Nosework-tråden

Var på noseworkträning på grannklubben idag. Fyra gömmor i svår miljö; lagerlokal respektive traktorgarage på en ridskola. Jag fick begränsa området lite och inte låta henne söka helt fritt, men då gick det jättebra. Och frysmarkeringen var tydlig igen. Fick kommentaren "en av de bästa markeringarna idag" av han som ordnade träningen. Och han är nosework-domare så det kändes bra! Vi ska dit nästa vecka också.
 
Var på noseworkträning på grannklubben idag. Fyra gömmor i svår miljö; lagerlokal respektive traktorgarage på en ridskola. Jag fick begränsa området lite och inte låta henne söka helt fritt, men då gick det jättebra. Och frysmarkeringen var tydlig igen. Fick kommentaren "en av de bästa markeringarna idag" av han som ordnade träningen. Och han är nosework-domare så det kändes bra! Vi ska dit nästa vecka också.

såna kommentarer är roliga att få! :) Här körde vi lite hemmanoswork. Det gick bra men blev svårt i köket där han ville leta mat istället :p
 
Försöker träna in frysmarkering men det går väl sådär; han markerar gärna med nosbuff eller ett slickande vilket är ok, dock så är hans markering på behållare riktigt uselst - börjar ha med tassen och "klösa" lite. :cautious: Det är väl bara att envist träna på.
 
Idag har jag och Minn varit på träningstävling i klass 1. Det gick jättebra :) Minn hittade doften i alla 4 söken och jag läste henne bra.

Maxtiden på utomhussöket var 3 minuter, Minn hittade den på 27 sekunder.
Behållarsöket tog 9 sekunder, maxtid 2 minuter.
Inomhussöket tog 55 sekunder, maxtid 2 minuter.
Fordonssöket tog 25 sekunder, maxtid 2 minuter.
 
Vi har precis börjat med NW med min hund (7 mån). Har kommit dit att hon identifierar eukalyptus och får då massor av godis och hejarop när hon markerar doftkällan. Hon har fattat grejen helt klart.

Tyvärr började hon löpa efter första kurstillfället, så nu är jag bara på kursen som åhörare och tränar på egen hand. Har bokat in privata träningar men mitt jobb i kombo med min instruktör var inte helt lätt att få ihop, så det dröjer innan vi får till det. Tills vidare harvar vi ensamma som sagt.

Hon gör som sagt fina markeringar, jag belönar med klicker och godis. Hon hittar källan på olika gömställen, i kartonger, möbler och på olika höjder i rummet. Däremot har jag inte klurat ut hur jag ska få henne att söka vidare när det finns fler än en källa?
När vi fortfarande sökte i lådor på rad gick det bra. Då hade jag godis och doft i 2 lådor av 4-5 st. Belönade jättemkt med godis när hon tog rätt låda och hon sökte vidare. Nu med metallburkarna är det svårare, hon hittar en och fortsätter markera den men lockar jag henne vidare och ger sökkommandot igen så söker hon upp den hon redan markerat ;) (Hon är ju inte dum :P ) Sen låser hon sig liksom på den och letar inte vidare på den andra, trots att jag provat ha källa med godis samt ha den nära den andra källan.

Hur ska jag göra? Backa tillbaka till lådor på rad?
 
Vi har precis börjat med NW med min hund (7 mån). Har kommit dit att hon identifierar eukalyptus och får då massor av godis och hejarop när hon markerar doftkällan. Hon har fattat grejen helt klart.

Tyvärr började hon löpa efter första kurstillfället, så nu är jag bara på kursen som åhörare och tränar på egen hand. Har bokat in privata träningar men mitt jobb i kombo med min instruktör var inte helt lätt att få ihop, så det dröjer innan vi får till det. Tills vidare harvar vi ensamma som sagt.

Hon gör som sagt fina markeringar, jag belönar med klicker och godis. Hon hittar källan på olika gömställen, i kartonger, möbler och på olika höjder i rummet. Däremot har jag inte klurat ut hur jag ska få henne att söka vidare när det finns fler än en källa?
När vi fortfarande sökte i lådor på rad gick det bra. Då hade jag godis och doft i 2 lådor av 4-5 st. Belönade jättemkt med godis när hon tog rätt låda och hon sökte vidare. Nu med metallburkarna är det svårare, hon hittar en och fortsätter markera den men lockar jag henne vidare och ger sökkommandot igen så söker hon upp den hon redan markerat ;) (Hon är ju inte dum :P ) Sen låser hon sig liksom på den och letar inte vidare på den andra, trots att jag provat ha källa med godis samt ha den nära den andra källan.

Hur ska jag göra? Backa tillbaka till lådor på rad?

Får hon inte vara med på träningen vid löp? 🤔 När vi gick kurs var det också en tik som löpte och hon fick vara med trots att det var tre unga intakta hanar ned. Hanarna klarade det galant :). Men det är väl instruktören som bestämmer förstås.
 
Här kom vi nyss hem från noseworkkursen. Vi har varit på åkeri och gjort sök på traktor, lastbil och buss. Det var jättesvårt idag. Frej gick mest med nosen i snön och förstod inte riktigt att det var fordonen han skulle söka på. Helst ville han inte pulsa i snön, vilket han tvunget måste göra för att nå att söka. Rejält skällig var han också, lillskrutten. Tre av fyra hundar (inklusive Frej) tyckte nog att det var lite väl kallt också.

Nästa vecka blir det "tävling" med alla moment så vi får väl hårdträna i veckan ;)
 
Vill anmäla Frej och mig till doftprov men har glömt bort lösenordet jag valde till mina sidor på snwktävling och jag får inget återställningsmejl. Så frustrerande irriterande.

Ska troligtvis träna tillsammans med ett par stycken imorgon. Det blir toppen då jag nästan alltid tränar själv annars och alltså vet var alla gömmor är.
 
Hakar på tråden :)
Vi har gjort doftprov en gång men jag har problem med att Max markerar random låda. Han kan doften och när vi tränar andra sök går det bra men vi får ju inte börja tävla utan att klara doftprovet :rage:
 
Hakar på tråden :)
Vi har gjort doftprov en gång men jag har problem med att Max markerar random låda. Han kan doften och när vi tränar andra sök går det bra men vi får ju inte börja tävla utan att klara doftprovet :rage:
Har du någon film på hur han söker och markerar i andra sök, och i behållarsök?

En sak som kan ställa till det för en del hundar är att de inte behöver (eller, ur deras perspektiv, får) hitta källan, hela behållaren räknas som rätt och de ska markera själva behållaren. Det matchar inte vad de lärt sig i andra typer av sök och de blir osäkra på uppgiften. Om det är det som spökar, testa med små och relativt öppna behållare och gå gradvis upp i storlek och inneslutning av källan.
 
Har du någon film på hur han söker och markerar i andra sök, och i behållarsök?

En sak som kan ställa till det för en del hundar är att de inte behöver (eller, ur deras perspektiv, får) hitta källan, hela behållaren räknas som rätt och de ska markera själva behållaren. Det matchar inte vad de lärt sig i andra typer av sök och de blir osäkra på uppgiften. Om det är det som spökar, testa med små och relativt öppna behållare och gå gradvis upp i storlek och inneslutning av källan.
Ska se om jag kan fixa film :)
Ska prova att göra som du skrev. Jag upplever att det är just behållare som är vårt problem.
 
Frej och jag tränade igår med Vizslan Zelda och hennes husse som går på samma kurs. Så mycket roligare än att träna för oss själva! Båda hundarna var duktiga och jobbade på jättebra :). Jag måste dock se till att vara noga med att rasta Frej mellan söken för annars kan han få för sig att lyfta på benet någonstans mitt under söket...

Det var mycket lättare att ha is i magen och vänta ut Frej när jag inte själv visste var gömmorna var.

Lyckades anmäla till doftprov till slut igår. Anledningen till att jag inte fått återställningsmejl för lösenordet visade sig vara att jag missat ett e i min e-postadress :o. Bara mitt fel alltså.
 
Ååååhhh så less jag är just nu :cry::banghead:

Gjorde iordning ett sök hemma idag, eftersom vi är bortjudna ikväll och de som bjuder inte är hundmänniskor så känner jag att jag vill att min hund ska ta så liten plats som möjligt. Tycker det är skönt att kunna ha hunden med och därför är jag mån om att mina icke hundintresserade vänner ska tycka att det är behagligt när min hund är med. Därför ser jag till att hon är ordentligt uttröttad inför liknande tillställningar, hon är 8 mån och ganska busig normalt sett.

Först en timme i skogen och sedan som sagt lite NW brukar göra susen. Vad händer då om inte att jag spiller ut nästan en hel flaska euqalyptushydrolat i köket :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead: 5 lådfronter, mattan, hela mig själv osv. Hela köket stinker och kläderna jag hade på mig fick jag såklart byta och lägga in i badrummet medan min hund skulle kunna söka. Jag bor i en liten 2a med bara dörrar till sovrum och toa. Jaha. Gjorde tre gömmor i vardagsrummet men ja, hyfsat svårt för min hund att fokusera såklart med tanke på att det stank från köket. Stängde in till köket med galler men ändå... hon hittade ändå ganska bra inne i rummet men såklart blev det svårt.

Frågan är nu hur jag gör framöver? Måste jag slänga ut mattan? Tror inte den kan tvättas, är en plastmatta men vi får ej tvätta mattor i vår tvättstuga. Hur länge ska jag tro att lukten håller i sig dvs när är det sjyst att börja gömma dofter i närheten av köket igen?
 
Ååååhhh så less jag är just nu :cry::banghead:

Gjorde iordning ett sök hemma idag, eftersom vi är bortjudna ikväll och de som bjuder inte är hundmänniskor så känner jag att jag vill att min hund ska ta så liten plats som möjligt. Tycker det är skönt att kunna ha hunden med och därför är jag mån om att mina icke hundintresserade vänner ska tycka att det är behagligt när min hund är med. Därför ser jag till att hon är ordentligt uttröttad inför liknande tillställningar, hon är 8 mån och ganska busig normalt sett.

Först en timme i skogen och sedan som sagt lite NW brukar göra susen. Vad händer då om inte att jag spiller ut nästan en hel flaska euqalyptushydrolat i köket :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead: 5 lådfronter, mattan, hela mig själv osv. Hela köket stinker och kläderna jag hade på mig fick jag såklart byta och lägga in i badrummet medan min hund skulle kunna söka. Jag bor i en liten 2a med bara dörrar till sovrum och toa. Jaha. Gjorde tre gömmor i vardagsrummet men ja, hyfsat svårt för min hund att fokusera såklart med tanke på att det stank från köket. Stängde in till köket med galler men ändå... hon hittade ändå ganska bra inne i rummet men såklart blev det svårt.

Frågan är nu hur jag gör framöver? Måste jag slänga ut mattan? Tror inte den kan tvättas, är en plastmatta men vi får ej tvätta mattor i vår tvättstuga. Hur länge ska jag tro att lukten håller i sig dvs när är det sjyst att börja gömma dofter i närheten av köket igen?

Vilken otur! Instruktören vi går för har sagt att lukten sitter i 14 dagar ungefär. Men den blir ju såklart mindre och mindre koncentrerad under den tiden med. Jag hade tur när jag tappade ut en hel flaska, tappade nämligen ut den i en skål.
 
@_Taggis_ Ättikssprit is your friend. :up:

Lukten sitter i betydligt längre än 14 dagar, men den förändras kraftigt efter bara ca 2. Som regel tillräckligt för att de flesta hundar ska förstå snabbt att det verkligen är skillnad - men de kan lära sig att hitta gömmor som är avsevärt äldre om man tränar dem för det. Ättikssprit bryter ner delar av doften direkt, så den blir tillräckligt förändrad att det blir hyfsat tydligt för hunden att det inte är samma.
 
Tack för svar. Blir att hälla ättika på mattan då, och torka av köket med ättika. Tyvärr får vi inte tvätta mattor i tvättstugan och jag har ingen annan tvättmöjlighet. Jävla lägenhetsliv. Less.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
27
· Visningar
2 283
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 188
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 536
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 524
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp