nosgrimma eller ej.

L

Lightness_85

Vad tycker ni? Jag brukar rida utan nosgrimma på sommaren, men hästen gapar väldigt mycket då. tycker ni det är snällare att använda nosgrimma på dom istället för utan?
Har annars e achennosgrimma på han.
 
Jag rider utan nosgrimma. Jag tror inte på att spänna ihop munnen. Óm min häst gapar när jag rider så vet jag att det är p g a obehag, och är det obehagligt så tycker jag att hästen ska få tala om det. :)
 
Jag rider aldrig med nosgrimma. Tycker det är bland det mest onödiga uppfinningar som finns :angel:

Det är väl bra om din häst KAN gapa och visa att något är fel :). Har också en häst som lätt blir "gapig" och vissa tränare har tjatat att man ska snöra ihop munnen med achenrem, remontgrimma och gud vet vad, men jag vet ju att när jag rider rätt och hon är avspänd så upphör muntjaffset :)
 
Jag rider med Achennosgrimma för att min pålle kan ibland lägga tungan över bettet när det blir jobbigt och han vill komma undan. Ska jag bara skritta ut så tar jag iaf bort Achenremmen och spänner resten löst, om jag inte tar bort den helt.

M.
 
Att hästen springer och gapar har ju sin orsak. Varför inte ta itu med problemet iställetför att dra ihop munnen och låtsas som om det inte är något problem?
Du kanske rider med för hård hand, eller har ett för tjockt bett så att hästen tycker att det är jobbigt att stänga munnen? Kolla upp det och ref upp det så kan du rida utan nosgrimma på en nöjd häst.
 
Kan ju bero på att han är ridskolehäst men att jag har han över sommaren. Det e därför han gapar o har sig. o tror knappast han slutar med det över sommaren. det e en vana han har.
 
*lånar knapp*

Märkligt det här att alla som svarar här säger att de aldrig använder nosgrimma. När man tänker efter så är det väldigt sällan man faktiskt SER folk som rider sina hästar utan nosgrimma... Kommer faktiskt inte ens ihåg när jag gjorde det senast, inte ens på bild.

/Ylvalill (som ibland rider med nosgrimma, väldigt löst spänd, och ibland utan...)
 
Jamen det är ju inte bara denna gången utan jag tycker mig se att det är så VARJE gång nosgrimmor kommer på tal. Nästan alla här svarar att de föredrar att rida utan nosgrimma. Vart är alla de personerna i verkligheten? Varför är bara de nosgrimmelösa representerade här på buke när de är så ovanliga i verkligheten? :confused:
 
har pullar för det mesta.. hästen gillar det.. har den alltid löst spänt så han kan säga ifrån.! annars (i dressyren) rider jag på engelsk elelr aachen. ibland utan .

han har kollade tändr och han har problem med munnen. men han verkar trivas bättre med nosgrimma och så tycker jag att tränset blir mer stabilt då (?) :)
 
Men folk på buke är ju inte så många av alla som finns och vi är ju spridda över hela landet så då blir de ju inte så många folk på varje ställe.....
 
Jag är tvungen att använda nosgrimma när jag rider på bett på en av sköthästarna (annars rids han på hackamore).
OM jag itne använder nosgrimma, och spänner den så hårt som jag har blivit lärd, så lägger han tungan över bettet så han verkligen kan ta tag i bettet och dra, UTAN att jag kan säga något om det.
Varför inte göra så när hästen börjar gapa att du hoppar av och KOLLAR om han har tungan över, eller om han bara gör så för å göra det?
Om han inte har tungan över så är det nog möjligtvis bettet som är fel, eller handen på ryttaren som är för hård..
 
Kom till vårat stall :). Ingen av stallets åtta hästar har nosgrimma vad jag vet. Tror det beror på var man vistas. I vissa konservativa dressyrstall skulle väl folk svimma om man kom utan nosgrimma ;)
 
Jag har inte svarat här nu men anser fortfarande att nosgrimmor vanligen döljer ett problem utan att lösa det.
Bifogar en länk till en bild på mig och Novan där man kan se att min häst verkligen går utan nosgrimma. Bilden är suddig och hoppningen är väl inte så bra men det är den enda ridbild jag har på mig och Novan.

http://photo.starblvd.net/Shaggy/1-3-1-1063642752?m=0&pg=0&ro=2&co=0
Sen är det som någon annan sa att de som svarar är det som inte har nosgrimma och om du slår ut det på antalet ryttare i det här landet så blir det inte så många/stall.
 
men :eek: om det nu är du på användarbilden,... så skymtar jag inte en norgrimma?!
 
Det var ju det hon syftade på, om du läser texten, att hon INTE använder nosgrimma.

Shaggy -
Fin häst, hur gammal är hon? Såg också att du var värmlandsbo, vart i värmland?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 290
Senast: Badger
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 242
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 201
Senast: Human
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 308
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp