä, men jag tror inte den vågen visar något under 1 kg. O när jag fick hem den o i den åldern borde den väga över ett kilo.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 859
Senast: cirkus
·
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 892
Övr. Katt Sorry om det redan fanns en sån här tråd, men hittade inte isf. Efter flera år av kattsjuka här hemma har jag ÄNTLIGEN bokat en...
Svar
16
· Visningar
1 055
Senast: skuggi
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 851
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp