nosgrimma eller ej.

Ej nosgrimma. Tycker att det är lite taskigt att dra igen munnen. Utan nosgrimma har hästen möjlighet att "komma undan" obehag... Bättre då att rida utan och ta reda på anledningen till att hästen gapar, om den nu gör det. :)
 
Har aldrig satt min fot i några konservativa dressyrstall, är oftast på vanliga "skogsmullestall" eller i helt vanliga stall med inackorderingar av varierande sort. :smirk: Tycker dock att det är samma visa överallt. Har min häst ingen nosgrimma så undrar de vad tusan jag inte har det för, det är ju SÅ FULT utan! :smirk: (Själv tycker jag att pållen är vackrast utan...)

Min tanke var bara att om man ser det statistiskt så är fler än hälften här på buke negativa till att ha nosgrimma öht, men i verkligheten så kanske var tionde (max...) är det. Undrar varför det är så?
 
Nu ska jag vara kärringen mot strömmen och säga att jag använder nosgrimma. Min häst kan mycket väl gapa trots att hon har nosgrimma, men hon ser så fånig ut utan den :D Så fåfäng är jag!

För att svara lite på originalinlägget så är det ju du som rider, och upplever du det som att hästen "går emot" utan nosgrimma (visst var det en ridskolehäst, de kan ju bli lite avtrubbade tyvärr) så använd den! Personligen tycker jag dock att du borde försöka få tag på en remontnosgrimma istället, för ska du dra åt en aachen så hårt att den undre remmen sitter stadigt kommer du ohjälpligen att klämma in hästens kinder mellan dess tänder. En engelsk nosgrimma, dvs. övre delaen av en acchen, tror jag mest är tänkt som dekoration och möjligtvis en psykisk spärr för hästen - inte för att hålla igen munnen på den.
 
Måste bara skriva att min tandläkare (eller ja, hästens tandläkare heter det väl) sa att de vanligaste tandfelen uppkommer av en löst spänd nosgrimma. Såg även en film om tandvård (Tömkörning - Anders Eriksson) där dom sa likadant, så det kanske är bättre att spänna den, eller ta av den då :D
 
Jag fattade faktiskt inte det :confused:
Eftersom jag själv rider utan nosgrimma så la jag inte så mycket vikt vid det, men det kommer ju ifrån 2 källor oberoende av varandra, så nåt måste det väl ligga i det?
 
jag rider utan nosgrimma i skogen (utan käkrem oxå ;))

när jag rider dressyr och hoppar så har jag på engelsknosgrimma, min ridlärare gillar inte att man rider utan.
men den sitterså löst att jag nästan får in en knytnäve, onödigt jag vet ;)
 
Tömkörning av Anders Eriksson är väl ingen film om tandvård?

Betsling och dess förutsättningar av samme man är däremot en film om bett, nosgrimmor och tänder.
 
Har i alla år fått itutat mig att en nosgrimma ska vara till hästens hjälp, inte till ryttarens, så därför använder jag en aachen på mitt halvblodssto, övre remmen ska vara fäst straxt under kindbenen (inte skava emot!) och den understa ska vara så pass spänd att du får in två fingrar under nosgrimman vid nosryggen utan obehag. Ett smalt bett är också att rekommendera, då våra hästars munnar har ändrats de senaste 30 åren (fråga mig inte varför!) Använder ovannämnda nosgrimma + rakt, smalt bett på min häst, hon tuggar väl, har inga problem med känsligheten utan trivs jättebra med den utrustningen. Kollad hos hästtandläkare och fick högsta betyg när det gäller inpassning o avpassning av huvudlag. Red henne som unghäst med samma utrustning, bortsett från att bettet då var ett gummibett, o det har varit jättebra. Pg av sommarklåda rider jag utan nosgrimma ibland när det är varmt och inte gapar hon då heller! Det gäller att ha rätt anpassad utrustning, hjälp med för hårda händer och en tro på att hästen beter sig som en häst när den mår bra! Lycka till!
 
Jag rider alltid utan. Båda mina dressyrtränare vill att jag ska göra det.
I vårat stall är det de som mest rider i skogen och lättare träning utan instruktör som rider med nosgrimmor, som spänns ganska hårt. Och vi som tränar mkt och vill lära oss mkt (och därmed har lite mer kunskap) rider utan.

Så det där med att dressyrryttare oftare skulle spänna igen käften på hästarna tror jag inte en sekund på.

Min häst gapar inte. Och om han mot förmodan skulle göra det så tror jag absolut att det är mitt fel. Då vill jag att han kan visa det så jag kan bättra mig.
 
Har aldrig satt min fot i några konservativa dressyrstall, är oftast på vanliga "skogsmullestall" eller i helt vanliga stall med inackorderingar av varierande sort. :smirk: Tycker dock att det är samma visa överallt. Har min häst ingen nosgrimma så undrar de vad tusan jag inte har det för, det är ju SÅ FULT utan! :smirk: (Själv tycker jag att pållen är vackrast utan...)

Min tanke var bara att om man ser det statistiskt så är fler än hälften här på buke negativa till att ha nosgrimma öht, men i verkligheten så kanske var tionde (max...) är det. Undrar varför det är så?

Förstår dig precis... Jag fick samma känsla som du när jag läste inläggen här. (INNAN jag hann komma till ditt inlägg)
Men troligtvis är det så, som någon skrev, att de som svarar HÄR är negativa till nosgrimmor och rider utan... Majoriteten (som använder nosgrimmor!) svarar inte.

Själv rider jag tyvärr MED... av vana/okunskap... men spänner den LÖST. Skulle kanske plocka bort den! Vet inte ens om den är till någon nytta... :crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 239
Senast: SiZo
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 294
Senast: ginnies
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 071
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hejsan! Nu är sommar på gång vilket innebär alla dessa flugor.. Min häst avskyr dom och får massor med bett så hon behöver flugtäcke...
Svar
0
· Visningar
276
Senast: klaraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Ultraljud

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp