Bukefalos 28 år!

Nosen vittrar sönder.

igbest

Trådstartare
På vår dvärgschnauzer som är 10 år har nostryffeln börjat vittra sönder, vissa dagar andas hon pipigt, kan det ha något att göra med att hon har en kraftigt förstorad lever eller är det pga något helt annat. Vi var till veterinären för ett ultraljud på levern för en månad sedan och då hade hon redan så här men veterinären sa inget om det då. Jag tror att hon kanske redan hade så här förra sommaren men inte lika mycket, då föll hon och slog bort en bit av nostryffeln så att det blödde. Nu har jag smort ett par veckor med en salva från Humle och nosen ser bättre ut men det faller fortfarande bort bitar emellanåt.
Vi åker såklart till veterinär om det blir värre men i dagsläget är hon pigg och glad och hänger med på det mesta :)
20230419_162426.jpg
 
Min hund har lite liknande av sin allergi, här är en bild från när det började efter det blev det värre men aldrig riktigt lika torr som på din(nedre halvan har aldrig varit så på min)
Han fick självsprickor som blödde, var nästan helt symtonfri i tre år på Atopica men nu hjälper den inte längre tyvärr.

20200809_102510.jpg
 
Min hund har lite liknande av sin allergi, här är en bild från när det började efter det blev det värre men aldrig riktigt lika torr som på din(nedre halvan har aldrig varit så på min)
Han fick självsprickor som blödde, var nästan helt symtonfri i tre år på Atopica men nu hjälper den inte längre tyvärr.

Visa bifogad fil 118478
Min hund har aldrig haft någon allergi. Detta dök nog upp i samma veva som hon utretts för cushings i höstas men hon kan ha haft det länge än så 🤔
 
På vår dvärgschnauzer som är 10 år har nostryffeln börjat vittra sönder, vissa dagar andas hon pipigt, kan det ha något att göra med att hon har en kraftigt förstorad lever eller är det pga något helt annat. Vi var till veterinären för ett ultraljud på levern för en månad sedan och då hade hon redan så här men veterinären sa inget om det då. Jag tror att hon kanske redan hade så här förra sommaren men inte lika mycket, då föll hon och slog bort en bit av nostryffeln så att det blödde. Nu har jag smort ett par veckor med en salva från Humle och nosen ser bättre ut men det faller fortfarande bort bitar emellanåt.
Vi åker såklart till veterinär om det blir värre men i dagsläget är hon pigg och glad och hänger med på det mesta :)
Visa bifogad fil 118439
Finns något som kallas hepatokutant syndrom som uppträder vid leversvikt. Oftast har de även problem med förhårdnader på trampdynorna samtidigt. Men även SLE/DLE och pemfigus kan se ut sådär och ge förändringar på levern. En biopsi av nosen kan ge mer svar.
 
Finns något som kallas hepatokutant syndrom som uppträder vid leversvikt. Oftast har de även problem med förhårdnader på trampdynorna samtidigt. Men även SLE/DLE och pemfigus kan se ut sådär och ge förändringar på levern. En biopsi av nosen kan ge mer svar.
Okej, tack :), så det kan alltså vara relaterat till hennes leverproblem. Har inte tänkt på om hon har förhårdnader eller sämre trampdynor dock. Vi får nog göra en biopsi helt enkelt och se om det ger något svar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 280
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 104
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 747
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp