Status
Stängd för vidare inlägg.
En tråd här på buke av @TinyWiny fick mig att tänka på en hund jag hade för flera år sedan nu. Hennes namn var Kimmen, hon kallades även Kimmis, Kimmisen och en massa andra kärleksfulla namn såklart.

Denna hund var otroligt smart! Jag minns att hon fick kommando att sitta ner mitt emot mig, sedan la jag 2 nya saker mittemot varandra så att "vi" satt som en fyrvägskorsning typ. Sedan pekade jag på mig, sa matte, på henne, sa Kimmen, och sedan på de nya grejerna. Och vipps så hade hon greppat att de sakerna och kunde de vid namn. Detta gjorde jag med flera saker och hon greppade det lika fort varenda gång!

Hon älskade när vi kastade pinne eller boll, och kunde hålla på länge! (Ja alltså, jag var bara 10 år när jag fick den här hunden och med andra ord varken kunnig eller speciellt smart). Var vi flera som var med så gick hon tillbaks med saken i tur och ordning så att alla fick kasta. Otroligt rättvis! Från vänster till höger varenda gång.

Hon var otroligt lydig! Det spelade ingen roll om jag ställde ner mat på golvet och åkte hemifrån, hade jag inte sagt varsågod så tog hon inget. Jag blev så himla paff när jag en dag hade ställt ner mat på golvet till henne i köket, gick till vardagsrummet där hon var och sa; Jag ställde ner mat till dig i köket, om du vill så får du gå o ta!

Och hon tvekade inte en sekund, hon sprang in i köket och åt upp maten i ett nafs! Jag hade innan det pratat mycket med henne med, men efter det så slutade jag nästan helt med "ordkommandon" och pratade med henne istället. Och hon förstod nästan varje gång!

Vi kunde ibland ha diskussioner, hon var väldigt duktig på att prata själv. Hon hade olika ljud för ja, nej, kanske och vet inte. Så det var väl inga djupgående diskussioner, men det var ändå väldigt roligt att prata med henne och få så pass bra feedback.

Hon blev 16,5 år gammal och var pigg och glad hela vägen dit. Jag valde att ta bort henne då eftersom hon hade blivit dement, såg jättedåligt och uppepå det dessutom börjat tappa i vikt. Jag ville ta bort henne innan hon blev jättedålig och det tror jag att jag lyckades med.
Hon hade haft ganska mkt otur i livet med ett brutet ben (2 operationer), juvertumörer (3 operationer), livmoderinflammation (en operation) samt rejält dåliga tänder, som ju hör till rasen (Blandning mellan pudel o papillon). Så hon hatade kliniker mer än något annat. Så jag valde att ta hem en veterinär som avlivade henne hemma i vardagsrummet och det hela gick fint och snällt till. Förutom att hon såklart bet veterinären när hon fick den lugnande sprutan, som sig bör såklart (om man frågar henne iaf).

1167280_10151957320916223_1820980049_o.jpg



290435_10151240669866223_569081294_o.jpg


265452_10150317366996223_5822857_o.jpg


278537_10150323848521223_4794688_o.jpg
 

Hon älskade när vi kastade pinne eller boll, och kunde hålla på länge! (Ja alltså, jag var bara 10 år när jag fick den här hunden och med andra ord varken kunnig eller speciellt smart).

Så härlig berättelse om din fina hund!
Jag blev lite fundersam över citat ovan. Är det osmart att kasta saker till hund? Jag är inte själv hundägare men passar en ibland, hon älskar att bada, och tycker det är kul att få en pinne/leksak utkastad i vattnet som hon kan hämta. Inte tänkt att det skulle vara nåt dåligt, är det för att det kan stressa upp hunden?
 
Så härlig berättelse om din fina hund!
Jag blev lite fundersam över citat ovan. Är det osmart att kasta saker till hund? Jag är inte själv hundägare men passar en ibland, hon älskar att bada, och tycker det är kul att få en pinne/leksak utkastad i vattnet som hon kan hämta. Inte tänkt att det skulle vara nåt dåligt, är det för att det kan stressa upp hunden?
Ja dels kan det stressa hunden rent psykiskt. Men de rivstarterna och tvära inbromsningarna som hon gjorde är garanterat inte nyttiga att göra om och om igen.
Den här hunden kunde hålla på hur länge som helst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 483
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 013
Senast: mars
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 750
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • FÅRtråden
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp